Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte?

Man Met Fiets schreef:
za 06 jan, 2024 15:02
Ook hier onduidelijke maten. 4,20 x 2,15 x 0,20 mm?
Dat zijn spaakKOPringetjes, bedoeld om in zeer bepaalde gevallen te gebruiken bij de kop van de spaak, dus bij de kant van de naaf.

In het geval je gewoon een sterk wiel wilt zonder poespas, hou je je verre van dit soort complicaties.
Hier een stukje over spaakringetjes, met foto's:
https://metdefietsonderweg.blogspot.com ... ingen.html

Ringetjes voor aan de kant van de nippel heb ik nooit gezien, maar ik ben dan ook geen spaakspecialist.
Bij de kop heb je ze alleen nodig als de flens van de naaf te dun is voor de buiging van de kop van de spaak.
Als je een wiel gaat spaken bestel je de spaken op de juiste lengte, en heb je aan de kant van de velg geen ringetjes nodig.
Maar ik heb even gezocht en gemeten, M4 carosserieringetjes passen strak om een spaaknippel. De 12 mm uitvoering valt mooi over de bus in de velg. In rvs onder andere verkrijgbaar bij Patrick Saes, ://www.montagetechniek.nl/washers/washers/bodywork-washers/bodywork-stainless-steel/apiece/. Maar misschien heeft Bauhaus of Hornbach deze ook wel. Zie ook de foto.
nippels.jpeg
Het blijft natuurlijk gepruts op die manier.
Bij een fatsoenlijke velg-nippelcombinatie is het conische vlak van de nippel aangepast aan het correcponderende vlak van de velg. Standaard M4-ringetjes is dat zeker niet het geval. Er kan dan vanalles en nog wat mis gaan waar niemand ooit aan gedacht had. Even iets verziennen? Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat na wat fietstochten de twee niet passende vlakken tóch in elkaar zakken en dat de spaakspanning dan wegvalt. Dat kun je dan weer naspannen, maar een beter wiel krijg je daar niet van. Vergeet je het naspannen op tijd te doen dan ben je verder van huis.
Koop gewoon goed spul dat bij elkaar past. Dat hoeft bepaald niet het duurste te zijn. Voor 20 euro heb je een degelijke velg. Voor minder dan dat heb je als je slim shopt 40 DT Swiss Competition spaken (butted).
Het is zeker gepruts, maar TS probeert een oplossing te vinden om geen nieuwe spaken hoeven te kopen, en dit zal zeker een reden hebben.
Je kunt waarschijnlijk ook niet meer met een spaaksleutel bij de nippel, maar dit terzijde.
https://www.rosebikes.nl/dt-swiss-phr-w ... ks-2689863

Nippel ringen/ revetjes voor in de velg oa. deze.
Die ringetjes kosten nauwelijks minder dan nieuwe spaken...
Toch wel bijzonder hoeveel moeite je doet voor een oude forest met stx naaf.
Kun je voor de uren en denkkracht die je er in stopt niet gewoon een goed wiel bouwen die je ook nog naar een volgende fiets mee kunt nemen? Stx naaf met 7 speed body is al best wel oud en moet nog maar goed blijven.
Als tijdelijke oplossing gewoon een ander achterwiel (rond de 15 euro op marktplaats) kopen?
Met nieuw passende velg / spaak combinaties krijg je misschien geen beter wiel en kun je nooit naar 8,9 of 10 speed.
En: zoals gezegd: rollerbrakes of trommelremmen zou ik niet doen, remt eerder slechter.
omspaken vind ik ook niet alles en een wiel spaken met nieuwe materialen werkt erg fijn: ik heb net weer drie wielen gespaakt (dat ging lekker) en merk het verschil met een 'opknapwiel':
de ketting heeft bij iemand anders eens tussen cassette en spaken gezeten. dat ontdekte ik na een brekende spaak. er zitten nog meer beschadigde spaken aan de cassette-kant:
20240107_115100.jpg
ik trek het velglint er af en er komt een stuk bus mee...
20240107_112212.jpg
ik vraag me af waar dat op wijst... ja hoor, gescheurde velg rond het spaakgat bij die gescheurde bus:
20240107_112232.jpg
dus 'einde velg' en dan maar omspaken naar een bijna identieke velg. rest van het wiel lijkt me nog de moeite waard.

het wordt zo een tweederangswiel, prima voor een eigen winterfiets, niet voor bagage of reizen. en goed opletten hoe het houdt. eerst straks maar eens omspaken.
maar ik heb er een prima zondagbesteding aan :D (ben aan huis gekluisterd vanwege ziek gezinslid).
Is dat een Mavic velg?
Volgens Gerritsen van M-geneering staan die er om bekend.
20240107_140733.jpg
20240107_140726.jpg
wel merk Mavic, maar jonger model, gezien sticker.
en omspaken is gelukt tot redelijk wiel: nu binnenkort eens wat mee rijden en kijken hoe het houdt.
Leon schreef:
za 06 jan, 2024 21:59
Die ringetjes kosten nauwelijks minder dan nieuwe spaken...
Het gaat er niet om wat ze kosten, het gaat erom dat ze bestaan.
Ik had de oorspronkelijke vraag om onderbouwd advies nog in mijn achterhoofd. Dat leek te gaan om iemand die met een kapot wiel zit, dat voor weinig wil fiksen om dan weer goed verder te kunnen.
Leon schreef:
zo 07 jan, 2024 16:33
Ik had de oorspronkelijke vraag om onderbouwd advies nog in mijn achterhoofd. Dat leek te gaan om iemand die met een kapot wiel zit, dat voor weinig wil fiksen om dan weer goed verder te kunnen.
Ik begrijp dat je van slag bent, maar een goede voorbereiding en beraad, geeft de meeste kans op een wiel waar je weer jaren mee vooruit kunt.
Ik heb niet echt het gevoel dat dat in dit draadje het geval is.
Wat maakt het uit, lekker keuvelen kan soms heel wat opleveren. Er heeft niemand gelijk, de starter van dit topic beslist uiteindelijk wat hij met of niet met het wiel gaat doen of hoe hij aan een nieuw wiel komt en wij reageren lekker, om het keuvelen in stand te houden.
fud0 schreef:
zo 07 jan, 2024 20:05
Wat maakt het uit, lekker keuvelen kan soms heel wat opleveren. Er heeft niemand gelijk, de starter van dit topic beslist uiteindelijk wat hij met of niet met het wiel gaat doen of hoe hij aan een nieuw wiel komt en wij reageren lekker, om het keuvelen in stand te houden.
Zo is dat. Iedereen hier 'heeft iets met fietsen' toch? Lekker beetje ouweneelen. :)

Alles heeft zo zijn redenen. Een compleet wiel komt zonder cassette. Om die dan over te kunnen zetten heb ik, als ik dat trefzeker wil doen zonder gepruts, extra gereedschap nodig, Een cassetteafnemer en kettingzweep. Die moet ik er dan bij aanschaffen (voor een fiets die niet van mij is). Kosten zijn niet heel hoog en wel overkomelijk maar voor misschien maar eenmalig gebruik weer niet echt rationeel. Dat houd me dan toch ook een beetje tegen.

Ook als ik de naaf met andere spaken wil gebruiken, wat o.a. ook meer (uitzoek)werk oplevert, zal ik de cassette moeten verwijderen om aan die kant de spaken van de flens te kunnen verwijderen en monteren. Ook daarom scheelt alleen de velg vervangen diezelfde aanschaf.

Ik heb het wiel door de spaakspanning van de spaken in de buurt van de schade wat te compenseren weer recht gemaakt, met alleen een geringe niet onverwachte hoogteslag, en kan de fiets nog gebruiken. Fiets wat extra voorzichtig maar het wiel houdt zich al zo'n 80km prima (wind was een beetje koud vanavond maar goed gekleed best te doen, morgenochtend pas code geel wegens windchill). Het is een beetje als fietsen met een wiel met een gebroken spaak. Die zakt ook niet direct in elkaar. Misschien wat verhoogd risico op spaakbreuk als er spaken wat teveel ontlast raken bij de lagere spanning die ik aan een kant bij een paar spaken heb moeten aanbrengen. Als dat gebeurt zal ik toch dat gereedschap moeten aanschaffen om de cassette te verwijderen maar dat zie ik dan wel. Nu heb ik ook even redelijk rustig de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Dat heeft toch al wel wat opgeleverd.

Over spaakbreuk. Dit linkje was wel interessant.

https://metdefietsonderweg.blogspot.com ... ingen.html

Ik heb inderdaad met een oude stalen SA naaf veel last gehad van spaakbreuk tot een spaakgat in de flens uitbrak en ik die moest vervangen door een modernere aluminiumnaaf met denk ik wel dikkere flenzen. Sindsdien geen spaakbreuk meer gehad.

Ik heb ondertussen contact gehad met de meer technische man bij Ryde/Sapim die vorige week afwezig was. Ik heb o.a. mijn reserves over het ontbreken van erg veel productinformatie bij zowel Ryde als Sapim op de site met hem gedeeld. Hem verteld dat de wereld erg veranderd is sinds iedereen een fiets alleen maar naar de fietsenmaker kon brengen en dat nu met het internet en online shoppen heel wat mensen velgen en naven etc. kopen en zelf sleutelen (want anders zouden die niet overal online verkocht worden) en dat niet alleen 'de branche' nu behoefte heeft aan degelijke en uitgebreide productinformatie maar ook heel veel eindgebruikers.

Hij was het daar eigenlijk wel roerend mee eens, het is ook gewoon realiteit, en zou e.e.a. dan ook eens intern gaan aankaarten. Dat zal alleen tijd nodig hebben en daar heb ik nu niets aan. Hij kon me ook geen artikelnummers van bijv. ongebuste, enkel gebuste en dubbelgebuste Zac 19 velgen geven die blijkbaar alledrie bestaan. Ik heb gesuggereerd dat consequent EAN nummers toekennen, gebruiken en publiceren erg nuttig zou kunnen zijn. Eventueel in aanvulling op eigen artikelnummers als ze die ook willen gebruiken. Dat kon hij ook wel inzien.

HBS kan me bijv. niet vertellen welke uitvoering dit is. Ik weet uit ervaring dat foto's absoluut niet betrouwbaar hoeven te zijn bij online producten. Daar ga ik dus niet op blindvaren. Betekent die R achter Zac19 iets? Geen idee. Dit moet gewoon beter vind ik. Ik moet dit niet op de gok hoeven kopen en dan maar afwachten welke uitvoering ik krijg.

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... 14-alu-zi/

Ook over de ringetjes gepraat. De HM ringetjes komen dan het meest in aanmerking omdat die aan beide zijden in principe de contour van velg en spaaknippel volgt. De MG ringetjes hebben een platte onderkant. Ze voegen elk 1mm aan de ERD toe.

Diameter zou 7,5 of 7,6mm zijn. Ongeveer 1,5mm meer dan nippelbreedte en zouden volgens hem in dubbelgebuste naven gebruikt moeten kunnen worden. Verkrijgbaarheid houdt niet over lijkt het voorzover ik gezien heb maar Vlechtservice heeft ze zo te zien wel, alleen noemen ze ze daar rondellen.

https://www.vlechtservice.nl/webshop/sp ... ellen-14g/

Als ik er 75 neem (2x36 plus paar reserve - Bestel ook altijd 20 spaken per kant. Kreeg er een keer 1 te weinig. Knap vervelend als je er dan precies 18 besteld zou hebben) kan ik zo nodig met twee ringetjes per nippel 4mm ERD verschil overbruggen met de bestaande spaken. Blijft er genoeg uitsteken voor de nippelsleutel. Lijkt een bruikbare optie. De Zac 19 zou als de ERD van de oude velg uit de database bij die spaaklengtecalculator klopt 3,5mm kleiner zijn en de Sputnik 7,5mm dus de Zac 19 lijkt een veilige optie.

Of weet iemand evt. een betrouwbaarder bron voor de ERD van die oude 28" Mavic T238 622x17 / 6106 velg?

Met wat tijd, een beetje nadenken en navragen ben ik toch tot nuttige inzichten gekomen zo lijkt me. Het zou alleen makkelijker moeten kunnen vind ik. Maar daarvoor moet de informatievoorziening structureel gewoon beter zijn met volledigere productspecificaties. Gooi dat nou gewoon allemaal op je site denk ik dan. Ook van ouder uit productie zijnd materieel want dat kan nog gewoon in gebruik zijn. Hier heb je alle gegevens. Gebruik wat je nodig hebt en negeer de rest. Veel plezier ermee. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd. Zo zou het moeten zijn wat mij betreft. Kost amper extra moeite en heeft aanzienlijke meerwaarde. Ik merk wel of ze t.z.t. de zaken daar wat beter gaan doen n.a.v. mijn gesprekje. Zou fijn zijn.

Zo, zijn jullie weer bij. :D
Verbaas je niet als je straks een - voor jou - boel geld hebt uitgegeven aan een merkwaardig stel onderdelen en je vervolgens alsnog of na erg korte tijd weer zit met een kapot achterwiel.
Leon schreef:
di 09 jan, 2024 11:05
Verbaas je niet als je straks een - voor jou - boel geld hebt uitgegeven aan een merkwaardig stel onderdelen en je vervolgens alsnog of na erg korte tijd weer zit met een kapot achterwiel.
Boel geld wil ik het niet noemen. Primaire wens was om de uitvoering niet te bewerkelijk te maken. Het blijkt alleen wel dat de voorbereiding daarvan dan weer wel wat bewerkelijk is omdat ik relevante gegevens lastig kon vinden.

Waar ik bij Shimano op 3 januari vrolijk een anrwoordapparaat kreeg dat me vertelde.dat ze wegens kerstmis gesloten waren :roll: sprak ik daar vandaag iemand die bevestigde dat Shimano moeilijk doet over simpele naafspecificaties voor spaaklengteberekening, dat hij daar wel vaker vragen/opmerkingen over krijgt en zo nu en dan richting Japan een signaal geeft dat de klanten die informatie toch graag willen hebben. Zou hij nog een keertje doen.

Wat ik helaas veronachtzaamd had, omdat toen ik een paar jaar terug met recente modellen SA naven wielen bouwde die niet in de wat verouderde database van Spocalc (Excel) stonden, was om daar toch in te kijken. Was achteraf een beetje dom. Daar blijken zowel de, wél wat oudere, voor- als achternaaf in te staan. Met die gegevens ingevuld kon ik Spocalc eindelijk gebruiken. Zonder dat ik wist wat voor spaken ik nodig zou hebben voor een andere naaf was die er evt. bij bestellen sowieso een lastiger optie.

Met Spocalc kwam ik er met ERD's van 607,5 van de oude velg uit de online bron die ik eerder gaf, en 604 van een Zac 19 uit op een beiderzijds spaaklengteverschil van afgerond 1,7mm.

De Mavic (607,5) li/re 294/292,9 en de Zac 292,3/291,2

Omdat ik ook de calculator bij Sapim had gebruikt en die andere waarden gaf,

De Mavic (607,5) li/re 295/294 en de Zac 294/292

wou ik toch nog een ander calculator testen. Ik had nog een android app die het eens was met Spocalc. En toen kwam ik bij een calculator op deze site.

https://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator/

Die heeft een forse beperking dat hij alleen met onderdelen uit een eigen database werkt maar die kende ook de Mavic T238 velg, helaas niet de Shimano naaf maar dat geeft niet echt. Want het interessante is dat die site een ERD van 606 uit die database haalt wat 1,5mm minder is dan die andere bron. Welke heeft nou gelijk?

Als ik die waarde gebruik dan blijft er vgl. met de Zac 19 nog maar een lengtevescbil van 1mm over.

De Mavic (606) li/re 293,3/292,2 en de Zac 292,3/291,2

Als dat klopt wordt de kans behoorlijk groot dat een Zac 19 gewoon op de bestaande spaken past.

Kan ik bepalen wie gelijk heeft? Kan ik een beetje nauwkeurig zelf een ERD meten in een gespaakt wiel dat in een fiets zit? Ik realiseerde me dat ik natuurlijk wel kan meten hoe ver de nippels binnen de velg uitsteken en dat ik daarmee moet kunnen bepalen hoever de verdikking van de nippel daarboven zit, als ik uitga van een standaard nippellengte. Dus als ik de afstand hart spaakgat in de flens tot de velg meet moet ik daar mogelijk een redelijke benadering mee kunnen behalen. Die gaten zitten op 45mm van elkaar. Ga ik morgen eens proberen. Wie weet.

Knap irritant overigens dat Mavic die gegevens van die oude velg misschien wel heeft maar dat je daar om oude producten te kunnen bekijken een account moet hebben dat ongetwijfeld alleen voor de branche beschikbaar is. Klantvriendelijkheid staat ook daar niet bijster hoog in het vaandel.

https://technicalmanual.mavic.com/tech- ... il=2&co=NL

En is het 'bekend' dat de spaaklengtecalculator bij Sapim er wat andere ideeën op na houdt? Ze gebruiken daar de inwendige velgmaat wat je kunt compenseren door de ERD te gebruiken en de velgdikte op 0 te zetten en ik moest de flensafstand ook even omrekenen van afstand tot midden naaf tot afstand locknut maar dat zou niet uit moeten maken.
Man Met Fiets schreef:
wo 10 jan, 2024 21:41
Waar ik bij Shimano op 3 januari vrolijk een anrwoordapparaat kreeg dat me vertelde dat ....Shimano moeilijk doet over simpele naafspecificaties voor ...
Een keer een schuifmaat kopen?
Man Met Fiets schreef:
wo 10 jan, 2024 21:41
Primaire wens was om de uitvoering niet te bewerkelijk te maken.
dan was de oorspronkelijke optie van een nieuw wiel verreweg de meest logische optie geweest.