Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
Vandaag tijdens het eerste tochtjesfietstochtje van het jaar, door o.a. een snippertje Vlaanderen en stukje Wallonië, heb ik mijn zadel ca. 5 mm, misschien 6, hoger gezet. Dat voelt dus echt anders. Mijn zadel stond duidelijk te laag en leek daarmee ook te ver naar voren te staan. Ook dat voelt beter. Over een paar tochten weet ik of het echt beter is.
Ik ben niet zo het fietskuistype, maar het werd stilaan tijd. Een vroege lente-opkuis zeg maar. Omdat het volgende week droog blijft. Oh, en ook voor de 22e keer nieuwe olie in de naaf gegoten.
20240128_164159.jpg
Mijn stem gaat naar foto nr1 :)
Als vervolg op Aniphys:
Iets van 39.998 meter asfalt (edit: en wat prima gravel) gefietst en 2,25 meter (één omwenteling) kleiprut.
Verder als Fedor in Waar heb jij vandaag gefietst, maar dan zonder de nekhernia.
Fedor schreef:
ma 29 jan, 2024 16:16
Gewoon een non-pretentieus Zuid-Limburgs rondje met niet al te zware klimmen er in. Maar soms heb je een dag dat alles goed valt en vandaag was zo'n dag. Eerste langere rit op de gravelbike sinds de nekhernia. Mooi weer, niet te veel wind, een kledinglaagje minder aan dan de afgelopen tijd, niet al te druk en een heerlijk lopende fiets die heel wat kilo's lichter is dan de WTS. Wat kan fietsen toch lekker zijn.
Afbeelding
Gisteren heb ik een kleine reparatie verricht aan de rollator van mijn moeder. Offtopic misschien, maar het is ons voorland. :wink:

Mijn moeder's binnenhuisrollator reed niet meer lekker zei ze. Ze had kennelijk haar 30.000-kilometerbeurt overgeslagen want ik was er al gauw achter dat het wiel rechtsvoor niet meer spoorde.

Afbeelding

Het bleek dat beide lagers van dit wieltje volledig uit elkaar lagen. De kogeltjes lagen door de hele kamer en keuken.

Afbeelding

Dus heb ik het wiel uit elkaar gehaald en de lagers bekeken. Het blijken standaard lagers te zijn, met wel een verlengd asje. Dus wat doe je dan? Ik had standaard lagers kunnen kopen (€ 2,50 per stuk) en het passend maken met extra ringetjes. Het probleem was wel dat mijn moeder niet naast de deur woont. Een paar keer terug naar huis voor wat extra spul wordt dan snel een knap vervelende oefening.
Dus dan maar origineel besteld bij de fabrikant zelf. Je wilt voor je moeder immers het beste, nietwaar?
Het mooie is namelijk dat de fabrikant zelf ook al door heeft dat die lagers zo brak van kwaliteit zijn dat zelfs acht lagers het agressieve rijgedrag (dat staat zo op die pagina!) van een persoon van flinke leeftijd niet eens lang overleven. De lagers zijn gemakkelijk vindbaar op hun website.
Ze leveren dus de originele lagers. Niet voor €3,50 waar je SKF-lagers voor krijgt in deze afmetingen, maar voor €7,10 per stuk.

Ze leveren snel. Voor de €8,50 verzendkosten krijg je niet alleen de lagers, maar ook een doos waar nog 600 van die lagers in zouden kunnen.

Afbeelding

Je krijgt ook niet alleen de lagers maar ook de "extra's" die er aan hangen. Een extra service als klantenbinding voor een spoedige volgende keer kennelijk.
Dit hieronder zijn dus de nieuwe lagers, direct uit de verpakking.
Afbeelding

Maar oké, keuze had ik niet echt want moeder wilde in rechte lijn kunnen lopen.

Het in elkaar zetten was gelukkig niet erg lastig. Naar de bijkeuken lopen om te kijken of er een passende steeksleutel was vond ik niet echt de moeite.

Afbeelding

Een goed bestede zaterdagmiddag dus.
Leon schreef:
zo 04 feb, 2024 10:56
Ze leveren dus de originele lagers. Niet voor €3,50 waar je SKF-lagers voor krijgt in deze afmetingen, maar voor €7,10 per stuk.

Ze leveren snel. Voor de €8,50 verzendkosten krijg je niet alleen de lagers, maar ook een doos waar nog 600 van die lagers in zouden kunnen.
Ik zie en hoor het vaker om mij heen.
Waar die bedrijven toch het lef vandaan halen om geld te verdienen over onze rug! (vrije interpretatie)
Ik denk dan altijd.
- de lagers zijn ingekocht voor zeg eens 80% van de prijs.
- de lagers worden op voorraad gehouden (daar moet een werknemer tijd in steken)
- de bestelling komt binnen en wordt verwerkt (daar moet een werknemer tijd in steken)
- de bestelling wordt ingepakt en klaar gezet voor verzending (daar moet een werknemer tijd in steken)
- de verzendkosten zijn zeg eens € 6,75
Onder de streep is er een 'winst' voor het bedrijf van € 10,15
Ik vind dat zo'n bedrijf hele schappelijke prijzen rekent voor het op voorraad houden, inpakken en verzenden van onderdelen.
Ik vergelijk de ene webshop met de andere. Wat jij zegt doet de shop van mijn SKF-voorbeeld ook.
Het is toch mooi dat mensen een boterham kunnen verdienen.

Maar wat moet je ermee. Op eens verschijnt er in de media dat er teveel pakjes worden verstuurd, de busjes krijgen gebrek aan ruimte ze kunnen die hoeveelheid niet kwijt. Lachen toch.
Geen idee wat die lagers wegen. Via de brievenbus zou toch ook kunnen. De man/vrouw van de bezorging zou een adres meer hebben gehad en jij hoeft niet de hele dag je telefoon bij de hand te hebben.
De andere webshop die ik noem verstuurt de lagers via brievenbuspost, voor minder dan de helft van het geld.
Lagers zijn te verkrijgen op www.123-3d.nl. Deze zijn daar voordelig, en makkelijk verkrijgbaar.

Als fysiotherapeut in het verpleeghuis kwam ik dit vaker tegen. Vuil, haren, nattigheid tussen de lagers en ze liepen op den duur kapot met zwabberende en krakende wielen tot gevolg.

Voor <€10 waren dan alle 8 de lagers weer vervangen en kon iemand weer vooruit.

Het verbaasde mij ook als ik vroeg hoe lang mensen verwachtte dat een rollator mee ging. Hun antwoord was dan 10-15 jaar. Maar moet je dit verwachten van een product van €150 bij dagelijks gebruik…?
M_Brouwer schreef:
zo 04 feb, 2024 14:03
Het verbaasde mij ook als ik vroeg hoe lang mensen verwachtte dat een rollator mee ging. Hun antwoord was dan 10-15 jaar.
Dan ben je 85 en dan heb je een rollator nodig. Dat soort optimisme, daar hou ik wel van. :D
M_Brouwer schreef:
zo 04 feb, 2024 14:03
Het verbaasde mij ook als ik vroeg hoe lang mensen verwachtte dat een rollator mee ging. Hun antwoord was dan 10-15 jaar. Maar moet je dit verwachten van een product van €150 bij dagelijks gebruik…?
Ja wat moet je hiermee. Accepteren en gewoon bezig zijn met het verdien model.
Lang geleden mijn schoonmoeder moest ook aan zo'n ding. Er waren dacht ik subsidies mogelijk op de aanschaf want dat ding kostte toen rond de 500 Dutch Florijnen. Ik vermoed dat 150 € ook veel te veel geld is.
Ik kijk ook naar de uitstraling van de bedrijven die op die markt bezig zijn en hoop dat het personeel wat daar werkt ook mee profiteert.
Dat eeuwige gemopper op 'verdienmodel' staat me tegen.
Het zijn de kleine zelfstandigen tot middelgrote bedrijven die de economie draaiende houden. Werknemers kunnen alleen maar werk nemen door bij werkgevers te werken.
Inkomen verwerf je door te werken en door winst te maken. Daar is helemaal niets mis mee.
Zo gun ik ook de mensen van Vittorio van harte dat ze winst maken. Daar hebben zij, hun werknemers en hun afnemers allemaal profijt van.

Twee kanttekeningen daarbij.
Een:
Zijn mensen of bedrijven eenmaal 'binnen' dan worden ze vrekkerig. Geld moet ineens geld opbrengen ipv te herinvesteren in mensen. Dan krijg je de grote Blackwaters en andere 'investeerders' die handelen in geld ipv in goederen.

Twee:
De handel die min of meer op slot zit tref je aan aan de randen van het leven.
De handel rond geboorte en peuters, evenals de handel voor en rond de dood hebben min of meer vrij spel.
Dat komt mede omdat er in die fase ineens minder economisch maar sneller op emotie gehandeld wordt.
Bovendien, als een rollator vergoed wordt uit verzekering, waarom zou je dan nog een mooie tweedehands willen kopen.
En ook, hoe kan je makkelijker je geweten vrijkopen dan door je oude vader of moeder een nieuwe rollator te schenken. Dat kost minder moeite dan een keertje vaker op bezoek en samen even te gaan wandelen. Toch?

Ik heb m'n Poppink overigens voorzien van een tweedehands Brooks B67 ipv de tweedehands Brooks Flyer.
Er bestaat wel degelijk verschil in de eigenschappen van de beide zadels.
Poppink schreef:
ma 05 feb, 2024 12:41
Dat eeuwige gemopper op 'verdienmodel' staat me tegen.
WimB schreef: Ik kijk ook naar de uitstraling van de bedrijven die op die markt bezig zijn en hoop dat het personeel wat daar werkt ook mee profiteert.
Deze zin niet goed begrepen.
Mijn verdienmodel staat voor alles om aan je bedrijf een goed profiel te geven. Zoek ik iemand die bij mij een klus zou moeten of kunnen doen dan kijk ik even de bus voor het werk. Moeten meer mensen doen.
Poppink schreef:
ma 05 feb, 2024 12:41
Dat eeuwige gemopper op 'verdienmodel' staat me tegen.
Hier kunnen ze ook een leuk verdienmodel van maken. Je boekt voor je vliegvakantie en je mag kiezen wilt u met een of twee piloten vliegen. Geeft geen gemopper let maar op.
Totdat een zekere Elon M. ontdekt hoe je ook vliegreizen kunt verkopen in brakke vliegtuigen zónder piloot en er dan nog de dubbele prijs voor kunt vragen ook. :wink:
Het forumsysteem schreef:Laatst gewijzigd door Leon op di 06 feb, 2024 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Onzin. Helemaal niet totaal gewijzigd. Alleen een klein woordje.
Mijn dochter maar eens blijgemaakt met het monteren van een kettingscherm. Was behoorlijk passen en meten, maar de boel draait vrij rond :-)
20240206_213918.JPG
Jarno schreef:
di 06 feb, 2024 21:44
Mijn dochter maar eens blijgemaakt met het monteren van een kettingscherm. Was behoorlijk passen en meten, maar de boel draait vrij rond :-)
20240206_213918.JPG
Netjes! Scheelt een hoop vlekken.
Jarno schreef:
di 06 feb, 2024 21:44
Mijn dochter maar eens blijgemaakt met het monteren van een kettingscherm. Was behoorlijk passen en meten, maar de boel draait vrij rond :-)
20240206_213918.JPG
Welke heb je daarvoor gebruikt? Ik wil er ook een op mijn fiets plaatsen.
let op met kettingschermen want ze zijn er in 'soorten en maten'. (net zoals met andere fietsdingetjes: een woud aan maatvoeringen en modellen en uitvoering [zucht) ]
- veelal zit er vooraan een beugel, die je met de rechter cup van de trapas tegen het frame monteert. (dus de trapas moet er uit en er weer in voor montage van het scherm.
- de grootte van het gat moet passen bij je crankstel.
- de grootte van het scherm moet passen bij de grootte van je kettingwielen, vooral het grootste kettingwiel (het buitenblad)
- het scherm moet wel of niet ruimte bieden voor je aantal kettingbladen, bijvoorbeeld voor je triple-crankstel. of voor een enkel voorblad.
ik heb goede ervaringen op sport-/toerfietsen met de Escencia van Heslinga en de Chainbow van SKS. deze laatste heeft vooraan een stukje wat uit de rand van het scherm kan weggeclickt, als ruimte voor de voorderailleur, meen ik me te herinneren. bij andere schermen past de voorderailleur onder het scherm.
succes!