Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren met smartphone of fietscomputer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Navigeren met smartphone of fietscomputer

Als gepiep dan ook maar uit staat. Ik kijk liever vaker op een scherm dan gecommandeerd te worden door gepiep.
Leon schreef:
za 20 jan, 2024 18:09
Als gepiep dan ook maar uit staat. Ik kijk liever vaker op een scherm dan gecommandeerd te worden door gepiep.
My words :wink:
Met mijn telefoon. Garmin en zo ken ik niet uit eigen gebruik. Een telefoon heb ik toch al en hij lijkt me ook veelzijdiger. Batterijduur is geen probleem want met mijn powerbank kan ik er drie of vier dagen mee navigeren. Het scheelt in elk geval om een investering te moeten doen in een extra apparaat.
Ik zou eerst telefoon proberen met een offline kaartenapp. Als dat niet bevalt verder kijken naar een fietscomputer, vergt wel meer investering. Ik gebruik zelf een Garmin Edge 830 op lange afstanden en de smartphone (met eventueel powerbank) op korte. Voordeel van de Garmin is dat ie altijd 2 dagen blijft werken op 1 acculading en je daar verder geen omkijken naar hebt. Voordeel van smartphone is dat je meer overzicht en mogelijkheden hebt.
Vind je? Bv de Wahoo Bolt v2 heeft een 'herberekenen' functie die ik best prettig vind werken.
Polariteit schreef:
za 20 jan, 2024 12:20
Telefoon is en blijft een compromis, dedicated fietscomputer rent daar doorgaans rondjes omheen op zo'n beetje alle vlakken omdat het een apparaat is wat speciaal daarvoor bedoeld is...
Je bedoelt dat ik een route van 8000 km zo op mijn smartphone kan zetten, en een dedicated GPS device zich daar in verslikt? Dat ik op een smartphone vele malen sneller kan in- en uitzoomen? Op een smartphone meestal veel mooiere kaartenweergave heb? Snel even een alternatieve route kan maken? Etc.
Dat smartphones inherente nadelen hebben en op dat vlak dus onderdoen voor de GPS fietscomputers, zoals accuduur en gevoeligheid voor regen en hitte, zie ik ook. Maar naar mijn idee is het meestal de smartphone die rondjes draait om zo'n suffig Garmin of Mio ding!
Een eeuwigdurende discussie. Voor en tegens. Voor mij op een lange reis altijd beiden. Als backup en omdat ik de voorkeur geef aan mijn Garmin op het stuur zodat ik mijn telefoon beschikbaar heb voor andere zaken, voor het overzicht en zodat de kans dat hij heel blijft groter is.
LHTJoost schreef:
zo 21 jan, 2024 00:23
... andere zaken, ... de kans dat hij heel blijft groter is.
Ja dat dus.
Zet eens op een rijtje waar je de telefoon zoal voor gebruikt...
Als je ziet wat je (ik) allemaal met de smartphone doet en waar je dat ding allemaal voor nodig hebt tegenwoordig...
Ik heb dan liever een GPS-je (Edge Explore 2 in mijn geval) op het stuur en de telefoon opgeborgen in een tas.
Die combinatie bevalt me uiteindelijk best.
Mocht het kapot gaan (je fiets hoeft maar een keer net verkeerd te vallen), dan ga je die telefoon vast harder missen dan de GPS...

Groet,
Tom.
Als je met zijn tweeën of meer bent heb je daarmee waarschijnlijk een backupsmartphone, maar in je eentje? Zijn er mensen die in zo'n geval twee smartphones meenemen?
Leon schreef:
zo 21 jan, 2024 09:59
Als je met zijn tweeën of meer bent heb je daarmee waarschijnlijk een backupsmartphone, maar in je eentje? Zijn er mensen die in zo'n geval twee smartphones meenemen?
Jazeker, ik ken iemand die naar Santiago gefietst is en voor de zekerheid 2 smartphones bij zich had gestoken.
Leon schreef:
zo 21 jan, 2024 09:59
Als je met zijn tweeën of meer bent heb je daarmee waarschijnlijk een backupsmartphone, maar in je eentje? Zijn er mensen die in zo'n geval twee smartphones meenemen?
Ja ik, op mijn stuur een oude iPhone 6, is wat minder bulky, heeft een veel beter scherm en is waterdichter dan mijn reguliere xiaomi die in mijn tas zit. Daarentegen is de gps nauwkeurigheid van de iphone stukken minder en laat ie regelmatig steken vallen maar dat neem ik voor lief, het spoor wordt met beiden opgenomen zodat ik altijd een bruikbare track heb. En mijn garmins dan? Die liggen al jaren thuis in een la te verstoffen :oops:
Carl schreef:
za 20 jan, 2024 15:45
Polariteit schreef:
za 20 jan, 2024 12:20
Deze ervaring heb ik niet echt. De meeste GPS-computers die je als navigatie kan gebruiken kunnen een geluidsignaal geven als je moet afslaan.
Ook als je een track rijdt?

Groetjes,

Carl
Iig de Garmin edge die ik gebruik wel... die past een track indien gewenst aan, werkt best goed bij slechte kwaliteit tracks waarbij je heel veel rechte lijnen hebt ipv dat de track netjes de bochten volgt :-)

Werkt uitstekend :)
Leon schreef:
zo 21 jan, 2024 09:59
... in je eentje? Zijn er mensen die in zo'n geval twee smartphones meenemen?
Jazeker. De Samsung S22 Ultra gaat op de bovenbuis (voor navigatie, maar ook voor fotografie, boekingen, etc...)
Ergens diep in mijn bagage zit ook mijn oude kleine Samsung J6 voor noodgevallen - kost me 150 gram. Die is helemaal opgeladen maar staat uiteraard helemaal uit. Gelukkig nog nooit nodig gehad op reis.

Vroeger heb ik jaren gebruik gemaakt van de Garmin Edge 705. Die ligt nu ook te bestoffen in de lade.
Aniphys schreef:
zo 21 jan, 2024 10:56
De Samsung S22 Ultra gaat op de bovenbuis (voor navigatie, maar ook voor fotografie, boekingen, etc...)
... en met welke offline app?
Leon schreef:
zo 21 jan, 2024 09:59
Zijn er mensen die twee smartphones meenemen?
Zeker. Ik heb een oude, overbodig geworden, iPhone diep in mijn baggage zitten, die helemaal (hetzelfde) is geconfigureerd voor fietsvakantie, kwa app's, offline kaarten, routes, etc. Kan ik binnen een minuut verder gaan met navigeren, als mijn normale iPhone het om een of andere reden laat afweten. Toch wel heel fijn bv als je je in de boondocks bevind, en in de bewoonde wereld wilt uitkomen voor zonsondergang. En ook alle communicatie gegevens staan erin, zodat ik via Wifi of een nieuwe (e)SIM kaart gewoon verder kan gaan met communicatie via die foon.
Naar mijn idee is zo'n backup foon (iig voor mij) zeker zo belangrijk als bv een reserve binnenband. Onmisbaar.

Wel eens een keer geprobeerd op een lange reis om één foon dedicated voor navigatie te maken (op het stuur), en alle andere dingen te doen met een foon in mijn zak of stuurtas. Om verschillende redenen vond ik dat toch niet handig werken, en ben daar weer van afgestapt.
Poppink schreef:
zo 21 jan, 2024 12:04
Aniphys schreef:
zo 21 jan, 2024 10:56
De Samsung S22 Ultra gaat op de bovenbuis (voor navigatie, maar ook voor fotografie, boekingen, etc...)
... en met welke offline app?
De eenmalig betaalde versie van Osmand waarop ik een op voorhand uitgestippelde track volg (maar niet slaafs).

Over offline gesproken: in Thailand bijvoorbeeld, koop ik altijd een toeristen-SIM met onbeperkte data (35-40 EUR), dan hoef ik daar ook nooit over te stressen of rekening mee te houden als ik online wil gaan (mijn foto's gaan bijvoordbeeld rechtstreeks naar de cloud).