Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis?

Het mooie van dit forum is dat reacties op een topic vooral (vaak) inhoudelijk zijn en bijdragen aan het delen van nuttige informatie. Bedankt voor alle bijdragen. Ik kan er wat mee.
Persoonlijk vind ik dat het nogal wat uitmaakt of je solo of met een of meerdere fietsers onderweg bent. Het risico dat je verstoken blijft van hulp is als solo fietser groter. Inderdaad kun je gebruik maken van technische hulpmiddelen, zoals locatie delen e.d., maar dat beperkt je gevoel van vrijheid en avontuur. Het idee dat any moment meegekeken kan worden waar je bent en hoe je reis vordert zou mij benauwen. Terecht moet je van thuisblijvers geen spoorzoekers maken; dat deel ik van harte. Maar voor contactmomenten en het uitblijven daarvan kun je ook andere oplossingen zoeken en afspraken maken. Goed te lezen dat er nog zovelen op latere leeftijd op pad gaan. En ja, Frank van Rijn is daar wel het mooiste voorbeeld van. Laat onverlet dat je nou eenmaal meer risico’s loopt als je ouder wordt. Natuurlijk kun je je fit voelen als je 80 bent, maar eenmaal gaat de fitheidscurve ombuigen. Thuisblijven dan maar? Neen, dat zeker niet, want het fietsvirus is hopelijk blijvend! En hoe je fietsreis er uit ziet blijft een persoonlijke afweging van risico’s.
Shrek schreef:
di 23 jan, 2024 11:39
...hoe heerlijk dun de lucht op 4300 m is en hoe perfect de weg erbij lag, had ik zeker de 100 kunnen aantikken.
Gewoon ff ter info, voor de lol: 4300 m≈14.000 ft. Per 1000ft neemt de ware luchtsnelheid 2% toe, dus op 4300 m is dat 28%. Oftewel, waar je op zeeniveau op een bepaalde helling 80 km/u haalt, zul je op die hoogte op eenzelfde helling 100+ km/u kunnen halen (er vanuitgaande dat de luchtweerstand bepalend is voor je maximale snelheid).
Berger schreef:
ma 22 jan, 2024 12:50
Poppink schreef:
ma 22 jan, 2024 12:09
Of voortaan op een elektrische fiets op fietsvakantie gaat. :D :D
Misschien......moeten we die discussie hier niet gaan voeren :D :wink:
Gaat om solo fietsen en niet zozeer om het conditionele denk ik, dus ja geen e-bike discussie
Denk ook dat het soort tocht een rol speelt. Ga je een rondje Nederland doen, of de sahara oversteken. Het eerste kan ik ook wel alleen doen als ik 70 ben, maar een sahara overtseek of naar azie fietsen op mijn 70 zie ik niet zo zitten.
Zolang je zelf op je eigen tempo reist en achter de dingen staat die je doet. Ik (34jr) heb regelmatig stukjes samen gefietst met 70+ers die alleen op reis waren in onherbergzaam gebied en veel wildkampeerden. De vraag is bij welke risico's je jezelf prettig voelt en wat je accepteert - maar dat is m.i. niet alleen leeftijdsgebonden.

Je kan altijd nadenken over middelen als een Spot (noodsignaal afgeven), locatie delen zodat mensen je kunnen volgen (maar die hapert ook soms of valt weg, wat 9/10x voor onnodige zorgen leidt). Maak dan wel heldere afspraken over wat je wanneer laat doen en denk er goed over na of je die vrijheid wilt opgeven. Of samen fietsen (moet je het wel leuk vinden), of in groepsverband met de wereldfietsers.

(En dood gaan we allemaal een keertje.. )
Als ik naar het gedrag van groepen fietsers kijk, zowel jong als oud, dan heb ik trouwens niet het idee dat het fietsen in een groep de veiligheid over het algemeen ten goede komt; eerder het tegenovergestelde.

De grotere mate van veiligheid die mensen in een groep ervaren, is vaak slechts schijn, en kan daarmee juist de onveiligheid vergroten.

Alleen voelen mensen zich kwetsbaarder, en zijn ze dus geneigd voorzichtiger te zijn.
alma schreef:
di 23 jan, 2024 08:32
In de cijfers is de hogere kwetsbaarheid van oudere fietsers ook duidelijk terug te zien.

Aantal doden per miljard fietskilometer, uitgesplitst naar leeftijdsgroep:

FS_Fietsers_Tabel2.png

(Bron: https://swov.nl/nl/fact/fietsers-5-onde ... achtoffers)
Ik zie een statistische kans om in het harnas te sterven enorm stijgen :twisted:
Flix schreef:
di 23 jan, 2024 13:54
Gewoon ff ter info, voor de lol: 4300 m≈14.000 ft. Per 1000ft neemt de ware luchtsnelheid 2% toe, dus op 4300 m is dat 28%. Oftewel, waar je op zeeniveau op een bepaalde helling 80 km/u haalt, zul je op die hoogte op eenzelfde helling 100+ km/u kunnen halen (er vanuitgaande dat de luchtweerstand bepalend is voor je maximale snelheid).
Dat is ook precies hoe het ging ja!
Ik kwam over het topje heen, zag dat afdaling liggen en die zag er echt niet extreem steil of spectaculair uit. Ik schatte in dat ik misschien 75 zou gaan. Even later dacht ik 'Hé dat gaat lekker, als ik een beetje aero ga zitten kan ik misschien wel even de 80 aantikken', en even later keek ik en zag ik dus 94 staan :lol:
Ik heb eens voor de grap met een stevige hogedrukspuit een fietswiel met daaraan de snelheidssensor opgezweept naar iets van 100 km/u. De band werd daar, door de middelpuntzoekende krachten, dusdanig hoger van dat ik meteen gestopt ben. Ik bedoel gestopt met die spuit en ook gestopt met het nastreven van erg hoge snelheden.
Leon schreef:
di 23 jan, 2024 19:56
De band werd daar, door de middelpuntzoekende krachten, dusdanig hoger van dat ik meteen gestopt ben.
Terwijl je toch zou verwachten dat de band juist láger wordt als er dergelijke krachten aan het werk zijn :wink: .
Off-topic, maar misschien een apart draadje waard: als je van snelle afdalingen houdt ben je misschien beter af met voor 50 km/uur toegelaten e-bike banden.
Leon schreef:
di 23 jan, 2024 19:56
Ik heb eens voor de grap met een stevige hogedrukspuit een fietswiel met daaraan de snelheidssensor opgezweept naar iets van 100 km/u. De band werd daar, door de middelpuntzoekende krachten, dusdanig hoger van dat ik meteen gestopt ben. Ik bedoel gestopt met die spuit en ook gestopt met het nastreven van erg hoge snelheden.
Interessante proef. Gelukkig valt het niet mee, er zijn niet zoveel wegen die je in staat stellen om deze snelheid te halen.
Dat de omtrek van de band groter wordt wil nog niet zeggen dat de draad die in de hiel van de band zit ook zoveel oprekt.
Toen ik nog met fietscomputer fietste, ging ik tot 65 maximaal. Ik ging ook eens een keer in een afdaling stoppen; de velgen voelden echt gloeiend warm, heet, ik schrok me een ongeluk, hoe warm, heet ze aanvoelden en dacht.. oeps dat kan niet goed zijn, langdurig zo. Daarom sindsdien, ga ik zo langzaam mogelijk een afdaling in om het evt. loeihard naar beneden suizen, zo lang mogelijk uit te stellen en zo min mogelijk daarin te remmen.
Goed, nu we hebben vastgesteld dat je te oud bent voor een solo-fietsreis als je banden vervormen of je velgen heet worden :roll: of zo: ik denk dat je te oud bent voor een solo-fietsreis als je door ouderdom beperkingen gaat ondervinden die het onmogelijk of onverantwoord maken om die reis te ondernemen. Ik denk dat aan fysieke beperkingen vaak nog van alles te doen valt (andere fiets, ander soort reis, ander soort overnachtingen, noem maar op) maar dat mentale/cognitieve beperkingen zich moeilijker laten oplossen. Als je angstig wordt voor allerlei zaken of situaties niet meer kunt overzien, bijvoorbeeld.
Bij iedereen treden die beperkingen op een andere leeftijd op, en sommigen zullen er nooit aan toekomen. De vraag is wat mij betreft dus niet zozeer wanneer je te oud bent, maar welke beperkingen niet meer zijn op te lossen.

Groetjes,

Carl
Nou reactie snelheid oa. dus heel belangrijk te beseffen, dat wat je met 20 jaar moeiteloos afging, zomaar vanuit het 'niets' op je 70ste een ongeluk kan veroorzaken omdat je de controle bv. over je stuur verliest in een heel steile afdaling en is het dan nog wel handig om hele steile, of heel lange afdalingen te doen, of dat je ineens werkelijk bewust bent van je snelheid of veel meer overal gevaar in ziet omdat je minder krachtig in je lichaam zit of niet meer dingen kunt oppakken of corrigeren, met letterlijk fysieke kracht of vooral reactievermogen die je nog wel had op je 20ste.
Als je wat ouder wordt zijn er een aantal zaken die veranderen. Kracht, uithoudingsvermogen en souplesse worden minder, de reactietijd en blessuregevoeligheid nemen toe, lichamelijk en geestelijk wordt je kwetsbaarder, en zo zijn er nog wel een aantal zaken te verzinnen.

Om dit te ondervangen en het extra risico dat je hierdoor loopt binnen de perken te houden, kun je je gedrag erop aanpassen. Denk hierbij aan een goede voorbereiding met zowel kracht- als duurtraining, minder zware tochten, met minder bepakking, minder lange etappes en/of meer tijd voor herstel. Maar ook onnodige gevaren zoveel mogelijk uit de weg gaan, en dus bijvoorbeeld niet meer op het scherpst van de snede afdalen, met alle risico's van dien, maar iets vaker in de rem knijpen. Voorzichtiger aan doen dus ook, om ernstige ongelukken te voorkomen.
Aan de andere kant word je met de jaren (hopelijk) ook wijzer en krijg je meer ervaring. Lang weegt het een op tegen het ander: de soms onverantwoorde risico’s, die je als halfwassen fietser neemt, konden, doordat je fysiek fit genoeg was, worden opgevangen door je reactiesnelheid en flexibiliteit. Later ben je misschien minder fit en is je reactiesnelheid lager, maar heb je meer ervaring waardoor je risico’s beter weet in te schatten en verder vooruit kan kijken. Nog later ben je wijs genoeg om in te zien dat het risico gewoon te groot is en het de rush of de tijdwinst niet waard is om dat risico te nemen. En nog later pas je gewoon je ambities aan aan je mogelijkheden.
Op het eind reageer je niet meer op vreemde, irritante en onjuiste reacties op een forum, maar kijk je welke reacties je iets mee kunt, en de rest laat je van je brede, oude rug glijden. ;-). En daarna ga je fietsen.

Iedereen een mooie reis toegewenst!
Een goede training voor perceptie, reactiesnelheid en souplesse in plotseling veranderende en drukke situaties : wekelijkse MTB-toertochten
Je bent maar zo oud als je je voelt,
als je het allemaal goed bedoeld,
en je ontembare jeugdenthousiasme is wat bekoeld,

dan kan een fietsvakantie geen kwaad,
omdat het enkel telt voor "de daad",
eender waar je heen gaat,

Ook al ben je dan zo ervaren,
want dat komt met de jaren,
brengt een ongeluk, hoe klein ook,
je tot bedaren.

Maar leef je droom zoals een kind,
geniet ervan zoals een tiener,
Neem een besluit zoals een twintiger,
maak van je fiets je lief,
de ervaring van een veertiger brengt je op veilige paden,
enzoverder,
mijn inspiratie is op.

DOEN
Ik vind het best alarmerend dat in Amsterdam vooral jongeren als kwetsbaar op de fiets tevoorschijn komen in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar. Gevolgd door jongeren in leeftijdsgroep 12-17 jaar. Verder ouderen boven de 70 jaar.

Solo op fietsreis gaan? Mijd de hoofdstad van Nederland?