Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Rome wanneer? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naar Rome wanneer?

robgru schreef:
ma 22 jan, 2024 21:18
Ik heb nog geen duidelijk antwoord hoe laat "men" opstaat.vanzelfsprekend bent u niet verplicht tot antwoorden!
Als er aanleiding is voor een tropenrooster zit ik vaak om 6 uur op de fiets. Ik zet de wekker dan op 5 uur, hoewel ik ook uit mezelf vaak al vroeg genoeg wakker ben. Eten doe ik dan meestal niet, wel drink ik vaak een kop koffie om de stoelgang te stimuleren, zodat ik de daaruit voortvloeiende processen kan afhandelen voor ik op de fiets stap.
robgru schreef:
ma 22 jan, 2024 17:33
Polariteit schreef:
ma 22 jan, 2024 07:37
Ik heb vorig als onderdeel van een langere fietstocht grote delen van Reitsma deel2 en Reitsma deel3 gefietst. Eind april van Garmisch Partenkirchen naar Venetië, en 2e helft mei flinke stukken door de Apenijnen.

Qua temperatuur was alles prima te doen, al vond ik het op sommige onbeschutte beklimmingen al aardig warm worden. In die tijd 1 dag continue regen gehad, dat was tijdens de etappe van Bassano del Grappa naar Venetië.

In mei in de Apenijnen vrijwel elke dag een middags-onweersbui. Die kwamen heel snel opzetten, maar waren daarna ook vrij snel weer weg.

Qua zwaarte vond ik het stuk in de Apenijnen zwaarder fietsen dan het stuk in de Alpen, doordat je veel vaker op en neer gaat.

Vroeg opstaan is ook een methode om minder last van de hitte te hebben.

Mijn wekker ging om 6 uur dat is om 7 45 op de fiets maar het zou nog een uurtje vroeger kunnen
Wat deed jij in de appenijnen, Italië?
Ik ging toen niet vroeger opstaan, maar zo heet was het ook weer niet dat ik het nodig vond om vroeg op te staan.

Meestal zie ik wel hoe laat ik wakker word als ik op reis ben en hoe laat ik vertrek. ik heb dan namelijk geen haast, tenzij ik bijv. een trein/boot oid moet halen :)
23 jaar geleden de Reitsmaroute gefietst. Midden in de zomer. In de Alpen in de afdaling handen er bijna vanaf gevroren, zo koud was dat. Maar in Italië was het natuurlijk erg heet (op een gigantische hagelbui bij Florence na). Wij fietsten telkens tot twaalf uur, dan ergens in een parkje rondhangen, eten koken, dutje doen op een bankje, en na vieren verder fietsen.
LHTJoost schreef:
ma 22 jan, 2024 21:21
Ik word vanzelf om 7 uur wakker en zit dan om ongeveer 7.45 uur op de fiets. Als ik om wat voor reden dan ook eerder wil vertrekken dan gaat de wekker aan.
Knap als je dat in 45 minuten redt
Ik ben trager om alles in te pakken na een stevig ontbijt...,...

Het is toch fijn door 2 uur eerder op te staan, 2 uur minder in het heetste gedeelte van de dag te moeten fietsen?
alois schreef:
di 23 jan, 2024 17:04
23 jaar geleden de Reitsmaroute gefietst. Midden in de zomer. In de Alpen in de afdaling handen er bijna vanaf gevroren, zo koud was dat. Maar in Italië was het natuurlijk erg heet (op een gigantische hagelbui bij Florence na). Wij fietsten telkens tot twaalf uur, dan ergens in een parkje rondhangen, eten koken, dutje doen op een bankje, en na vieren verder fietsen.
Het principe van de siesta is een lokaal gebruik klaarblijkelijk en herl verstandig door u overgenomen

Dus toch handschoenen mee? :D
robgru schreef:
di 23 jan, 2024 17:29
LHTJoost schreef:
ma 22 jan, 2024 21:21
Ik word vanzelf om 7 uur wakker en zit dan om ongeveer 7.45 uur op de fiets. Als ik om wat voor reden dan ook eerder wil vertrekken dan gaat de wekker aan.
Knap als je dat in 45 minuten redt
Ik ben trager om alles in te pakken na een stevig ontbijt...,...

Het is toch fijn door 2 uur eerder op te staan, 2 uur minder in het heetste gedeelte van de dag te moeten fietsen?
Zeker...ik vraag me af of een siësta en daarna om 16.00 uur verder fietsen gaat helpen. Mijn ervaring is dat het vaak erg lang heet blijft. Daarom liever vroeg vertrekken.

En mijn ontbijt is belangrijk maar gaat er snel tussendoor. Tijdens het opruimen en afbreken van de tent. Wat bij mij tijd scheelt is dat mijn tassen altijd op de fiets blijven en alleen wat ik nodig heb, eruit gehaald wordt. Kleding en eetspullen in een binnentasje.
LHTJoost schreef:
di 23 jan, 2024 19:06
robgru schreef:
di 23 jan, 2024 17:29
LHTJoost schreef:
ma 22 jan, 2024 21:21
Ik word vanzelf om 7 uur wakker en zit dan om ongeveer 7.45 uur op de fiets. Als ik om wat voor reden dan ook eerder wil vertrekken dan gaat de wekker aan.
Knap als je dat in 45 minuten redt
Ik ben trager om alles in te pakken na een stevig ontbijt...,...

Het is toch fijn door 2 uur eerder op te staan, 2 uur minder in het heetste gedeelte van de dag te moeten fietsen?
Zeker...ik vraag me af of een siësta en daarna om 16.00 uur verder fietsen gaat helpen. Mijn ervaring is dat het vaak erg lang heet blijft. Daarom liever vroeg vertrekken.



En mijn ontbijt is belangrijk maar gaat er snel tussendoor. Tijdens het opruimen en afbreken van de tent. Wat bij mij tijd scheelt is dat mijn tassen altijd op de fiets blijven en alleen wat ik nodig heb, eruit gehaald wordt. Kleding en eetspullen in een binnentasje.
Ja dat is ook mijn ervaring het blijft heel ang heet vaak begon het na half zes draagelijk te worden.
Tempo maken bij de ochtend start zal ik moeten trainen. Goede tips Bedankt
Tijdens hittegolven in juli Nederland is het vaak het heetst tussen 16 en 19 uur. Pas vanaf 21 uur begint het wat af te koelen. In zuidelijker streken zal het iets eerder afkoelen omdat de zon daar eerder onder gaat. In Italië daarbij wel een stuk eerder dan in Spanje. Vooral Santiago de C. ligt bijvoorbeeld extreem westelijk in de tijdzone. Wie wel eens in juni in die buurt is geweest, is dat vast opgevallen.
Dat scheelt inderdaad behoorlijk. Santiago de C. en Florence liggen 20 lengtegraden uit elkaar, en dat is 1:20 uur verschil in zonnetijd (uur/015°B), terwijl ze zich in dezelfde tijdzone (Central European Time/CET) bevinden.
En dan nog de zomertijd erbovenop: in Santiago staat de zon in de zomer pas om iets over half drie op z'n hoogste punt.
Portugal werkt dan ook -niet voor niks- met de Western European Time (Engelse tijd).
Ik vertrek zaterdag 27 april. April en mei zijn wel de betere maanden qua temp., maar je weet het nooit. Naseizoen is nog beter dacht ik, maar dat is voor mij geen optie.
@Rwillemse: fijne reis gewenst.