Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek

Poppink schreef:
zo 26 nov, 2023 12:10
De rest van mijn commentaar laat zich samenvatten in mijn onderschrift.
... :
"Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft."
Het klinkt heel sympathiek, totdat je een spookrijder tegenkomt die je min of meer deze stelling naar het hoofd slingert.
Shorttrack schreef:
zo 26 nov, 2023 16:31
En nu betaald men nog eens eenmalig 2000 euro om die auto voor de deur te laten staan en er niet meer mee te rijden.
Elke auto die niet rijdt, is winst.
Nog beter natuurlijk: elke auto die er niet is.
Leon schreef:
vr 24 nov, 2023 19:18
Ik ben benieuwd wanneer het berichten gaat regenen dat al die e-bikes niet zo lang meegaan als ouderwetse fietsen. De golf van aangeschafte e-bikes met voorwielmotoren is nu ongeveer vervangen door een bike van een tweede generatie en veel ervan zullen nu zo'n vijf jaar oud zijn. Er komt een moment dat veel van hun accu's zullen falen. Dat zal vaak door slechte gebruiksgewoonten zijn, maar dat maakt het niet anders. Ook reparaties gaan op een gegeven moment duurder uitvallen dan de waarde van de bike.
Een ouderwetse fiets kon je meestal wel vijf jaar laten staan en daarna weer gewoon verder gebruiken en goedkoop onderhouden.
Het probleem is bij Bosch fietsen echt aanzienlijk kleiner geworden, zowel kwaliteit als langdurige service helpt (inclusief coulance). Accu's van de grote jongens zijn ook prima (zitten nu 8 jaar en 50k+ op twee met Yamaha fietsen)
Het is duidelijk minder duurzaam dan een gewone fiets, maar met name het accu probleem is bij Bosch en Yamaha niet zo aanwezig.

De echte ellende zijn de goedkope E-waste fietsen :cry:
Shrek schreef:
za 25 nov, 2023 08:54
In de jaren 70, 80 en 90 had je ook gewoon licht lopende fietsen.

Alleen in de 00's gingen ze fietsen zo zwaar en bulky maken (zwaar lopende Nexus 7, aanlopende rollerbrakes, zware antilekbanden, zware verende vork, zware verende zadelpen, zware verstelbare sturpen, zie bv de Batavus Adagio) dat ze niet meer vooruit te branden waren en dan lijkt de ebike aantrekkelijk.

Grappig dat de lichtlopende fiets een comeback maakt.
Vroegah was alles beter. Totdat je nadenkt over wat we in die tijd bereden en je heel snel beseft dat dat niet klopt....

Tuurlijk, een TI Raleigh Pro 753 met Campa record was licht en liep licht. Maar we hebben het hier over stadsfietsen....

Gazelles/Bataven met SA 3 versnellingen en trommelremmen waren de norm en dat reed echt niet soepel (en was zeker niet licht, zeker niet als het met stalen stangen werd bediend), Nexus 7 en Rollerbrakes waren een verademing. Qua gewicht wil ik wel een balletje opgooien over stalen frames versus OS Alu frames, de stelling dat het zwaarder is geworden is op dat punt niet houdbaar. En dat geld ook voor stuur en zadelpen, allemaal staal op de gewone Gazelle. De topmodel Gazelle van mijn moeder ging dik over de twintig kilo.

Daarnaast is gewicht in Nederland nauwelijks een issue, luchtweerstand is eigenlijk alles bepalend. Betreft verende voorvorken, dat is zwaarder (al waren stalen vorken ook niet licht), maar levert ook minder weerstand op op gebrekkig wegdek, elk nadeel hep zijn voordeel.

Op wieler en trekking gebied is het verhaal hetzelfde, het is lichter geworden (tot de UCI norm is easy), maar vooral aerodynamisch, stijver en functioneel prettiger. Het is verdomd lastig om te ontkennen dat fietsen tegenwoordig functioneler en sneller zijn, niet alleen voor de wielrenner/MTBer, maar ook voor de vakantie fietser en forens.

De hele premisse is ook onzin.

Sowieso is het natuurkundig volkomen kolder om te denken dat je de extra power van een motor wel met rolweerstand en gewicht kan oplossen, we hebben het hier over max 250watt bovenop wat de fietser zelf levert, oftewel een behoorlijk goede amateur. Ik trapte vroeger 200-250 watt continue in een uur... uiteraard ging dat heel hard op een racefiets gehuld in Lycra, maar dat geeft wel aan dat jonge Roffel die met HR meter trainde op een stadsfiets met forse tegenwind ook geen ebike meer had bijgehouden.

De reden voor motoren is omdat het prettig rijdt, dat je altijd even lang onderweg bent, weer of geen weer en dat je niet te bezweet aankomt op de lokatie waar geen douche is. Net zoals dat men een auto kiest voor het gemak. Die geest gaat echt niet meer de fles in, ook niet na zo'n artikel van de FD (waarvan we hier al zien dat de schrijver niet teveel weet van de materie).
loknor schreef:
wo 20 dec, 2023 13:20
Het is verdomd lastig om te ontkennen dat fietsen tegenwoordig functioneler en sneller zijn,
Ik zie geen reden waarom.
loknor schreef:
wo 20 dec, 2023 13:20
... uiteraard ging dat heel hard op een racefiets gehuld in Lycra,
Lijkt mij nog een heel gedoe, zo’n racefiets inpakken :D .
Leon schreef:
wo 20 dec, 2023 14:12
loknor schreef:
wo 20 dec, 2023 13:20
Het is verdomd lastig om te ontkennen dat fietsen tegenwoordig functioneler en sneller zijn,
Ik zie geen reden waarom.
Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond, alleen schijfremmen zijn iets van het laatste decennium.

Misschien komt dit omdat ik heel lang heb gewielrend en heb bijgebeund bij de fietsenmaker, ik heb heel wat Gazelles en Batavussen onder mijn handen gehad. Die oude stadsfietsen waren loodzwaar en liepen zwaar.

Remmen: eigenlijk een continue verbetering vanaf de jaren 70
-- Single pivot naar SLR, daarna naar Dual Pivot.
-- Canti's naar V-brake naar Magura naar Schijfremmen
-- SA trommelremmen naar Rollerbrakes naar schijfremmen.
Schakelen
-- Frictie naar retro frictie, naar geindexeerd, geintegreerd
-- Sa 3 naar Nexus 7 en 8, Rohloff, Pinion.
Banden
-- Afgrijselijke draadbanden (Wolber....)naar lichtlopende draadbanden die nauwelijks lek gaan
-- Van smal naar breed
-- Van Stadsbanden van Vredestein zonder brekerlaag en die niet vooruit kwamen tot de huidige Schwalbes en Continentals die lichter lopen en veel lekbestendiger zijn.
Frames
-- Fabrieksstaal naar gerobotiseerd alu. Any day of the week een Robot over een vermoeide arbeider die nog ff snel zijn laatste frame voor het weekend er door moet drukken. Overigens ben ik ook geen fan van dat oude vakmanschap staal. Ik heb in mijn wielerjaren zoveel AA mondials en Batavus Pro's gezien die total loss gingen dat ik hard moet lachen om mensen die Carbon kwetsbaar vinden. Of om maar aan te geven, de stofzuigerslang viel om en ik had meteen een deukje in mijn 531pro bovenbuis. op zich niet fataal, maar het is zeker niet zo mythisch onkwetsbaar als mensen denken.
Verlichting
-- Van Band-dynamo tot naafdynamo (en ja ook een Shimano naafdynamo loopt lichter en is minder storingsgevoelig.
-- Van draadlampje naar hoogvermogen LED verlichting.
- Ketting
Van dikke ketting naar lichtlopende kettingen en Gates riemen.

Overige onderdelen: Van staal naar alu wat een flinke gewichtsverbetering is.

De grote reden dat we steeds sneller vervangen zijn onze toegenomen welvaart en onze zelfvernietigende drang naar nieuwe shit.
Speeder300 schreef:
wo 20 dec, 2023 15:53
loknor schreef:
wo 20 dec, 2023 13:20
... uiteraard ging dat heel hard op een racefiets gehuld in Lycra,
Lijkt mij nog een heel gedoe, zo’n racefiets inpakken :D .
Dat is waar, maar vroeger konden we nog echt met onze handen werken en pakte je zo'n fiets zo in. :lol:
loknor schreef:
Leon schreef:
loknor schreef:Het is verdomd lastig om te ontkennen dat fietsen tegenwoordig functioneler en sneller zijn,
Ik zie geen reden waarom.
Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,
Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.
De grote reden dat we steeds sneller vervangen zijn onze toegenomen welvaart en onze zelfvernietigende drang naar nieuwe shit.
helaas kan men al heel wat jaren de 'vraag' naar iets nieuws creëren.... we krijgen aangepraat dat we iets nieuws nodig hebben...
hoogframe schreef:
ma 25 dec, 2023 17:40
De grote reden dat we steeds sneller vervangen zijn onze toegenomen welvaart en onze zelfvernietigende drang naar nieuwe shit.
helaas kan men al heel wat jaren de 'vraag' naar iets nieuws creëren.... we krijgen aangepraat dat we iets nieuws nodig hebben...
Dat is een interessante. Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid totale onzin (ik doel dan niet speciaal op fiets dingen) die je via met name sociale media over je heen gestort krijgt dusdanige vormen aan dat ik me afvraag vanaf welk moment de grote massa mensen misschien zouden beseffen dat de enige manier om nog aan informatie te komen is door zelf na te denken.
Leon schreef:
ma 25 dec, 2023 17:49
vanaf welk moment de grote massa mensen misschien zouden beseffen dat de enige manier om nog aan informatie te komen is door zelf na te denken.
En daar ligt het probleem, want om dat te beseffen moet je zelf nadenken. Een beetje een kip en ei probleem
Eric op de Fiets schreef:
vr 24 nov, 2023 19:04

De elektrische fiets is de nieuwe norm. Wil je daar niet in mee? Voor minder geld koop je de nieuwste normale fiets. Ook die is doorontwikkeld en brengt je nu een stuk sneller en comfortabeler dan je gewend was op je bestemming.
Dat de moderne normale fiets je tegenwoordig sneller en comfortabeler naar je bestemming brengt is niet over de gehele lijn waar. Mijn schoonmoeder kocht niet zoveel jaren geleden een nieuwe "normale" fiets. Dat ding is niet vooruit te branden (helaas).

Daarnaast geeft 17 procent van de niet-bezitters met een intentie tot aanschaf als reden op dat de normale fiets aan vervanging toe is. ‘Het suggereert dat de elektrische fiets door een deel van de mensen als logische opvolger van een normale fiets gezien wordt’, stelt het rapport.
Ik kocht mijn e-bike destijds met dezelfde ingesteldheid. Acheraf toch spijt van gehad. Ik had van dat geld een hele mooie "normale" fiets kunnen kopen. Het is wel opmerkelijk dat ik voor die e-bike zonder veel na te denken een budget van 2000 euro over had. En dat ik nu voor mijn huidige fiets juist alles heel goedkoop wil doen. Wat het per definitie niet perse een slechtere fiets maakt.
Maar de E-bike was voor mij niet de logische keuze bleek achteraf. Maar de intentie om vaak op fietsvakantie te gaan was er toen ook nog niet. Dus wellicht had ik toen een "ongeschikte" "normale" fiets aangeschaft waar ik dan nu nog altijd mee zat.
hoogframe schreef:
ma 25 dec, 2023 17:40
De grote reden dat we steeds sneller vervangen zijn onze toegenomen welvaart en onze zelfvernietigende drang naar nieuwe shit.
helaas kan men al heel wat jaren de 'vraag' naar iets nieuws creëren.... we krijgen aangepraat dat we iets nieuws nodig hebben...
En dat nieuws is er in eender welke prijs verkrijgbaar. Dus een groot of klein budget maakt al niet meer uit. Je kunt altijd iets nieuws kopen wat je niet nodig hebt zonder de bank te breken.
Eens zo als hier al aangehaald. De fiets in concurrentie met de auto. En waarom geen auto beter is, wordt ook hier duidelijk onderschreven.
Maar de samenleving is nu zo vormgegeven dat een auto een must is. Extra versterkt door jaren lang regeer beleid van ‘ikke ikke ikke’. Wat door ontkenners wordt weg gezet als overheid bemoeienis en betutteling.
Ik spring weer op de fiets, van de werkplaats terug naar huis. Heerlijk een half uur de wind door mijn haren. Zal het droog blijven of een nat pak?
Wij zouden idealiter een extra fiets moeten hebben. Momenteel hebben we maar 2 fietsen. Mijn eigen niet elektrische fiets. En een driewieler elektrische bakfiets.
Op een uitzondering na hebben we niets meer nodig.

Maar voor fietsvakantie met de trein is dit niet doenbaar.

Dus denken wij ook aan een extra fiets.
Mijn vriendin is niet de sterkste en spreekt ook direct over een e-bike.

Maar daar komen twee "problemen" (wellicht nog meer) bij kijken.
1- die zijn veel duurder dan een gewone fiets. En deze zal maar zelden gebruikt worden.
2- de verleiding wordt voor mij ook zeer groot om de e-bike te nemen. En ik weet dat ik daar slecht aan kan weerstaan.

De fiets zou als stadsfiets maar ook als reisfiets gebruikt worden.

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat men zelfs hier in een fietsgezin al direct kijkt naar een e-bike voor uitzonderlijke ritjes. Dit terwijl er zoveel goede alternatieven zijn.
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:11
de verleiding wordt voor mij ook zeer groot om de e-bike te nemen. En ik weet dat ik daar slecht aan kan weerstaan.
Aan dat probleem is wel een mouw te passen: je zegt gewoon elke dag éénmaal per uur tegen jezelf dat de nieuw aan te schaffen elektrische fiets uitsluitend voor speciale ritten wordt gebruikt, en voor al het overige vervoer de gewone fiets. Dit hou je een jaar of twee vol, en dan zeg je op een dag “die gewone fiets staat helemaal achter in de schuur, en is eigenlijk al máánden niet gebruikt, ik zal ‘m maar op Marktplaats zetten”. Zo gaat dat.
Speeder300 schreef:
ma 01 jan, 2024 15:26
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:11
de verleiding wordt voor mij ook zeer groot om de e-bike te nemen. En ik weet dat ik daar slecht aan kan weerstaan.
Aan dat probleem is wel een mouw te passen: je zegt gewoon elke dag éénmaal per uur tegen jezelf dat de nieuw aan te schaffen elektrische fiets uitsluitend voor speciale ritten wordt gebruikt, en voor al het overige vervoer de gewone fiets. Dit hou je een jaar of twee vol, en dan zeg je op een dag “die gewone fiets staat helemaal achter in de schuur, en is eigenlijk al máánden niet gebruikt, ik zal ‘m maar op Marktplaats zetten”. Zo gaat dat.
En dat zou zonde zijn natuurlijk. Heb nog maar juist mijn fiets omgebouwd
Wij hebben een e-bike en een gewone fiets. Is begonnen toen werkplek wijzige, en ik 46 km verderop ging werken. Toen een speedpedelec gekocht, met de voorwaarde voor mezelf dat die alleen voor woon-werk verkeer is. Inmiddels na corona de SP ingeruild voor een gewone e-bike. Nog steeds met diezelfde voorwaarde.

We zijn inmiddels bijna 8 jaar verder, en de voorwaarde is er nog, maar niet meer zo streng. Ook de zondagochtenden naar de kerk (10 km) willen we met veel wind de e-bike pakken. Maar verder nog steeds: woon-werk verkeer (tegenwoordig werk ik door heel het land, dus vaak is het retour station) de e-bike, zodat ik precies weet hoe laat ik aankom en de trein niet mis. Voor recreatie de gewone/vakantiefiets.
Leon schreef:
ma 25 dec, 2023 12:43
loknor schreef:
Leon schreef:Ik zie geen reden waarom.
Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,
Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.
Wij hebben vorig jaar twee keep een Batavus Fonq voor de kinderen (rollerbrakes, nexus 7, vaste vork). Zeker voor schoolfietsen ook prima dat er geen schijfremmen inzitten.

Dat zijn gewoon heel fijne, lichte fietsen en overal verkrijgbaar. Ik had rond de eeuwwisseling een Giant met een dergelijke afmontage, deze zijn op detail niveau ietsiepietsie beter (vooral afwerking en kleurtjes).

Ik snap het sentiment hier helemaal, maar het beeld dat fietsen tegenwoordig zwaar en lomp zijn vind ik altijd zo over the top.

Wat dat betreft is de ontzetting ober de steeds versnellende consumptie veel belangrijker. Fietsen zijn niet slechter geworden... we vervangen gewoon veel te snel.

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.
Leon schreef:
ma 25 dec, 2023 12:43
loknor schreef:
Leon schreef:Ik zie geen reden waarom.
Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,
Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.
Wij hebben vorig jaar twee Batavus Fonq fietsen voor de kinderen gekocht (rollerbrakes, nexus 7, vaste vork). Zeker voor schoolfietsen ook prima dat er geen schijfremmen inzitten.

Dat zijn gewoon heel fijne, lichte fietsen en overal verkrijgbaar.

Ik snap het sentiment hier helemaal, maar het beeld dat fietsen tegenwoordig kwalitatief inferieur, zwaar en lomp zijn vind ik altijd zo over the top. Een goede lichte fiets kan ook je fietsenmaker om de hoek leveren, gewoon van (bijvoorbeeld) Batavus.

Wat dat betreft is de ontzetting ober de steeds versnellende consumptie veel belangrijker. Fietsen zijn niet slechter geworden... we vervangen gewoon veel te snel.

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.