Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis?

Senior2 schreef:
ma 22 jan, 2024 16:26
Een leeftijd hier aan hangen kan niet omdat het proces van ouder worden voor iedereen anders, of op een andere leeftijd, plaatsvindt. Wat wel blijft is dat alles langzamerhand moeilijker gaat worden, zowel fysiek als mentaal. Iedereen die jonger is kan behoorlijk wat tegenslag hebben tijdens een reis en toch plezier er aan over houden. Dat wordt minder naarmate je ouder wordt.
Je spreekt jezelf hier toch tegen of begrijp ik je verkeerd?
joukon schreef:
ma 22 jan, 2024 17:22
Dit mag wel achterwege blijven welk systeem je 'evil' benoemt. Blijf weg van polarisatie.
Dat 'Don't be evil' was nochtans gewoon het moto van Google in zijn begindagen, en tevens onderdeel van hun 'code of conduct'.
Jammer dat je een kwinkslag niet op z'n waarde weet te schatten.
math schreef:
ma 22 jan, 2024 16:04
De Marmotte vind ik geen fietsreis.
Helemaal eens. Wel een uitdaging, je zal je moeten voorbereiden. Je krijgt het niet voor niets. Dat wordt gevoed omdat het ook leeftijd gebonden kan zijn.
Poppink schreef:
ma 22 jan, 2024 10:19
ej groningen schreef:
ma 22 jan, 2024 08:53
Ik denk dat als je gaat je iemand elke dag laat weten waar je bent en goede communicatie middelen mee neemt met de gps aan
Zet Google Maps op je telefoon op 'Locatie delen', zodat altijd iemand kan weten waar je bent.

Maar..... als diegene 'het stipje' dan een paar uur niet ziet bewegen op de kaart.... heeft de fietser dan geen bereik, een lege batterij, zit hij gewoon gezellig een biertje te drinken met locals met z'n telefoon op stil onderin de Ortlieb, of is er iets ergs? :wink:

Ik denk dat je aan een Spot Tracker meer hebt, daarmee kun je altijd hulp inroepen, met het juiste abonnement zelfs per helikopter als het moet.
Maar in tegenstelling tot heel Nederland is de Atacamawoestijn, Patagonië of zelfs het departement Lozère in Frankrijk géén 6-minutenzone. Dus als je daar een slagaderlijke bloeding, acute blinderdarmontsteking, hartinfarct of cva ofz krijgt zijn je kansen wel echt serieus slechter dan in Nederland. Hoe je daar tegenover staat is persoonlijk.

De plekken waar de gedachte "Als ik hier op m'n bek ga ben ik écht de lul, zo afgelegen is het hier." door mijn hoofd schoot waren ook weer schitterend mooi. Hoeveel risico je acceptabel vindt moet je zelf bepalen, met natuurlijk wel je naasten in je achterhoofd.
Het kan zo zijn dat je tijd dan gekomen is. Geen fijn idee maar dat is een cva ook niet. Voor mij geen reden om thuis te blijven of een tracker te overwegen.
Als je afspreekt elke dag een berichtje sturen bij aankomst weet je wel dat je ongeveer binnen 24 uur gevonden wordt bij nood. Dat kan toch wel uitmaken als je met een gebroken been ligt.
Zomaar ergens in Lozère (mooi voorbeeld) zoeken is een probleem, maar als de exacte lokatie bekend is, is het echt geen probleem, tenzij de heli vanwege bar weer niet kan vliegen en je bent voor een 4x4 onbereikbaar. Dat laatste is voor fietsers niet zo vaak het geval.
Leon schreef:
ma 22 jan, 2024 21:56
Als je afspreekt elke dag een berichtje sturen bij aankomst weet je wel dat je ongeveer binnen 24 uur gevonden wordt bij nood. Dat kan toch wel uitmaken als je met een gebroken been ligt.
Zomaar ergens in Lozère (mooi voorbeeld) zoeken is een probleem, maar als de exacte lokatie bekend is, is het echt geen probleem, tenzij de heli vanwege bar weer niet kan vliegen en je bent voor een 4x4 onbereikbaar. Dat laatste is voor fietsers niet zo vaak het geval.
Vandaar dat volgen met Google Maps (op de telefoon klikken op je logo en dan kiezen voor Locatie delen) Kan je gelijk wat offline kaarten downloaden van de regio waar je fietst.
Je kan ook locatie delen met WhatsApp. Stuur een bericht aan degene waarvan je wilt dat hij/zij je kan volgen, klik op de paperclip en kies locatie.
Vervolgens kan je kiezen voor Live locatie delen maar slechts voor 8 uur.

Tip:
Probeer Mapy.cz eens.
Offline maps van over de hele wereld en je kan er ook je locatie mee delen, GPX bestanden downloaden en in de kaart projecteren en het heeft een in mijn ogen mooi kaartbeeld.
De technieken zijn er. Het gaat er om dat je afspreekt wanneer men in actie komt.
De kwestie van trackers en reddingsdiensten wordt hier aan solo-fietsreizen en leeftijd gekoppeld. Ik ben benieuwd naar een feitelijke basis voor die koppeling.
Voor veel risico's die je als oudere (méér) loopt, bv op een hartinfarct, heb je aan iemand die op afstand een beetje dotwatcht niks, maar heb je gewoon een omstander nodig die binnen seconden of minuten een ambulance belt.

En hoog in de Andes je been breken en opgegeten worden door de gieren kan een jongere ook overkomen.
LHTJoost schreef:
ma 22 jan, 2024 19:36
Senior2 schreef:
ma 22 jan, 2024 16:26
Een leeftijd hier aan hangen kan niet omdat het proces van ouder worden voor iedereen anders, of op een andere leeftijd, plaatsvindt. Wat wel blijft is dat alles langzamerhand moeilijker gaat worden, zowel fysiek als mentaal. Iedereen die jonger is kan behoorlijk wat tegenslag hebben tijdens een reis en toch plezier er aan over houden. Dat wordt minder naarmate je ouder wordt.
Je spreekt jezelf hier toch tegen of begrijp ik je verkeerd?
Is in ieder geval niet de bedoeling. Als je aangeeft waar, dan kan ik het corrigeren of uitleggen.
Wel herkenbaar.
Ik heb een contactpersoon waarmee ik in de avond locatie doorgeef en de ochtend dat ik weer vertrokken ben en ik in welke richting. Ik heb voor de tocht de route door gestuurd en houd me meestal wel aan de route.
Bij langer dan een halve dag, bv. in de middag, nog niet het bericht gekregen te hebben van de ochtend, of op 'gevoel' als contactpersoon aan voelt dat er bv. iets niet in de haak is, dienen er gerichte acties ondernomen worden, in de vorm van mij als vermist op te geven en de laatste locatie door te geven.
Vooral als het om wild kamperen gaat.
Bij een camping wordt natuurlijk eerste de camping gebeld om te informeren.

Ik houd er vooral rekening mee, dat ik bv. een hartstilstand eerder kan krijgen op leeftijd en ik in mijn tent ergens lig.
Dat vind ik dan niet erg, zo is het leven, maar het is fijn dat ik dan zo snel mogelijk gevonden word.

Of evt. idem bij wild kamperen, dat ik toch word aangevallen, overvallen, beroofd word, noem maar op.

Overdag zou ik in een ravijn kunnen storten, maar overdag ga ik er meer van uit dat mensen me zullen vinden, indien er mij iets overkomt, levend of niet levend, ik zal wel gevonden worden. Alle contact is er om evt. vermissing te voorkomen.
Ik ben ook van mening dat je een verantwoording hebt aan je familie en vrienden thuis, om te zorgen dat je bij malheur niet vermist raakt, dood of levend. Want het niet kunnen vinden van een geliefde, is zeer traumatisch; dat hoef ik niemand te vertellen.

Vroeger was het toch ook een bekende kreet van, ik meen de ANWB: 'maak van achterblijvers geen spoorzoekers'?
En vergis je niet; zelfs in het drukke NL kun je zwaargewond ongezien sterven, notabene op de middenberm van een snelweg (A1 bij Stroe; september 2012).

Een solofietser is hiervoor kwetsbaarder, en een hogere leeftijd maakt je ook weer wat kwetsbaarder, want toch meer kans op een plotselinge medische noodsituatie zoals een (hart-/hersen-)infarct en daardoor dus van de weg af raken.
Tijdens een (lange) fietsreis communiceer ik minimaal met thuis, want ik leef op dat moment in mijn bubbel van wat ik aan het doen ben, en heb weinig behoefte aan de -standaard- gesprekjes met thuis. Maar ik zorg wel dat ik gevolgd kan worden, en traceerbaar ben. Met de smartphone op continue locatie delen, én met Apple AirTags. Deze kunnen namelijk de positie doorgeven ondanks dat er geen bereik is, want ze geven die positie door aan een langsrijdend Apple device, en die geeft het weer door als ie internet heeft, bv in het volgende stadje. Klinkt misschien raar, maar ik spreek uit ervaring.

Overigens vinden (in mijn geval) geïnteresseerden het prachtig om je 'live' te zien fietsen. En met bv Google Maps en Streetview zijn ze dan voor hun gevoel ook dicht bij je. Je kunt het niks vinden, maar ik vind het een aangenaam idee.
In de cijfers is de hogere kwetsbaarheid van oudere fietsers ook duidelijk terug te zien.

Aantal doden per miljard fietskilometer, uitgesplitst naar leeftijdsgroep:
FS_Fietsers_Tabel2.png
FS_Fietsers_Tabel2.png (8.91 KiB) 397 keer bekeken
(Bron: https://swov.nl/nl/fact/fietsers-5-onde ... achtoffers)
Voor mij persoonlijk, op fietsreis, zat er ook een duidelijke piek in overlijdensrisico zo rond mijn 18de.
Je wilt niet weten welke risico's ik toen nam in mijn jeugdige overmoed...
alma schreef:
di 23 jan, 2024 08:32

Aantal doden per miljard fietskilometer, uitgesplitst naar leeftijdsgroep:

FS_Fietsers_Tabel2.png
Mja, "overleden in bed" zal wel een min of meer gelijkaardige verdeling tussen leeftijdsgroepen opleveren. Of "van de trapladder gevallen". Zegt dus eigenlijk weinig over fietsreizen. De statistiek is ook Nederlands neem ik aan, dus van zodra je de grens over bent ben je er van verlost :D .
Shrek schreef:
ma 22 jan, 2024 23:19
En hoog in de Andes je been breken en opgegeten worden door de gieren kan een jongere ook overkomen.
De benen, en alle andere organen, van een oudere gaan wel degelijk sneller stuk dan bij een jongere, en genezen ook trager en slechter.

Kijk maar eens naar wat youtubefilmpjes waar je kinderen en tieners op hun plaat ziet gaan en stel je eens voor als vijfigers en zeventigers dezelfde klap zouden maken. Die zouden niet zo soepel weer opstaan.
alma schreef:
di 23 jan, 2024 09:02
Voor mij persoonlijk, op fietsreis, zat er ook een duidelijke piek in overlijdensrisico zo rond mijn 18de.
Je wilt niet weten welke risico's ik toen nam in mijn jeugdige overmoed...
Mijn hoogste snelheid ooit op de fiets heb ik hierrrrr (toen ik er was wel vers geasfalteerd) gehaald :lol:

Er was gelukkig een politiepost (niet geflitst) maar het dichtstbijzijnde ziekenhuis was een flink ritje geweest :lol:
Shrek schreef:
di 23 jan, 2024 10:50
Mijn hoogste snelheid ooit op de fiets heb ik hierrrrr (toen ik er was wel vers geasfalteerd) gehaald :lol:
Ik ben wel in voor dit soort dingen. Kreeg je 3 cijfers voor de komma op je teller? 10 kilometer afdalen dat heeft wel iets.
94 slechts helaas. :cry:

Als ik me eerder had gerealiseerd had hoe goed dat subtiele rugwindje vanuit de Atacamawoestijn stond, hoe heerlijk dun de lucht op 4300m is en hoe perfect de weg erbij lag, had ik zeker de 100 kunnen aantikken. Nu moet ik dus nog een keer terug, liefst vóór ik te oud en te bang ben geworden. :lol: