Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil - Footprint - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grondzeil - Footprint

Weer een oud draadje openen: ik zoek een stuk tyvek voor onder mijn tent.
Liefst iets meer dan de standaard 150cm breed.

Bike packing shop heeft ook de 150 breed niet meer, om het nu bij een vlieger zaak te bestellen?
Bouwmarkten verkopen het enkel per 50 meter (per meter dan wel weer goedkoper)

Waar kopen jullie tyvek voor een grondzeil of voor opbergtasjes ?
Inderdaad bij een vliegerzaak, wepa flyer.
Je zou het ook kunnen bestellen bij extremtextil.de
Ik neem altijd een stukje worteldoek mee ter bescherming vd dunne onderkant vd tent.
Ave schreef:
di 10 okt, 2023 19:05
Ik neem altijd een stukje worteldoek mee ter bescherming vd dunne onderkant vd tent.
Rafelt dat niet verschrikkelijk?
Of worteldoek rafelt?
Nee hoor.

Iets groter knippen. Bij elke rand vijf cm omvouwen en dat met een brandertje aan elkaar smelten. Ideaal spul, kost geen drol en gaat jaren mee.
Net als een eenvoudig zeiltje, niet te dun dan gaat ie langer mee dan je tent. Maar zoek gerust verder naar iets anders.
Het is wel beter dat het zeiltje onder het grondzeil van je tent poreus is. Als dat ook waterdicht is, kan het grondzeil van je tent doorslaan als er water tussen het grondzeiltje van je tent en het zeil dat je eronder legt komt.
Ave schreef:
do 12 okt, 2023 15:21
Het is wel beter dat het zeiltje onder het grondzeil van je tent poreus is. Als dat ook waterdicht is, kan het grondzeil van je tent doorslaan als er water tussen het grondzeiltje van je tent en het zeil dat je eronder legt komt.
Je moet gewoon zorgen dat het onderzeil niet buiten de tent uitsteekt. De goedkoopste en lichtste folie van de bouwmarkt is op die manier genoeg om een op diverse plekken lekkend grondzeil te compenseren, althans bij mijn tent.
Het op een-na-lichtste dan.
Voor mij echt geen poreus zeiltje. Zoals Leon zegt, zorgen dat het niet uitsteekt. Gaat altijd zonder problemen. En zonder zeiltje onder mijn tent is al helemaal geen optie. Ik krijg al buikpijn bij het idee.
Hoi, heeft iemand hier een MSR tent met footprint?

Ik kom er maar niet op hoe ze het hebben bedacht bij MSR. De binnen- en buitentent haak je netjes aan de stok, aan dat lintje van de binnentent komt een haring om af te spannen.
Maar die losse touwtjes (of de lintjes) bij de footprint? Ik krijg hem niet mooi strak erbij, als ik dat wil kost het me 4 extra haringen en dat wil ik niet.

Iemand dé oplossing al gevonden toevallig? Ik verneem het graag.
Sannesport schreef:
ma 12 feb, 2024 08:48
Hoi, heeft iemand hier een MSR tent met footprint?
Ja ik. De Hubba Hubba, maar wellicht heb jij eenander model. Maar de footprint span je tegelijkertijd met de binnentent. Op iedere hoek 1 haring waarmee je zowel de footprint als de binnentent vastzet. Daarna de stokken plaatsen, vasthaken en de buitentent erom heen.

Bij het afbreken vouw ik de binnentent altijd ín de footprint zodat de binnentent schoon blijft.

Heb je hier wat aan Sanne?
Ik heb een Hubba Hubba uit 2011, lichtgroen. Wat ik doe:
- footprint op de grond
- binnentent erop leggen
- de stokken door de oogjes van binnentent en footprint
- alles optillen en een mooi plekje zoeken
- haringen (vier) door de touwtjes van de binnentent
- buitentent erover en de oogjes van de buitentent om de stokken doen en de twee haringen voor de vestibules plaatsen
De touwtjes van de footprint gebruik ik dus niet.

De touwtjes van de footprint gebruik ik alleen als ik eerst de buitentent wil opzetten.
Dat doe ik bijv. als het regent:
- footprint op de grond
- haringen (vier) door de touwtjes van de footprint
- de stokken door de oogjes van footprint
- buitentent erover en de oogjes van de buitentent om de stokken doen en de twee haringen voor de vestibules plaatsen
- binnentent erin doen en de oogjes van de binnentent om de stokken doen.
En bij het afbreken in de regen dan dit in de omgekeerde volgorde doen zodat de binnentent droog blijft.
JanH schreef:
ma 12 feb, 2024 12:21
Ik heb een Hubba Hubba uit 2011, lichtgroen. Wat ik doe:
- footprint op de grond
- binnentent erop leggen
- de stokken door de oogjes van binnentent en footprint
- alles optillen en een mooi plekje zoeken
- haringen (vier) door de touwtjes van de binnentent
- buitentent erover en de oogjes van de buitentent om de stokken doen en de twee haringen voor de vestibules plaatsen
De touwtjes van de footprint gebruik ik dus niet.

De touwtjes van de footprint gebruik ik alleen als ik eerst de buitentent wil opzetten.
Dat doe ik bijv. als het regent:
- footprint op de grond
- haringen (vier) door de touwtjes van de footprint
- de stokken door de oogjes van footprint
- buitentent erover en de oogjes van de buitentent om de stokken doen en de twee haringen voor de vestibules plaatsen
- binnentent erin doen en de oogjes van de binnentent om de stokken doen.
En bij het afbreken in de regen dan dit in de omgekeerde volgorde doen zodat de binnentent droog blijft.
Helaas hebben de nieuwe footprints van MSR die oogjes niet meer. Alleen de touwtjes. Daardoor kun je niet meer zo makkelijk eerst de buitentent opzetten.
-arnout- schreef:
ma 12 feb, 2024 13:32
Helaas hebben de nieuwe footprints van MSR die oogjes niet meer. Alleen de touwtjes. Daardoor kun je niet meer zo makkelijk eerst de buitentent opzetten.
Zoals zo vaak: niet elke vernieuwing is een verbetering.... :(
-arnout- schreef:
ma 12 feb, 2024 13:32
Helaas hebben de nieuwe footprints van MSR die oogjes niet meer. Alleen de touwtjes. Daardoor kun je niet meer zo makkelijk eerst de buitentent opzetten.
Gelukkig zijn de maten wel hetzelfde gebleven, daardoor kan ik de oude footprint (met oogjes!) die ik bij de Hubba Hubba HP kocht probleemloos met de nieuwe HH NX gebruiken. Je vraagt je af wat de overweging is geweest om die oogjes te laten vervallen.
Fytsreizger schreef:
ma 12 feb, 2024 11:09
Sannesport schreef:
ma 12 feb, 2024 08:48
Hoi, heeft iemand hier een MSR tent met footprint?
Ja ik. De Hubba Hubba, maar wellicht heb jij eenander model. Maar de footprint span je tegelijkertijd met de binnentent. Op iedere hoek 1 haring waarmee je zowel de footprint als de binnentent vastzet. Daarna de stokken plaatsen, vasthaken en de buitentent erom heen.

Bij het afbreken vouw ik de binnentent altijd ín de footprint zodat de binnentent schoon blijft.

Heb je hier wat aan Sanne?
Ik dacht ook dat ze het zo wilden, maar bij mij zijn de lusjes van de footprint dan te lang, of die van de binnentent te kort.

Had dit eerder al bij de Hubba NX 1 en nu bij de Hubba hubba, denk dus dat t kwa model niet echt uitmaakt, maar meer dat ik de logica maar niet wil zien 🤣
Sannesport schreef:
ma 12 feb, 2024 15:44
Fytsreizger schreef:
ma 12 feb, 2024 11:09
Sannesport schreef:
ma 12 feb, 2024 08:48
Hoi, heeft iemand hier een MSR tent met footprint?
Ja ik. De Hubba Hubba, maar wellicht heb jij eenander model. Maar de footprint span je tegelijkertijd met de binnentent. Op iedere hoek 1 haring waarmee je zowel de footprint als de binnentent vastzet. Daarna de stokken plaatsen, vasthaken en de buitentent erom heen.

Bij het afbreken vouw ik de binnentent altijd ín de footprint zodat de binnentent schoon blijft.

Heb je hier wat aan Sanne?
Ik dacht ook dat ze het zo wilden, maar bij mij zijn de lusjes van de footprint dan te lang, of die van de binnentent te kort.

Had dit eerder al bij de Hubba NX 1 en nu bij de Hubba hubba, denk dus dat t kwa model niet echt uitmaakt, maar meer dat ik de logica maar niet wil zien 🤣
Op YouTube een aardig filmpje hoe je met een klein hulpmiddel jzelfs zonder footprint je Huba met alleen de buitentent opzet.
https://www.youtube.com/watch?v=PxpmDjB20tQ.
Ga daarvoor naar 2 minuten.
-arnout- schreef:
ma 12 feb, 2024 19:15
Op YouTube een aardig filmpje hoe je met een klein hulpmiddel jzelfs zonder footprint je Huba met alleen de buitentent opzet.
https://www.youtube.com/watch?v=PxpmDjB20tQ.
Ga daarvoor naar 2 minuten.
Dat “kleine hulpmiddel”, die banden waarmee hij de rechthoek maakt, zitten die er dan nu standaard bij? Die zitten niet bij mijn Hubba Hubba HP uit 2011.
JanH schreef:
ma 12 feb, 2024 20:48
-arnout- schreef:
ma 12 feb, 2024 19:15
Op YouTube een aardig filmpje hoe je met een klein hulpmiddel zelfs zonder footprint je Huba met alleen de buitentent opzet.
https://www.youtube.com/watch?v=PxpmDjB20tQ.
Ga daarvoor naar 2 minuten.
Dat “kleine hulpmiddel”, die banden waarmee hij de rechthoek maakt, zitten die er dan nu standaard bij? Die zitten niet bij mijn Hubba Hubba HP uit 2011.
Nee, in ieder geval niet bij die van mij. De link is meer bedoeld als suggestie voor de doehetzelfers onder ons om zoiets zelf te maken. Dat is niet heel ingewikkeld.