Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij

ik rij nu met een nieuwe e bike met Bosch smart systeem door het franse hooggebergte.
probeer overal ongeacht percentage in eco te rijden. vooral veel spelen met je versnellingen.
je krijgt op een gegeven moment het gevoel dat je waar dan ook met 'goede benen' rond rijdt zonder nou veel aan snelheid te winnen tov het klassieke werk ( hoeft ook niet)
je moet met klimmen niet te veel naar de actieradius stand kijken want dan wordt je wat onrustig.
bij het afdalen stijgt het weer snel. concluderend: het is eigenlijk een ietwat 'dom/smart ' systeem ..
Leon schreef:
vr 10 feb, 2023 12:13
Hans Keesom schreef:
vr 10 feb, 2023 12:07
Zoveel mogelijk in ECO blijven, net genoeg om het extra gewicht van de motor en accu te compenseren.
Dat klinkt mooi, maar als je het zo doet had je de motor en accu natuurlijk net zo goed thuis kunnen laten. Dus uiteraard niemand gaat dat zo doen.
Dan moet je het vooral thuis laten Leon, mocht je het al thuis hebben.

Hans, zo hebben wij het ook afgesteld, bij deze set motor en accu, is een beperkte ondersteuning al genoeg om soepel te fietsen, ook in de heuvels. Tour staat ook conservatief afgesteld om net een duwtje extra berg op te hebben. Dat is wel het voordeel van het kiox systeem dat erg veel in te stellen is en aan je wensen en mogelijkheden is aan te passen. Wij hebben de accu in een dag nog niet leeg gereden in Frankrijk afgelopen zomer.
Eric op de Fiets schreef:
do 02 nov, 2023 19:42
Leon schreef:
vr 10 feb, 2023 12:13
Hans Keesom schreef:
vr 10 feb, 2023 12:07
Zoveel mogelijk in ECO blijven, net genoeg om het extra gewicht van de motor en accu te compenseren.
Dat klinkt mooi, maar als je het zo doet had je de motor en accu natuurlijk net zo goed thuis kunnen laten. Dus uiteraard niemand gaat dat zo doen.
Dan moet je het vooral thuis laten Leon, mocht je het al thuis hebben.

Hans, zo hebben wij het ook afgesteld, bij deze set motor en accu, is een beperkte ondersteuning al genoeg om soepel te fietsen, ook in de heuvels. Tour staat ook conservatief afgesteld om net een duwtje extra berg op te hebben. Dat is wel het voordeel van het kiox systeem dat erg veel in te stellen is en aan je wensen en mogelijkheden is aan te passen. Wij hebben de accu in een dag nog niet leeg gereden in Frankrijk afgelopen zomer.
Inderdaad, gebruiken waar het nodig is, waar het gewenst is, waar het bijdraagt aan het genieten wat je doet.

Off, Eco, Normal, Turbo kosten me 0%, 1%, 2%, 4% per gereden kilometer. Natuurlijk afhankelijk van allerlei omstandigheden als terrein en wind.

De 100% kan ik op allerlei manier inzetten afhankelijk van allerlei factoren waarvan afstand en beschikbare tijd de belangrijkste zijn. Meer afstand vraagt om een lagere ondersteuning, minder tijd om een hogere ondersteuning.
Voor grotere afstanden die snel moeten worden afgelegd is een tweede accu een 2.7 kg oplossing. Maar voor vakantie of wereldfietsen is een enkele accu meestal meer dan genoeg inderdaad.
Welk schakelsysteem gebruik je? Volgens mij kan dat ook van invloed zijn op de accuduur?



“Hier wil ik mijn ervaring in deze wel vertellen.

Ik ben ook van de heerlijke maaltijden rond het middaguur in Frankrijk, Spanje, Italië, etc. en gebruikte in de eerste instantie dus ook die lunches om mijn accu te laden.
Maar ik vond het toch te onhandig. Want soms kun je gewoon ergens niet lunchen, of je hebt geen zin/honger, of je wilt sowieso doorfietsen. En dan eindig je op het laatst met een lege accu; juist op het moment dat je dat het onprettigst vind.
Ook is het best een gedoe: ipv neer te ploffen loop je eerst te zeulen met een accu en lader, op zoek naar een stopcontact; in veel landen hebben ze verbazend weinig stopcontacten in hun ruimtes. Overigens is de toestemming eigenlijk nooit een probleem geweest.
Bovendien moet je echt wel anderhalf, twee uur zitten, wil je enige substantiële lading (enkele tientallen procenten) in een 750Wh accu krijgen.
Al met al vond ik deze manier van 'e-bike management' te dwingend, en te ver afdrijven van de vrijheid die fietsen zo mooi maakt.

Dus ben ik er vanaf afgestapt; eerst door gebruik te maken van een reserve accu waardoor de range gezamenlijk op 150 à 200 km kwam, en vrij snel daarna door gebruik van een app, waardoor ik mijn systeem kon tunen. Door de door mij standaard gebruikte stand op 6% te zetten, had ik net een minimale, fijne ondersteuning, én een range van 150 tot 250 km.
Zo heb ik mijn vrijheid weer terug. Alleen 's nachts aan de lader en de hele fietsdag een no-brainer betreffende de acculading.
[/quote]
Bol schreef:
vr 24 nov, 2023 14:57
Welk schakelsysteem gebruik je?
Pinion i.c.m. een Neodrives achtermotor.
En met een lekker lang laadsnoer van 15 meter kun je de accu bij je lunchtafel of in de tent opladen…

https://www.allekabels.nl/230_volt/apparaatsnoer.html
De kabel waar je naar verwijst is niet voor buiten. Het lijkt me dan ook een onverstandige tip.
Leon schreef:
vr 24 nov, 2023 19:22
De kabel waar je naar verwijst is niet voor buiten. Het lijkt me dan ook een onverstandige tip.
Het is een snoer en geen kabel. Gebruik het dan als een snoer en niet als kabel met de normen die voor een snoer gelden. Maar gebruik hem vooral niet bij jouw e-bike Leon als je het onveilig ervaart. Dat is wel een verstandige tip toch.
Een ongeaard dun snoer over de camping in je tent leiden?
Misschien is het toch beter de tip te verwijderen. Overweeg het.
Mijn ervaring met het opladen van telefoon en Waka Waka is dat het heel goed gaat door het spul bij de receptie van de camping af te geven of te vragen of je mag stekkeren bij een caravan in de buurt van de tent.
Bosch heeft een range extender voor dit systeem die je een extra 250w levert, dus totaal 1000w. wat grootte betreft is het vergelijkbaar met een bidon. Dat zou toch genoeg moeten zijn voor een dag fietsen, inclusief heuels en bergen. Ligt er ook aan hoeveel kilometers je op een dag fiets. Ligt het rond de 80, zou het geen probleem moeten zijn, ook niet als je soms de turbo gebruikt op steilere stukken.
Leon schreef:
vr 24 nov, 2023 23:24
Een ongeaard dun snoer over de camping in je tent leiden?
Misschien is het toch beter de tip te verwijderen.
De e-bike accu laders die ik ken hebben allemaal een C8 aansluiting, zo'n 'achtje'. Ongeaard dus, en dat hoeft ook niet want het zijn z.g. dubbel geïsoleerde (symbool: ⧈ ) apparaten. Deze zijn dan ook onmogelijk te aarden, én mogen buiten gebuikt worden.

Je kunt er wat van vinden, maar het kan en mag gewoon.
Poppink schreef:
wo 29 nov, 2023 09:51
Mijn ervaring met het opladen van telefoon en Waka Waka is dat het heel goed gaat door het spul bij de receptie van de camping af te geven of te vragen of je mag stekkeren bij een caravan in de buurt van de tent.
Kleine campingstekker adapter en stroom voor je kampeer plaats werkt ook prima. Als het regent zet(te) ik onze superlichte tarp eroverheen.

Ik voeg wel toe dat ik voor een fietsvakantie gewoon de omgebouwde MTB pak, ik gebruik(te) de ebike eigenlijk alleen voor standplaats kamperen met de aanhangwagen (flinke tent achterop, twee tarps, paar waterdichte picnic kleden, superlichte stoeltjes en een tafeltje, twee brandertjes lekker potjes en pannetjes). Kinderen vonden dat fantastisch, lekker rommelen met andere kinderen in de speeltuin, hutten bouwen, zemmen. Maar nogmaals dat is geen fietsvakantie, dat is hoe wij een auto vervangen.

Ik heb zelfs nog wel eens een paar weken op de camping doorgewerkt met goedkeuren van de baas. Laptopje mee en lekker relaxed de zomer door. Zelfs voor een platte standplaats kampeervakantie met enige luxe heb je geen auto voor nodig :lol: