Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leverancier voor nieuwe tweedehands vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Leverancier voor nieuwe tweedehands vakantiefiets

Je kan prioriteiten stellen en jezelf afvragen of je zo nodig met losse handen moet en wil fietsen met een vol beladen fiets. Maar dat staat natuurlijk helemaal los van de vele goede praktijk ervaringen en aanbevelingen die je hier van de forumleden krijgt. Dat staat buiten kijf
Senior2 schreef:
wo 31 jan, 2024 09:37
Je kan prioriteiten stellen en jezelf afvragen of je zo nodig met losse handen moet en wil fietsen met een vol beladen fiets.
Ik bedoel dat als testmiddel. Bij een echte beladen shimmyfiets, zoals dat heet, voel je de slapheid op elk moment van het fietsen en is er niks leuks aan.
Leon schreef:
wo 31 jan, 2024 09:55
Senior2 schreef:
wo 31 jan, 2024 09:37
Je kan prioriteiten stellen en jezelf afvragen of je zo nodig met losse handen moet en wil fietsen met een vol beladen fiets.
Ik bedoel dat als testmiddel. Bij een echte beladen shimmyfiets, zoals dat heet, voel je de slapheid op elk moment van het fietsen en is er niks leuks aan.
Dat begrijp ik, daarom zet ik er ook bij dat mijn opmerking los staat van de goede aanbevelingen die gegeven zijn.

Ik vind het shimmiën ook nog steeds een ongrijpbaar iets, en heb er gelukkig zelf nauwelijks mee te maken gehad. Ondanks dat zo’n 30 jaar geleden de fietsen en dragers en wielen aanzienlijk minder stabiel /stijf waren en ik een hoge afdaal snelheid met volle fietstassen echt niet schuwde.
@Leon,

Zag op jouw site de Batavus Sprint staan uit 1975. Op zo’n fiets, van zustermerk Fongers begon ook mijn fietsvakantie avontuur, later gevolgd door het eerste model Giant Expedition. Beide waren niet echt het toonbeeld van stabiliteit heb ik ervaren. Tegenwoordig zou je zeggen dat je op zo’n fiets echt niet op vakantie kan met volle bepakking.
Ja, van die Sprint kan ik wel meer opnoemen waardoor het niet zo'n goede vakantiefiets was, maar ik heb het wel een aantal malen gedaan. Via die fiets weet ik ook dat er daarna, eind jaren 80 en begin 90, veel verbeterd is aan fietsen voor vakantiegebruik.
Het waren niet eens vooral de frames maar meer velgen, remmen, dragers, banden, trapassen, naven, spaken, versnellingssystemen en sturen die verbeterden.
Ik zou er ook rekening mee houden dat die 16,4kh ineens toch 20+kg is.
Ik moest even zoeken waar dit een reactie op was LHTJoost, maar het is kennelijk dit:
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44
Ik ben 1,66 m. Ik heb van iemand die het kan weten gehoord, dat met zwaardere bepakking een zwaardere fiets nodig zal zijn.
Ik gebruik de paklijst van Wim (https://onabike.nl/paklijst/) als uitgangspunt. Da's 16 kg. Ik wil alleen achtertassen en een stuurtas gebruiken. En m'n badlaken wil ik als luxe ook mee. 8) Dus dat wordt 16,4 kg. :roll:
Ik had dit niet helemaal doorwrocht, maar het lijkt dus dat de vragensteller de kilo's één op één baseert op de paklijst van iemand anders.
Daar kan ik maar één reactie op geven: probeer het eerst zelf voordat te laat blijkt dat het anders is!
Overigens kan een paklijst voor een klein persoon wel stevig meevallen als de voorbeeldpaklijst van een groot persoon is. Dat kan Pompidompida dus zelfs de aanschaf van een fiets schelen.
Toch knap dat je het gevonden hebt Leon 🙄
Valt niet mee om hier binnen de lijntjes van de harde kern te kleuren.
Toen ik jong was ( 40 jaar terug ) gingen we met bepakking jeugdherbergen af op stalen racefietsen die me vader in elkaar zette, van Duitsland Ardennen Engeland heuvel op en af, ging prima!!!!!!! Trappen!!!!!

Moet wel zeggen dat mijn koga wts met bepakking wel erg prettig fietst hahha

Maar in principe kan je op elke fiets op vakantie, het is maar net hoeveel geld je wil /kan uitgeven, wat je doelen zijn, hoe lekker je wilt zitten en waar je heen gaat, daar pas je de fiets op aan.

Gr ej
Leon schreef:
zo 04 feb, 2024 09:43
Ik moest even zoeken waar dit een reactie op was LHTJoost, maar het is kennelijk dit:
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44
Ik ben 1,66 m. Ik heb van iemand die het kan weten gehoord, dat met zwaardere bepakking een zwaardere fiets nodig zal zijn.
Ik gebruik de paklijst van Wim (https://onabike.nl/paklijst/) als uitgangspunt. Da's 16 kg. Ik wil alleen achtertassen en een stuurtas gebruiken. En m'n badlaken wil ik als luxe ook mee. 8) Dus dat wordt 16,4 kg. :roll:
Ik had dit niet helemaal doorwrocht, maar het lijkt dus dat de vragensteller de kilo's één op één baseert op de paklijst van iemand anders.
Nee, hoor. Ik snap ook wel, dat die lijst een goede leidraad is. er staat niet voor niks een :roll: bij.