Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte?

Omdat ik het wiel weer bruikbaar had gemaakt kon ik wat rustiger e.e.a. uitzoeken. Dat het wat trager ging door gebrekkige informatie bij fabrikanten/leveranciers en ik nog geen knopen had doorgehakt heeft uiteindelijk een voordeel gehad. De gemeente die ik aansprakelijk had gesteld voor de schade door het slechte wegdek heeft laten weten de kosten te zullen vergoeden. Ze willen vooraf een opgave van de kosten voor reparatie door een lokale fietsenmaker en die kunnen goedkeuren waarna reparatie door die fietsenmaker wordt uitgevoerd.

Ik zal daarover even mailen met de fietsenmaker maar had eerst even gebeld of ze dit wilden doen. Een nieuw wiel is bij hun natuurlijk goedkoper dan repareren door herbouwen. In dat gesprek werd al even snel gekeken wat hij kon leveren en werd een optie genoemd. Daarbij werd een model naaf genoemd dat toen ik die na het gesprek opzocht een schijfremnaaf bleek te zijn.

Ik kan natuurlijk gewoon een wiel met een reguliere velgremnaaf nemen maar vroeg me daardoor af of er eigenlijk een reden is om een schijfremnaaf niet op een fiets met velgrem te gebruiken omdat zo'n naaf wel de eventuele toekomstige mogelijkheid zou kunnen bieden voor een 'upgrade' naar schijfrem. Los van de vraag of zo'n conversie op een Koga Miyata Forest een beetje uitvoerbaar is en of de benodigde remklauw een plekje op het frame kan vinden en of dat frame er überhaupt geschikt voor zou zijn. Daar heb ik me nog niet in verdiept.

Ik realiseerde me hierdoor alleen dat door dit nieuwe wiel op dit moment die optie bestaat om eventueel een schijfremnaaf te gebruiken ook al zou die voorlopig, en misschien wel permanent, met een velgrem worden gebruikt.

Enige inzichten hierover?
Kun je zonder enig bezwaar doen. Sterker, Koga heeft jarenlang standaard op verschillende modellen met velgemmen toch schijfremnaven gebruikt.

Je huidige fiets ombouwen naar schijfremmen kun je trouwens uit je hoofd zetten. Kapitale investering zonder garantie op succes, zinloos voor zo'n oude niet-zo-speciale fiets.

Maar een schijfremwiel kun je natuurlijk wel meenemen naar een ander frame.
Man Met Fiets schreef:
vr 12 jan, 2024 12:39
Enige inzichten hierover?
Leuk, je hebt een manier gevonden om het nóg gecompliceerder te maken en grijpt die gretig met beide handen aan!

(N.b. het gaat hier om een kwestie van alles bij elkaar minder dan 50 euro)
Grandonneur schreef:
vr 12 jan, 2024 12:47
Kun je zonder enig bezwaar doen. Sterker, Koga heeft jarenlang standaard op verschillende modellen met velgemmen toch schijfremnaven gebruikt.

Je huidige fiets ombouwen naar schijfremmen kun je trouwens uit je hoofd zetten. Kapitale investering zonder garantie op succes, zinloos voor zo'n oude niet-zo-speciale fiets.

Maar een schijfremwiel kun je natuurlijk wel meenemen naar een ander frame.
Het was ook niet echt een belangrijk issue maar de gelegenheid doet zich nu eenmaal voor.

Wat ik me nog wel afvroeg is of bij schijfremnaven de spaakflenzen mogelijk dichter bij elkaar zitten omdat er ruimte voor de remschijf van de naafbreedte verbruikt wordt. Dat zou de sterkte van een wiel beïnvloeden. Het oude wiel heeft een 135mm naaf. Zijn schijfremnaven soms iets breder om extra ruimte voor de remschijf te bieden?
hier kun je specs van een aantal naven vergelijken https://www.kstoerz.com/freespoke/hubs?MfgId=4
Grandonneur schreef:
vr 12 jan, 2024 12:47
Kun je zonder enig bezwaar doen. Sterker, Koga heeft jarenlang standaard op verschillende modellen met velgemmen toch schijfremnaven gebruikt.
Uit de aard der zaak wordt een schijfremnaaf aan andere en grotere krachten blootgesteld dan een naaf bij velgremmen. Betekent dit dat een schijfremnaaf daarom sterker, en misschien wel overall van betere kwaliteit zal zijn dat een velgremnaaf? Misschien ook bijv. de lagers?

Ik kan me voorstellen dat zo'n kwaliteitsvoordeel evt. een reden zou kunnen zijn geweest dat Koga schijfremnaven gebruikte op velgremwielen.
Is deze filosofie de reden dat de WTR inmiddels een ton weegt?
Idd. schijfremnaven moeten ruimte hebben voor de schijf; een korter 'middenstuk' daardoor. Sapim spaaklengte berekening:
Als velgrand maar 1 mm dik is, voer ik (ook) vaak 0 in bij dikte velg. Sapim heeft neiging te lang aan te geven, mijns inziens.

Bij 36 spaken kun je ook met 3x stelling van Pythagoras de lengte berekenen. Misschien kun je voor éénmalig gereedschap lenen voor cassette verwijderen. Gebruikte spaken zijn iets langer ( max 1mm? ik gok maar) geworden door uitrekking.
Er worden ook steeds minder velgen verkocht voor velgremmen. Het is soms zoeken naar nog goede velgen.

Ik zou meteen kogels (9x 1/4", 6,3 mm per lager) vervangen en nieuw vet gebruiken.Dan heb je wel conus sleutel 15 nodig. De stofkap dan aan cassettekant laten zitten indien hij moeilijk eruit te halen is, want bij teveel forceren gaat hij kapot.

Ik heb niet meer alles goed gevolgd, ik wil nog beter lezen, succes.
Nippelringetjes evt. in het busje plaatsen is eigenlijk best wel een interessante optie of gedachte. Ik heb het nog nooit gezien, maar in nood kan alles natuurlijk, maar ideaal is anders. Waarschijnlijk passen ze niet en moet je behoorlijk vijlen en dan nog.. de wand van de nippelringetjes worden wellicht dan zo smal dat het de krachten die erop komen niet aankan.


Ik zou de naaf checken op evt. beschadigingen in de conus baan. Als de baan niet meer mooi is, uitgesleten of putjes erin, of conus zelf niet meer mooi, zou ik alles vernieuwen. Naaf, spaken en velg. Dan kun je ook alle combinaties maken die je wilt.
Je kunt evt. bellen waar je evt. wat wilt bestellen, voor de velgdiameter en evt. flensdiameters om alvast berekeningen te kunnen maken voor spaaklengten.

Bij nieuwe naven zijn de diameters van de flenzen wellicht ook anders dan de oude en volgens mij alleen voor 8 speed. Op een 8 speed naaf, kun je wel een 7 speed casette zetten met een extra tandwiel om het sluitend te kunnen maken, of gewoon een 8 speed cassette en dan er maar 7 gebruiken. 7 en 8 speed zijn uitwisselbaar. Maar met mechanische hendel kun je hem upgraden naar 8 speed.

Schijfremmen zou ik niet monteren op een oud model fiets. Dan komt de remklauw op je frame met externe aansluitingen, lijkt me niet ideaal voor het frame.
Rollerbrake of welke je ook evt. wilt:
Soms kun je tweedehands aan goede wielen komen, het is maar net hoe en wat.
fud0 schreef:
vr 12 jan, 2024 19:39
Je kunt evt. bellen waar je evt. wat wilt bestellen, voor de velgdiameter en evt. flensdiameters om alvast berekeningen te kunnen maken voor spaaklengten.
Ik heb laatst eerst velgen en naven besteld en pas na metingen de spaken.
Bedankt aan de mensen die meedenken en relevante informatie gaven. Aangezien, zoals ik al gemeld had, de gemeente heeft bericht de schade te vergoeden van reparatie bij een lokale fietsenmaker, gaat er langs die weg eerst een nieuw wiel komen. Ik heb wat relevante info naar die fietsenmaker gemaild en zit nu te wachten op een retourmail. Ik hoop dat dit de komende week zal kunnen gebeuren.

Dan heb ik natuurlijk het oude wiel dat ik dan evt. rustig zou kunnen repareren. Op zich wel handig om een reservewiel te hebben staan. Vooral handig als die compleet met banden en tandwiel(en) is zodat je elk mankement kunt repareren door gewoon het wiel te wisselen. Dus daarvoor blijft reparatie informatie in principe relevant.


fud0 schreef: Nippelringetjes evt. in het busje plaatsen is eigenlijk best wel een interessante optie of gedachte. Ik heb het nog nooit gezien, maar in nood kan alles natuurlijk, maar ideaal is anders. Waarschijnlijk passen ze niet en moet je behoorlijk vijlen en dan nog.. de wand van de nippelringetjes worden wellicht dan zo smal dat het de krachten die erop komen niet aankan.

Ik weet niet goed in hoeverre dit suboptimaal zou zijn. De ringetjes zijn speciaal ontworpen om met nippels gebruikt te worden dus hoe slecht zou het dan kunnen zijn denk ik dan toch ook.

Ik heb conflicterende informatie over die nippelringen. De man van Sapim die ik aan de telefoon had beweerde dat ze wel in de buisjes van dubbelgebuste velgen zouden passen maar Vlechtservice beweerde in een mail van niet. Als het vervangende wiel binnen is en ik naar de fietsenmaker ga wil ik de diameter van die buisjes daar even meten met een schuifmaat. Dan heb ik de velg eindelijk zelf fysiek in handen. Als iemand hier zo'n dubbelgebust type velg bij de hand heeft zou die even meten en hier rapporteren ook interessant zijn natuurlijk. Hoe meer metingen bij verschillende velgen hoe beter.

Ik had inderdaad de indruk dat 8-speed naven de overhand krijgen maar bij HBS was ik een wiel tegengekomen met 7-speed naaf voor velgremwiel. Ze moeten er dus nog wel zijn.

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... se-zilver/

Ik heb ook al wel gelezen dat mensen bij een 7-speed cassette op een 8-speed naaf zo nodig een speciale vulring gebruiken die daar blijkbaar voor zijn. Ik neem aan dat die dan aan de buitenkant zal zitten?

Maar tot het nieuwe wiel erin zit staat de rest natuurlijk voorlopig in de pauzestand. En haast zal er daarna ook niet meer direct zijn.

Oh ja. Ik had ook de OEM catalogi van Ryde en Sapim toegemaild gekregen. Ik weet niet of daar hier evt. interesse voor is en of ik die hier evt. als bijlagen kan uploaden, of dat daar bezwaar tegen zou zijn. Ze zijn niet groot. 4 en 5 MB dus niet anders dan een paar foto's.
de vulring bij een 7-speed cassette op een 8-speed-body zit aan de spakenkant. dus eerst de vulring op de body en dan de 7-speedcassette.
je kunt een tussenring van een gedemonteerde oude 7- of 8-speed-cassette gebruiken als vulring.
zo'n vulring is ook op diverse webshops te koop.
Even een update ter afronding. Ik had verwacht dat het feit dat de gemeente had laten weten de reparatie te vergoeden het makkelijker zou maken. Dat viel nogal tegen. Voor een gewone fietsenmaker is repareren van een wiel door een nieuwe velg op een bestaande naaf te vlechten geen optie en komt alleen een compleet nieuw wiel in aanmerking. Toen bleek dat het erg lastig was om een wiel te vinden met een dubbelgebuste Zac19 velg met Shimano velgremnaaf en RVS spaken. Niet bijster bijzonder zou je denken. Die velgen worden genoeg gebruikt, maar die velgremnaven zijn ondertussen zo moeilijk verkrijgbaar en de gebrekkigheid van adequate specificaties (bij groothandels) zo groot dat het nogal lang heeft geduurd voordat dat wiel er uiteindelijk is gekomen.

Bij één schijnbaar geschikt wiel waar volgens HBS RVS spaken op zouden zitten zaten volgens AGU, waar het vandaan komt, toch echt verzinkte spaken. Een ander wiel dat volgens opgave bij de groothandel een Shimano naaf zou bevatten bleek na levering een nogal inferieure Quando naaf te hebben. Was geen optie. Superfrustrerende onduidelijkheid die tot veel te veel vertraging leidde.

Ik heb uiteindelijk zelf bij een groothandel een geschikte naaf moeten vinden en tevens een leverancier moeten vinden die bereid was er even een account bij die groothandel voor aan te maken zodat het wiel daar door 'een mannetje' die ze daarvoor bij die groothandel hebben gebouwd kon worden. Daar doen ze dat bouwen wel wat een gemiddelde fietsenmaker niet doet. Het is er nu door de leverancier ingezet en de factuur is direct naar de gemeente verstuurd die deze zal betalen. Hèhè.

Had ik vooraf geweten hoeveel voeten deze route toch nog in de aarde zou hebben dan weet ik niet of ik het wel zo gedaan zou hebben en toch niet liever zelf een nieuwe velg op de bestaande naaf gezet zou hebben. Enige voordeel is wel dat ik nu nog de oude naaf heb en daar desnoods met een nieuwe velg alsnog een reservewiel mee kan bouwen. Daar is niet bepaald direct veel reden toe dus ik zie wel. Alleen het al beschikken over een extra naaf voor het geval dat is wel handig gezien die schaarsheid ervan.

Blij dat dit nu eindelijk achter de rug is vooral omdat er ondertussen weer een nieuw fiets-gerelateerd probleem is bijgekomen omdat iemand het presteerde om, toen ik even stilstond aan de rand van een breed fietspad, in het donker maar met straatverlichting en prima standlicht, door niet op te letten vol achterop mijn fiets te knallen met o.a. een fors beschadigde hondenmand tot gevolg en een licht verbogen buis van de bagagedrager (andere fiets dan deze met de wielschade). Het houdt ook nooit op lijkt het.

Door deze ervaring met de moeizame verkrijgbaarheid van velgremnaven ging ik mij e.e.a. afvragen m.b.t. het voorwiel, maar dat lijkt me handiger om in een nieuw topic te behandelen.
fijn dat het opgelost is!
naven voor wielen met velgremmen (remmen met remflanken) zijn bij webshops goed verkrijgbaar. bijvoorbeeld Shimano Deore of Shimano Tiangra. voor is inbouwbreedte 100 mm gangbaar. achter is opletten of je 130 of 135 mm inbouwbreedte koopt.
en ook op een naaf voor een schijfrem kun je prima een velg met remflanken spaken.
hoogframe schreef:
do 22 feb, 2024 15:39
fijn dat het opgelost is!
naven voor wielen met velgremmen (remmen met remflanken) zijn bij webshops goed verkrijgbaar. bijvoorbeeld Shimano Deore of Shimano Tiangra. voor is inbouwbreedte 100 mm gangbaar. achter is opletten of je 130 of 135 mm inbouwbreedte koopt.
en ook op een naaf voor een schijfrem kun je prima een velg met remflanken spaken.
Ik kwam ze wel tegen, alleen wat vaak zwart en op het voorwiel zit ook een zilverkleurige naaf dus dat kwam er ook bij als 'eis'. Omdat gewone fietsenmakers echter alleen complete wielen leveren moest er dus een compleet wiel met zo'n naaf beschikbaar zijn bij hun groothandel(s) en dáár zat het probleem vooral. Die zijn dus amper te vinden. Dat had ik hierboven niet duidelijk genoeg benoemd. Vandaar dat ik toen op zoek ging naar een groothandel die zo'n wiel had of, toen die ook zelf wielen bleek te bouwen, die de gewenste onderdelen had. De lokale fietsenmakers wilden er geen account voor aanmaken ("afspraken met eigen groothandel" werd zo genoemd als reden om dat niet te doen :roll:) dus toen moest ik ook op zoek naar óf een zaak die al zaken deed met deze groothandel, wat ook doodliep door niet adequate respons, óf een die wel een account wou aanmaken. Die vond ik gelukkig toch nog gunstig dichtbij.
Pffff wat een gedoe, ik word al moe van het lezen. Op fiets van 20+ jaar oud zijn matchende naafjes en velgjes toch geen vereiste meer? Op een vintage Colnago Master misschien, maar op een daily die je dag in dag uit door de pekel trekt?

Volgens mij had het echt niet zo ingewikkeld hoeven zijn allemaal.

De opmars van de schijfrem gaat inderdaad hard, maar er is heus nog wel een en ander aan velgremwielen te vinden.

En op Marktplaats.nl kun je helemaal gouden zaken doen.

Zo heb ik deze zomer nog een fonkelnieuw setje Shimano XT M760 / Mavic A319 wieltjes met ook nog eens nieuwe Schwalbe G-One Bite bandjes gescoord voor € 100 8)
Ik snap ook niet waarom de kleur van een naaf een punt kan zijn als je in een ander draadje overweegt om er een fiets van te maken met achter een velgrem en voor een schijfrem.
businessinthefront.png
Mullet bikes, altijd leuk!

2 van mijn fietsen hebben een mullet wheel setup :lol:
Ook ooit een fiets met mullet brake setup gehad, maar die heb ik niet meer (helaas).
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 16:34
Ook ooit een fiets met mullet brake setup gehad, maar die heb ik niet meer (helaas).
Ik kende het begrip niet toegepast op fietsen. :)

Je 'helaas' doet vermoeden dat je er positieve ervaring mee had. Was dat door de rem of de fiets als geheel? En had je die combinatie zelf gecreëerd of had je die fiets zo gekocht? En ik neem dan even aan dat we het vóór over een schijfrem hebben?
Helaas omdat het een leuke fiets was. (Redline Monocog 29 er) Er is een waardige opvolger hoor, maar toch he.

Mullet was inderdaad BB7 vóór, v-brake achter. Ooi zelf gedaan omdat ik vóór graag een bredere velg wilde.
Later werden er weer allerlei onderdelen geshuffeld en zaten er voor en achter weer velgremmen op, en dat ging eigenlijk ook wel prima.