Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soloreis Rome of Santiago de Compostela - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Soloreis Rome of Santiago de Compostela

Vraag:

Ik lees eea over een pelgrimspaspoort.
Wat zijn de ervaringen hiermee? Is het raadzaam er een aan te schaffen? Wat zijn evt. Voordelen?

Gr
Christel
hoeksie schreef:
di 22 aug, 2023 22:02
Vraag:

Ik lees eea over een pelgrimspaspoort.
Wat zijn de ervaringen hiermee? Is het raadzaam er een aan te schaffen? Wat zijn evt. Voordelen?

Gr
Christel
Meer info hierover kun je vinden op de website van pelgrimswegen.nl

https://pelgrimswegen.nl/het-andere-pad ... stimonium/

Je kunt overnachten in kloosters en pastoriën onderweg.

Zie ook hun speciale pagina over Rome:

https://pelgrimswegen.nl/pelgrimeren/on ... naar-rome/

Ik weet van Rome-reizigers dat zij een keer gratis hebben kunnen overnachten in een klooster op vertoon van hun pelgrimspaspoort. Mannen en vrouwen wel gescheiden van elkaar op een aparte slaapzaal.

Of het raadzaam is en het voordelen biedt weet ik niet. Het zal je moeten aanspreken, denk ik.
Inmiddels heb ik een beetje last van keuzestress :) Naast fietsen naar Rome, kom ik ook heel wat video’s tegen van fietsen naar Santiago de Compostela. Dat zieter wel heel tof uit. En ik wil een soort van tweede optie hebben, zodat ik enigzins lastminute een ander keuze kan maken bijv. In het geval van het slechte weer in de alpen verleden jaar. En ja, dat is koffiedik kijken.
Zijn er mensen die beide routes in overweging hebben gehad? En wat maakte uiteindelijk voor jou de keuze? En welke route heb je vervolgens gevolgd?

Pro’s voor de camino zijn voor mij dat ik Frankrijk een fijn fietsland vind, de dorpjes/stadjes, architectuur, croissantjes, kaasjes etc. en een andere is dat het stuk dat ik echt solo fiets (man fietst eerste 3 weken gezellig mee) er veel andere ‘pelgrims’ te verwachten zijn en er veel auberges zijn, daar waar kamperen geen optie is.
Ik vrees wel een beetje voor de drukte, maar dat is wellicht gebaseerd op de camino lopen en niet fietsen.
Ik heb de camino een jaar geleden gelopen. Het was de eerste keer dat het echt weer op gang kwam na Corona. Het was in Spanje (in september) wel flink "vechten" voor een slaapplek bij de hostels, en niet meer zoals voorheen dat je overal aan kon komen waaien. Hou er dus rekening mee dat je een beetje vooruit moet plannen en moet reserveren. In Frankrijk is het volgens mij een stuk rustiger. Het is wel een geweldige route, ik vind het Frankrijk vanaf Le Puy naar de Pyreneeën echt prachtig. Het onmoeten van anderen in de auberges is iets persoonlijks of je dat ligt of niet, ik vond dat zelf echt geweldig en bijna verslavend. alle ontmoetingen, alle verhalen, de hartelijkheid en warmte die je overal ontmoet, het samen eten... Het is heel wat anders dan wanneer je op een camping staat met je kleine tentje tussen de caravans waar iedereen 's avonds achter de tv duikt.

Wt betreft Rome, ik ben in 2013 "met Benjamine" naar Rome gefietst. Later heb ik de Alpenoversteek van Reitsma ook voor een groot deel gefietst. Als je voor de eerste keer zo'n tocht doet, zou ik je zeker adviseren om inderdaad een vooraf uitgestippelde route van Benjamine of Reitsma te doen. Die hebben er allebei heel veel energie ingestoken en leiden je allebei langs hele mooie plekjes. Ik heb het idee dat de Alpenoversteek van Reitsma (de Reschenpass) wat makkelijker is dan de Splugenpass van Benjaminse. Beiden zijn schitterend.
Het voordeel van een route van iemand anders kiezen, is dat de route je verrast. Ik ben later mijn eigen routes gaan uitstippelen (via cycle.travel). De voorpret is geweldig, maar tijdens het fietsen weet je precies wat je tegen gaat komen omdat je het zelf hebt uitgezet. Bij Benjaminse werd ik bijvoorbeeld totaal verrast door de Civita di Bagnoregio, een stadje op een puimsteenrots, waar je opeens langsfietste. Die magie van verrassing maak je minder mee als je je eigen route maakt.
hoeksie schreef:
zo 14 jan, 2024 20:50
Inmiddels heb ik een beetje last van keuzestress :) Naast fietsen naar Rome, kom ik ook heel wat video’s tegen van fietsen naar Santiago de Compostela.
De reis naar Rome heb ik nog niet gemaakt, dus met de Camino kan ik niet vergelijken.
Maar je kunt die Camino op verschillende manieren doen in Frankrijk. Je hebt een meer westelijke route. Die heb ik gereden van België naar Tours.
Dan is er ook een route door centraal Frankrijk, met een routeboekje dat "Langs oude wegen" heet.
Ik was niet zo wild van die westelijke route naar Tours (hoewel de doortocht van Parijs een belevenis was).
Misschien wordt die westelijke route na Tours beter, maar mijn indruk is toch dat Langs oude wegen veel mooier is. Dat is wat mij betreft een zeer aangenaam stuk fietsen door Frankrijk (en België): de Ardennen, de Champagne, langs de rand van het Centraal Massief, langs de Causses in het zuiden, door steden als Troyes, Cahors, Brive-la-Gaillarde, Rocamadour ...
Ik denk wel dat dat centrale route zwaarder is.
Ik ben zelf naar Rome gefietst en een vriendin is naar Santiago gefietst vanuit Hasselt (nl).
Zij noemde met name de gezamenlijkheid. Op de route naar Santiago kom je onderweg steeds vaker mensen tegen met hetzelfde doel.
De cultuurverschillen tussen D-alpen-I versus F-E zijn denk ik ook een heel groot deel van de keuze. Het gaat immers om de reis, minder om het doel.
Ik heb afgelopen zomer de Reitsma route gebruikt om vanaf Garmisch Partenkirchen naar Venetie te fietsen, ik vond dat niet echt zwaar ofzo. De Reschenpas klimt redelijk geleidelijk.
Landschappelijk gezien vond ik het een leuke route, eigenlijk alleen het stuk tussen Bassano di Grappa en Venetie was saai, maar dat is Hollands-vlak en toen fietste ik ook de hele dag in de regen.

Later tijdens mijn reis ook nog richting Rome gefietst, en ook weer noordwaarts richting Pisa. Hierbij in totaal 6 dagen gefietst aan de hand van de Reitsma route (hoofdroute en Toscane-variant). TUssen Siena en Pisa heb ik volgens mijn aantekeningen een stuk aan de hand van Benjaminse gefietst.

Helaas veel moeten improviseren in verband met de overstromingen in Noord-Italie.

Om de keus 'Santiago' vs 'Rome' nog moeilijker te maken: tijdens mijn 5 maanden fietsen stonden Italie en Frankrijk gedeeld bovenaan wat betreft favoriete fietslanden :lol:
hoeksie schreef:
zo 14 jan, 2024 20:50
En ik wil een soort van tweede optie hebben, zodat ik enigzins lastminute een ander keuze kan maken bijv. In het geval van het slechte weer in de alpen verleden jaar. En ja, dat is koffiedik kijken.
Je zegt het zelf al; dat is koffiedik kijken. Hoe zie je dat voor je? Wanneer ga je die keuze maken dan?
LHTJoost schreef: Je zegt het zelf al; dat is koffiedik kijken. Hoe zie je dat voor je? Wanneer ga je die keuze maken dan?
Goeie vraag, waarop ik het antwoord (nog) niet weet. Het gaat mij niet zozeer om toekomstig weer, meer om problemen die langdurig ontstaan door gewezen weer.

Mss heeft het te maken met de manier waarop ik normaliter met de camper gewend ben te reizen: een richting en dan per dag bekijken. Dat is op de fiets natuurlijk wel iets lastiger als mogelijke eindbestemmingen zich op een totaal andere plek in Europa bevinden :)

In mijn Rome route neem ik mss een stuk Maasroute op (weet dat is niet logisch, maar ik heb 8 a 9 weken de tijd om richting of ergens heen te fietsen) en uiteindelijk kruizen de routes ri Rome en Santiago zich in dat geval elkaar ergens.
In 2016 ben ik via de westelijke route door Frankrijk naar Santiago gefietst. Verblijf in JHB en refugio's. Daar is altijd iets te doen. Landschappelijk wordt het pas interessant voorbij Parijs. Noord Frankrijk is echt doods. Wij fietsten toen in mei. Vorig jaar de Reitsma/Claudia Augusta route naar Rome gefietst. Het eerste stuk langs de rivieren in Duitsland is best eentonig muzv Koblenz en sommige andere grotere dorpen. Wij fietsen in juni en hadden mooi weer dat helpt ook in de beleving. Dit keer verbleven Wij op campings wat iets flexibeler gaat omdat je niets hoeft te reserveren. Er is altijd wel een plekje. Over de Alpen via Fernpas en Resschenpas en via de geijkte plaatsen naar de Appenijnen. Alles goed te doen. Langs de Adige het land van appels kiwi's en wijngaarden. Mooier dan het Santiago landschap. Maar dat is mijn mening.
Veel succes met de voorbereiding
Zodiac schreef:
di 16 jan, 2024 19:43
Noord Frankrijk is echt doods.
Dat is echt niet mijn beleving. Dorpen zijn vaak niet erg levendig maar de omgeving vind ik wel tof. Afgelopen jaar de frontlijnroute WO1 gefietst naar Bazel. Daar pak ik hem dit jaar op om via Benjaminse naar Rome te fietsen.
hoeksie schreef:
ma 15 jan, 2024 14:32

Goeie vraag, waarop ik het antwoord (nog) niet weet. Het gaat mij niet zozeer om toekomstig weer, meer om problemen die langdurig ontstaan door gewezen weer.
Tenzij je echt naar Rome of Compostella wilt rijden, vind ik dat persoonlijk een gezonde houding. Voor mij gaat het om het fietsen en niet zozeer om de bestemming.
In 2009 wilden we de fiets op de auto zetten en naar zuid-west-Frankrijk rijden voor een tocht. Maar de dag voor we vertrokken, zagen we dat het daar dagenlang zou regenen. Dus zijn we naar de Alpen gereden en hebben we daar een mooie fietstocht geïmproviseerd. We hadden ook stug kunnen doorzetten en fietsen in de zuid-west-Franse regen, maar we waren blij dat we dat niet gedaan hebben.
LHTJoost schreef:
di 16 jan, 2024 20:12
Zodiac schreef:
di 16 jan, 2024 19:43
Noord Frankrijk is echt doods.
Dat is echt niet mijn beleving. Dorpen zijn vaak niet erg levendig maar de omgeving vind ik wel tof.
Beauty is in the eye of the beholder, maar ook afhankelijk van waar je bent in dit grote landsdeel en (voor mij) sterk afhankelijk van het weer.
Mocht ik weer eens door Noord-Frankrijk fietsen dan zou ik wel mijn best doen om er afwisseling in te brengen want als je alle menselijke drukte vermijdt dan vind ik inderdaad ook dat je daar niet erg veel natuurlijke afwisseling te zien krijgt, al zou ik maar wat graag een stukje Noord-Frankrijk thuis in de buurt hebben.
Inmiddels heb ik mij wat verdiept in de mogelijke routes.
Over Langs Oude Wegen en de St. Jacobsroute heb ik inmiddels meer info bekeken en gelezen. Dan is er ook nog de Eurovélo 3 Scaninbérique.iemand die deze route gereden heeft?

Wij reden eerder al een stuk ervan langs de Loire. Ik vond de website van Francevélotourisme altijd heel fijn o. Mijn eigen route te ontwerpen en kan me voorstellen dat de Scaninbérique dan een goed uitgangspunt kan zijn.
Benjaminse vond ik prachtig richting Rome en qua bewegwijzering geen centje pijn ik reed overigens meer routes van Benjaminse en die vond ik ook prachtig.
Om een indruk te krijgen: hieronder de link naar mijn zeeeer uitvoerige verslag van mijn fietsreis richting Rome (Assisi) in 2014.
https://www.aartveldhuizen.nl/verslag-fietsreis-assisi/
Ik lees dat je ook routes naar andere bestemmingen overweegt. Op mijn site vind je meer uitvoerige verslagen van fietsreizen van me: https://www.aartveldhuizen.nl
hoeksie schreef:
za 20 jan, 2024 14:03

Over Langs Oude Wegen en de St. Jacobsroute heb ik inmiddels meer info bekeken en gelezen.
Een tipje als als je Langs Oude Wegen fietst: na Maubourguet de variant nemen die ten zuiden van Pau loopt en in Nay overschakelen op de Katharenroute die via Arudy naar Oloron gaat.
Na Oloron de Katharenroute blijven volgen tot Mauléon.
Dat hebben we in 2022 gedaan. Ik vermoed dat je dan wel enkele zgn. pelgrimssteden mist, maar voor zover ik dat kon checken op Streetview is deze route mooier en rustiger.
In tegenstelling tot wat de kaart op de site van Euopafietsers suggereert, hoef je bij die zuidelijke variant de omweg naar Lourdes niet te maken. Je kunt na Luquet via Espoey rechtstreeks naar Nay (dat stuk stond in mijn oeroude routeboekje).
Ik heb nog 2 kleine vragen:
1. Overnachten als fietser langs de camino francès
Ik lees dat hikers voorrang hebben op fietsers. Wat als dat gebeurt en ergens geen plek is voor een fietser. Is het dan mogelijk op je eigen matje met slaapzak wel ergens te liggen of bv een tentje opzetten in de tuin van een herberg?
Of zijn er mensen met ervaring om de tent buiten campings op te zetten (bv met toestemming op iemand zijn terrein?)
Ik heb een tent bij me, maar wil bijvoorbeeld niet wildkamperen
2. Ik ben van plan mijn fiets naar huis te laten sturen met een transport. Hoe reizen de meeste mensen terug? Mijn voornemen was om niet te vliegen, maar de treinreis vanuit Santiago is best een ingewikkelde die lang duurt +24uur en met 4 of meer overstappen (over Madrid en Barcelona). Ik lees veel over de bus naar Porto en dan vliegen, maar kijk zelf nu met trein naar Madrid en vanaf daar evt. Vliegen. Wat zijn de beste opties

En dan nog een andere vraag: hoe pas ik de titel in dit topic aan?
hoeksie schreef:
zo 28 jan, 2024 13:17
En dan nog een andere vraag: hoe pas ik de totel in dit topic aan?
Kan kun je maar een heel korte tijd doen nadat je zelf een draadje bent gestart. Nu is het veel te laat om het zelf te doen. Maar je kunt het wel aan de moderator vragen. In principe is die tegen, maar een titel als Naar Rome of naar Santiago lijkt inderdaad vanaf het begin van het draadje passender.