Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een nieuwe fiets. - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een nieuwe fiets.

Dag allemaal,
Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe fiets voor vakanties en woon- werkverkeer. Ik fiets nu op een Batavus Ratjetoe. Alivio derailleurs en Cordo achterdrager uit 1996. Frame en wielen uit 2005. Acera Crankset, trapas, ketting en cassette afgelopen voorjaar vervangen. 7 speed groep: cassette 11-32 achter, triple voor 42-32-22. Sunrace shifters, V-brakes. Een recht stuur. Sportieve zit. Geen fancy fiets maar voor mij prima. Ben er mee naar Spanje gefietst afgelopen zomer en gebruik em ook 2 keer per week voor woon- werkverkeer. De fiets heeft nu wel zijn beste tijd gehad en ik ben op zoek naar wat nieuws.

Dat moet een beetje en vlotte vakantie- woon- werkfiets met racebocht worden. Geschikt voor asfalt maar ook voor nog een beetje begaanbaar onverhard. Anders wandel ik wel een stukje. Belangrijk is ook dat slijtageonderdelen de komende jaren nog een beetje redelijk verkrijgbaar zijn. Qua bagage verwacht ik voorlopig niet meer dan 16 kilo inc. gewicht achtertassen & stuurtas, 2 bidons water, fles benzine mee te nemen. Eisen:
- Versnellingen op basis van derailleurs
- Ketting
- Racebocht
- V-brakes
- Wielmaat 28 inch, banden 37 breed met de mogelijkheid om er iets bredere op te zetten.
- Wielen: minimaal 34 spaken.
- Ik zou wel weer een triple crankset willen. Maar hoe zit het me de verkrijgbaarheid daarvan in de toekomst? Een 3x9 groep
zou prima zijn. Harde eis is een verzet dat net zo licht trapt als het lichtste verzet op mijn huidige fiets (22 tanden voor, 32
achter). Als dat met een dubbel voorblad kan ook prima (2x11?).
- Spatborden (simpele van plastic is prima)
- Achterdragers
- 3 bidonhouders
- Frame: geschikt voor bovenstaande. Met de mogelijkheid om voordragers te monteren, mocht het ooit nodig zijn.

Online zie ik door de bomen het bos niet meer. Kant en klaar is bovenstaande fiets niet te koop vrees ik. Zelf opbouwen lijkt mij ook leuk om te doen. Maar met welk frame begin je dan? Advies is welkom. Dank!
poeh, lastig om een fiets of frame-set te noemen. Surly LHT?
bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... urly-fiets

of een frameset van Meilenweit, merk Intec: https://www.meilenweit.net/Radkomponent ... en/Rahmen/
ik probeer nu een Lightspeed van Koga: aluminium frame en vork. best stijve en lichte fiets en daardoor lekker snel.

qua schakelen vanaf een krom stuur zijn bar end shifters een mogelijkheid. het is niet heel vlot, maar mij bevalt het goed.

qua wielen: je noemt 34 als aantal, maar het aantal spaken is veelal een veelvoud van 4 :wink:
V- brakes op een fiets met stuurschakeling/remgrepen is zo goed als onmogelijk.
sjefke schreef:
za 18 nov, 2023 21:01
V- brakes op een fiets met stuurschakeling/remgrepen is zo goed als onmogelijk.
Mechanische schijfremmen dan? Uitdaging vind ik vooral de keuze van versnellingen met daarbij een frame waarop die groep past.
@ hoogframe, 36 spaken dan 😂
Bas76 schreef:
za 18 nov, 2023 21:11
sjefke schreef:
za 18 nov, 2023 21:01
V- brakes op een fiets met stuurschakeling/remgrepen is zo goed als onmogelijk.
Mechanische schijfremmen dan?
Avid BB7 mechanische schijfremmen hebben een goede naam. Geen eigen ervaring.
9 speed groepen lastig te vinden, alleen nog in lage(re) kwaliteit. Jaren vooruit kijken ook heel lastig.
Intec frame afrader: onjuiste maatvoering achtervork en prullerige montage van derailleurkabels op onderbuis. Eigen ervaring.

Trek 520?
Kona Sutra?
Door middel van een fietsfilter (á la Coolblue) kun je aan de linkerkant van de pagina aangeven wat jouw wensen zijn. Vervolgens 'rollen' daar een paar fietsen uit die aan jouw criteria voldoen. (ik kon de woordspeling niet laten :D )

https://www.vakantiefietser.nl/vakantiefietsen/
sjefke schreef:
za 18 nov, 2023 21:01
V- brakes op een fiets met stuurschakeling/remgrepen is zo goed als onmogelijk.
Werkt wel met zgn. "mini v-brakes".
Ik ben aan het puzzelen op basis van jullie reacties. Wordt vervolgd. Dank!
Hierbij een update:

Ik ben nu aan het kijken hoe en Surly Disc Trucker frame aan te kleden. Compleet is ie ook te koop maar wel wat karig afgemonteerd zover ik kan beoordelen (Sora etc.) . Daarnaast 3x9 speed en ik vraag mij af hoelang onderdelen daarvan nog verkrijgbaar zijn.

Het ingewikkeldste vind ik het zoeken naar de juiste combinatie van versnellingen etc. Ik rij nu op een 3x7 waarvan het lichtste verzet 22 voor, 32 achter is. Ik fiets graag met een wat hogere trapfrequentie. Essentieel is dat ik een opzet heb dat dit bereik ook heeft. De grote zaag gebruik ik maar heel af en toe. Desalniettemin wel prettig om te hebben. Ik vind een triple eigenlijk ideaal maar daar denkt de industrie helaas anders over.

Ik heb zitten kijken naar 3x10 speed opzet (met racebocht). Ik kom dan op het volgende:
- SHIMANO DEORE HOLLOWTECH II MTB Crankset 3x10-speed
FC-M6000-3 · kettingbladen: 40 – 30 - 22 tanden (geïntegreerde as??)

- Shimano Deore XT Trekking FD-T8000 Voorderailleur klem laag 3 x 10 Down Swing, zwart, dual pull (Surly DT kan alleen een bottom pull voorderailleur op is vooralsnog mijn conclusie)

- SHIMANO Deore XT RD-T8000 SGS Shadow achterderailleur, lange kooi
• 10-speed compatibel, long cage
• max. tandwiel: 32 - 36 tanden
• min. tandwiel: 11 tanden

- Cassette, iets van Shimano 11-34 10 speed
- Combi race Rem/verstellers (brifters) Tiagra van Shimano,
- Remmen: mechanische schijfremmen Tektro of BB7's.

Vraag 1. Gaat dit werken?
Vraag 2. Is de keuze voor een front of bottom pull voorderailleur afhankelijk van een frame?
Vraag 3. Zit ik misschien teveel naar een triple combinatie te kijken en zijn er betere alternatieven 2x10, 2x11 ? (iets met bomen en bos...)
Vraag 4. Naven 10 speed, nog te verkrijgen in goede kwaliteit (wielen ben ik nog niet aan toegekomen).

Ben benieuwd of er jullie mij verder kunnen helpen. Dank.
Op een racebocht kun je geen Deore shifters plaatsen. Alternatief is bar end shifters.
De meeste Shimano-mountainbke voorderailleurs zijn dualpull, dus zowel voor kabel van onder als van boven.

Aanvulling Tiagra 10v shifters zullen niet werken met MTB achterderailleurs. Andere schakelratio.Er zijn adapters te koop. Zie Shiftmate.
Bas76 schreef:
wo 13 dec, 2023 17:20
Daarnaast 3x9 speed en ik vraag mij af hoelang onderdelen daarvan nog verkrijgbaar zijn.
Ik 1995 of zo kreeg ik van de plaatselijkse fietsenmaker de wind van voren dat 3x7-onderdelen niet meer verbrijgbaar zouden zijn. Dat is nu dus 30 jaar geleden.
Ik heb ook gehoord dat Shimano er mee stopt, maar ik vermoed dat er net als bij de trapassen nog geruime tijd voldoende aanbod van andere merken zal zijn.
3x8 wordt trouwens ook nog steeds op nieuwe fietsen verkocht.

Licht trappen heeft overigens niet direct iets met bereik te maken. Het gaat er om dat het lichtste verzet licht is. als je 22 voor en 34 achter hebt is dat best licht. Of er dan verder 7, 8, 9 of 10 kransjes aan het achterwiel hangen is irrelevant. Hooguit heb je bij 3x10 minder grote stappen, al kan dat als je in heuvelachtig gebied bent ook een nadeel worden als het schakelen je de keel begint uit te hangen. Wel heb je bji 3x10 al gauw meer zware verzetten. Op reis is het nut daarvan betrekkelijk want als het omlaag gaat gaat het meestal vanzelf al hard genoeg.
Een Surly Disc Trucker is toch 26”? Anders wil ik er ook één.
LHTJoost schreef:
wo 13 dec, 2023 18:32
Een Surly Disc Trucker is toch 26”? Anders wil ik er ook één.
Vanaf framemaat 56 700c wielen. Dat is toch 28 inch?

Bijlagen

Goed om te weten. Of niet. Weer een reden om een nieuwe fiets re kopen 🫢
Bas76 schreef:
wo 13 dec, 2023 17:20

Vraag 1. Gaat dit werken?

Het gaat niet werken. 10 speed Shimano road is niet compatibel met mtb en Tiagra is nog eens een uitzondering erbovenop.
Als je de Tiagra brifters wil houden ga je ofwel een Tiagra derailleur (lange kooi) moeten gebruiken of een Shiftmate adapter om de cable pull van de brifter om te zetten naar Mtb (Xt derailleur 11 speed en 10 speed cassette). Ik denk niet dat je met een Tiagra voorderailleur vlot een mtb triple kunt schakelen, maar hoe makkelijk de linkerbrifter met een mtb derailleur omgaat weet ik niet. Met de STI's mag je ook niet vergeten de road versie van de BB7 remmen te nemen vanwege de kortere kabeltrek.

Bar end shifters van Microshift zijn de eenvoudigste oplossing om de rest van je onderdelenlijstje te kunnen aanhouden. Eventueel kan je ook Shimano bar end shifters nemen (10 speed, geen Tiagra) — in combinatie met een 9 speed mtb derailleur schakelen die een 10 speed mtb cassette (internethack, geen eigen ervaring).

Wat de 2 vs 3 bladen vooraan betreft: ik rij sinds een jaar of drie (bepakt) met 24 of 22/36 ipv een triple en dat bevalt uitstekend. Voorwaarde is wel dat soepel ronddraaien je ding is. Met 36-11 aan 95 rpm ga je boven de 40 km per uur (27,5 inch wielen met brede banden).

Bij die nieuwe front pull mode vind ik de kabelloop een verschrikking (horizontaal van de onderbuis naar de derailleur, wtf?) maar dat is persoonlijk. Surly DT voorziet met nokken en geleiders in een traditionele kabelloop onderdoor, geen reden om daar van af te wijken.

Overigens heeft Surly een dirt drop stuur dat bedoeld is voor mtb shifters (Corner bar). Raad dat niet aan, geen ervaring mee, maar het is wel een eitje van Columbus voor compatibiliteitsproblemen road/mtb.
Vraag 1. Gaat dit werken?

Het gaat niet werken. 10 speed Shimano road is niet compatibel met mtb en Tiagra is nog eens een uitzondering erbovenop.
Als je de Tiagra brifters wil houden ga je ofwel een Tiagra derailleur (lange kooi) moeten gebruiken of een Shiftmate adapter om de cable pull van de brifter om te zetten naar Mtb (Xt derailleur 11 speed en 10 speed cassette). Ik denk niet dat je met een Tiagra voorderailleur vlot een mtb triple kunt schakelen, maar hoe makkelijk de linkerbrifter met een mtb derailleur omgaat weet ik niet. Met de STI's mag je ook niet vergeten de road versie van de BB7 remmen te nemen vanwege de kortere kabeltrek.

Bar end shifters van Microshift zijn de eenvoudigste oplossing om de rest van je onderdelenlijstje te kunnen aanhouden. Eventueel kan je ook Shimano bar end shifters nemen (10 speed, geen Tiagra) — in combinatie met een 9 speed mtb derailleur schakelen die een 10 speed mtb cassette (internethack, geen eigen ervaring).

Wat de 2 vs 3 bladen vooraan betreft: ik rij sinds een jaar of drie (bepakt) met 24 of 22/36 ipv een triple en dat bevalt uitstekend. Voorwaarde is wel dat soepel ronddraaien je ding is. Met 36-11 aan 95 rpm ga je boven de 40 km per uur (27,5 inch wielen met brede banden).

Reactie: -------------------------

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik moet toch eens naar een andere opzet kijken. Wellicht ook gewoon 3x9. Heb ik genoeg aan. Jouw ervaring met een dubbel is ook goed om te horen. Heb je dan een 2x10?. Ik kijk ook met een schuin oog naar een Surly Straggler. Meer dan 16 kg inc. gewicht tassen, water, benzine etc. neem ik toch niet mee. Voor woon werk verkeer rij ik met twee achtertassen met veel minder gewicht. Ik zou er dan wel stevige wielen in willen. Genoeg om uit te zoeken nog.
Bas76 schreef:
vr 15 dec, 2023 08:57
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik moet toch eens naar een andere opzet kijken. Wellicht ook gewoon 3x9. Heb ik genoeg aan. Jouw ervaring met een dubbel is ook goed om te horen. Heb je dan een 2x10?. Ik kijk ook met een schuin oog naar een Surly Straggler. Meer dan 16 kg inc. gewicht tassen, water, benzine etc. neem ik toch niet mee. Voor woon werk verkeer rij ik met twee achtertassen met veel minder gewicht. Ik zou er dan wel stevige wielen in willen. Genoeg om uit te zoeken nog.
Ik heb een 2x9 LHT (dirt drop stuur met bar end shifters) en een 2x10 Ogre (moloko, rapidfire shifters). De Straggler wordt door Surly als een credit card tourer omschreven, dat is toch wat minder dan zijn voorganger, de Cross Check. Potentieel een goede woon-werk fiets maar afhankelijk van de reizen die je op het oog hebt (16 kg met eten en water is héél weinig) een misschien wat licht/slap frame. Ik adviseer altijd: je hebt minstens 2 fietsen nodig, beter drie. 8)
Ik heb een 2x9 LHT (dirt drop stuur met bar end shifters) en een 2x10 Ogre (moloko, rapidfire shifters). De Straggler wordt door Surly als een credit card tourer omschreven, dat is toch wat minder dan zijn voorganger, de Cross Check. Potentieel een goede woon-werk fiets maar afhankelijk van de reizen die je op het oog hebt (16 kg met eten en water is héél weinig) een misschien wat licht/slap frame. Ik adviseer altijd: je hebt minstens 2 fietsen nodig, beter drie. 8)
[/quote]

Volgens de specificaties van de straggler kun je nog best wat meenemen, 25 kg. Veel meer dan 16 kg wordt het overigens niet. Eten had ik er eerlijk gezegd niet bij opgeteld. Wel de kleding, schoenen en helm die ik draag. Maargoed dat is een ander onderwerp. Stel dat ik voor 2x10 zou gaan. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld voor dagelijks gebruik een crankset met grotere tandwielen te gebruiken en voor een fietsreis een crankset met iets kleinere te monteren? Of kom je dan met derailleurs in de problemen?
Als je binnen het bereik van de derailleurs blijft kan dat. Of je de ketting dan moet inkorten, verlengen of wisselen is niet zeker. Wel vrijwel zeker is dat je de voorderailleur hoger en lager moet zetten bij elke wissel omdat het anders net niet lekker schakelt.
In principe is dat best gemakkelijk, maar het is toch best een irritant klusje als je het vaak moet doen. Bij mijn derailleur draait de derailleur namelijk altijd nog een stukje als je de klembout aandraait, dus je moet een beetje op de gok werken.

(Ik heb laatst de 26-36-46 van mijn fiets vervangen door een 22-32-44. De voorderailleur moest een paar mm omlaag om het schakelen weer perfect te laten verlopen. De ketting heb ik vooralsnog niet ingekort.)
Goed om te horen. Ik verwacht namelijk niet dat ik dit regelmatig hoef te doen. Deze mogelijkheid maakt het voor mij wel veel interessanter om voor een dubbel te kiezen. Hou ik de mogelijkheid voor een echt licht verzet voor buitenlandse reizen. Als ik daarvoor crank, ketting, cassette moet wisselen vind ik dat prima. .