Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De productie van Koga gaat naar Batavus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De productie van Koga gaat naar Batavus

Dank voor de correctie. Dan heb ik mij vergist.
Hoe bijzonder zoals dit topic verloopt. Prachtig te zien dat iedereen een ander perspectief heeft.

Mij eerste gedachten waren
  • Het personeel, de mensen! Wat gaat daar mee gebeuren? De onzekere tijden die zij tegemoet gaan. Vreselijk!😢
  • Het mooie Nederlandse merk KOGA dat mogelijk verloren of verkwanseld wordt🙈
Over dat investeerders stukje… Ben er niet in thuis, maar ik vraag me af hoe vaak het goed gaat. Er zijn al zoveel faillissementen de laatste jaren. Die investeerders willen alleen maar de winst maximaliseren! Die hebben geen interesse in het hart en de cliënt van het bedrijf.
De basis hiervan is hebberigheid. Daardoor gaat er veel mis. Kijk maar naar het DSB debacle. Iets heel anders, maar een goed voorbeeld van hoe ‘de mens’ in elkaar steekt. Mensen gek maken met ondoorzichtige en complexe constructies om toch maar die dure auto, verbouwing, boot of motor te kopen. Mensen willen dat nu eenmaal. Het gezegde “waar doen ze het van” bestaat niet voor niets.
En daar maken die investeerders heel slim gebruik van. Groeien, groeien, groeien. Groter, groter, groter. Winst, winst, winst. Meer, meer, meer.

Maar goed, ik dwaal af. Laten we hopen met z’n allen dat al die mooie Nederlandse merken behouden blijven en dat er een goede regeling komt voor het personeel.
Slow Moving Saddles schreef:
wo 31 jan, 2024 22:42
Hoe bijzonder zoals dit topic verloopt. Prachtig te zien dat iedereen een ander perspectief heeft.

Het personeel, de mensen! Wat gaat daar mee gebeuren? De onzekere tijden die zij tegemoet gaan.
Oh, daarover kan ik misschien wel wat duidelijkheid geven. Ik heb zelf gewerkt in een fabriek die afgestoten werd, en toen ook “gered” werd door Amerikanen, en een doorstart maakte. Dat wil zeggen, tot twee jaar later de tent alsnog werd gesloten door die aardige Amerikanen, met als enig verschil dat de eerder overgemaakte ontslagvergoeding van bijna 20 miljoen (uiteraard) was verdwenen.

Het wrange stramien bij dit soort zaken is dat de mensen zich vastklampen aan hun vaste bekende bestaan (ik toen ook, wij allemaal, met 200 personen, “de schouders eronder en de neuzen dezelfde kant op, aan de nieuwe eigenaar laten zien hoe goed wij er in staan”).
In het voorbeeld van Batavus e.d. las ik gisteren in de krant dat de helft van de werknemers er uit moet, het enige juiste is dat die andere helft meteen stopt, en dan als een blok met die eerste helft met hulp van bijvoorbeeld de vakbond en de werkgever ander werk gaat zoeken, nu het kan. Maar, dat doet helaas niemand, en dat is heel begrijpelijk.
Speeder300 schreef:
do 01 feb, 2024 07:47
Slow Moving Saddles schreef:
wo 31 jan, 2024 22:42
Hoe bijzonder zoals dit topic verloopt. Prachtig te zien dat iedereen een ander perspectief heeft.

Het personeel, de mensen! Wat gaat daar mee gebeuren? De onzekere tijden die zij tegemoet gaan.
Oh, daarover kan ik misschien wel wat duidelijkheid geven. Ik heb zelf gewerkt in een fabriek die afgestoten werd, en toen ook “gered” werd door Amerikanen, en een doorstart maakte. Dat wil zeggen, tot twee jaar later de tent alsnog werd gesloten door die aardige Amerikanen, met als enig verschil dat de eerder overgemaakte ontslagvergoeding van bijna 20 miljoen (uiteraard) was verdwenen.

Het wrange stramien bij dit soort zaken is dat de mensen zich vastklampen aan hun vaste bekende bestaan (ik toen ook, wij allemaal, met 200 personen, “de schouders eronder en de neuzen dezelfde kant op, aan de nieuwe eigenaar laten zien hoe goed wij er in staan”).
In het voorbeeld van Batavus e.d. las ik gisteren in de krant dat de helft van de werknemers er uit moet, het enige juiste is dat die andere helft meteen stopt, en dan als een blok met die eerste helft met hulp van bijvoorbeeld de vakbond en de werkgever ander werk gaat zoeken, nu het kan. Maar, dat doet helaas niemand, en dat is heel begrijpelijk.
Dat zijn heftige dingen! En ik ben het met je eens dat de helft die mag blijven never nooit niet gaat stoppen.

We moeten niet denken dat die Amerikanen ons wel even uit de brand komen redden. Die hebben hele andere belangen. Al waren we in 1945 heel blij met hun komst🙏🏼
Zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van, maar de naam KKR zorgde ervoor dat er iets begon te borrelen in mijn grijze massa.

https://vastgoedjournaal.nl/news/61849/ ... den-deel-1

Uit dit stukje
De ellende begon in 2004. Vendex KBB werd door de Amerikaanse durfinvesteerder KKR en de Amerikaans-Nederlandse durfinvesteerder Alpinvest Partners opgekocht en van de beurs gehaald. Nog geen jaar later verkocht KKR het vastgoed van V&D voor een bedrag van 1,4 miljard euro aan IEF Capital, weer een andere durfinvesteerder. V&D moest daardoor ineens haar eigen panden gaan huren!


Plat gezegd, dat is cashen en dumpen!
Gelukkig voor de werknemers is het geen 2004 meer en staan werkgevers te trappelen om personeel over te nemen.
Voorbeeld: https://www.1limburg.nl/nieuws/2272285/ ... vlaanderen
"... Dinsdagochtend vond er in samenwerking met werkcentrum Zuid-Limburg en VDL Nedcar een ontbijtsessie plaats met Vlaamse en Nederlandse werkgevers. Het ging om ongeveer honderd bedrijven ..."
Slow Moving Saddles schreef:
do 01 feb, 2024 08:05
We moeten niet denken dat die Amerikanen ons wel even uit de brand komen redden. Die hebben hele andere belangen. Al waren we in 1945 heel blij met hun komst🙏🏼
Ik heb hier ook geen verstand van maar wil wel opmerken dat zoiets van te voren wordt geregeld. Ook hier, dat hebben ze niet even gratis gedaan omdat Europeanen zo aardig zijn. Er bestaat ook zoiets als oorlogschade aan Europa. Als de klus is geklaard rekenen we af. Een beetje populistisch gedacht. Maar voor de gewone mens is macht en geld een giga probleem.
Leon schreef:
do 01 feb, 2024 09:31
Gelukkig voor de werknemers is het geen 2004 meer en staan werkgevers te trappelen om personeel over te nemen.
Nou, het kan aan mij liggen, maar ik krijg toch een beetje de indruk dat het met dat trappelen de laatste tijd wat rustiger wordt.
Zo begon ik twee jaar geleden bij een bedrijf dat een productie-achterstand had van 9 maanden. De achterstand is inmiddels weggewerkt, waarvoor een pluim werd uitgedeeld, een paar maanden na die pluim kregen 13 vaste mensen het ontslag, en (o.a. mijn) tijdelijke contracten werden ook niet meer verlengd.
Een voorbeeld van één situatie is niet tekenend voor de economie van een heel land.
Maar het zou waar kunnen zijn dat het nu wat rustiger is op de arbeidsmarkt. De tijd dat iedereen tegelijk zonnepanelen en een warmtepomp wil is immers weer voorbij. Maar als een nieuw rechts kabinet de deur voor de betonmolens wagenwijd open zet zijn de bouwvakkers weer niet aan te slepen. Voor eventjes dan.
Leon schreef:
do 01 feb, 2024 17:15
Maar als een nieuw rechts kabinet de deur voor de betonmolens wagenwijd open zet zijn de bouwvakkers weer niet aan te slepen. Voor eventjes dan.
Die zullen dan toch uit het buitenland moeten komen. Wij worden zo hoog opgeleid dat er geen goesting is om daar de kost te gaan verdienen.
Ook een hopelijk linkser kabinet zal de betonmolens moeten laten draaien willen we de kosten voor wonen in de hand houden.
Ik bedoelde voor meer woningen, meer bedrijventerreinen, meer havens, meer kerncentrales, meer wegen, meer stallen, meer snelwegen, meer parkeerplaatsen, meer pretparken, meer bungalowparken, meer distributiecentra, meer verharding in de stad, meer beton waar nog geen beton is, maar minder fietspaden, zonnepanelen en windturbines.
FNV Metaal spreekt zijn zorg uit over het voortbestaan van fietsenfabrikant Accell in Heerenveen. Dit naar aanleiding van het vandaag aangekondigde voorgenomen reorganisatieplan door de maker van onder meer Sparta, Batavus en Koga Miyata fietsen. Accell wil een groot deel van de productie verplaatsen naar de lage lonen landen Hongarije en Turkije. Van de ruim 320 vaste werknemers in Heerenveen wordt nu bijna de helft met ontslag bedreigd.

Het bedrijf zegt nu een groot deel van zijn productie te willen verplaatsen naar Hongarije en Turkije en hier in Heerenveen dan nog verder te gaan met de productie van bakfietsen en zogenaamde ‘high end’ fietsen als Koga Miyata.’

Zie onderstaande link voor het hele bericht.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -accell-in
Tja, nu is het met Koga sinds de verkoop vanuit Andries Gaastra al een aflopende zaak. Premium zijn ze al decennia niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het slechte fietsen zijn. Ze teren echter nog op een 30 jaar oude reputatie!

Het is verder aan de fietsenmaker hoe de fiets doorgegeven wordt aan de consument. Slechtere bouwkwaliteit zou die consument niet mogen ervaren, de dealer hooguit wel. Helaas loopt de kwaliteit bij de dealers ook terug. En loop je dus de kans dat slecht gebouwde fietsen zo doorgeschoven worden naar de consument. En dan begint het wel zorgelijk te worden.

Het probleem begint echter al bij de consument. Kort door de bocht is het de schuld van de arbeiders zelf dat ze nu op straat staan (niet letterlijk nemen aub!). Wij willen alles (dikke auto, jaarlijks nieuwe tv, dure vakantie) en dan moet de rest dus zo goedkoop mogelijk zijn. Dan koop je dus een Stella in plaats van een Batavus, zelfs als je daar werkt. En Batavus speelt er op in door in Hongarije te gaan produceren. De baas houdt zo minstens evenveel over, de werkeloze werknemer kan niet eens meer een Stella betalen, laat staan een Batavus. Dus op de lange termijn snijdt ook Batavus in zijn eigen vingers.

Wil je een kwaliteitsproduct met de stempel van Gaastra, ga voor een idworx. Dan heb je echt een fiets die normaal gesproken 20 jaar mee gaat. Eigenlijk spotgoedkoop! En als je dan ook op de fiets op vakantie gaat, dan houd je misschien zelfs geld over voor jaarlijks een nieuwe tv.

(En natuurlijk zijn er nog veel meer gedreven fabrikantjes in Nederland die nog wel met hart en ziel mooie fietsen kunnen en mogen maken. Steun die gewoon!)
(Interessante nuance hier is dat de meeste werknemers van Koga wel willen, maar inderdaad niet mogen! Omdat de baas de winst wil maximaliseren en de rest niet!)
Lars TB schreef:
zo 04 feb, 2024 13:32
Slechtere bouwkwaliteit
Wat bedoel je daarmee?
Bedoel je onderdelen die op zichzelf stuk gaan omdat ze slecht zijn gefabriceerd, bedoel je te goedkoop gekozen onderdelen of bedoel je dat de fiets slecht in elkaar geschroefd is? Dat laatste kunnen (al ben ik nu misschien overdreven optimistisch :D ) veel leden van dit forum namelijk zelf oplossen.
Mijn dealer liep - iig de fietsen waarvan hij verwachtte dat die intensief gebruikt worden worden (dus de sportieve fietsen en de trekkingbikes) - alle binnengekomen Koga's goed na want bij de montage (tegenwoordig ook veel door Poolse werknemers trouwens) wilde het wel eens schorten aan de kwaliteit.

Liever van te voren nalopen dan dat klanten na enkele maanden terugkomen en je als dealer onder garantie onderdelen mag gaan vervangen.
Leon schreef:
zo 04 feb, 2024 13:50
Lars TB schreef:
zo 04 feb, 2024 13:32
Slechtere bouwkwaliteit
Wat bedoel je daarmee?
Bedoel je onderdelen die op zichzelf stuk gaan omdat ze slecht zijn gefabriceerd, bedoel je te goedkoop gekozen onderdelen of bedoel je dat de fiets slecht in elkaar geschroefd is? Dat laatste kunnen (al ben ik nu misschien overdreven optimistisch :D ) veel leden van dit forum namelijk zelf oplossen.
Ik doelde op het laatste, zoals Fedor dus ook al bevestigt. Hier kunnen rijders het zelf oplossen, maar Koga verkoopt een stuk meer fietsen dan alleen aan forumleden.

De dagen dat dus 1 monteur nog met trots 1 fiets maakte, die zijn dus definitief voorbij. Nu komt er iemand met een automatische sleutel te staan en moet onder grotere tijdsdruk de fiets - of zijn gedeelte ervan - afmaken.

De onderdelen zijn misschien al lang niet meer echt top of compleet doordacht, maar echt slecht spul wordt er (in deze prijsklasse) niet meer gemaakt.
Kom jongens, niet zo zwart denken. Ik ben gisteren in Aqaba aangekomen na 3600 km Saoudi Arabië en zit nu op 11200 totaal deze reis. Alles op een KogaWT van 2006 met 90.000 km op de teller ( 2 e tellertje eigenlijk). Ieder jaar een 20.000 beurt geven en ze hebben het eeuwige leven.
En neem van mij aan dat er nog honderden van deze modellen van de goede jaren in schuurtjes staan. Kunnen we als leden van onze vereniging toch enkele decennia vooruit.
Om geen beerputten te openen, ja , met mijn tweede Hollowtech lager.
Aqaba / Caffe latte / balkon / zeezicht/ 21 graden/ regenboog papegaai op m ' n schouder.
Pier

Werken kan altijd nog.....
Vorig jaar zijn in ons gezin 2 koga’s aangeschaft. Eentje moest teruggenomen worden en de andere is ook niet vlekkeloos.. en de service moet van de fietsenmaker komen want die is van Koga meer dan waardeloos. (Zelfs op een klacht hoor je niks). Gericht op kwantiteit lijkt het bedrijf misschien al langer.

Dus zoals hierboven aangehaald, mochten we nog eens een nieuwe fiets overwegen dan ga ik rondneuzen bij de piepkleine bedrijfjes die met passie iets bouwen..

Verder is het natuurlijk gewoon een luxeprobleem. We hebben het meer dan goed, zo relatief is het natuurlijk wel.
Lars TB schreef:
zo 04 feb, 2024 15:17
De dagen dat dus 1 monteur nog met trots 1 fiets maakte, die zijn dus definitief voorbij.
De Signature-fietsen geloof ik nog wel (iig nog wel toen ik de mijne kocht). Maar goed, daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan.

Overigens is mijn Van Nicholas wel zeker door één monteur in elkaar gezet aangezien dat (iig mijn mijn geval) bij de dealer gebeurde. Die liet alle onderdelen los komen en de monteur bouwde de boel op.
Tvl900 schreef:
ma 05 feb, 2024 14:23
en de service moet van de fietsenmaker komen want die is van Koga meer dan waardeloos. (Zelfs op een klacht hoor je niks).
Bij Van Nicholas (ook Accell-groep) had ik echt niets te klagen wat de servicedesk e.d. betrof. Het ging om iets stoms als de registratie van de fiets en de sleutelhanger die ontbrak bij de papieren maar werd echt uitstekend geholpen. Blijkbaar zijn die dus nog niet samengevoegd voor de verschillende merken.