Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander-vraagjes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Benzinebrander-vraagjes

Leon schreef:
vr 05 jan, 2024 09:42
derdekeer schreef:
do 04 jan, 2024 20:51
De Whisperlite is stil, maar ik heb er eentje een paar maanden gebruikt en ik slaagde er niet in om de vlam te regelen. Het was vulkaan of niets. Sommige mensen zeggen dat het wel kan, maar bij mij is het niet gelukt. Als je meer wilt dan water koken, is die regelbaarheid iets om op te letten.
Ik heb twee Whisperlites en heb veel anderen er een zien gebruiken en dat ging toch best. Er zit alleen een vertraging in en de regeling gaat vrij subtiel. Due van jou zou dan een afwijking in het kraantje hebben.
Misschien was "vulkaan of niets" een beetje overdreven. Een vulkaantje kon ik ook wel regelen met die Whisperlite. Maar sudderen, dat lukte niet(*).

En verder zijn alle branders natuurlijk gevaarlijik (de minst gevaarlijke vind ik een Trangia en een gasbrander die apart staat en je dus niet bovenop het blikje schroeft).

(*) Ik weet dat er allerlei tips circuleren om toch een soort sudder met een Whisperlite te regelen. En misschien werken die ook een beetje. Alles OK dus als je vindt dat de voordelen van een Whisperlite opwegen tegen de nadelen.
LHTJoost schreef:
do 04 jan, 2024 19:57
Je noemt betrouwbaarheid als belangrijke eigenschap. Dan is een Trangia met spiritus toch echt de beste optie. Geen risico op een verstopte naald. Simpelheid is de kracht van een Trangia.
Na vele reizen met gasbrander in de Trangia gekookt te hebben ben ik toch overgestapt op spiritus. Het liefst koop ik 96% alcohol, bij de bouwmarkt of Action.
Ik heb een MSR Expedition. Erg klein, makkelijk om mee te nemen. Kook met benzine. Ook kleine hoeveelheden is nooit een probleem. Vaak lift ik even mee met iemand die staat te tanken, geef diegene 1 of 2 euro en klaar. Maar het koken is wel lastig, de vlam is minimaal te regelen. Warm je iets op brand het vrij snel aan.

Daarnaast heb ik een ook gasbrander (CampingGaz) en dat kookt veel beter, beter te doseren en ook veel minder lawaai. Misschien is gas niet overal te krijgen, maar dat had ik in 2020 in Duitsland met mijn benzinebrander. Onderweg moest ik een onderdeel vervangen wat vervolgens nergens te krijgen was. Toen daar de gasbrander gekocht.

Dit jaar reis gemaakt met zijn 2en en hadden we beide branders mee. De benzinebrander vooral gebruikt voor opwarmen water (voor vooral koffie / gaat heel snel) en gas voor het eten koken. Als ik nu alleen ga neem ik alleen de gasbrander mee.
Eerste 15 jaar van mijn fietsreizen op benzine gekookt. Veel plezier van gehad, nadeel in gebruik was wel stank en zwarte pannen. Nog groter nadeel vond ik het hoge gewicht van alles bij elkaar (fles + brandstof + brander). Uiteindelijk om die reden overgestapt op gas, stuk lichter en werkt voor mij in 99% van de gevallen prima. Neem een adaptertje mee of een brander die op verschillende type blikjes kan, en gasblikjes kopen onderweg is geen enkel probleem.