Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Worldtraveller - of toch wat anders? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Worldtraveller - of toch wat anders?

Flix schreef:
ma 30 okt, 2023 10:42
hoeksie schreef:
zo 29 okt, 2023 20:30
Relatief zware fiets -> toch snel een paar kilo zwaarder dan zijn voorganger
Ik heb overigens meerdere keren de vraag gehad of het een e-bike was.
Begrijp ik, want uit jouw verhaal blijkt ook niet echt duidelijk wat je nou precies hebt.

Maar er vanuitgaande dat ik het goed begrijp, en het een e-bike is: vergelijk je dan het gewicht van dat ding met een gewone fiets?🤔
Ik had de nieuwe Koga WT - dus gewone fiets. Heb die inmiddels verkocht en daarvoor in de plaats een tweedehands Koga WT Oud model e-bike terug gekocht. Heerlijke fiets die minder weegt (e-bike) dan nieuw model Koga WT (niet e-bike).
hoeksie schreef:
do 21 dec, 2023 16:03
Heerlijke fiets die minder weegt (e-bike) dan nieuw model Koga WT (niet e-bike).
Is het de WT met een bosch midden motor? Ben wel benieuwd hoeveel die weegt dan, want een nieuw model WT weegt volgens Koga 20.5 kilo. Lijkt me sterk dat de oude Koga e-bike met bosch motor en accu minder dan 20.5 kilo weegt.
Wat maakt het uit of je elektrische fiets zwaar is. Daar merk je toch niets van.
WimB schreef:
do 21 dec, 2023 16:38
Wat maakt het uit of je elektrische fiets zwaar is. Daar merk je toch niets van.
Til die maar eens een intercity in…
WimB schreef:
do 21 dec, 2023 16:38
Wat maakt het uit of je elektrische fiets zwaar is. Daar merk je toch niets van.

Totdat je er achter komt dat je elektrisch was gaan rijden omdat je een gewone fiets niet meer goed de baas kon.
WimB schreef:
do 21 dec, 2023 16:38
Wat maakt het uit of je elektrische fiets zwaar is. Daar merk je toch niets van.
Maakt ook niet uit. Ging meer om de bewering dat de WT ebike minder zwaar was dan de gewone WT wat ik erg onwaarschijnlijk vindt, maar maakt inderdaad niks uit. Rij zelf ook elektrischs
Mijn Koga E-worldtraveller-S met Rohloff en riem woog incl. 2 bidonhouders, Ortlieb Cockpit-Pack en aluminium telefoonhoudertje op het stuur 24,3 kilo.
Eind Augustus heb ik hem ingeruild voor een Santos Travelmaster E-Neo.
En heb je dat vanwege het gewicht gedaan, of heeft het één niet met het ander te maken?
Nee, dat heb ik niet vanwege het gewicht gedaan. De Santos is zelfs nog ruim vier kilo zwaarder.
Dit voornamelijk door de 730Wh intube accu van vier kilo. De 500Wh frame accu van de Koga weegt 2,5 kilo.
En de Pinion C1.12 is ook zwaarder dan de Rohloff naaf. En het frame is denk ik ook wel een stukje zwaarder.

De reden is dat ik vanwege heupproblemen (twee volledige protheses) en een chronische slijmbeursontsteking in de rechter heup mijn been steeds moeilijker over het zadel kreeg, vooral met volle Ortliebs. Vandaar dat ik ook gekozen heb voor de versie met lage doorstap.
Wat ik me afvraag.. maken die paar kilo die deze fiets weegt nu echt zo'n verschil?

De ene keer heb je meer boodschappen bij je dan de andere. Denk ook aan watervoorraad. Dan is het toch ook variabel en zul je gewoon moeten trappen.

Ik ben niet bepaald klein en ga richting de 100 kilo. Dat werkt sowieso ook niet in mijn voordeel heuvel op. Met 92 kilo blijft het ook nog gewoon trappen.. een klimgeit word ik niet.

Dus of de fiets nou 17 of 21 kilo weegt... het lijkt mij dan om het even.
Op een E-bike niet... neem je toch gewoon een extra accu mee om het extra gewicht mee te zeulen... :D
@KMV
Als je die redenering op alles wat je meeneemt toepast kom je al snel aan het maximumgewicht voor deze Koga, en dan blijkt fietsen in de Ardennen ineens echt niet meer leuk.
Alles wat op fietsreis meegaat is een compromis qua gewicht of afmeting en daarmee vaak om geld. We betalen daarom grif voor een tent of slaapzak die een kilo lichter is dan degene die we in 1984 meezeulden. De fiets moet ook mee en is in al zijn onderdelen ook een compromis. Als die dan ineens 4 kilo zwaarder is, is dat zeker zonde van die dure tent en slaapzak, vooral als die 4 kilo's aan de Koga geen voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een veel grotere tent mogelijk wel zou hebben.
KMV schreef:
vr 12 jan, 2024 16:16
Dus of de fiets nou 17 of 21 kilo weegt... het lijkt mij dan om het even.
Mocht je de fiets(en) mee willen nemen met een vliegtuig (dus in een doos bijvoorbeeld) dan ga je zeer waarschijnlijk net over de drempel met die paar kilootjes.😉
Nog anders geformuleerd: als je een dagje in de heuvels gaat fietsen en in je schuurtje staan 2 identieke fietsen, alleen is de een 4 kilo zwaarder, dan ga jij echt wel de lichtere pakken voor die dag.
Don van D. schreef:
vr 12 jan, 2024 16:36
KMV schreef:
vr 12 jan, 2024 16:16
Dus of de fiets nou 17 of 21 kilo weegt... het lijkt mij dan om het even.
Mocht je de fiets(en) mee willen nemen met een vliegtuig (dus in een doos bijvoorbeeld) dan ga je zeer waarschijnlijk net over de drempel met die paar kilootjes.😉
Dat is dan een goede reden om de zware fiets e kopen. Kom je minder gauw in de verleiding om te gaan vliegen met fiets…. ;-)
Dat is dan een goede reden om de zware fiets e kopen. Kom je minder gauw in de verleiding om te gaan vliegen met fiets…. ;-)
Hahaha! 👍🏻
Vanwege vliegangst hoef ik daar niet over in te zitten. Trouwens.. daarom fiets ik ook liever 8)

En uiteraard hou ik rekening met elke kilo bagage. Maar dit gaat om 4 kilo verschil voor alleen de fiets. Ik heb het gevoel dat deze nieuwe worldtraveler die er fantastisch uitziet onterecht wordt afgefakkeld.

Nogmaals er zijn meer variabelen.. sommigen slepen ook een complete studio (erg leuk om te kijken op YouTube) mee om te filmen.
KMV schreef:
vr 12 jan, 2024 18:27
En uiteraard hou ik rekening met elke kilo bagage. Maar dit gaat om 4 kilo verschil voor alleen de fiets.
Ik zou zeggen: "En uiteraard hou ik rekening met elke kilo bagage, en dit gaat om 4 kilo verschil voor alleen de fiets"
Leon schreef:
vr 12 jan, 2024 16:43
Nog anders geformuleerd: als je een dagje in de heuvels gaat fietsen en in je schuurtje staan 2 identieke fietsen, alleen is de een 4 kilo zwaarder, dan ga jij echt wel de lichtere pakken voor die dag.
Bij identieke fietsen wel. Maar uiteindelijk speelt er meer mee. Ik heb zelf mijn eerste jaren getourd op mijn racefiets van 10 kilo, en sinds 3 jaar op min Worldtraveller van 21-22 kilo. Die laatste fietst ondanks het extra gewicht toch een stuk fijner in de Ardennen. maar dat zit 'm ook in de dikkere banden, de lagere versnelling etc. Lekker met een bak bagage op m'n dooie gemak de hellingen op tuffen. Ik tour niet om snelheidsrecords te breken. Bijkomend voordeel is dat de fiets zo goed als onderhoudsvrij is, oer en oerdegelijk is, naafdynamo , fietsstandaard etc. Uiteraard is dit alles een kwestie van persoonlijke smaak en behoefte. Overigens zit ik zelf ook rond de 100 kilo en dan is een kilo meer of minder aan de fiets toch echt wat minder doorslaggevend dan wanneer ik een perfecte BMI zou hebben. Zou ik slechts een middagje zonder bagage door de heuvels willen fietsen, dan wint de racefiets uiteraard.
Kun je nagaan hoe lekker je gefietst zou hebben op een fiets die beide voordelen had gehad.

Maarre, als jouw WTR 3 jaar oud is, dan is het niet de WTR waarvhet hier over gaat. Die is nog kilo's zwaarder.