Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom

WimB schreef:
ma 07 aug, 2023 14:13
Klusje voor de Fietsersbond.
Vertellen dat sommige mensen beter een zwaailicht op een helm, een verplicht oranje hesje en een transportbegeleider voor en achter zich nodig hebben bedoel je? Of ze nu op de fiets, op de brommer, op de motor, in een auto of in een vrachtwagen zitten. Idioten heb je overal, verkeersdeelnemers zijn af en toe net mensen...

Hetgeen wat omschreven wordt klinkt bij mij niet echt als een sociale opstelling in het verkeer. Misschien zien andere weggebruikers je zo juist eerder als een verdwaalde dronken Britse toerist als je je met een fiets zo links georiënteerd op de weg begeeft?

Natuurlijk is het goed om als fietser af en toe je plek te claimen op de weg, wees daarin duidelijk en consequent maar je kunt het ook overdrijven. Zelfs de lokale burgemeester gaat vast niet zo over de weg...

Binnen de grenzen van de redelijkheid blijven is soms ook best wel eens handig. Niet iedereen die na dit soort gedragingen stopt voor een 'goed gesprek' is verbaal zo krachtig als in een aantal alinea's forumpost...
Mijn ervaring is dat je in Duitsland (net nog gepasseerd Bremen tot grens Polen) niet altijd ontkomt aan iets grotere wegen. En het is inderdaad zo dat de automobilisten in Duitsland wel ruimer om fietsers heengaan. Maar als je het kunt vermijden .... altijd doen. Ben daar vooraf niet altijd zo mee bezig trouwens, plan het wel thuis als rode draad en als het me ter plekke geen goede optie lijkt zoek ik ter plekke een alternatief, die er meestal wel is.

Overigens plan ik met graphhopper maps, werkt ook onderweg, maar op de mobiel iets minder goed te zien allemaal. De dekking van het mobiele netwerk is in Duitsland inderdaad niet altijd goed, wat hiervoor ook al is gezegd, dus een offline kaart is een goede optie. Daarvoor gebruik ik de Guru maps app. Ooit een keer gekocht in de store voor 7 euro of zo, is nu volgens mij een stuk duurder geworden, maar werkt prima.

Mijn route in Duitsland was flink noordelijk, daar ook meer fietspaden omdat het vlakker is denk ik. Wat je onderweg ook wel ziet is dat fietspaden in de bebouwde kom beginnen. Terwijl het verkeer daar juist over het algemeen langzamer zal rijden.
Jurr schreef:
ma 07 aug, 2023 19:42
WimB schreef:
ma 07 aug, 2023 14:13
Klusje voor de Fietsersbond.
Hetgeen wat omschreven wordt klinkt bij mij niet echt als een sociale opstelling in het verkeer.

Natuurlijk is het goed om als fietser af en toe je plek te claimen op de weg, wees daarin duidelijk en consequent maar je kunt het ook overdrijven.
Kijk hier hier begin ik met fietsen haast altijd wind tegen.
In de loop der jaren geleerd hoe ik me hier moet gedragen. Ook wel eens gevraagd of de automobilist een vergunning had. Dan wordt je ook niet populair.
Maar... wel fijn dat Duitsland ook eindelijk op Google Streetview zit ;)
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 00:29
Ik wil binnenkort voor het eerst gaan fietsen door Duitsland en via Komoot een aantal routes uitgestippeld maar ik kom er dus achter dat Komoot me langs een hoop van dit soort wegen leidt:

https://www.google.nl/maps/@49.7739305, ... ?entry=ttu
Ik heb daar eerder geweest, ik vond het geen fijne omgeving om te fietsen, (omgeving Trier, Moezel), ook niet voor duitse maatstaven. Smalle wegen, steil, druk. De onverharde alternatieven vond ik onbegaanbaar. Ik weet niet hoe lang en hoe vaak je in die omgeving wilt zijn?

Ter vergelijking, onze camping lag een paar km verderop aan de B327 tussen Thalfang en Morbach, verlengde daarvan, veel drukkere weg, en de enige redelijk begaanbare fietsroute om ergens te komen was over die hoofdweg. We hebben er ook genoeg andere fietsers gezien, meestal op doorreis.

Meer een gebied voor een wandelvakantie, of om zo snel mogelijk van de Ardennen via Trier naar de Rijn te komen.
LHTJoost schreef:
zo 06 aug, 2023 13:03
Het klopt dat je nergens in Europa ingehaald wordt als in NL, namelijk de plooien uit je broek. Maar daarmee is zo’n weg buiten NL nog niet veilig. Gekken zijn er overal.

In Tsjechie kunnen ze er ook wat van heb ik kort geleden ervaren
Zou ik in Nederland een route maken en er was een tijd dat ik met Streetview van die we een indruk kon krijgen zou ik die weg onmiddellijk schrappen. Google komt langs en dan zoveel autos op de weg, weg ermee.
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 00:29
Ik wil binnenkort voor het eerst gaan fietsen door Duitsland en via Komoot een aantal routes uitgestippeld maar ik kom er dus achter dat Komoot me langs een hoop van dit soort wegen leidt:

https://www.google.nl/maps/@49.7739305, ... ?entry=ttu
Ik ben deze zomer voor de zoveelste keer door Duitsland gekomen op basis van tracks die routeyou.com voor me heeft uitgestippeld en dat heeft me niet één keer over dat soort wegen geleid.

Nu moet ik daar wel meteen bij zeggen dat ik in routeyou.com de standaard recreational cycling route selecteer. Je kunt op routeyou.com ook kiezen voor "kortste", maar dat is levensgevaarlijk want dan kom je wel over dit soort wegen. Zo heeft die instelling ons eens over deze weg in Frankrijk geleid:

https://www.google.com/maps/@49.9782078 ... ?entry=ttu

Echt een griezelige weg om over heen te fietsen.

Vanwege deze weg heb ik op mijn stuur sindsdien een plekje vrij gemaakt voor mijn iPhone zodat ik met Google Maps een alternatieve route kan volgen.

Routeyou.com doet via de instelling "recreational cycling route - verhard en onverhard" ook weleens het volgende: je over wandelpaden leiden. Dan moet je denken aan bijna volledig dicht gegroeide bos -en weilandpaadjes en lastig begaanbaar wegdek. Het boomkroonpad in Drenthe is een voorbeeld.

Of we daar over heen gaan hangt af van het alternatief. Als het alternatief te ver om is gaan we er alsnog over heen.

Maar goed, ik heb liever wandelpaden dan drukke autowegen.
Fietsmans schreef:
zo 06 aug, 2023 17:41
In je browser op je pc kun je in Komoot de Open Cycle Maps gebruiken. Op je telefoon werkt dat helaas niet, tenzij je extra betaalt. Vervolgens trek je in Komoot je route over de paarse en rode lijnen, dit zijn fietsknooppuntnetwerken en lange afstand fietsroutes. Zo heb ik pas ook een route gepland naar Wenen en ik was zeer positief verrast over de prachtige routes waar ik langs ging!
Wij plannen ook een trip naar Wenen in 2024. Heb je toevallig nog de Komoot route van jouw trip?