Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaccinatie tekenencefalites (tekenbeet) - Forum Wereldfietser

Vaccinatie tekenencefalites (tekenbeet)

Hoi Fietsers,

Ik ga komende zomer tien weken fietsen door Duitsland, Polen, Estland, Letland, Litouwen en Zweden (rondje Oostzee). Denken jullie dat een vaccinatie nodig is tegen teken?

Vaccinatie is vrij duur en je hebt minimaal twee injecties nodig.
Andere kant ben je tijdens kamperen/picknicken wel veel in het gras, dus risico is wel wat hoger.

Groetjes! :)
Op zecken.de vind ik onderstaand kaartje.
Ik denk dat je het echt moet doen. Hou je aan de adviezen van de GGD.
Kamperend bevindt je je sowieso al in een risicogroep en je gaat ook nog tien weken.
Afbeelding
Zie ook: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... -tbe-fsme/ met uitleg over virale en bacteriële variant (ziekte Lyme).
Lyme een bacteriële variant van TBE/FSME? Dat lees ik daar niet.
Het is gewoon iets heel anders.
Ja, Lyme is wat anders. Volgens de site van de RIVM wordt de ziekte van Lyme veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi.
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme
F. van der Hoek schreef:
do 21 dec, 2023 01:04

Encephalitis kan zowel een virale als een bacteriële oorsprong hebben . De virale variant van hersenvliesontsteking verloopt doorgaans mild. Een hersenvliesontsteking die het gevolg is van het oplopen van de ziekte van Lyme (dus via een bacterie) verloopt daarentegen nooit mild. De kans dat je Lyme oploopt via een tekenbeet is veel groter dan die op een virale hersenvliesontsteking. Ik leg persoonlijk de prioriteit bij het voorkomen van Lyme en een eventuele bacteriële ontsteking als gevolg daarvan.
Het staat een ieder natuurlijk vrij om zijn/haar eigen prioriteiten te stellen. :D

Klinkt heel sterk als een antivaxer die 2 pamfletjes slecht heeft gelezen en nu de mensen eens gaat voorlichten... :shock:

TBE is een specifieke virale hersenvliesontsteking die door een besmette teek wordt overgedragen. Andere vormen van hersenvliesontsteking hebben daar niks mee te maken. Ook hersenvliesontsteking als gevolg van de ziekte van Lyme niet. Bescherming tegen TBE (vaccinatie) wegwuiven omdat je eventueel ook hersenvliesontsteking kunt krijgen na Lyme is net dezelfde redenering als: ik draag geen helm op de fiets omdat ik ook van de trap kan vallen als ik moe ben van teveel fietsen.
Een hersenvliesontsteking die het gevolg is van het oplopen van de ziekte van Lyme (dus via een bacterie) verloopt daarentegen nooit mild.
De stichting tekenbeetziekten zegt hier precies het omgekeerde over:

De meningitis bij de ziekte van Lyme verloopt gewoonlijk milder dan meningitis door andere bacteriën en kan ook vanzelf (tijdelijk) verdwijnen. Hoofdpijn is de belangrijkste klacht. Meestal komt de meningitis tegelijk voor met radiculitis. Als meningitis de enige uiting is kan dit door de onopvallende klachten gemakkelijk gemist worden.


Ik vermoed dat het onmogelijk is om gedurende langere tijd in Polen te kamperen/wildkamperen/in het bos rond te hangen zonder gebeten te worden door teken. Je kan wel je best doen met mouwen/broekspijpen eventueel DEET etc, tips genoeg te vinden. Eén voordeel wat de (Lyme-veroorzakende) borelli-bacterie betreft: de teek moet heel lang aan je lijf hangen voor die overgedragen wordt. Als je ze op tijd vindt (mag uren zijn) en correct verwijdert is het onheil dus afgewend.

TBE wordt dus veroorzaakt door een virus in het speeksel van de teek, de besmetting is instant als je gebeten wordt, en vereist dus vaccinatie (antibiotica helpt hier niet). Ook al is de kans kleiner dat je TBE oploopt dan Lyme, en ook al is de kans redelijk groot dat je TBE doorkomt zonder blijvende gevolgen, toch is het voor mij persoonlijk een no brainer: spuitje laten zetten.

En over no brainers gesproken, F. Van der Hoek, er zijn zoveel interessante dingen om online over te ouwehoeren, beperk je medisch advies tot de huiselijke kring.
MiekeVernede schreef:
wo 20 dec, 2023 13:54
Hoi Fietsers,

Ik ga komende zomer tien weken fietsen door Duitsland, Polen, Estland, Letland, Litouwen en Zweden (rondje Oostzee). Denken jullie dat een vaccinatie nodig is tegen teken?

Vaccinatie is vrij duur en je hebt minimaal twee injecties nodig.
Andere kant ben je tijdens kamperen/picknicken wel veel in het gras, dus risico is wel wat hoger.

Groetjes! :)
Dit soort vragen zou ik bij mensen stellen die er verstand van hebben, niet bij een stelletje internethelden zoals wij hier :lol:
MiekeVernede schreef:
wo 20 dec, 2023 13:54
Vaccinatie is vrij duur
Ben je aanvullend verzekerd dan worden vaccinaties vaak (grotendeels) vergoed. Even checken in je polis.
Ik deed dit jaar een rond(j)e Oostzee en heb deze vaccinaties wel gehaald. Overigens zijn het er drie. De eerste twee kon ik voor mijn reis nog krijgen, de derde zit geloof ik een halfjaar of zo tussen, dat was pas in het najaar.

In mijn geval werd het volledig betaald uit de aanvullende verzekering. Als je er niet voor verzekerd bent, kun je voor het nieuwe jaar nog een verzekering kiezen die dat (wel) dekt.

En het blijft natuurlijk een persoonlijke afweging of je zoiets wel neemt of niet. Het mag, moet niet.
De bacterièle besmetting via Lyme verloopt milder dan bij andere bacteriele infecties, er staat niet dat die minder mild verloopt dan bij een virale besmetting. De veronderstelling dat bacteriële infecties vervelender verlopen is niet op basis van wappie-gedachtengoed tot stand gekomen. Verdacht vind ik zelf ook dat ik de bron van die info niet meer terugvind,
Verder staat er ook bij de bron van Carl "de meeste mensen die besmet zijn geraakt met het virus worden niet ziek of krijgen milde klachten ()."

Verder propageer ik alleen maar onderzoek door alle betrokkenen. Er is geen enkele reden om te vertrouwen op wat men op fora roept (of vooronderstelt omtrent het gedachtengoed/familiebijeenkomsten van de informant :D ) en ik begrijp weer eens terdege dat ik daar ook een onderdeel van ben.
F. van der Hoek schreef:
do 21 dec, 2023 12:02
Er is geen enkele reden om te vertrouwen op wat men op fora roept
Als het kennelijk zo obscuur is dat je zelf de bron ook niet meer terugvindt is het misschien beter om te verwijderen wat je geschreven hebt, want andere websites hebben het kennelijk niet overgenomen.
Het gaat ook helemaal niet om de vraag of de meeste besmettingen mild verlopen. Het gaat om de kans of de rest van je leven er heel anders gaat uitzien als je besluit je niet aan de officiële adviezen te houden. Die kans wordt al vele jaren onderzocht door ongetwijfeld honderden wetenschappers en hun medewerkers in heel Europa. De uitkomst daarvan zijn de adviezen die je leest. Uiteraard mag je die naast je neerleggen.

Qua dingen roepen op fora refereer ik niet voor niets aan officiële instanties en websites die sinds jaar en dag een naam hoog te houden hebben omtrent hun deskundigheid zoals die van patiëntenverenigingen.
Als ik twijfel over dingen ben ik ook niet tevreden met één bron maar zoek ik er meer. Gelukkig is het niet moeilijk om over TBE/FSME en Lyme een hele reeks officiële bronnen te vinden in meerder talen in meerdere landen die allemaal vrijwel dezelfde adviezen geven.
Misschien is het een goed idee om de emoties even te laten voor wat ze zijn en te kijken naar waar we het over eens kunnen zijn.
Ook handig voor de TS om zich een mening te vormen. :)

1) Teken kunnen hersenvliesontsteking veroorzaken.
Bron: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... -tbe-fsme/

2) Dat kan via een virus, of als gevolg van een bacterie die Lyme veroorzaakt.
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... etziekten/

3) Beide varianten verlopen bij de meeste mensen mild
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... -tbe-fsme/

3) Zowel de vroege als de latere stadia van Lyme zijn te behandelen met antibiotica
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

4) 1 op de 20 vaderlandse teken draagt de bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken (5%)
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

5) In minstens 3-15% van de gevallen leidt die besmetting tot neuroborreliose; hersenvliesontsteking kan daar een onderdeel van zijn.
Bron: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... handeling/

6) De kans na een onbehandelde tekenbeet op neuroborreliose is (worstcasescenario) 15% * 5% = 0.75%
Bron: MS calculator

7) 1 op de 1500 vaderlandse teken kan via virusoverdracht hersenvlliesontsteking veroorzaken
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... -tbe-fsme/

8] De kans op een directe vaderlandse virale besmetting zonder inenting bij een tekenbeet is 0,07%
Bron: MS calculator

9) De vaderlandse kans op een bacteriële infectie is 10 keer groter dan de kans op een virale infectie
Bron: eigen mouw

10) In Midden-Europa varieert het aantal met TBE besmette teken gemiddeld van minder dan 0,1 tot 5%.
bron: https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... -tbe-fsme/

11) De kans op virale encephalitis bij een midden europese tekenbeet is in het worstcasescenario net zo groot als de kans op de Ziekte van Lyme in Nederland
Bron: eigen mouw

12) Op een beetje fietstocht loop je snel 10 tekenbeten op
Bron: eigen ervaring; ik ben een tekenmagneet (en ja, ik heb volgens een recent bloedonderzoek anti-stoffen tegen de Lyme-bacterie)

13) De kans op een besmetting met Lyme of encephalitis door midden europa is niet te onderschatten
Bron: kwa Lyme eigen ervaring. Voor encefalitis zie punt 11 hierboven. :-)

Mijn conclusies op basis van wat ik tot nog toe heb gelezen: voor Nederland of andere 0,1% gebieden zou ik me persoonlijk niet laten inenten, maar ik neem wel altijd anti-biotica mee.
Voor een tocht naar de Balkan of naar de Baltische staten zou ik er nu zeker over nadenken: daarbij zou ik afwegen wat de kans op ernstige ziekte is, de persoonlijke risicofactoren en de kosten.

Schiet aub op de argumenten en niet op de persoon. Dan houden we het voor iedereen leuk en informatief hier.
F. van der Hoek schreef:
do 21 dec, 2023 14:06
Schiet aub op de argumenten en niet op de persoon.
Graag citaat, dan kan ik excuses maken. Ik kan het echter niet vinden.
Voor wat het waard is,
jasmon schreef:
za 12 nov, 2022 19:03
Ons plan om in 2023 naar Wenen te fietsen staat weer in de ijskast.

Het nieuwe plan is hopelijk überhaupt weer op de fiets te kunnen zitten.

Tijdens onze fietsen naar Praag tocht afgelopen zomer een besmette tekenbeet opgelopen, ik zal jullie het vervolg besparen maar moet nog lange tijd revalideren, opnieuw leren lopen EN fietsen. Het positieve tot nu toe is dat het mij gelukt is uit de rolstoel te komen. Prognoses zijn er niet.
Door een tekenbeet vermoedelijk in Tsjechië, Neuroborreliose opgelopen in niet een milde maar juist heftige extreme vorm.
uiteindelijk heb ik aaneengesloten doorgebracht in 2 ziekenhuizen, een verpleeghuis en maanden in een medisch revalidatiecentrum "mogen logeren" . Mocht ik ook nog eens drie ritjes in een ambulance maken.
Meer dan een jaar revalidatie gehad, opnieuw leren lopen en fietsen, grove en fijne motoriek moest herstellen. en pas na ruim een jaar kon ik voorzichtig werk geleidelijk aan weer hervatten.

In het verleden ook kennis gemaakt met hersenvliesontsteking en ook die was niet mild. been there, done that!


Aankomende voorjaar hoop ik voldoende hersteld te zijn om weer op de fiets te kunnen stappen en daarvoor kan ik dan alsnog de plannen om naar wenen te fietsen weer uit de ijskast te halen.

Ik heb in ieder geval vanuit de medische hoek het advies gekregen om de volledige tekenencefalites vaccinatie te halen.
Teken en ik, wij zijn geen vriendjes.
Vraag een kuurtje mee voor als je je niet-vriendjes opnieuw tegenkomt richting Wenen. Mijn bloedtest was voldoende om mijn huisarts te overtuigen om me van een paar kuurtjes te voorzien voor onderweg.
Kost niks en heeft mij tot nog toe in ieder geval complicaties bespaard.

Veel sterkte!
Zo.
Genoeg gezegd over dit ondwerp.