Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kromme velg rechttrekken - Forum Wereldfietser

Kromme velg rechttrekken

Iemand tips hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Wiel met een redelijke slag in na een aanrijding (slaat ongeveer 2cm uit). Ben begonnen met richten, merk dat dat enkel zou lukken ten koste van absurd ongelijke spaakspanning. Het wiel moet dus uit elkaar en aangezien de verbogen velg nog behoorlijk nieuw is en niet spotgoedkoop hoop ik die te redden. (15mm velg, Mavic Open Elite).
CarlW schreef:
za 27 jan, 2024 10:38
Het wiel moet dus uit elkaar
De spanning moet van de spaken. Het vlechten hoeft niet per se opnieuw. Wel is het misshcien wat gemakkelijker om de velg recht te maken als de spaken en de naaf er niet in zitten. Zonder naaf kun je de velg namelijk plat op een (hopelijk) vlakke tafel leggen, zodat je kunt zien waar de bochten zitten.

Ik ben bang dat 2 cm wel veel is om weer een fraai wiel te krijgen. Jammer.

Marten Gerritsen heeft er een handleiding voor. Zie totall loss richten in: https://www.m-gineering.nl/spaak.htm
Leon schreef:
za 27 jan, 2024 11:14


Marten Gerritsen heeft er een handleiding voor. Zie totall loss richten in: https://www.m-gineering.nl/spaak.htm
Goeie tip, in principe total loss. Intussen gemerkt dat de meeste info online advies van die strekking is dus zal ik maar een nieuwe velg inspaken.
Ik doe twee plankjes in de bankschroef, evt. vastgezet met magneetjes. Het wiel gewoon opspannen en in het midden brengen, dan zal op het punt van de slag, een kant de spaken slap zijn en de andere kant de spanning hoog.

De velg op de plek van de slag tussen de plankjes brengen zodat het duwvlak wat groter wordt en duwen in de richting waar de spanning het hoogst is, dan weer verder opnieuw opspannen en herhalen, tot spanning aan weerszijden weer gelijk is en velg in het midden.
Een sterke velg is op deze manier nog best te redden.
fud0 schreef:
za 27 jan, 2024 21:45
Een sterke velg is op deze manier nog best te redden.
Ook een Mavic Open Elite?
Dan zou ik een nieuwe velg kopen.
fud0 schreef:
za 27 jan, 2024 21:45
Ik doe twee plankjes in de bankschroef etc.
Ik zie niet goed wat je bedoelt, de slag is trouwens niet lokaal maar het hele wiel staat in een scheve 8. Soit, er is een nieuwe velg besteld en de oude gaat in een doos gelabeld "wie weet, ooit".
Als je de velg rechtstreeks in de bankschroef doet komt er veel te veel kracht op één punt, daarom de plankjes, voor mooier kunnen rechtbuigen. Het maakt niet uit 8 vorm, gewoon steeds het stuk waar spaken aan de ene kant heel strak komen te staan tussen de plankjes met de strakke spaken van je af en met lichaams kracht de velg van je afduwen, met beleid, dan spaken weer verder opspannen en lossen en procedure evt. herhalen en op meerdere plekken wellicht.