Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
DaVinci schreef:
vr 05 jan, 2024 10:22
Welke remmen heb je er nu op gebouwd?
MAFAC "RAID", de defaultkeuze voor 650B-conversies. Maar zo te zien hadden Weinmann 750's zelfs ook nog wel gepast:

Afbeelding

Afbeelding
janenliseth schreef:
vr 05 jan, 2024 13:27
Leon schreef:
vr 05 jan, 2024 11:19
Die vastmaakconstructie lijkt me dusdanig brak dat ik je afraad om iets op die drager te vervoeren anders dan een doosje gebak van de plaatselijke bakker.
Deze reactie had ik al van jou verwacht, maar ik ben natuurlijk niet van lotje.
Ja, Leon heeft het maar druk om de wereld te behoeden voor grote misstappen en levensgevaarlijke toestanden. Waarvoor ee hem natuurlijk zeer erkentelijk moeten zijn.
LHTJoost schreef:
za 06 jan, 2024 09:49
Ja, Leon heeft het maar druk om de wereld te behoeden voor grote misstappen en levensgevaarlijke toestanden. Waarvoor ee hem natuurlijk zeer erkentelijk moeten zijn.
Ter verdediging van Leon: ik denk dat dat een reflex van een ingenieur is.
Mijn biologenhart laat soms ook een traantje wanneer iemand bijvoorbeeld met de beste bedoelingen een sprinkhaan verkeerd benoemt. Dan voel ik ook de neiging om dat recht te zetten. Sterker dan mezelf.
Helder, laten we het draadje niet verder vervuilen.
Ik ben niet zo'n voorstander van een fiets met water schoonmaken, op af en toe na: Na al die regen en aangekoekt zand, mijn stadsfiets schoongespoten met een mobiele reiniger van de Lidl, van destijds 35 euro. Het is een simpele reiniger op accu en de druk is niet dusdanig hoog, maar perfect voor een fiets.Ik heb er al meerdere malen profijt van gehad.
Daarna sponsje met wat schoonmaakmiddel, afgespoten, laten drogen en verder na gepoetst en weer gesmeerd waar nodig.

https://www.google.com/search?q=mobiele ... keW7Nq3PiM
De nieuwe balhoofd is gemonteerd. Had niet verwacht dat het zo'n verbetering ging zijn. De oude was echt meer dan versleten. Hij bleef ook hangen als het stuur recht stond.

Ben erg blij met de look. En ze passen mooi bij de lx naven 8)

Bij het demonteren kreeg ik bijna de bovenste ring in mijn oog toen hij onverwachts eruit knalde wanneer we er met de hamer vanonder tegen sloegen. En het laatste ringetje op de voorvork zelf kregen we we bijna niet van.

Maar eind goed al goed.
20240113_212817.jpg
Shorttrack schreef:
za 13 jan, 2024 21:32
Hij bleef ook hangen als het stuur recht stond.
Maar eind goed al goed.

20240113_212817.jpg
Is voor mij een aanwijzing dat het balhoofd ietsie pietsie te strak heeft gestaan. Afstellen is een zeer nauwkeurig geduldig werkje. Bij mij kan dat zomaar meer dan een halfuur werkzijn.
WimB schreef:
zo 14 jan, 2024 13:04
Shorttrack schreef:
za 13 jan, 2024 21:32
Hij bleef ook hangen als het stuur recht stond.
Maar eind goed al goed.

20240113_212817.jpg
Is voor mij een aanwijzing dat het balhoofd ietsie pietsie te strak heeft gestaan. Afstellen is een zeer nauwkeurig geduldig werkje. Bij mij kan dat zomaar meer dan een halfuur werkzijn.
Dat hadden we eerst al eens geprobeerd. Maar nu bij het verwijderen bleek toch dat hij rot versleten was.

Ergens toch een beetje jammer vind ik. Zo'n oud balhoofd met "GIANT" erop geeft toch net dat iets extra's aan de fiets. Maar met de deore LX erop nu vind ik het ook mooi ogen.

Al maakt het voor mij eigenlijk ook maar weinig uit hoor. Functionaliteit heeft nog altijd de voorkeur.
Leuk dat je de fiets passend onderhoud geeft! Inderdaad, zo’n oud lx setje, dan klopt het. Lekker gevoel.

Is ie nu functioneel klaar?
Eigenlijk zou je bij het afstellen van het balhoofd de kabels die aan het stuur zitten los moeten halen. Zodoende kan het stuur vrij bewegen. Til het voorwiel van de grond en het stuur moet bij het kantelen van het frame gemakkelijk zonder speling zo van links naar rechts vallen. Je zal het verschil ontdekken of zien als het lager iets te vast hebt staan en daarna weer een ietsie pietsie losser zet. Het stuur zal van links naar recht anders omvallen.
Ik zie dit hetzelfde als je je fiets van de grond tilt dan moeten de wielen uit zichzelf gaan draaien.
WimB schreef:
zo 14 jan, 2024 18:22
Eigenlijk zou je bij het afstellen van het balhoofd de kabels die aan het stuurnu zitten los moeten halen.
Ik snap het idee zeker, maar als de kabels netjes zo zitten dat bij optillen het stuur niet naar een kant trekt zou ik ze netjes laten zitten.

Het opmerken wanneer het lager te los zit is ook interessant. Dat doe ik door de fiets tegen de muur te duwen en de vingers over het bovenste balhoofdlager te houden. Als het lager te los is voel je de cup ten opzichte van de conus verspringen.
Het gebruik van de rem hiervoor werkt bij traditionele remmen (t.m. V-brake) niet lekker omdat daar ook vaak een kleine speling in zit die een tik geeft.
Grandonneur schreef:
zo 14 jan, 2024 15:18
Leuk dat je de fiets passend onderhoud geeft! Inderdaad, zo’n oud lx setje, dan klopt het. Lekker gevoel.

Is ie nu functioneel klaar?
De Magura hs33 remmen moeten nog gemonteerd worden. Voorlopig heb ik de versleten remblokjes vervangen door koolstop blokjes. (ik ken mezelf en weet dat die magura's er zomaar pas over een jaar op kunnen zitten.)
WimB schreef:
zo 14 jan, 2024 18:22
Eigenlijk zou je bij het afstellen van het balhoofd de kabels die aan het stuur zitten los moeten halen. Zodoende kan het stuur vrij bewegen. Til het voorwiel van de grond en het stuur moet bij het kantelen van het frame gemakkelijk zonder speling zo van links naar rechts vallen. Je zal het verschil ontdekken of zien als het lager iets te vast hebt staan en daarna weer een ietsie pietsie losser zet. Het stuur zal van links naar recht anders omvallen.
Ik zie dit hetzelfde als je je fiets van de grond tilt dan moeten de wielen uit zichzelf gaan draaien.
Ik heb het balhoofd niet zelf afgesteld. Heb de vriend die het grotendeels voor me heeft gedaan zijn werk laten doen. Mijn fiets is de enige fiets waar ik echt aan werk. En dat blijft wel redelijk beperkt eigenlijk. Dus de kennis om een balhoofd te installeren hoef ik eigenlijk niet te hebben vind ik.

De kennis om de magura's te installeren en te onderhouden zou ik wel graag hebben. Daarvoor ben ik nog op zoek naar iemand die mij wil helpen daarbij hier in de regio. De remmen werken prima maar de leidingen zijn te kort. Maar volgens mij Is er iemand op mijn werk met een fietsenmaker verleden. Dus ga daar eens navragen.
Even een nieuwe voorspatbord gemonteerd. De originele was er door de Koga monteur niet echt netjes op gezet. De stang was ingekort waardoor het spatbord niet mooi evenwijdig liep met de band en daar ergerde ik me nog steeds aan. Ik heb dus een nieuw origineel Koga spatbord en stang besteld en toen kwam ik er dus achter dat het gat in het spatbord om deze van onderen tegen de koplampbeugel te schroeven niet op de juiste plek zit. Nu 4cm naar achteren een nieuw gat geboord en het past perfect. De stang hoefde ook helemaal niet ingekort te worden. Het spatbord loopt nu wel iets verder naar voren door maar dat vind ik juist wel fijn als ik in de regen fiets. Het originele gat zit nog steeds onder de koplampbeugel dus daar is niets van te zien.

De bovenste foto is hoe het was, de onderste hoe het nu is. Ik ben best wel een beetje OCD met dit soort dingen.
20230531_140347.jpg
20240124_102858.jpg
Is het nu niet zo dat er meer naar je cranck opspat vanaf het voorwiel?
De positie van de spatlap is niet veranderd en ik had al nooit last van opspattend water dus nu ook niet. Het oorspronkelijke bevestigingsgaatje zit gewoon niet op de juiste plek dus het spatbord steekt nu 4cm verder door naar voren, dat is alles. Het geeft ook geen probleem met de verlichting. Misschien dat ik het spatbord aan de voorkant nog eens een keer 4cm inkort maar ik vind het op dit moment goed zo.
Maar als het spatbord naar voren vier cm meer uitsteekt, zit die toch aan de achterzijde 4 cm hoger? Hij is toch niet langer geworden?
Nee. De positie was aan de achterkant door de spatbordstang niet lager. De spatbordstang was iets ingekort waardoor het spatbord bij de spatlap dichter op de band zat. De monteur heeft toen het spatbord bij de koplampbeugel naar achteren geduwd omdat het gaatje niet op de goede plek zit. Zo was dus het spatbord in zijn geheel naar achteren geduwd met de spatbordstang als vaste maat. Daardoor liep het spatbord niet mooi evenwijdig met de band.
Oke, ruimere bocht dus! Dank voor de uitleg.