Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Babboe bakfietsen breken in twee - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Babboe bakfietsen breken in twee

Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 17:21
Shorttrack schreef:
zo 11 feb, 2024 15:56
Eens het probleem een definitieve oplossing heeft gekregen zou men eigenlijk opnieuw moeten beginnen meten.
[QA-manager modus]Niks 'eigenlijk'. Zulke essentiële zaken registreer je 100%. [\QA]
Registeren moet je altijd inderdaad. Maar je krijgt nu wel de misleidende informatie (want dat wordt over het algemeen toch vaak verkeerd geïnterpreteerd) dat wanneer je een babboe koopt, je 1 op 4545 kans hebt dat hij gaat breken. Terwijl dat nu het geval niet (toch bijna niet meer neem ik aan) zal zijn.

Dat cijfer geld dan wel weer als je een tweedehands model zou kopen die gefabriceerd is in 2019. Terwijl je het dan nog altijd niet klopt omdat je dan juist veel meer kans hebt op een productiefout.

Maarja. Aan reputatie kun je natuurlijk niet veel doen.
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 10:58
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 09:26
0,022%... 1/0,00022 = 1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
Dat is een heel lastige. Bij mij persoonlijk is zeker een kwart van de frames gebroken. Gelukkig gebeurde dat nooit op een dramatische manier, want dat is hier het punt.

Ik schrik hier van. Dat is toch veel? Ik heb nog nooit een frame gehad waar een barst in kwam of dat het frame ook letterlijk brak en ik 'fiets' al behoorlijk lang mee.

Ik heb overigens wel een aluminium zadelpen eens gebroken, maar die moet ook 40 cm lang zijn, omdat hij heel ver uit mijn stadsfietsframe steekt door het model. Dat breken voelde ik aankomen, maar voor de zekerheid ligt er al een tweedehands lange stuurpen in de voorraad. Ik hou dus ook niet meer zo van frames, waar je een lange zadelpen voor nodig hebt, om in de juiste fietspositie te komen.
Er breken best wel eens frames, maar hoeveel zou ik niet weten. Zelf heb ik een paar jaar geleden een gebroken stuur gehad bij mijn toen nauwelijks gebruikte Koga stadsfiets uit 1988. Dat stuur was ook opmerkelijk licht, dus verrassend was het ook weer niet. Het probleem bij zulke statistieken is dat bij producten waarvan er veel verkocht zijn er ook vaker problemen kunnen opduiken.
20240214_225722.jpg
Hier nog een Belgisch artikel over het verbod van verkoop

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240215_92720849


En we kregen vanochtend een telefoon van onze fietsenmaker om de bestelbon van onze babboe boven te halen voor de terugroepingsactie.

Ben benieuwd wat daarvan gaat komen. Onze bakfiets is van begin 2018.
Shorttrack schreef:
do 15 feb, 2024 12:24

En we kregen vanochtend een telefoon van onze fietsenmaker om de bestelbon van onze babboe boven te halen voor de terugroepingsactie.
Is er bekend wat ze dan gaan doen bij die terugroep actie, of is de fietsenmaker gewoon vast pro-actief aan het bellen zodat niet iedereen hem gaat bellen?
Berger schreef:
do 15 feb, 2024 15:46
Shorttrack schreef:
do 15 feb, 2024 12:24

En we kregen vanochtend een telefoon van onze fietsenmaker om de bestelbon van onze babboe boven te halen voor de terugroepingsactie.
Is er bekend wat ze dan gaan doen bij die terugroep actie, of is de fietsenmaker gewoon vast pro-actief aan het bellen zodat niet iedereen hem gaat bellen?
Geen idee eigenlijk. Onze fietsenmaker is (voor zover in weet) de enige officiële babboe dealer in België. Dus ik hoop dat zij opdracht gekregen hebben van babboe om mensen te contacteren.
Onze buren die ook een babboe hebben kregen vandaag een mail van babboe. Met daarin de boodschap de fiets voorlopig niet meer te gebruiken.

Onze fietsenmaker heeft ook een dossier aangemaakt voor ons.

Heb net 200 euro aan onderdelen besteld om de fiets weer op te onderhouden.

Eigenlijk zijn wij helemaal niet van plan om er niet meer mee te fietsen.

Ik hoop gewoon dat het bedrijf niet failliet gaat. Want als je dan essentiële onderdelen nodig hebt is het gewoon over en uit voor de fiets.

Tot nu toe hebben we nog nooit iets moeten aanschaffen dat echt specifiek van babboe moest komen perse. Enkel een spatbord. Maar dat kun je makkelijk met een ander spatbordje oplossen.


In ieder geval merk ik op de facebookpagina's over bakfietsen waar ik op zit dat het vertrouwen volledig weg is in babboe. Mensen veroordelen zelfs anderen die aangeven toch door te fietsen op hun babboe.

Ik ga morgen de fiets eens op zijn kant leggen om alles een goed te inspecteren. En mijn neef is een lasser. Ga hem eens om advies vragen hierover. Of ik zelf of hij kan zien of er ergens een structureel risico kan zijn.

Maar ik ben niet bang dat mijn fiets ineens gaat breken nu. Fiets er al 6 jaar op.
Shorttrack schreef:
za 17 feb, 2024 22:10
Onze buren die ook een babboe hebben kregen vandaag een mail van babboe. Met daarin de boodschap de fiets voorlopig niet meer te gebruiken.
Dat is wel heftig. Heftiger dan "Wij adviseren u binnen niet al te lange tijd contact met ons op te nemen" of zoiets.
Leon schreef:
zo 18 feb, 2024 10:24
Shorttrack schreef:
za 17 feb, 2024 22:10
Onze buren die ook een babboe hebben kregen vandaag een mail van babboe. Met daarin de boodschap de fiets voorlopig niet meer te gebruiken.
Dat is wel heftig. Heftiger dan "Wij adviseren u binnen niet al te lange tijd contact met ons op te nemen" of zoiets.
We hebben nu zelf ook de mail gekregen. Ik denk dat dit meer uit voorzorg wordt gedaan. Beetje uit verplichting ook denk ik.

De onduidelijkheid over de situatie doet er niet veel goeds aan. Ik merk dat de mensen wat zenuwachtig zijn in mijn omgeving. Mensen laten hun fiets nakijken bij de fietsenmaker om te zien of alles in orde is. Ik vraag mij af hoe die fietsenmaker ziet of er geen lasfouten in het zitten. En als je fietsenmaker wat overmoedig is zou hij zomaar een fout advies kunnen geven.

Maar de berichtgeving geld denk ik voor alle bakfietsen momenteel. Die van de buren is nog minder dan 2 jaar oud. Doe zou normaal gezien niet binnen de probleemgevallen moeten liggen. Dat is toch wat ik lees althans.

Ik vrees voor een faliesement.
Hoeveel kilogram mag je in die bak laden. Neem aan dat ze niet over personen willen hebben. :wink:
WimB schreef:
zo 18 feb, 2024 13:41
Hoeveel kilogram mag je in die bak laden. Neem aan dat ze niet over personen willen hebben. :wink:
Er mag 100kg in de bak zelf. We hebben hem al meerdere keren gebruikt om mee te filmen. En bij een trouw heeft er ook al iemand voorin gezeten.

Soms vervoer ik mijn vriendin en twee kinderen in ze bak.

Maar heb niet het idee dat het allemaal dan tegen zijn limiet zit. Het trekt wat zwaarder op en hij ligt wat vaster op de weg. Dat is het enige.

Maar ik heb niet het idee dat er vanalles ineens begint door te buigen.
Een kijkje nemen onder de chassis?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 18 feb, 2024 16:10
Een kijkje nemen onder de chassis?
Ben van plan dat een deze dagen te doen. Ook zit er een beetje roest op het frame. Ga dit ook behandelen.

Maar ik denk dat ik niets ga kunnen zien of opmerken. Eens dat het scheurt zal het ook vrijwel direct breken/doorbuigen denk ik. Denk niet dat daar veel tijd tussen zit.
Maar ik ben zeker niet ongerust
Vandaag de fiets even op zijn kant gelegd.

Toch wel wat roest te vinden. Het staal is wel nog hard. Heb er stevig in zitten porren met een schroevendraaier maar het gaf geen kik.

Nu zou ik het graag behandelen. Echter weet ik niet of dit mij ten goede zal doen voor de (eventuele) terugroepactie.

Hieronder wat foto's

Had graag jullie mening gehoord over de roest.
20240218_170915.jpg
20240218_170906.jpg
20240218_170830.jpg
20240218_170802.jpg
20240218_170758.jpg
Als een stalen fiets er zo na enkele jaren uitzag zou je je bekocht voelen. Waardeloze lak zo te zien.
Fedor schreef:
zo 18 feb, 2024 19:06
Als een stalen fiets er zo na enkele jaren uitzag zou je je bekocht voelen. Waardeloze lak zo te zien.
Enkele jaren na aankoop kregen we van meerdere mensen de horen dat de babboes snel roest vertonen.

Ik ga nog even afwachten op wat babboe ons gaat aanbieden. En daarna ga ik het eens goed behandelen.
Ik zie dat er een soort versterkingsplaat onder de buis doorloopt. Maar of die afdoende zou zijn? Wat een bonk roest, met staalborstel schuren en met metaalprimer afwerken en schilderen.
Shorttrack schreef:
zo 18 feb, 2024 12:33
Ik vraag mij af hoe die fietsenmaker ziet of er geen lasfouten in het zitten.
Niet. Aan zo'n roestbak zijn lasfouten moeilijk meer te herkennen. Bovendien gaat het volgens mij niet om lasfouten maar om een of meer ontwerpfouten.
Je merkt van een opkomende scheur ok niet gemakkelijk iets. Met wat geluk merk je hem zwabberen en kun je nog stoppen. Met wat pech steek je de tramrails over en lig je anderhalve meter verder in twee delen op de grond.