Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
Shorttrack schreef:
wo 07 feb, 2024 19:19
Welke heb je daarvoor gebruikt? Ik wil er ook een op mijn fiets plaatsen.
Jeetje, daar vraag je wat. Ik ben bij mijn fietsenzaak langsgegaan en heb in overleg wat besteld. Deze was qua prijs het meest aantrekkelijk. Iets van 16 of 17 euro.
20240208_113114.JPG
Een Hesling. Afgaande op de sticker een KS Cambio 48t(ands).

En zoals hoogframe aangeeft, er zit wel wat werk in. De beugel zit inderdaad achter de rechter cup gemonteerd.
Dit scherm heeft inderdaad geen uitsparing voor de voorderailleur en dat zou voor het mooie wel nodig zijn.
Ik heb laatst een nieuwe (carbon) wielset gekocht.
Daar heb ik nieuwe banden tubeless op gemonteerd.
Remschijven over gezet van de oude wielen.
Nieuwe drivetrain en vooruit, ook maar nieuwe remblokkies erop... ze is weer ready to go!

Ik houd niet van schoonmaken, maar klussen aan mn fiets daarentegen... :D
Sannesport schreef:
do 08 feb, 2024 21:10
Ik houd niet van schoonmaken, maar klussen aan mn fiets daarentegen... :D
Knipsel.JPG
Niets aan toe te voegen. 🤣
Zo'n klusje van niks dat héél veel tijd kost: demonteren van een stuurpen met een 7mm inbusbout.

Die maat komt weinig voor, zit niet in de standaard sleutelsets. Heb ik eerder al eens speciaal gekocht. Op een speciale plaats opgeborgen. Ook na uren zoeken nu niet meer kunnen vinden. Nieuwe besteld. Paar dagen wachten. Netto sleuteltijd: 15 seconden. Bruto klustijd: 4 dagen.

Afijn, het was de moeite waard, want Mavic stuurpen, die met een beetje schuren en polijsten (dat kost pas echt tijd) weer heel mooi wordt.

Afbeelding
Heb je overwogen om een inbussleutel nr. 8 te lijf te gaan met hand en/of motorgereedschap?
Ik heb eens een kleinere inbussleutel passend gemaakt met de slijpmachine.
Leon schreef:
vr 09 feb, 2024 14:02
Ik heb eens een kleinere inbussleutel passend gemaakt met de slijpmachine.
Stukje eraan geslepen? :wink:
Leon schreef:
vr 09 feb, 2024 14:02
Heb je overwogen om een inbussleutel nr. 8 te lijf te gaan met hand en/of motorgereedschap?
Ik heb eens een kleinere inbussleutel passend gemaakt met de slijpmachine.
Slechts heel kort. Deze set was €15,94 incl. verzending, dus dat was geen moeilijke beslissing. :D

Afbeelding

Het tangetje rechts is overigens een sierradenbuigtang, voor armbanden en dergelijke.

Je kunt er echter ook hele nette inkepingen mee maken in metalen spatborden, zoals een kennis op een ander forum liet zien, dus die had ik meteen maar meebesteld:

https://www.retrobike.co.uk/threads/bob ... st-3531948

Afbeelding
non-fixie schreef:
vr 09 feb, 2024 15:07
Je kunt er echter ook hele nette inkepingen mee maken in metalen spatborden,
Jij bent meer een soort juwelier. :D 8)
Kettingbladen vervangen van 26-36-44 naar 22-32-42 vervolgens een kettingrand aangebracht.
Dat laatste was niet zomaar gedaan, omdat er geen bevestigingsonderdelen bijgeleverd werden.
Om voldoende ruimte te creëren tussen kettingblad en kettingrand heb ik ter opvulling eerst 4 setje ringen gelijmd elk bestaande uit 4 ringen. Na op internet het juiste zetjes crankstel moeren en bouten te hebben gevonden kon ik tot montage overgaan.
IMG_20240212_134713_HDR.jpg
IMG_20240212_134726_HDR.jpg
Crankstel bouten.jpg
Bij het opbouwen van een extra vakantiefiets (altijd handig om te hebben) kwam ik erachter dat de inmiddels gemonteerde cranks van Franse draad zijn voorzien. En dat ik al mijn pedalen met Franse draad inmiddels op andere fietsen heb zitten.

Na lang zoeken vond ik achter een kast uiteindelijk nog een setje vieze en roestige pedalen met daarop de zo gewenste codes "D" (droite) en "G" (gauche). Eén asje draaide nog wel, het andere zat behoorlijk vast.

Gelukkig bleken het - na verwijderen van wat roest - Campagnolo-pedalen te zijn, dus dan is er altijd hoop.

Kennelijk heeft men bij eerder onderhoud wel eens een klodder vet toegevoegd, maar ook niet meer dan dat. De beige smurrie was zo weggeveegd, maar de decennia-oude vetresten daaronder waren min of meer versteend.

Afbeelding

Twee uur, een halve rol keukenpapier en twee microfiberdoeken verder had ik één pedaal redelijk schoon.

Afbeelding

Morgen het andere pedaal. :)
non-fixie schreef:
vr 23 feb, 2024 00:02
Campagnolo-pedalen te zijn, dus dan is er altijd hoop.
Goed spul.
WimB schreef:
vr 23 feb, 2024 12:18
Goed spul.
Zeker. Beter dan mijn ogen in ieder geval. Na het schoonmaken nog eens goed gekeken en de veronderstelde "G" blijkt een "S". Van sinistra. En de "D" was dus niet van droite, maar van destro. :oops:

Dat wordt dus verder zoeken in nóg donkerder hoeken van de zolder. Het goede nieuws is wel dat deze pedalen nu op meer cranks passen.

Afbeelding
non-fixie schreef:
vr 23 feb, 2024 18:04
Na het schoonmaken nog eens goed gekeken en de veronderstelde "G" blijkt een "S". Van sinistra. En de "D" was dus niet van droite, maar van destro. :oops:
En nu kunnen ze niet praten met de rest van je fiets?

:lol:

Carl
Zoektocht op zolder (brood mee was een goed idee geweest) heeft gelukkig een paar pedalen opgeleverd met echte Franse draad. :)

Ze draaien soepel, en ik kon het nu even niet opbrengen nog een keer een halve dag te poetsen. Dus voor nu een vochtig lapje erover, likje vet erop en gemonteerd. XL toeclips en riempjes erbij gezocht en gevonden.

En spatbordjes. Dat was iets meer werk, zeker bij deze fiets, waar het allemaal wat krap is. Door bij de bevestiging op het mannetje van de liggende achtervork een veertje te gebruiken kan het achterwiel er nét in en uit.

Afbeelding

Nog een paar kleine tweaks nodig en vooral een een keuze voor de (beperkte) bagage: voor of achter? Ik heb nog wel een passend minirekje voor een stuurtas, maar dit uitzicht is toch ook wel wat:

Afbeelding
oké dan. dit is 'em. alles klopt aan deze fiets. barstensvol karakter. goed gedaan, mag je heel trots op zijn. thanks.
Vandaag heb ik voor het eerst weer buiten aan een fiets gewerkt dit jaar. Prioriteiten, weer en vooral fietstochtjes (ook prioriteit dus) hielden me tegen.
Ik ben mijn T-400 aan het klaarmaken voor de verkoop nu mijn T-100 bevalt. Het zal niet meevallen afscheid van de 400 te nemen omdat het echt wel een fijn fietsje is. Misschien hou ik hem toch lekker zelf. :wink:
Leon schreef:
ma 04 mar, 2024 17:30
Het zal niet meevallen afscheid van de 400 te nemen omdat het echt wel een fijn fietsje is. Misschien hou ik hem toch lekker zelf. :wink:
Ken het gevoel - en de twijfel. Denk er aan om mijn Worldtraveller in te wisselen voor een andere dikke-banden-fiets die wat lichter is maar mán wat rijdt die WT nog steeds toch lekker. Moeilijk hoor.
Ik heb mijn fiets opzij gezet om twee tuinstoelen te pakken. Zo heerlijk, even in de zon.
Leon schreef:
ma 04 mar, 2024 17:30
Vandaag heb ik voor het eerst weer buiten aan een fiets gewerkt dit jaar. Prioriteiten, weer en vooral fietstochtjes (ook prioriteit dus) hielden me tegen.
Ik ben mijn T-400 aan het klaarmaken voor de verkoop nu mijn T-100 bevalt. Het zal niet meevallen afscheid van de 400 te nemen omdat het echt wel een fijn fietsje is. Misschien hou ik hem toch lekker zelf. :wink:
Twéé fietsen? Toe maar.

:)
Afbeelding

Voor bij de foto: 3 uur denken, 1 uur zoeken, 10 minuten knutselen en mijn rohloff shifter zit op de juiste plek, bij het draaipunt van de verstelbare voorbouw. Met een dropbar kan hij niet op het stuur, en dit wordt ook wat vol met de cyclocross remmen, navi, voortas, km teller. Zit zo goed bij de hand en iet kwetsbaar (denk ik). Kabels lopen zo heel mooi.

Langere bout in het draaipunt, hierop een koppelmoer met borg moertje, dan een stuk stuur er over en moet een imbus vastgedraaid in de verbindingsmoer.
Stuur kan versteld, veilige plek en heel bereikbaar.

Bijlagen