Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
non-fixie schreef:
di 26 dec, 2023 00:48
..... een Eddy Merckx-frame uit het midden van de jaren '70, gebouwd door Starnord in Valenciennes.
Is dat een Superia frame?
non-fixie schreef:
di 26 dec, 2023 00:48
Kerst zonder verplichtingen :) , dus mijn laatste aanwinst - een Eddy Merckx-frame uit het midden van de jaren '70, gebouwd door Starnord in Valenciennes - maar eens afgebouwd.

Afbeelding
Hij is leuk! al die gezellige stickers. een positieve fiets.

Tussendoorvraag: hoe doe je dat met de rubbers van de remgrepen. verschillende merken/series, (non)aero etc. kun je die correct uit een oude voorraad vervangen (en zo ja, waar vandaan). of gebruik je andere merken/universeel, en kun je ergens terugvinden wat waarop past?

Ik was gister bijvoorbeeld even aan het kijken voor 600 ultegra kabels bovenlangs. zou toch leuk zijn om ze te behouden. maar de hoods zijn me abracadabra.
Poppink schreef:
di 26 dec, 2023 00:51
non-fixie schreef:
di 26 dec, 2023 00:48
..... een Eddy Merckx-frame uit het midden van de jaren '70, gebouwd door Starnord in Valenciennes.
Is dat een Superia frame?
Deze fiets komt uit de fabriek van Bernard Dangre, die naast zijn eigen merken Starnord en La Nordiste ook kort de rechten bezat op het voeren van de Eddy Merckx-merknaam en beeldmerken in Frankrijk.

Merckx had al tijdens zijn carrière zijn eigen fietsmerk laten registreren en voor een aantal landen tijdelijk het gebruik daarvan in licentie gegeven. Falcon in Engeland, Crescent in Zweden, Colnago in Italië en wellicht nog anderen.

Hoewel Merckx aan het begin van zijn loopbaan wel op Superia gekoerst heeft, ging de merklicentie voor België en Nederland naar Kessels uit Oostende, met wie hij later samenwerkte.

Ik heb ook een Kessels-Merckx, in de Molteni-teamkleuren van 1971, maar die is nog niet helemaal klaar ...

Afbeelding
Grandonneur schreef:
di 26 dec, 2023 10:40

Tussendoorvraag: hoe doe je dat met de rubbers van de remgrepen. verschillende merken/series, (non)aero etc. kun je die correct uit een oude voorraad vervangen (en zo ja, waar vandaan). of gebruik je andere merken/universeel, en kun je ergens terugvinden wat waarop past?

Ik was gister bijvoorbeeld even aan het kijken voor 600 ultegra kabels bovenlangs. zou toch leuk zijn om ze te behouden. maar de hoods zijn me abracadabra.
Tja, een bekend probleem. Vooral die van Shimano waren niet erg goed bestand tegen het leven op aarde. Het zoeken naar vervanging daarvoor was voor mij een van de vele redenen voor het beginnen met rondhangen op fietsenforums ... :wink:

Welk type heb je precies? BL-6400?

Overigens heb ik op deze Merckx MAFAC-grepen. Hun latere rubbers zijn vaak nog prima:

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 26 dec, 2023 13:03
Welk type heb je precies? BL-6400?
Inderdaad, in dit geval zijn het deze. Nu is ook het harde plastic in de grepen aardig broos, dus de overweging is om een willekeurige andere greep te zoeken ter vervanging (aero, in dat geval? In die periode kwam alles voorbij in de collectie). Maar ja, toch, behouden zou leuk zijn, als dat redelijkerwijs een optie is.
Grandonneur schreef:
di 26 dec, 2023 13:28
Inderdaad, in dit geval zijn het deze. Nu is ook het harde plastic in de grepen aardig broos, dus de overweging is om een willekeurige andere greep te zoeken ter vervanging (aero, in dat geval? In die periode kwam alles voorbij in de collectie). Maar ja, toch, behouden zou leuk zijn, als dat redelijkerwijs een optie is.
De non-aero versie van de 6400 is redelijk zeldzaam, omdat iedereen toen aero moest hebben.

Voor deze grepen heb ik zelf niet eerder vervangende rubbers gezocht. Als de correcte niet te vinden zijn, zou ik als eerste kijken kijken of ik de aero-versie kon vinden, en die aanpassen. Dat lijkt me de meeste kans geven op een bevredigend resultaat.

Bij alternatieven, zoals wellicht de Dia Compe 202/204, zul je met een mesje aan de slag moeten om ze netjes passend te krijgen.

Het zijn wel goede grepen (SLR!), en zeker de moeite om te behouden, voor als je nog een keer wilt meerijden met een klassiekerritje waar non-aero vaak een vereiste is.

Om die reden heb ik ze ook op mijn Daccordi zitten. Dit is de 105-versie, de BL-1050:

Afbeelding

Mario heeft daarvan trouwens nog een NOS setje in de aanbieding: https://defietsenmaker.nl/product/shima ... ke-levers/
Dank voor je feedback, heel tof!

Kijk een set nieuwe BL-R400 heb je compleet met alles voor drie tientjes. En dat maakt het ook een heel prima fiets om mee te fietsen.
Ik denk dat ik een half oog open houd voor een donor met tricolor. Vind het niet de meest prachtige groep ooit, maar toch leuk, en de mijne is optisch 6/10 (behalve de naven want die zijn mooier).

Het ding rijdt wel zalig bleek deze namiddag echt genieten 8)

ps de optie om hem netjes non-aero neer te zetten wil ik daarnaast zéker op de plank hebben liggen.
De Franse Atom 600-pedalen die ik graag wilde monteren pasten helaas niet (want BSC-draad, zul je net zien), maar gelukkig vond ik in de Stronglight-doos ook nog een ander crankstel, een 93 met Engelse draad.

Genoeg voor een bruikbare 1.0-versie, en dus een eerste proefritje voor de fijnafstelling. Meteen ook maar even een paar wielen met draadbandjes erin die ik had voorbereid.

Afbeelding

37cm-stuur. Want dat staat zo mooi. :D

Afbeelding

Klaar voor de strade bianche in oktober!
Oef, mooie fiets zo, zeg!

Gisteren mijn bracket en crankstel maar eens vervangen. Het liep allemaal niet zo lekker meer: bleek de bracket totaal versleten. loopt nu weer als een zonnetje. Toen alles al uit elkaar lag, heb ik gelijk mijn 'reis'-crankstel maar gemonteerd.
DSC_1196.JPG
Een echt dutch design vakantie fiets opgeknapt. Nog kijken welke ral kleur ik nodig heb voor het restaureren van het zilveren embleem...
wie zou zoiets ontworpen hebben? - waarom bedenk je dit?
Moet een heel beroemd ontwerper zijn!

(En verder de trapas voor een betere verwisselt, nieuwe ketting en tandwielen, hydraulische remmen een druppeltje olie bijgevuld en verbaasd over het andersom gemonteerd zijn van de voor en achter rem, achter zit opdeze fiets links en is niet om te wisselen zonder de slangen los te halen, wat ik liever niet doe.
Ook verbaasd hoe een 10? Jaar oude, als top vakantie fiets verkochte fiets toch zonder montagevet in elkaar is gezet waardoor de spatbord en bagagedrager boutjes niet meer los kunnen zonder af te breken, roestvrij staal in aluminium vastgevreten. En verbaasd over de hele mooie voordrager, vastgezet op de vbrake nokken.
En mooi dat de voorvork er uitziet alsof hij verend is, maar gewoon vast zit.
Is een mooie studenten fiets geworden zo.
Mijn fiets binnen laten drogen na nat mtb-rit gisteren.
IMG_9734.jpeg
IMG_9732.jpeg
Handig: zo staat mijn fiets meteen weer recht. :wink:
Veloos schreef:
zo 31 dec, 2023 12:31
DSC_1196.JPG
Een echt dutch design vakantie fiets ...
wie zou zoiets ontworpen hebben? - waarom bedenk je dit?
Moet een heel beroemd ontwerper zijn!
Ik heb de foto wel even moeten bekijken voordat ik wist waarnaar ik keek. Je ziet denk ik vooral een plastic kapje. Dat maakt de fiets cool. Toen ik lang geleden kleiner was - ik bedoel iets van 30 cm kleiner dan nu - monteerden wij ook een kartonnen plaat voor op de fiets met een nummer erop, en kartonnetjes met wasknijpers bij de spaken. Dan zagen wij er uit als motorcrossers en klonken zelfs zo!
Veloos schreef:
zo 31 dec, 2023 12:31
Ook verbaasd hoe een 10? Jaar oude, als top vakantie fiets verkochte fiets toch zonder montagevet in elkaar is gezet waardoor de spatbord en bagagedrager boutjes niet meer los kunnen zonder af te breken, roestvrij staal in aluminium vastgevreten.
Zelfs mét vet is zo'n combi met een beetje pech vastgevreten binnen een paar jaar. Een beter ontwerp is in zo'n geval om er gewoon een gat in te boren en een boutje er doorheen te steken met een zelfborgende moer aan de andere kant. Maar dat is natuurlijk te zwaar.
LHTJoost schreef:
zo 31 dec, 2023 12:47
Handig: zo staat mijn fiets meteen weer recht. :wink:
En loopt het water gelukkig niet het balhoofdlager in. :D

Ik denk dat je de wiellagers het beste handmatig droog kunt maken.
Het gaat om een batuvus venturo extreme, met design geinspireerd door de auto industrie volgens de site van christopher lees ik net.
Verder wel een prima fiets, voor de 50 euro die ik er voor betaalde. alles xt, goede tektro hydraulische remmen, stalen dragers, overal nokjes.
Voorbanden van de bakfiets vervangen.

Van de schwalbe marathon 47mm naar de schwalbe big ben plus 55mm. Er zit nu weer de "orginele" bandbreedte op. Oorspronkelijk kwam de fiets met big Apple bandjes. Maar die reden destijds wel snel lek. En een band vervangen op een bakfiets is niet echt een pretje.
20240104_133038.jpg
De banden zijn ongelijk afgesleten mede doordat onze dochter enige jaren alleen en altijd aan dezelfde kant van in de bak zat.
De minder versleten band was bij nader inzien ook wel op zijn einde.

Met de marathon banden had ik het idee dat de fiets wat meer aan het stuiteren was. Hopelijk zal dat nu weer wat minder zijn.
Mijn winter- / gravelfiets ongebouwd.

De vorige versie reed prima, maar we werden allebei wel erg vies in gemiddeld Nederlands winterweer:

Afbeelding

Omdat er met 38mm-banden geen ruimte meer was voor spatborden heb ik er maar 650B-wielen in gezet:

Afbeelding
Welke remmen heb je er nu op gebouwd?
Vintage frontrack gemonteerd op mijn Cannondale Touring Classic van 2007
IMG_20240105_110311_HDR.jpg
Die vastmaakconstructie lijkt me dusdanig brak dat ik je afraad om iets op die drager te vervoeren anders dan een doosje gebak van de plaatselijke bakker.
De drager zelf is al brak genoeg. Het hele (dwz halve) gewicht rust op een platgeknepen oogje onderaan, dat op een stangetje zit dat met aan las van niks aan de rest vast zit; vervolgens is het niet alleen een lowrider maar er zit ook een rek bovenop en dat heb je vervolgens vastgemaakt met een gebogen (!) plaatje dat constructief in een verkeerde richting zit, op druk wordt belast en met een schroefje wat daar niet voor is, zonder ringetje hebt bevestigd. Er is geen beveiliging bovenaan die voorkomt dat het geheel voorover kiepert.
Ik moet hier toch wel zwaar toegeven dat vroeger niet alles beter was...
Leon schreef:
vr 05 jan, 2024 11:19
Die vastmaakconstructie lijkt me dusdanig brak dat ik je afraad om iets op die drager te vervoeren anders dan een doosje gebak van de plaatselijke bakker.
Deze reactie had ik al van jou verwacht, maar ik ben natuurlijk niet van lotje.
Op het 1ste oog zou je die indruk kunnen hebben oké, maar ik heb er inmiddels voldoende ervaring mee op een andere fiets en maak me absoluut geen zorgen. Het zit loei vast, is oer sterk en kan geen kant op.
.
Die indruk heb ik ook wel eens van bagage- of achterdragers maar dan blijkt dat ze toch 25 kg mogen dragen.