Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Magura HS11 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Problemen met Magura HS11

Ik heb deze thread doorgelezen omdat ook onze magura rem klemt. Volgens mij hetzelfde probleem als hier behandeld.

Een blokje keert terug, de andere niet.

Begrijp ik nu goed dat ik daar een spuit en olie voor moet aanschaffen? Dat ik daarna alles opnieuw moet gaan stellen? Dat dit best even wat werk is, zeker als je dat voor het eerst doet en dus ook niet direct zal gaan lukken?

En dan ook nog de remblokjes die niet goed zijn. Want ze zijn zodanig gemonteerd dat een stukje onder de velg doorloopt. Dat kan ik er af snijden, of vervangen.

Al met al heb ik de indruk dat dit nogal veel werk is voor remmen van drie jaar oud. Heb ik het zo goed begrepen?

Want als ik het zo goed heb begrepen kan ik misschien beter de reparatiekosten bij de fietsenmaker, die ik dus regelmatig mag verwachten bij deze remmen, of de kosten voor gereedschap en mijn tijd, beter kan gebruiken voor het vervangen van de magura met V brakes.

overigens kun je op deze website de onderdelen en het gereedschap goedkoop verkrijgen. Of het ook goed is kan ik niet beoordelen.
https://www.fietsonderdelenoutlet.nl/
Of je leert het jezelf aan, ook v-brakes zul je goed af moeten stellen en ook die kunnen onder de velg gaan lopen. dan zit je dus ook met de vervangings kosten en vaker onderhoud. (dat is tenminste mijn ervaring)
Op internet zijn genoeg filmpjes waarin uitgelegd wordt hoe als je er met behulp van de instructies niet uitkomt.
luchtfietser schreef:
zo 24 dec, 2023 13:14
En dan ook nog de remblokjes die niet goed zijn. Want ze zijn zodanig gemonteerd dat een stukje onder de velg doorloopt. Dat kan ik er af snijden, of vervangen.
als het blokje niet 100% op de velg remt maar er onder (of er boven) is de velgrem niet goed gemonteerd en moet dat hersteld worden. Het remblokje heeft daar geen schuld aan. Juist een goed gemonteerde magura hoef je nooit bij te stellen.
_Peter_ schreef:
zo 24 dec, 2023 13:25
Of je leert het jezelf aan, ook v-brakes zul je goed af moeten stellen en ook die kunnen onder de velg gaan lopen. dan zit je dus ook met de vervangings kosten en vaker onderhoud. (dat is tenminste mijn ervaring)
Op internet zijn genoeg filmpjes waarin uitgelegd wordt hoe als je er met behulp van de instructies niet uitkomt.
Mijn ervaring met V-brakes is dat dit eenvoudig is en amper geld kost.
Ik vraag mij dus af of het loont om Magura te houden als het normaal is dat ze telkens opnieuw ingesteld moeten worden terwijl dit een stuk meer werk is. Uiteraard kan ik tijd en geld investeren om mij dit aan te leren. Precies mijn punt.
Grandonneur schreef:
zo 24 dec, 2023 13:32
als het blokje niet 100% op de velg remt maar er onder (of er boven) is de velgrem niet goed gemonteerd en moet dat hersteld worden. Het remblokje heeft daar geen schuld aan. Juist een goed gemonteerde magura hoef je nooit bij te stellen.

Ja inderdaad, de fiets is tot nu toe altijd door de fietsenmaker onderhouden, dus ik was ook verbaasd toen ik het zag.
luchtfietser schreef:
zo 24 dec, 2023 13:36
Mijn ervaring met V-brakes is dat dit eenvoudig is en amper geld kost.
Hoe zeer ik een fan ben van V-brakes ook, (Rem + hendel + buitenkabel + binnenkabel + bochtje) x 2 kosten toch wel wat. Minimaal 50 euro denk ik. En dan heb je nog de vermaledijde Shimanoblokjes.
luchtfietser schreef:
zo 24 dec, 2023 13:36
Mijn ervaring met V-brakes is dat dit eenvoudig is en amper geld kost.
Ik vraag mij dus af of het loont om Magura te houden als het normaal is dat ze telkens opnieuw ingesteld moeten worden terwijl dit een stuk meer werk is. Uiteraard kan ik tijd en geld investeren om mij dit aan te leren. Precies mijn punt.
Ja inderdaad, de fiets is tot nu toe altijd door de fietsenmaker onderhouden, dus ik was ook verbaasd toen ik het zag.
Wat bedoel je met opnieuw ingesteld. Zet de blokken met de cilinder een paar mm van de velg. Maakt niet uit of bij de linker cilinder de blokken niet precies dezelfde afstand hebben als de rechter cilinder.
Zodra je gaat remmen komt dat goed, de remblokken links en rechts knellen op de velg precies het zelfde.
luchtfietser schreef:
zo 24 dec, 2023 13:36
Ja inderdaad, de fiets is tot nu toe altijd door de fietsenmaker onderhouden, dus ik was ook verbaasd toen ik het zag.
Dan zeg je tegen de fietsenmaker dag rijwielhersteller, kijk deze rem staat niet goed, het blokje staat te laag. Zou je hem goed willen zetten?
M'n vriendin is er geen gegaan en kwam terug met de informatie dat er geen andere remmen op konden. Kan dat kloppen?
Ik dacht dat je er gewoon V- brakes op kunt schuiven.

Twee vastgelopen remmen weer laten werken en vier remblokjes was 81 euro. Ik hoop dat het pech was en dat dit met magura niet standaard is :shock:
IMG_20240102_170032.jpg
luchtfietser schreef:
di 02 jan, 2024 17:11
M'n vriendin is er geen gegaan en kwam terug met de informatie dat er geen andere remmen op konden.
Je zou het de fietsenmaker kunnen vragen.
luchtfietser schreef:
di 02 jan, 2024 17:11
Twee vastgelopen remmen weer laten werken en vier remblokjes was 81 euro. Ik hoop dat het pech was en dat dit met magura niet standaard is :shock:
Nee geen pech, verkeerde montage. zoals eerder gezegd: daar kan het remblokje niks aan doen. Wat jij nodig hebt is iemand die het setje juist kan monteren, en dat is echt niet zo héél moeilijk, dan heb je er amper omkijken meer naar.

van het plaatje betwijfel ik of de blokjes nu wél goed staan. Komen ze netjes recht aan op de velg? Als ze (alle 4) versleten waren komt dat (mede) door de (foute) oorspronkelijk montage.

Dit frame slikt wel v-brakes.
Die rem staat veel te laag afgesteld.
Dat is zelf best makkelijk te corrigeren door de onderste schroef los te draaien en de rem iets omhoog te schuiven.

Op dit frame passen prima v-brakes.
Je moet alleen ook de magura snelspan bout (hoe dat ding ook heet waar de magura rem op vast klemt) vervangen voor een v-brake montage bout.

Afbeelding
Mijn advies zou zijn om een andere fietsenmaker te kiezen. De rem te laag afstellen is niet juist (en best wel dom) en nu 84 euro vragen en de remmen nog steeds te laag laten staan hoeft niet. Ook zijn de remmen wel door v brakes te vervangen, hierin heeft hij geen gelijk zoals hierboven aangegeven.

Maar: ik rijd zonder ander onderhoud dan het inklikken van nieuwe blokjes (met dit weer om de drie maanden) al jaren met magura’s, voor woon werk is het ideaal, juist met v brakes heb je meer onderhoud nodig, kunnen roesten, klemmen, verdraaien bij afslijten, bevriezen met vorst.
Ook veel vakantie fietsen monteren magura’s, juist wegens weinig onderhoud nodig. Maar dan moeten ze de eerste keer wel goed afgesteld…
Dus: nieuwe fietsenmaker even naar de afstelling laten kijken, bevestinging losdraaien / drukken, rem verschuiven, bevestiging weer vast!
Als de foto iets schuin van boven is genomen dan lijkt de rem te laag te staan. Zo bekijk ik de foto.