Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapaslager hollowtech II vervangen? - Forum Wereldfietser

Trapaslager hollowtech II vervangen?

Op mijn tot trekking fiets omgebouwde mtb uit 2007 met Shimano Depre XT zit nog steeds het originele trapaslager Shimano.
Paar trektochten van 2000 km gemaakt
Ik heb de kmstand niet bijgehouden maar schat dat het toch ergens rond de 10K zal moeten liggen.

Ondanks dat ik geen indicatie heb dat het lager versleten is vraag ik mij af of het preventief vervangen ervan aan te raden is.
Dit jaar wil ik naar Rome fietsen.
Heb op dit forum wel wat horror verhalen gelezen over Hollow tech II daarom zou ook te overwegen zijn om een "ouderwetse" vierkante trapas te monteren die schijnen praktische onverwoestbaar te zijn en kunnen makkelijk zelf onderhouden worden en ja ze wegen meer dat is bekend.

Hoor graag.
Volgens de standaardregels van fietsreizigers is het altijd verstandiger op pad te gaan met spul waarvan je weet dat het de tocht overleven kan, zeker als het geen grote som kost.

Je kunt ook een reservesetje lagers meenemen. Of je die dan zelf vervangt of laat vervangen is een tweede. Bij DHZ wel gereedschap meenemen en het moet niet de eerste keer zijn dat je zo'n klus doet.
Belangrijk is wel dat je het onheil kunt zien aankomen voordat er meer schade is.

Of de fiets nog een renovatie waard is, is weer een andere vraag, en iets persoonlijks, denk ik.
Er zijn op dit Forum inderdaad mensen die Hollowtech lagers maar niks vinden, hoewel ik betwijfel of ze zelf ooit Hollowtech gebruikt hebben. Ik zou de Hollowtech lagers rustig laten zitten als er nu niets mis mee is. Ze gaan, naar mijn ervaring, niet plotseling stuk, maar gaan kraken of ontwikkelen veel speling in dwarse richting (meestal één van de twee).

Als je er toch niet gerust op bent, kun je ze beter vooraf vervangen dan onderweg. Een nieuwe set BB-MT800 kost, meen ik, ongeveer twee tientjes bij de grote verzendwinkels. Onderweg ben je er, vermoed ik, veel meer geld aan kwijt (als de fietsenmaker het juiste type al heeft liggen).

Als je kiest voor een vierkante trapas, zul je ook het het crankstel en de kettingbladen moeten vervangen. Dat gaat om veel grotere bedragen.
Leon schreef:
wo 24 jan, 2024 23:15
Je kunt ook een reservesetje lagers meenemen.
Als je versleten lagers ook de as hebben aangetast, schiet je daar niet zo veel mee op.
math schreef:
wo 24 jan, 2024 23:56
Als je kiest voor een vierkante trapas, zul je ook het het crankstel en de kettingbladen moeten vervangen.
Kettingbladen niet per se; als die nog goed zijn (en de specificaties komen overeen, natuurlijk), kun je ze ook overzetten.

Er zijn hier op het forum veel discussies terug te vinden over Hollowtech II. Zelf schreef ik in een daarvan jaren geleden monter, dat het bij mij nog prima werkte en dat ik niet van plan was preventief over te stappen op vierkant. Ik had het nog niet geroepen of ik moest de handel vervangen. :oops: Uit mijn hoofd op iets van 13.000 km geloof ik.

Groetjes,

Carl
HT2 lagers kosten €20 per setje en zijn nog makkelijker te vervangen dan vierkante assen.

Bij twijfel zou ik ze gewoon voor vertrek vervangen. Dan kun je ook meteen checken hoe het met de as gesteld is. (Die vastzit aan de rechter crank bedoel ik) Bij montage opletten dat je de juiste spacers monteert en alles met het juiste moment aandraait.

HT2 is momenteel zo standaard dat ze ook onderweg makkelijk te krijgen zijn trouwens. Als je van hier naar Rome gaat hoef je echt geen reservelagers + bijbehorende tools mee te gaan zeulen.
robgru schreef:
wo 24 jan, 2024 23:02
… daarom zou ook te overwegen zijn om een "ouderwetse" vierkante trapas te monteren die schijnen praktische onverwoestbaar te zijn en kunnen makkelijk zelf onderhouden worden en ja ze wegen meer dat is bekend.
Het schijnt ook dat die informatie mogelijk achterhaald is en dat de tegenwoordig verkrijgbare bb-un.. helemaal niet zo goed meer is.

Eens met Shrek; het is goedkoop en eenvoudig vervangen, doe dat vooraf en neem de gelegenheid om je as te controleren. Dan kun je weer prima vooruit.
Grandonneur schreef:
do 25 jan, 2024 08:54
Het schijnt ook dat die informatie mogelijk achterhaald is en dat de tegenwoordig verkrijgbare bb-un.. helemaal niet zo goed meer is.
Daarom heb laatst op dit forum de vraag gesteld of er goede alternatieven zijn voor de lage kwaliteit Shimano-trapaslagers van nu en dat bleek geen enkel probleem: viewtopic.php?p=453338

Maar mijn voorkeur blijft voor dit geval bij wat ik als eerste zei in mijn eerste reactie.
Heel erg bedankt.

Het is duidelijk vervangen voor aanvang van de grote tocht ,
Alhoewel ik graag het onderhoud doe ga ik het toch laten doen heb ook geen momentsleutel etc.
Mwa, met een gewone inbus kom je meestal ook wel weg.

De boutjes aan de linkercrank moeten met 12 a 14 Nm, dat is flink handvast.
Shrek schreef:
do 25 jan, 2024 11:51
De boutjes aan de linkercrank moeten ...
Je bedoelt toch de crank bij je rechtervoet ?
Verder heb je de Shimano sleutel TL-FC32 nodig om de lagercups los en vast te draaien en de plastic sleutel TL-FC16 om de rechtercrank zonder speling maar niet te vast tegen de lagers te drukken.
Nee, ik bedoel de linkercrank.
math schreef:
do 25 jan, 2024 12:17
de plastic sleutel TL-FC16 om de rechter linkercrank zonder speling maar niet te vast tegen de lagers te drukken.
Bij Hollowtech is het verwijderen van het crankstel heel makkelijk.
Als je daarna aan de lagers voelt hoe ze ronddraaien, dan weet je al snel waar je aan toe bent.
Draaien ze soepel, dan is er niets aan de hand.
Draaien ze korrelig, dan mag je ze vervangen.
Shrek schreef:
do 25 jan, 2024 12:30
Nee, ik bedoel de linkercrank.
Sorry voor mijn blunder. Ik moest wel naar de garage om me ervan te vergewissen dat het kettingblad rechts zit.
Interessant topic :)

Wel iets wat ik niet snap:
HenkS schreef:
do 25 jan, 2024 13:03
Bij Hollowtech is het verwijderen van het crankstel heel makkelijk.
Als je daarna aan de lagers voelt hoe ze ronddraaien, dan weet je al snel waar je aan toe bent.
Draaien ze soepel, dan is er niets aan de hand.
Draaien ze korrelig, dan mag je ze vervangen.
Wanneer draait iets 'korrelig' :oops:

Serieuze vraag. Ken deze term niet :oops:

Moet ik denken aan alsof er zand tussen zit en gewoon stroef draait ofzo?
Als je met je vingertoppen aan je naaf of aan een trapas of trapaslager draait kan die licht of zwaar lopen, maar 'zwaar' lopen kan ook gewoon komen door de seals of door dik vet.

Met 'korrelig' wordt inderdaad bedoeld dat het schokkerig en onregelmatig voelt, bijvoorbeeld door vuil in het lager of putjes in de kogeltjes of lagerschalen.

Kort door de bocht:
Zwaar en soepel = goed
Licht en soepel = nog beter natuurlijk, maar wel even checken of 'ie niet te los staat afgesteld
Zwaar en korrelig = vies / versleten en/of te strak afgesteld
Licht en korrelig = versleten en speling
Polariteit schreef:
do 25 jan, 2024 13:56
Interessant topic :)

Wel iets wat ik niet snap:
HenkS schreef:
do 25 jan, 2024 13:03
Bij Hollowtech is het verwijderen van het crankstel heel makkelijk.
Als je daarna aan de lagers voelt hoe ze ronddraaien, dan weet je al snel waar je aan toe bent.
Draaien ze soepel, dan is er niets aan de hand.
Draaien ze korrelig, dan mag je ze vervangen.
Wanneer draait iets 'korrelig' :oops:

Serieuze vraag. Ken deze term niet :oops:

Moet ik denken aan alsof er zand tussen zit en gewoon stroef draait ofzo?
Je gaat het verschil echt wel voelen. Als je hier naast me zou staan dan kon ik het voordoen.
Dank jullie wel voor de toelichting op mijn vraag :)
Versleten lagers willen ook wel eens in een bepaalde stand speling of korreligheid vertonen terwijl ze de rest van de 360 graden goed lopen. Dat komt omdat van de meeste lagers ofwel de conuskant ofwel de andere kant altijd op dezelfde plek belast wordt.
In zo'n geval is het lager toch aan vervanging toe. Strakker afstellen werkt dan alleen maar averechts en probleemversnellend.