Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring bagagedrager op carbon fiets - Forum Wereldfietser

Ervaring bagagedrager op carbon fiets

Hallo, ik ben van plan om voor mijn carbon gravelbike een ortlieb quick rack + gravelpack https://www.ortlieb.com/nl_nl/quick-rack te kopen. Maar ik twijfel of dit wel de meest veilige keuze is ivm schade / scheuren van het carbon frame.

Is de ortlieb bikepacking set op het frame (https://www.mantel.com/ortlieb-bikepacking-set) dan niet een betere keuze?

Wat zijn jullie ervaringen? Ik verwacht dat de gravelpack op een quick rack beter fietst.
Een drager achter die stevig vast zit met tassen er aan is altijd stabieler dan een worst onder je zadel.

Maar voor de ortlieb drager heb je nokjes nodig ter hoogt van je achteras waar je wat kan in schroeven bij een carbon frame, als je die hebt kan het, heb je ook nokjes ergens boven je staande achterbrug dan kan je ook een gewone drager monteren.

Nadeel van een drager met achter tassen achter is dat ze minder aerodynamisch zijn dan een worst onder je zadel.
Tassen voor maken niet uit qua aerodynamisch.
Ik ben ook erg benieuwd naar combinatie quick rack en carbon fiets. Toen hij eerst uitkwam stond er nog expliciet op dat het rack niet geschikt was voor Carbon fietsen. Dit staat er nu niet meer bij, dus denk dat het nu wel kan?
Alternatief is schreeuwend dure Tailfin systeem.
Minstens zo interessant lijkt me wat de fabrikant van de fiets er over zegt. staat er iets over in de handleiding?
Leon schreef:
di 02 jan, 2024 20:22
Minstens zo interessant lijkt me wat de fabrikant van de fiets er over zegt. staat er iets over in de handleiding?
Goed punt. Een carbon frame komt vaak met een aantal jaren garantie. Benieuwd wat daarvan overblijft als je bagagedragers begint te monteren.
derdekeer schreef:
di 02 jan, 2024 21:41
Goed punt. Een carbon frame komt vaak met een aantal jaren garantie. Benieuwd wat daarvan overblijft als je bagagedragers begint te monteren.
Ik dacht meer aan het breukrisico.
Leon schreef:
di 02 jan, 2024 20:22
Minstens zo interessant lijkt me wat de fabrikant van de fiets er over zegt. staat er iets over in de handleiding?
Ja, niet klemmen op de staande achterbrug, dus de onder bevestiging op nokjes op het frame en niet klemmen, boven kan op een aluminium zadelpen.
Mr. Z schreef:
ma 01 jan, 2024 20:03
Een drager achter die stevig vast zit met tassen er aan is altijd stabieler dan een worst onder je zadel.

Maar voor de ortlieb drager heb je nokjes nodig ter hoogt van je achteras waar je wat kan in schroeven bij een carbon frame, als je die hebt kan het, heb je ook nokjes ergens boven je staande achterbrug dan kan je ook een gewone drager monteren.

Nadeel van een drager met achter tassen achter is dat ze minder aerodynamisch zijn dan een worst onder je zadel.
Tassen voor maken niet uit qua aerodynamisch.
Er zitten nokjes op het frame, dus ik kan ook een gewone drager monteren. Desondanks vraag ik mij toch af wat de ervaringen zijn. Ik zit er niet op te wachten dat mijn frame kapot gaat tijdens een fietsvakantie.

Ik verwacht inderdaad dat het stabieler is, aerodynamica maakt mij niet zoveel uit. Het gaat om de reis, niet de bestemming ;-)
Steinnanke schreef:
di 02 jan, 2024 19:29
Ik ben ook erg benieuwd naar combinatie quick rack en carbon fiets. Toen hij eerst uitkwam stond er nog expliciet op dat het rack niet geschikt was voor Carbon fietsen. Dit staat er nu niet meer bij, dus denk dat het nu wel kan?
Alternatief is schreeuwend dure Tailfin systeem.
Heb ik ook naar zitten kijken. Leek mij (afgezien van de hoge kosten) een stabielere optie (met montage op de achteras)
derdekeer schreef:
di 02 jan, 2024 21:41
Leon schreef:
di 02 jan, 2024 20:22
Minstens zo interessant lijkt me wat de fabrikant van de fiets er over zegt. staat er iets over in de handleiding?
Goed punt. Een carbon frame komt vaak met een aantal jaren garantie. Benieuwd wat daarvan overblijft als je bagagedragers begint te monteren.
Geen idee, staat niets van in de voorwaarden. Er zitten nokjes op. Maar ja, die kun je ook gebruiken voor een spatbord.
Als er nokjes bij de naaf zitten, dan kan je toch iedere bagagedrager monteren door gebruik te maken van een zadelklem met extra bevestigingsoren.
zadelstropoor.jpg
zadelstropoor.jpg (27.7 KiB) 824 keer bekeken
De enige vraag is dan nog waarvoor de fabrikant de nokjes heeft bedacht.
Mr. Z schreef:
di 02 jan, 2024 23:20
Leon schreef:
di 02 jan, 2024 20:22
Minstens zo interessant lijkt me wat de fabrikant van de fiets er over zegt. staat er iets over in de handleiding?
Ja, niet klemmen op de staande achterbrug, dus de onder bevestiging op nokjes op het frame en niet klemmen, boven kan op een aluminium zadelpen.
Bedoel je dat de bevestigingswijze van de quick rack niet handig is voor carbon (en dat je beter op de nokjes onder op het frame kunt monteren icm boven op het een aluminium zadelpen?)
Gravelbiker schreef:
wo 03 jan, 2024 11:29

Ja, niet klemmen op de staande achterbrug, dus de onder bevestiging op nokjes op het frame en niet klemmen, boven kan op een aluminium zadelpen.
Bedoel je dat de bevestigingswijze van de quick rack niet handig is voor carbon (en dat je beter op de nokjes onder op het frame kunt monteren icm boven op het een aluminium zadelpen?)
[/quote]

De Quick rack heeft als optie om hem vast te klemmen om de staande achtervork maar dat mag niet op een carbon frame, je kan hem ook bevestigen met boutjes in nokjes als je die hebt en dan kan hij op een carbon frame.
Ik kan mij niet voorstellen dat die nokjes op de stays ergens anders voor geschikt zijn dan spatborden, Ze zijn van dezelfde orde als bidonnokjes of de nokjes op de vork van sommige gravelfietsen. Die laatste worden vaak afgegeven op 3kg max en dat is dan met 2 of soms 3 bevestiginspunten, niet 1. Daarnaast, wat heb je aan garantie als de boel halverwege de tocht afbreekt. Het hangt er een beetje vanaf wat je meeneemt, maar ik zou zeker de Tailfin overwegen, of igv een zadeltas, een model met zo min mogelijk geslinger, bijvoorbeeld 1 die met een klein bracket aan de zadelrails vastzit zoals de Revelate Designs Spinelock. Ik heb er zelf goede ervaringen mee, zowel de 10l als de 16l.
OmeGerrit schreef:
wo 03 jan, 2024 21:49
Ik kan mij niet voorstellen dat die nokjes op de stays ergens anders voor geschikt zijn dan spatborden, Ze zijn van dezelfde orde als bidonnokjes of de nokjes op de vork van sommige gravelfietsen.
Om welk merk en type fiets gaat het? Heb ik dat even gemist?
Leon schreef:
do 04 jan, 2024 10:39
OmeGerrit schreef:
wo 03 jan, 2024 21:49
Ik kan mij niet voorstellen dat die nokjes op de stays ergens anders voor geschikt zijn dan spatborden, Ze zijn van dezelfde orde als bidonnokjes of de nokjes op de vork van sommige gravelfietsen.
Om welk merk en type fiets gaat het? Heb ik dat even gemist?
Het is een De Rosa Gravel, zoals deze https://www.leisureworld.nl/product/de- ... sc-grx600/

Op de site van de Rosa kun je die niet meer vinden, staan nu de 2023 versies
Dat oogje bij de achteras wekt bij mij niet de indruk dat het bedacht is om een drager op te monteren.
Ik vind ook geen foto's van fietsers die dat wel gedaan hebben.
De website van De Rosa geeft ook bepaald geen gebruikssuggesties in die richting.

Bij de Spider staat wel: "And, It offers different rack eyelets, to be equipped for the bikepackings ...".
Misschien kan iemand de pagina van jouw fiets uit een webarchief vissen?
Bij de specificatie van de opvolger staat het volgende:
And, It offers different rack eyelets,
Dus ik zou het echt even navragen.
Bert en ik waren tegelijk aan het zoeken. :-)
Dit is het Carbonda 696 frame waarvan bekend is dat De Rosa het gebruikt (heeft?) voor hun gravellijn. Het toeval wil dat ik 4 van deze frames heb opgebouwd. Nog toevalligger is dat 1 van deze 4 in gebruik is bij een vriend van mij die hem met een Tailfin gebruikt en met zijn stomme kop de Tailfin een keer aan die nokjes heeft vastgezet omdat hij was vergeten dat Tailfin op de steekas wordt gemonteerd. Met als resultaat dat de nokjes uit het frame zijn getrokken. Lang verhaal kort: niet doen.