Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wanneer ben je te oud voor een solo-fietsreis?

Dit topic is opgeschoond. Graag on topic blijven.

Moderator
joukon schreef:
vr 26 jan, 2024 11:40
Ik vind het best alarmerend dat in Amsterdam vooral jongeren als kwetsbaar op de fiets tevoorschijn komen in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar. Gevolgd door jongeren in leeftijdsgroep 12-17 jaar. Verder ouderen boven de 70 jaar.

Solo op fietsreis gaan? Mijd de hoofdstad van Nederland?
Alarmerend, ja zeker. Maar je kan alleen maar een conclusie trekken en er iets aan doen wanneer je weet wat de oorzaak van die kwetsbaarheid is. Ook zonder referentiekader, hoe verhoudt dit zich tot andere leeftijdsgroepen en wat zijn de verschillen, zegt zo iets heel weinig.
Als ik door de, best grote, afdeling gebroken heupen van het ziekenhuis loop en ik zie de leeftijden van de deelnemende gasten dan durf ik heel onwetenschappelijk voor mezelf toch wel een paar voor de hand liggende conclusies te trekken.
De voornaamste: vooral veel blijven bewegen.
Of blijf weg uit het ziekenhuis, want het is het voorportaal van het paradijs.
Inmiddels ben ik 76 en heb me in plaats van de vraag in dit topic eerder afgevraagd hoe lang kan en mag ik dit nog doen.

Ik voel me niet oud en zeker niet te oud en probeer mijn conditie op peil te houden door wekelijks 3 a 4 maal een tocht van plm. 50 a 60 km te rijden op de racefiets. Ik realiseer me wel degelijk dat ik kwetsbaar ben en niet moet proberen de jonge hond uit te hangen. Gehoor, gezichtsvermogen, reactievermogen e.d. neemt eenmaal af.
Goed en gezond eten, voldoende slaap, wandelen en lichamelijke oefeningen en alles wat maar bijdraagt aan een gezond lijf draagt bij aan een goede condities. Voor het geheugen: lees en maak puzzels e.d. Voor ontspanning ga eens naar de de sauna. Het betekent ook dat je je in het een en ander beperkt zoals alcohol en roken.
Ben je een maandje grieperig, vermoeid of zit het weer een paar weken niet mee en kun je niet naar buiten, dan neemt de conditie snel af en dan doe je er gemiddeld veel langer over om te herstellen dan jonge mensen.

Zo lange je je goed voorbereid voor een solo-fietsreis kan het lang an desnoods aangepast in duur en belasting. B.v. 2 weken ipv een maand, dichter bij huis ipv naar verweggistan zodat je snel en gemakkelijk weer naar huis kunt, of ipv kamperen elders onderdak. Het gaat immers om het plezier.