Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
joukon schreef:
wo 20 dec, 2023 12:04

'We' hebben al snel het gevoel dat ons iets wordt afgepakt.
En dat gevoel hebben zowel automobilisten als fietsers. Het zijn net mensen
joukon schreef:
wo 20 dec, 2023 12:04
Gedragsverandering. We zouden het moeten weten. Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is.
Ik merk toch duidelijk dat een boel verkeersdeelnemers, van alle soorten, al een voorschot nemen op de afschaffing van allelei verkeersregels naar aanleiding van de laatste verkiezingsuitslagen.

Of het jongetje daar bij hoort dat me gisteren om 17.15 u fietsend in de verkeerde richting op de smalle fietsstrook, in de stromende regen, met zwarte kleding, zonder licht, in de bocht van de drukste invalsweg van de wijk tijdens de drukste spits van de week tegemoet kwam weet ik niet.
joukon schreef:
wo 20 dec, 2023 11:04
(...)
Zestigplussers vormen ruim twee derde van deze groep. Uit de registratie blijkt dat 82% van de fietsgewonden valt in een ongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig.
(...)
Mooi. Kunnen we dus ophouden met automobilisten de schuld geven. En weten we dat wij 'oudere jongeren' een beetje moeten opletten.

Overigens is het wel goed je te realiseren dat de uitgevers van dit soort publicaties ook een zakelijk belang hebben bij deze gepercipieerde onveiligheid.
joukon schreef:
wo 20 dec, 2023 11:04
(...)
Zestigplussers vormen ruim twee derde van deze groep. Uit de registratie blijkt dat 82% van de fietsgewonden valt in een ongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig.
(...)
Bij de doden is dat getal anders.
non-fixie hoopte natuurlijk dat mij dat niet opgevallen is. Helaas.
non-fixie schreef:
wo 20 dec, 2023 19:38
Overigens is het wel goed je te realiseren dat de uitgevers van dit soort publicaties ook een zakelijk belang hebben bij deze gepercipieerde onveiligheid.
Zouden ze de cijfers uit hun duim zuigen? Heb je daar bewijs voor?

Suggereren dat de honderden doden en duizenden gewonden "gepercipieerde onveiligheid" zijn vind ik ook wel opmerkelijk.
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 19:10
Ik merk toch duidelijk dat een boel verkeersdeelnemers, van alle soorten, al een voorschot nemen op de afschaffing van allelei verkeersregels naar aanleiding van de laatste verkiezingsuitslagen.
zuig je dat uit je duim of heb je daar bewijs voor?
Ik blijf er nog altijd bij dat er veel ongelukken makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Je ziet nog altijd te vaak dat beide partijen gewoon niet opletten. Of dat de fietser in dit geval, toch voorrang neemt ondanks dat het zeer duidelijk is dat hij die niet gekregen heeft ( opzettelijk of niet).

Ik weet dat ik zelf al enkele (zware) ongelukken heb voorkomen omdat ik zelf zag dat het niet goed ging komen. Dit ondanks ik alle recht op voorrang had en ik volledig in mijn recht ging staan als er een ongeluk geweest zou zijn. Maar je hebt daar natuurlijk niets aan als je er ernstig letsel aan over houd of tussen 6 planken ligt.

Anticiperen wordt te weinig gedaan heb ik het idee.
Grandonneur schreef:
wo 20 dec, 2023 20:06
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 19:10
Ik merk toch duidelijk dat een boel verkeersdeelnemers, van alle soorten, al een voorschot nemen op de afschaffing van allelei verkeersregels naar aanleiding van de laatste verkiezingsuitslagen.
zuig je dat uit je duim of heb je daar bewijs voor?
Nee, maar het is bepaald geen n=1-waarneming maar meer een n>>10.000-waarneming.
Ik durf de gok wel aan dat de situatie de komende 10 jaar nog wel erger wordt. Er zijn immers een boel factoren die allemaal de ongunstige kant opwijzen.
Eentje daarvan die ik nog niet gehoord hebt zijn de zware electrische auto's die angstwekkend hard kunnen optrekken. Als die in handen komen van verkeerde bestuurders dan bereid je maar voor op extreme ongelukken.
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 19:10
Eentje daarvan die ik nog niet gehoord hebt zijn de zware electrische auto's die angstwekkend hard kunnen optrekken. Als die in handen komen van verkeerde bestuurders dan bereid je maar voor op extreme ongelukken.
Het model van een auto heeft overigens wel een zware impact op de veiligheid van de zwakke weggebruiker. De almaar populairder worden SUV zijn de grootste boosdoeners. Die hebben een veel hogere neus wat lijd tot zwaarder letsel bij een aanrijding.

Ik las dat in een artikel wat ik helaas niet direct terug vind. Maar dat bewijs lag zeker al op tafel.
Als die SUV's dan ook nog bloedsnel én vele honderden kilo's zwaarder zijn dan hun benzineversies zal het dus wel eens goed mis gaan.
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 19:41
Zouden ze de cijfers uit hun duim zuigen? Heb je daar bewijs voor?

Suggereren dat de honderden doden en duizenden gewonden "gepercipieerde onveiligheid" zijn vind ik ook wel opmerkelijk.
Ik twijfel niet aan de cijfers, ik deel alleen de conclusies niet, en vind de bangmakerij misplaatst. Het feit dat er ongelukken bij gebeuren doet daar niets aan af.

Fietsen is nog steeds een relatief veilige bezigheid in vergelijking met de andere dingen die we zo in ons leven doen.
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 21:36
Grandonneur schreef:
wo 20 dec, 2023 20:06
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 19:10
Ik merk toch duidelijk dat een boel verkeersdeelnemers, van alle soorten, al een voorschot nemen op de afschaffing van allelei verkeersregels naar aanleiding van de laatste verkiezingsuitslagen.
zuig je dat uit je duim of heb je daar bewijs voor?
Nee, maar het is bepaald geen n=1-waarneming maar meer een n>>10.000-waarneming.
Ik durf de gok wel aan dat de situatie de komende 10 jaar nog wel erger wordt. Er zijn immers een boel factoren die allemaal de ongunstige kant opwijzen.
Eentje daarvan die ik nog niet gehoord hebt zijn de zware electrische auto's die angstwekkend hard kunnen optrekken. Als die in handen komen van verkeerde bestuurders dan bereid je maar voor op extreme ongelukken.
Als mensen eenmaal van hun verworven vrijheid hebben kunnen proeven, zal het juist rustiger worden. Mensen beginnen zich eindelijk weer wat vrijer te voelen,in het begin is het als koeien in de wei, spring er maar op los, dat stopt ook vanzelf.
Klopt. De meeste jonge bestuurders worden een paar jaar later rustiger. Maar er komen wel steeds nieuwe. Elke 6 jaar heb je een compleet nieuwe lichting 18-24-jarigen.
Veel mensen zijn op die leeftijd 18-24 blij dat ze eindelijk wat mogen denk ik, en ook soms nog niet echt beseffend welke verantwoordelijkheid ze onder hun k*nt hebben en natuurlijk bravoure.
Ik denk dat oudere mensen waarvan de politieke uitslag hen gunstig stemt, hen best idd. (tijdelijk) weer een wild movement, letterlijk mee kunnen geven.

Zoals in de zomer, tijdens vakanties, mijn indruk is dat mensen rustiger rijden, omdat ze vooral niet meer ergens perse op tijd moeten zijn, zou een verkiezingsuitslag ook best het rijgedrag kunnen beïnvloeden.
Wel interessant, er nog nooit opgekomen dat het zo zou kunnen zijn, maar in het algemeen zijn er denk ik tig (psychologische) factoren waarom iemand rijdt zoals hij rijd en behoorlijk belangrijk om dat mee te nemen in het omlaag brengen van ongelukken.
non-fixie schreef:
wo 20 dec, 2023 23:44
Fietsen is nog steeds een relatief veilige bezigheid in vergelijking met de andere dingen die we zo in ons leven doen.
Interessante stellingname. Afgezet tegen andere onvermijdelijke 'dingen' vind ik de prijs (in termen van dodelijke slachtoffers) van het verkeer juist knap hoog.

Waarbij de crux in dat 'onvermijdelijke' zit: allicht vallen er bij het bergbeklimmen meer doden per eenheid van tijd of afstand dan bij fietsen in Nederland, maar het eerste is een welbewust gekozen en niet-noodzakelijke risicosport, terwijl het zich dagelijks verplaatsen voor de meesten van ons onvermijdelijk is.
Casartelli schreef:
vr 22 dec, 2023 14:55
non-fixie schreef:
wo 20 dec, 2023 23:44
Fietsen is nog steeds een relatief veilige bezigheid in vergelijking met de andere dingen die we zo in ons leven doen.
Interessante stellingname. Afgezet tegen andere onvermijdelijke 'dingen' vind ik de prijs (in termen van dodelijke slachtoffers) van het verkeer juist knap hoog.
Is dat zo?
Zet de iets van 7000 gewonde fietsers eens a ftegen andere zaken zoals tekenbesmettingen (25.000 Lymegevallen per jaar), het aantal mensen dat van de trap valt (13 doden per dag), van de klusladder vallen met 2727 gewonden (https://www.lerenvoorveiligheid.nl/val-van-ladder), voedselvergiftigingen, comadrinkers, longkanker (10.000 doden per jaar waarvan veel vermijdbaar) en bv "Privé, arbeids- en sportongevallen" met 6559 doden in 2022 (https://www.vzinfo.nl/ranglijsten/sterfte).
Dan vind ik de fietsproblemen nog wel meevallen.
Het punt is echter dat er vaak een oorzaak is buiten het slachtoffer, zoals een auto of een slecht ingerichte verkeerssituatie.
Van de keren dat ik met de fiets ben gevallen herinner ik met dat ik psychisch de gevolgen veel beter kon verdragen als ik door mijn eigen stomme schuld gevallen was dan wanneer ik door andermans stomme toedoen onderuit was gehaald.

Van veel van andermans privé, arbeids- en sportongevallen kun je natuurlijk zelf analyseren of de deelnemers bovengemiddeld slim bezig waren of niet ;-). Deze week waren het er best veel:


Bikefail: Op 11.03 min zie ik een trapas die compleet gebroken is.
Leon schreef:
vr 22 dec, 2023 15:17
Is dat zo?
Zet de iets van 7000 gewonde fietsers eens a ftegen andere zaken zoals tekenbesmettingen (25.000 Lymegevallen per jaar), het aantal mensen dat van de trap valt (13 doden per dag), van de klusladder vallen met 2727 gewonden (https://www.lerenvoorveiligheid.nl/val-van-ladder), voedselvergiftigingen, comadrinkers, longkanker (10.000 doden per jaar waarvan veel vermijdbaar) en bv "Privé, arbeids- en sportongevallen" met 6559 doden in 2022 (https://www.vzinfo.nl/ranglijsten/sterfte).
Dan vind ik de fietsproblemen nog wel meevallen.
Dank, zinvol perspectief. Het comadrinken staat er wat vreemd tussen en de "Privé, arbeids- en sportongevallen" hebben vast ook enige overlap met een en ander, maar dan nog...

Het aantal verkeersdoden (ook alleen het aantal fietsdoden) is wel nog een stuk groter dan dat als gevolg van recreatief drugsgebruik, moord en doodslag, terrorisme... geloof dat ik vaker tot die vergelijking kom dan die met (keuken)trapongevallen.
Leon schreef:
vr 22 dec, 2023 15:17
Het punt is echter dat er vaak een oorzaak is buiten het slachtoffer
Juist. En dan rijst de vraag waar domme pech ophoudt en de verwijtbaarheid intreedt. Voor mijn gevoel (maar dat is niet meer dan een anekdotische indruk uit nieuwsberichten) moet je het in het verkeer knap bont maken voordat je een dood door schuld (laat staan doodslag) aan de broek hebt.