Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in bagageruim Flixbus - Forum Wereldfietser

Fiets in bagageruim Flixbus

In het voorjaar wil ik een stuk van de route 'langs oude wegen' gaan fietsen. Er is een flixbus mogelijkheid om weer retour in Nederland te komen, echter er zijn geen plaatsen voor fietsen. Op de site van flixbus staat echter het volgende:

Vervoer van vouwfietsen in de bagageruimte
Je fiets wordt als 'speciale bagage' in de bagageruimte vervoerd
Je kunt één stuk speciale bagage per persoon bijboeken
Vouwfietsen zijn toegestaan
Je fiets moet in een fietstas worden vervoerd
Max. lengte + breedte + hoogte = 240 cm
Het kan dat je je fiets moet demonteren om aan de meetvereisten te voldoen
Max. gewicht: 30 kg
Geen elektrische fietsen, tandems, of driewielers

Heeft iemand tips om op deze wijze je fiets te vervoeren? Zo ja, ik hoor graag je ervaringen. (De fiets is niet nagelnieuw, en een krasje extra zorgt niet voor slapeloze nachten)

Dank, Geert
Rinko!

Afbeelding

Een van de projecten die ik nog op mijn lijstje heb, voor als ik een keer wat meer tijd heb, is het rinko-en (rinkoën?) van een van mijn fietsen.

Meer info o.a. hier: https://www.renehersecycles.com/how-sma ... inko-bike/ en hier (vanwaar ik de foto geleend heb): https://www.bicycles.net.au/forums/view ... hp?t=98735

EDIT: ik dat er al eerder een draadje over verschenen is: viewtopic.php?t=27615

Met daarin ook het filmpje over het Easy Rinko-systeem van Grand Bois, dat wat simpeler is dan dat van ALPS hierboven.
viewtopic.php?p=454718&hilit=flixbus#p454718


En in Parijs Bercy zag ik onlangs hoe de chauffeur zonder verpinken een complete, onverpakte fiets met tassen en al in het bagageruim schoof. Maar daar moet je niet van uitgaan natuurlijk.
ik zou zeggen: koop een fietstransporttas.
zoek eens op marktplaats op 'vaude' en je komt er enkele tegen.
dan heb je als nadeel tijdens al je fietsdagen die hoes als extra bagage bij je en als voordeel een degelijke verpakking voor je fiets voor in de trein (handbagage!) of in de fietsbus.

qua maten: ik zie dat je aangeeft l + b + h = max 240 cm. dit doet me denken aan regels bij NS en in TGV:
NS: handbagage is max 85 x 85 x 85 cm. als je dan even met Pythagoras de diagnonaal hiervan berekent komt je uit op 122 cm. dus een pakket van je fiets in een tas of hoes van max 120 bij 85 en niet te dik, mag als handbagage bij de NS mee (en is dan geen fiets, ook al zit er een fiets in de hoes! (ik ben bang dat niet iedere hoofdconducteur er zo over denkt, maar dat zeggen de reisregels bij de NS)).
een fiets met de wielen er uit past goed binnen 120 x 85 cm. ik heb fietsen met framehoogten 68 en 66 cm en dat past hierbinnen (wel even zadel en stuurpen er uit/af halen).
TGV/Thalys of hoe je het noemt: daar geldt een maat van, ik meen, 125 x 90 cm, en da's nagenoeg dezelfde maat.

ik wil binnenkort een heel minimalistische fiets (geen spatborden, lichte wielen en banden, zelfs een opvouwbaar stuur, enkel voorblad) opbouwen en die dan eens in zo'n tas 's-ochtends in de vroege spits in de trein meenemen (gratis want handbagage) en dan terug uit mijn werk fietsen.

succes!
hoogframe schreef:
za 30 dec, 2023 15:43
ik zou zeggen: koop een fietstransporttas.
zoek eens op marktplaats op 'vaude' en je komt er enkele tegen.
dan heb je als nadeel tijdens al je fietsdagen die hoes als extra bagage bij je en als voordeel een degelijke verpakking voor je fiets voor in de trein (handbagage!) of in de fietsbus.

qua maten: ik zie dat je aangeeft l + b + h = max 240 cm. dit doet me denken aan regels bij NS en in TGV:
NS: handbagage is max 85 x 85 x 85 cm. als je dan even met Pythagoras de diagnonaal hiervan berekent komt je uit op 122 cm. dus een pakket van je fiets in een tas of hoes van max 120 bij 85 en niet te dik, mag als handbagage bij de NS mee (en is dan geen fiets, ook al zit er een fiets in de hoes! (ik ben bang dat niet iedere hoofdconducteur er zo over denkt, maar dat zeggen de reisregels bij de NS)).
een fiets met de wielen er uit past goed binnen 120 x 85 cm. ik heb fietsen met framehoogten 68 en 66 cm en dat past hierbinnen (wel even zadel en stuurpen er uit/af halen).
TGV/Thalys of hoe je het noemt: daar geldt een maat van, ik meen, 125 x 90 cm, en da's nagenoeg dezelfde maat.

ik wil binnenkort een heel minimalistische fiets (geen spatborden, lichte wielen en banden, zelfs een opvouwbaar stuur, enkel voorblad) opbouwen en die dan eens in zo'n tas 's-ochtends in de vroege spits in de trein meenemen (gratis want handbagage) en dan terug uit mijn werk fietsen.

succes!
Ik vind een vaude transporthoes van ruim 2 kg... Ziet er niet uit alsof je hem ook lekker compact op kan proppen in je fietstas :shock:

Lijkt me niet echt praktisch...
hoogframe schreef:
za 30 dec, 2023 15:43
ik zou zeggen: koop een fietstransporttas.
Dat weegt letterlijk en figuurlijk wat mij betreft niet op tegen het beetje gemak dat je ervan hebt.
of je zoekt een hoes van een ander merk. ik probeer ook maar een vraag te beantwoorden.
ik heb dit liever dan een wegwerp-/afwentel-'oplossing' als bubbetjesplastic en tape.
bijvoorbeeld:
BUDS transporthoes op amazon.png
Ik heb een paar jaar geleden van Parijs naar Rotterdam met flixbus gereden, moest overstappen in Antwerpen. Die bus bleek geen fietshouders te hebben maar de chauffeur deed niet moeilijk (en ik ook niet) en we schoven m'n fiets (en die van een andere fietser) zo in het bagageruim. Ik weet natuurlijk niet of ze allemaal zo makkelijk zijn maar het kan dus wel.
goedemorgen .
wij zijn in 2022 met de Flixbus van Praag naar Boedapest gegaan , geboekt voor de fietsen ,toen kwam er een bus zonder fietsenrek , fietsen gingen gewoon onderin het ruim , we hebben ze er zelf in gelegd , fietstassen ertussen voor de bescherming , wij vonden het een goede oplossing , beter dan het vervoer buiten op.
Sommige mensen denken dat zo'n fiets onderin ligt te stuiteren. Dat is niet zo. Een bus is immers één geheel. Onderin stuitert het precies even hard/zacht als binnenin, waar je meestal rustig een kopje koffie kunt drinken.
De aanhangers van Cycletours, die stuiterden wel. Die waren veel te hard geveerd voor hun lading.
Bovendien is de bus zelf erg onrustig door de krant van de aanhanger op de trekhaak.

Tip:
Bij busreis je kussen en een dekentje of zo uit je bagage halen en je kan lekker slapen.
Helaas kan ik het artikeltje niet meer terugvinden, maar toch even delen.
Reizigers hadden een reis geboekt met fietsen.
De fietsen bleken niet mee te kunnen.
De reizigers moesten 2 dagen wachten op een volgende bus en hebben een hotel moeten boeken.
Ze kregen wel een vergoeding van flixbus maar niet voor het hotel.
Doortussenkomst van de consumentenbond kregen ze de extra kosten alsnog vergoed.

Als iemand het kan opsnorren. Ik meen oktober 2023.
Poppink schreef:
zo 28 jan, 2024 11:15
Als iemand het kan opsnorren. Ik meen oktober 2023.
Dit verhaaltje staat bij Stekeligheden achterop de nieuwste Consumentengids (2, februari 2024)
(Ligt op de salontafel of in het mandje naast de luie stoel, anders al bij het oud papier.)
Ik vind het juist prettig, fiets in bagageruimte en idd. ondersteund door bagagetassen en fietstassen. Ik zie wel eens fietsen hangen aan zo'n achterlader en dan drie of vier in een rij met wielen tegen de bus. Dat stuitert soms gigantisch en lijkt me niets als je daar je dure toerfiets zo aan moet hangen plus tegenwoordig risico dat ze je fiets jatten bij stops ed.
fud0 schreef:
zo 28 jan, 2024 12:34
Dat stuitert soms gigantisch
Het zit gewoon vast aan de hele rest van de bus, dus stuitert net een tikkie harder dan op de achterbank van de bus waar mensen hun koffie in een bekerhouder hebben staan. Harde klappen zitten daar dus echt niet in.
Leon schreef:
zo 28 jan, 2024 12:54
fud0 schreef:
zo 28 jan, 2024 12:34
Dat stuitert soms gigantisch
Het zit gewoon vast aan de hele rest van de bus, dus stuitert net een tikkie harder dan op de achterbank van de bus waar mensen hun koffie in een bekerhouder hebben staan. Harde klappen zitten daar dus echt niet in.
Toch ben ik altijd bang dat er een keer een fiets vanaf gaat vallen, doordat de bevestiging het begeeft oid. Maar volgens mij nog nooit gebeurd. Of dat je fiets beschadigd raakt.
fud0 schreef:
zo 28 jan, 2024 13:03
Toch ben ik altijd bang dat er een keer een fiets vanaf gaat vallen, doordat de bevestiging het begeeft oid.
Ik zou de bevestiging ook zeker zelf controleren. Dat heb ik bij de Fietsbus ook altijd gedaan. Dat was bij de fietsbus meestal nodig ook.