Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis; voorbereidingsvragen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis; voorbereidingsvragen

Allereerst, welkom!
Een eerste fietstrip en dan gelijk naar Schotland lijkt mij een ultieme start, zeg!
Tips voor Schotland kan ik je niet geven. Wel was ik afgelopen mei in Northumberland(UK) en daar waren de glooiende wegen soms aardig pittig. Maar uiteindelijk wel te doen met bagage.

Ik ben een week vogels wezen spotten op The Farne Island, dus verrekijkers, spottingscope en statief mee. Dit was mijn vooropgezet doel: vogels kijken. En met de fiets er naartoe. Dus niet 'al fietsend vogels kijken'. Dit is een wezenlijk verschil.
Als je gaat fietsen, zou ik een compact systeem nemen met 1 goed objectief. Maar ga je fotograferen in Schotland, kan je meer spullen meenemen. Desnoods ga je dan niet eens fietsen, maar doe je alles met het OV en wandelend.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 aug, 2023 19:21
Ik gebruik voor weerberichten www.yr.no . Heel goed en iedere uur te volgen. Voer de plaatsnaam in en kijk op Table, Graph en Map en andere zaken. Ik kan hiermee overal ter wereld gebruiken. Als molenaar zijnde belangrijk bij windrichtingen.
Dank voor deze uitstekende tip!
Zorg iig dat je je fiets zelf kunt repareren ( de basiczaken) reserve derrailleurhanger meenemen!! Op zo'n tocht die je van plan bent te maken zul je zoveel moois zien. Soms niet eens te vatten op een foto. 1 goeie camera plus mobiel lijkt mij voldoende. Is natuurlijk aan jou. Bijgaand wat plaatjes die ik in juli heb gemaakt. Off road, dat wel.
IMG20230720150948.jpg
IMG20230719152219.jpg
IMG20230720124316.jpg
IMG20230717113752.jpg
IMG20230715182935.jpg
Hoi,

Ik en mijn partner willen dit jaar ook voor het eerst een fietsvakantie doen! Dan wel de Tauernradweg en de Donauradweg tot in Wenen. Wij willen graag kamperen. Maar hoe hebben jullie dit gedaan als je een museum of stadjes bezoeken en je fiets staat er bepakt?
Voor de belangrijkste spullen neem ik een grotere afpak stuurtas die ik kan meenemen. Maar hoe zit het met je camping spullen? Wordt dat niet gejat? Of zijn er vaker bewaakte fietsstallingen?
(We nemen sowieso een grote ketting mee).

Bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Annick
Zet je fietsen dan in het zicht voor het museum, niet in een achteraf steegje.
Vraag iemand die er bezig is met z'n beroep of hij/zij een oogje in het zeil wil houden.
Ze zeggen dan meestal Nee, maar doen dan toch Ja.
Er is mij nog nooit iets ontstolen op fietsvakantie.
Dit is vaker besproken op het forum. Bij mijn weten is er nooit een geval gemeld dat er tassen van een fiets zijn afgepakt, op fietsvakantie weliswaar. Wel zijn gevallen gemeld dat er tassen zijn gestolen terwijl men thuis naar de supermarkt gaat met een Ortlieb tas op de fiets en dat die tas is gestolen.

Als ik, op fietsvakantie, ergens naar binnen ga neem ik ook geen speciale maatregelen, los van fiets op slot en tasje met waardevolle spullen mee natuurlijk.
FirstBiker2 schreef:
za 03 feb, 2024 16:33
Hoi,

Ik en mijn partner willen dit jaar ook voor het eerst een fietsvakantie doen! Dan wel de Tauernradweg en de Donauradweg tot in Wenen. Wij willen graag kamperen. Maar hoe hebben jullie dit gedaan als je een museum of stadjes bezoeken en je fiets staat er bepakt?
Voor de belangrijkste spullen neem ik een grotere afpak stuurtas die ik kan meenemen. Maar hoe zit het met je camping spullen? Wordt dat niet gejat? Of zijn er vaker bewaakte fietsstallingen?
(We nemen sowieso een grote ketting mee).

Bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Annick
Voor iedereen een herkenbaar vraagstuk;

ik los het altijd op met een klein maar naar mijn idee best solide kettingslot, het meenemen van mijn stuurtas overal waar ik ga of sta (met alles van waarde erin),
het binnenstebuiten gebruiken van mijn duidelijk van een duurder merk voorzien tentzak, het meenemen van mijn fietspompje ook bij voorkeur ivm heel lastig als ie onverhoopt weg mocht zijn, en het jat zo makkelijk he, een pompje,
Als ik een stad bezoek waar een dag rondkijken de moeite waard is, neem ik een hotel waar de fiets binnen op slot kan staan, en dan "doe" ik een dagje stad.
Verder staat mijn fiets aan een hek bij de ingang van kathedralen, (daar spendeer je meestal niet zoveel tijd), bij een museum zou je nog kunnen vragen of je fiets ergens binnen of op een binnenplaats mag staan,
bij supermarktbezoek zoek ik het liefst een wat landelijker gelegen winkel uit waar naar mijn idee de sociale veiligheid groter is dan in een meer stedelijke omgeving, fiets in de ingang/zicht zetten helpt gevoelsmatig, hoewel mijn fiets ook wel wat tijd heeft doorgebracht op het parkeerterrein van een enorme Decathlon in grootstedelijk buitenland, maar goed, je kunt niet alles hebben...