Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - herstart 2023 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vittorio - herstart 2023

Het is een beetje stil geweest rondom Vittorio. Op Instagram proberen we met enige regelmaat wat bezigheden en voortgang te tonen. Maar dat is dus niet dat we niks gedaan hebben. Michiel is zeer druk bezig geweest (Erik noemt hem niet, maar het is nu vooral Michiel die de Vittorio's aan het neerzetten en grotendeels aan het bouwen is!!). We kunnen door aanpassingen aan machines nu vrij flexibel de standaard frames bouwen. Dus ook de diverse maten. En ook vrij makkelijk spelen met aangepaste maatvoering - maatwerk dus. Echter, dat laatste proberen we beperkt te houden, omdat we van mening zijn dat dit vrijwel nooit nodig is. Maar is het wel nodig, dan kunnen we het dus.

We hebben afgelopen jaar al een aantal verkocht en de eerste productiemodellen zijn daadwerkelijk vanaf eind november uitgeleverd. Helemaal soepel loopt het nog allemaal niet, we hebben hier en daar wat 'ruzie' met wat onderdelen als spatborden en dragers, maar daar werken we hard aan.

Van de Globetrotter hebben we nu een XL gebouwd en we zijn druk bezig met twee stuks maat S, vier maten dus. In maat L hebben we nu een demo staan:
Afbeelding

De Randonneur lijkt vooral in trek als gravelbike, nog niet voor bikepacking. Maar natuurlijk hebben we hem óók daarvoor bedoeld.

En we hebben een derde model toegevoegd: de ATB. Natuurlijk is de naam een dikke knipoog naar de beginjaren van het mountainbiken, toe die fietsen nog ATB's genoemd werden. Maar de Vittorio ATB is ook een extreem goede, hardtail mountainbike. Kan zowel met een derailleur als Rohloff naaf uitgerust worden. En alle nokjes voor een achterdrager zitten er op. De eerste die we gebouwd hebben is meteen verkocht, maar we zijn druk bezig met 2 nieuwe.
Afbeelding


Op de Fiets & Wandelbeurs presenteren we onszelf wat groter dan afgelopen jaar. En we zien de beurs van 2024 ook als de echte start van het merk. We zijn nu up-and-running en kunnen vanaf nu ook iedere fiets binnen een redelijke levertijd klaar hebben staan. Afhankelijk van de wensen mikken we op 6-8 weken. Het doel is die levertijd richting eind van het jaar terug te brengen naar 3-6 weken.
Ook de winkel in Wijchen is de komende maanden nog onderhevig aan wat wijzigingen, maar dat gaat ook allemaal de goede kant op.

Overigens heeft Michiel tussendoor ook nog een 20 jaar oude Vittorio in maat 75 cm gerepareerd. De extreem stevig gebruikte fiets had een doorgeroeste onderbuis. Inclusief de nieuwe laklaag kan deze fiets er weer 20 jaar tegenaan.
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik al zei: naar buiten toe lijkt er niet heel veel te gebeuren, maar 'even' een nieuw merk neerzetten en dan meteen ook maar 3 modellen in diverse maten én alles in eigen huis doen is iets wat maar erg weinig kleine partijtjes doen. Het is hard werken, maar we vermaken ons daarbij goed!

Goed, dit hele verhaal is een verkapte uitnodiging om even langs te komen op de stand op de F&W beurs en even kennis te komen maken. Tot dan!
Ik kwam op de website dit zinnetje tegen:

"Overigens biedt ook titanium deze eigenschappen. En laten we dat nu ook in huis kunnen verwerken…"

Hoe moet ik dat zien? In samenwerking met 11Ants?
Fedor schreef:
za 03 feb, 2024 19:13
In samenwerking met 11Ants?
Inderdaad liggen de rijkwaliteiten van titanium en een hoogwaardig stalen frame aardig bij elkaar in de buurt. En goed staal is fantastisch in veel opzichten, maar titanium heeft iets speciaals... .

Eigenlijk zouden we een titanium 11ANTS trekkingbike met Rohloff naaf gaan bouwen. Michiel opperde dit eerst in staal te doen, is iets eenvoudiger als proto. Michiel heeft die fiets toen uitgewerkt.
Parrallel bedachten we dat een stalen fiets niet onder 11ANTS zou moeten vallen, dus moesten we daar een apart merk van maken. En laat op dat moment de mogelijkheid langs komen de Vittorio naam te gaan gebruiken! (Met historisch besef gekozen, dat zeker!!).


Zelfde lasruimte, zelfde lasser, zelfde eigenaren, eerder een vorm van valsspelen dus 8)


En ja, een titanium Globetrotter gaat er zeker komen. Als het mee zit eind van het jaar nog... . Maar eerst nog iets spectaculairs op de Fiets & Wandelbeurs!!
Lars TB schreef:
za 03 feb, 2024 18:42
Afbeelding
Als het me ooit nog eens lukt een fiets zó te verslijten, dan is mijn leven wel geslaagd. :D
Ik vraag me bij die roest wel af van hoe dan en hoe waren de andere buizen er aan toe? Dan kun je wel zeggen goed gebruikt, maar waarom doe je dan niks of (te) weinig aan onderhoud dat het zo ver moet komen,
Die roest heeft niks met gebruik te maken. Kan vanalles zijn, maar er was gedurende lange tijd water met op zijn minst wat zouten op een plek waar het niet weg kon lopen.
Of het is op een heel vervelende manier onder de lak gaat zitten en de eigenaar heeft het laten voortduren.
non-fixie schreef:
zo 04 feb, 2024 20:04
Als het me ooit nog eens lukt een fiets zó te verslijten, dan is mijn leven wel geslaagd. :D
Och als je vaak op het strand rijdt en de lak is niet goed of er kan water in het frame komen dan kan het heel snel zo'n situatie worden.
Het probleem in zo'n geval is niet dat er water in het frame kan komen, het probleem is dat het er niet uit kan.

Als ik een ruwe gok mag doen: onder de onderbuis zitten waarschijnlijk twee boutgaatjes voor een bidonhouder. Als daar géén stop of boutje in zit sproeit het water daar vanaf de voorband rechtstreeks in, in de winter met pekel en al.
Leon schreef:
ma 05 feb, 2024 11:20
Het probleem in zo'n geval is niet dat er water in het frame kan komen, het probleem is dat het er niet uit kan.
Daar heb je gelijk aan. Daarom ook de roest op deze plek. Je mist ergens een uitloopgaatje.

Ik weet dat er framebouwers zijn die - tegen meerprijs - ook de binnenkant van het frame met iets behandelen tegen roest. Dat kan ook wel schelen.