Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstap van leven op fiets tot een gewoon leven - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Overstap van leven op fiets tot een gewoon leven

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zal het vinden van een baan na terugkomst mogelijk moeten zijn. Zeker in het midden- en kleinbedrijf is het moeilijk om voldoende personeel te vinden.
Sterilius schreef:
vr 20 okt, 2023 20:57
Als helemaal niets gaat lukken ga ik terug naar D. Uitkering + woning safe.
Oké dan is er toch überhaupt helemaal geen probleem?
Frank schreef: Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zal het vinden van een baan na terugkomst mogelijk moeten zijn. Zeker in het midden- en kleinbedrijf is het moeilijk om voldoende personeel te vinden.
Ha Frank, dat verwacht ik ook. De rest zal te tijd laten zien.
Grandonneur schreef:
vr 20 okt, 2023 21:52
Sterilius schreef:
vr 20 okt, 2023 20:57
Als helemaal niets gaat lukken ga ik terug naar D. Uitkering + woning safe.
Oké dan is er toch überhaupt helemaal geen probleem?
Toch. Omdat ik voorkeur heb in NL verder te werken. Naar D gaan is mijn plan B, als het anders niet kan qua woning. Maar zo blijkt het dus voor nu.
Ik zou gewoon gaan en dan zien wat er op je afkomt.
In de WW kun je vakantie opnemen. Een aantal weken. Niet meer. Daarna moét je solliciteren. Elke week weer en daar lijstjes van insturen aan je coach.
Grandonneur schreef:
vr 20 okt, 2023 21:52
Sterilius schreef:
vr 20 okt, 2023 20:57
Als helemaal niets gaat lukken ga ik terug naar D. Uitkering + woning safe.
Oké dan is er toch überhaupt helemaal geen probleem?
Moet er een probleem zijn om een vraag te mogen stellen?

Groetjes,

Carl
Inderdaad, ik zeg (letterlijk) hetzelfde als jij in de eerste reactie, geen probleem.
Je kunt ook wat extra geld meenemen voor als je terug bent. Deed ik ook. Ik had altijd wat geld opzij gezet zodat ik zekers 3 maanden rond kon komen. Vervolgens gewoon op de fiets weg gegaan. Voor woingen kun je ook vakantie huis huren. In de winter maanden doen ze ook aan langer verhuur en vaak goedkoper. Op marktplaats staan ook vaak vakantie huisen enzo te huur aangeboden.

Er is op dit momennt veel wekr beschikbaar dus je zou snel weer een baan kunne vinden. Ik zelf heb nooit een uitkering aangevraagd toen ik terug kwam van een jaartje fietsen. Vond ik niet gepast voor mij, maar ieder moet dat zelf bepalen. Ik had tenminste binne een maan dweer werk dus.

Wanneer ga je weg trouwens enwaar heen fietsen?
Of je wel of geen WW krijgt is niet zo afhankelijk van deze situatie, maar of je ontslagen bent onder de juiste voorwaarde of niet. Juist voor die situatie betaal je namelijk de premie. Ben je ontslagen onder de juiste voorwaarden, dan vind ik dat je recht hebt op WW, of je nou in die tijd een half jaar gaat fietsen, op de bank gaat hangen, vrijwilligerswerk gaat doen of solliciteert en geen baan kan vinden. Neem je zelf ontslag, dan heb je uiteraard geen recht op WW.

Ik ben zelf ook wel eens een half jaar gaan fietsen om bij te komen van de overspannen situatie bij een vorige baan dat buiten mijn schuld tot ontslag had geleid, daar is weinig mis mee. Ik denk dat het zelfs win win is als je daarna weer fris kan deelnemen aan de arbeidsmarkt.
Bast1aan: dat was mogelijk met een andere arbeidsmarkt? Ik denk dat het je nu niet lukt een half jaar onder de radar te blijven.
Sterilius schreef:
do 19 okt, 2023 18:08
ik wil volgend jaar ca. 6-7 maanden gaan reizen vanaf ca. april t/m oktober. Gedurende die tijd heb ik geen inkomen en geen woning, ik leef dan van mijn sparpotje. Mijn laatste woonruimte was via leegstandsbeheer, verder heb ik dus niets. Familie of zo heb ik ook niet in NL.
Ik zie twee opties: woning aanhouden en tijdelijk onderverhuren om de kosten te drukken, of woning opzeggen. Bij een leegstandbeheerder klinkt het al alsof de standaarden qua zekerheid nu al niet zo hoog zijn, en onderverhuren zal wel een probleem zijn. Kan je met de leegstandbeheerder geen afspraken maken over terugkomst? Of is dit te naief gedacht?
LHTJoost schreef:
di 24 okt, 2023 21:59
Bast1aan: dat was mogelijk met een andere arbeidsmarkt? Ik denk dat het je nu niet lukt een half jaar onder de radar te blijven.
Dat hangt nogal van de situatie af, moment van ontslag, gemaakte afspraken, enz, maar ik denk dat dat nu nog steeds had gekund. Wel bleef ik gewoon in Nederland wonen en zorgde ik er (soms op afstand) voor dat ik aan de voorwaarden voldeed en op tijd weer een baan had. De WW was ook direct aan het ontslag geplakt, anders kan dat volgens mij ook niet.
Maar mijn punt is, voor zowel mijzelf als de premiebetaler een goede invulling van de WW-tijd om daarna weer duurzaam aan het werk te geraken.

Maar goed, we kennen de precieze persoonlijke situatie van TS natuurlijk niet, en dat is ook niet de bedoeling.
zivojan schreef:
ma 23 okt, 2023 21:07
Wanneer ga je weg trouwens enwaar heen fietsen?
Ik ben van plan medio maart te vertrekken naar Portugal en dan via SPanje en Frankrijk naar Engeland te fietsen. Criss-cross door de landen heen.