Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B66 of B67 - Forum Wereldfietser

Brooks B66 of B67

Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 jan, 2024 14:25
Poppink schreef:
wo 17 jan, 2024 12:13
Nog steeds hetzelfde Brooks B67 zadel?
Leon schreef:
wo 17 jan, 2024 14:34
Jij heb waarschijnlijk het model B66. Die hebben een dubbele rail. B67 zijn identiek, maar met een enkele rail. Die laatsten zijn een stukje lichter en gemakkelijker op een standaard zadelpen te bevestigen. Voor de 66 heb je een vulstukje nodig en meestal ook een langere bout. Die vulstukjes zijn niet erg goed te krijgen en die in kunststof zijn niet geweldig van kwaliteit want worden uiteindelijk zacht.
De 67's zijn niet helemaal geschikt om te MTB-en voor iets zwaardere mensen want de rails willen wel eens afbreken.
De modellen B66s en B67s zijn 'dames'modellen. Het enige verschil is dat die aan de punt ongeveer 2 cm korter zijn.
Daar heb ik eigenlijk niet specifiek aan gedacht. Bij onderhoud van mijn fietsen zag ik wel eens een of twee stangen onder de zadelveren liggen, maar eigenlijk nooit stil bij gestaan. Dus maakte ik een duik in mijn fietsfoto's en verhip, daar zag ik inderdaad verschillen. Ook naar oude foto's vanaf 1973 gekeken. Naar aanleiding hiervan stapte ik naar mijn fietsenschuur en nam daar foto's.
DSC06194-a en b.jpg
Het Brooks-zadel van mijn gele Giant. de rode a betekent stangen direct onder het leer en de rode b duidt de enkelvoudige rails aan, bedoelen jullie dit als B67?
DSC06195 a, b en c.jpg
De rode c geeft de dubbele rail aan, klopt dat? Dit zadel is van mijn Focus Culebro maar mijn andere Giant (met de Sprinter-kleuren), die in Zweden staat, heeft die ook. Een B66?
Volgens mij heb je mijn omschrijving begrepen. :D

Een standaard zadelpen noem ik die van de bovenste foto. Bij de onderste foto is het zadel aan de pen bevestigd met een strop. Dat vind ik iets uit het verleden. :wink:
De Giant met Sprinter-kleuren in Zweden, zie inzet. Met dubbele rails.
DSC01797-inzet.jpg
En het lijkt er zo op dat je van de bovenste foto kunt zien dat er B67 op staat.
Leon schreef:
wo 17 jan, 2024 17:06
Volgens mij heb je mijn omschrijving begrepen. :D

Een standaard zadelpen noem ik die van de bovenste foto. Bij de onderste foto is het zadel aan de pen bevestigd met een strop. Dat vind ik iets uit het verleden. :wink:
Tja, is nog van 2002.... terug tot 1973 dezelfde bevestiging gehad en nooit kapot geweest.
Ik span de zadels een beetje terug in vorm.
20240117_180451.jpg
Pas geleden een Brooks 66 er bij gekocht.
Het is iets korter dan de de Brooks Flyer.
20240117_180912.jpg
PS Martin, je zadels schreeuwen om een beetje vet, een beetje liefde!
Heb afgelopen zomer wel "schoenen gepoetst" op die zadels.
Ik ga zo dadelijk naar een uitvaart in Appingedam, heb daarvoor m'n schoenen gepoetst. Gelijk daarna de Brooks-zadels ook mooi gepoetst. Schoensmeer bevat ook was, toch?
De hoofdbestanddelen zijn talg, kabeljauwolie en plantaardige olie. Dus het beste wat je kunt doen is er met je bezwete kont op zitten en je bij het smeren van een boterham met margarine en vis, je vies geworden handen er aan afvegen. Doe ik al jaren. :wink:
(Ik durf het wel aan dat vet van Hollande nieuwe, zalm en makreel ook goed is i.p.v. kabeljauw)

Schoenpoets is meestal bruin of zwart, dus tenzij Martin een zwarte broek aan heeft is hij vanavond van een afstand te herkennen. Maar verder denk ik dat ouderwetse schoenpoets niet slecht zal zijn.
Of het ouderwetse leervet, ook in bussen van 1 kilo.
https://www.welkoop.nl/rapide-ledervet- ... am_1009250
leervet
vlgs Brooks mag je dat dus niet gebruiken.
Leervet kun je inderdaad beter niet gebruiken, want "het gebruik van andere leervetten doet de garantie vervallen". :shock:
In leervet zitten in dit geval (https://www.binkfournituren.nl/Rapide-L ... -Cream-090) vooral minerale oliën, waarschijnlijk vergelijkbaar met vaseline. Daar wordt leer week van en dat is niet gunstig voor Brookszadels want die rekken al meer dan snel genoeg. Leervet is dan een prima naam, want je leert er van.
Leon schreef:
vr 19 jan, 2024 13:40
De hoofdbestanddelen zijn talg, kabeljauwolie en plantaardige olie. Dus het beste wat je kunt doen is er met je bezwete kont op zitten en je bij het smeren van een boterham met margarine en vis, je vies geworden handen er aan afvegen. Doe ik al jaren. :wink:
(Ik durf het wel aan dat vet van Hollande nieuwe, zalm en makreel ook goed is i.p.v. kabeljauw)

Schoenpoets is meestal bruin of zwart, dus tenzij Martin een zwarte broek aan heeft is hij vanavond van een afstand te herkennen. Maar verder denk ik dat ouderwetse schoenpoets niet slecht zal zijn.
Donkerbruine schoenpoets
Ik heb maar één paar schoenen en drie paren Ecco-sandalen.