FWIW, Ik en mijn vrouw zullen per persoon al richting de 120k hebben weggetrapt.

- Allebei 50k met een voorwielmotor, Nexus 8. Draaischakelaar.
- Allebei 70k met middenmotor (dus wel nieuwe naven, Alfine). eerlijkheidshalve moet me doen toevoege dat ik mijn fiets heb vervangen, dus ik zit nu 20k op een nieuwe Alfine, maar mijn vrouw die fietsen martelt zit dus nog steeds op de originele Alfine. Triggershifters.

Ze zijn gebruikt met bagage kar en kinderkar. Vanwege de middenmotor ook aanzienlijk meer kracht dan wat een standaard niet wedstrijdrenner zal leveren. We rijden echt door elk weer heen. Probleemloos.

Verder is er voor zover ik weet geen verschil meer tussen de 8 speed naven. Nexus Premium/gewoon is nu 1 model en Alfine wijkt daar nauwelijks vanaf (extra afdichting en een andere schakelrichting), allemaal op hoofdlijnen dezelfde naaf.

Het is allemaal anecdotisch en een derailleur is zeker sterker, maar ik heb toch wel heel erg goede ervaringen met deze naven en gezien mijn gebruik vind ik het toch lastig te denken dat ik elke keer een "golden sample" tref.

Overigens zit mijn broer die een lompe krachtpatser is ook al richting 50k met een Nexus 7 op zijn stadsfiets uit 2007. Dus ook die naaf vind ik zo slecht nog niet.