Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De productie van Koga gaat naar Batavus - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De productie van Koga gaat naar Batavus

Tvl900 schreef:
ma 05 feb, 2024 14:23
Vorig jaar zijn in ons gezin 2 koga’s aangeschaft. Eentje moest teruggenomen worden en de andere is ook niet vlekkeloos..
Zijn we natuurlijk wel benieuwd wat er dan mis mee was. :idea:
Bij dat bedrijf zal de sfeer niet beter worden. De mannen of vrouwen die aan de knoppen draaien vergeten het of willen het niet weten. Er zijn twee manieren van werken meewerken of tegenwerken jullie zeggen het maar.
Ben even nieuwsgierig… zouden jullie de beslissing om een Koga te kopen hierdoor laten beïnvloeden?
Slow Moving Saddles schreef:
wo 07 feb, 2024 20:43
Ben even nieuwsgierig… zouden jullie de beslissing om een Koga te kopen hierdoor laten beïnvloeden?
Dat is misschien iets te sterk uitgedrukt, maar met deze kennis in het achterhoofd zou ik wel nog kritischer naar sommige dingen kijken.
Er is nu op dit moment niks aan de hand toch?
En wat ook mee speelt is hoe je op een fiets zit! Hoe deze voor je fietst!
Ik heb op meerdere merken en modellen gefietst maar voor mij zat de koga wts vanaf de eerste meter direct perfect, wat ik met de andere niet had.

Als het naar Batavus gaat in de toekomst kritisch zijn/worden dan snap ik wel…

Gr ej
En wat ook mee speelt is hoe je op een fiets zit!
Nadat ik mijn fiets heb afgesteld, zit ik op iedere fiets met de juiste geometrie hetzelfde. Dus ik durf gerust blind een fiets te kopen met de juiste rack&stack, lengte liggende achtervork, hoogte trapas en balhoofdhoek.
Personeel en belang voor Heerenveen is één ding. Dat is natuurlijk niet zo hoopgevend.

maar twijfel over de kwaliteit van Koga's en andere fietsen? Er zijn héél veel fabrieken in Hongarije en Turkije waar ze spullen maken van hoog niveau. Veel autofabrikanten hebben bijvoorbeeld een fabriek in Hongarije. Audi, Porsche, Mercedes, Suzuki, etc. BMW en BYD komen erbij en gaan daar nieuwe fonkelnieuwe fabrieken bouwen.

Dan moet een fiets toch ook wel lukken?
Dan moet een fiets toch ook wel lukken?
Het enige wat van Koga komt is het frame en dat wordt echt niet in Heerenveen gemaakt. De onderdelen in elkaar schroeven kunnen ze ergens anders ook wel. Sowieso verstandig het werk naar de mensen te brengen i.p.v. de mensen naar het werk.
In Hongarije en Turkije, maar ook in China kan je heel goed fietsen maken van een premium of a kwaliteit. Maar wanneer productie naar lage lonenlanden wordt verkast om de winst te maximaliseren en uit te keren en niet om die extra winst te gebruiken om te herinvesteren of kwaliteit te verbeteren, dan is het zo maar mogelijk dat de kwaliteit van de fietsen op termijn toch minder wordt. En de ervaring met private equity bedrijven heeft geleerd dat dit toch wel is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.
Senior2 schreef: En de ervaring met private equity bedrijven heeft geleerd dat dit toch wel is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.
Nu er een nieuwe pensioenwet gaat komen zouden we eens kunnen gaan nadenken. Zou er een manier zijn om het geld in het bedrijf te houden in plaats van naar de aandeelhouder.
WimB schreef:
do 08 feb, 2024 11:23
Senior2 schreef: En de ervaring met private equity bedrijven heeft geleerd dat dit toch wel is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.
Nu er een nieuwe pensioenwet gaat komen zouden we eens kunnen gaan nadenken. Zou er een manier zijn om het geld in het bedrijf te houden in plaats van naar de aandeelhouder.
Ik ben blij dat je hier 2 aparte zinnen van maakt.
1 Nadenken kan sowieso geen kwaad
2 Winst (gedeeltelijk) in een bedrijf laten zal vaak niet verkeerd zijn. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wie zijn geld in een bedrijf stopt en waarom. Als ik een stukje van mijn spaargeld in een bedrijf steek, dan wil ik daar wel graag iets (in redelijke mate) van terugzien. Niet iedere investeerder is natuurlijk direct een egoïstische graaier.
Tijd zal het leren uiteindelijk….
Als het zover is dan kunnen er echte conclusies getrokken worden…

Gr ej
ej groningen schreef: Tijd zal het leren uiteindelijk….
Als het zover is dan kunnen er echte conclusies getrokken worden…

Gr ej
Dat lijkt me in ieder geval niet slim.
Er waren en misschien zijn ze er nog die hadden voor het personeel een premievrij pensioenfonds.
Senior2 schreef:
do 08 feb, 2024 11:10
In Hongarije en Turkije, maar ook in China kan je heel goed fietsen maken van een premium of a kwaliteit.
Dat klopt inderdaad. Ik weet nog dat “wij” een jaar of twintig of zo geleden langzaam in de gaten kregen dat het fabriekswerk stilletjes steeds meer naar landen als bijvoorbeeld China en Vietnam werd verplaatst. Om onszelf een beetje in slaap te sussen verzonnen we de twee termen “kennis-economie” en “maak-economie”. Iets in de geest van “laat die domme Chinezen de dingen maar produceren, dan doen wij het lucratievere denk-en ontwikkelwerk wel”.
Ik vroeg me toén al af hoe lang die Chinezen “zogenaamd dom” zouden blijven. Inmiddels hebben we het antwoord.
Ik bedoel met tijd zal het leren over waar dit topic over ging, over de fietsen naar batavus…niet over personeel pensioen etc

Gr ej
Wij als Signature dealer (en inderdaad de grootste dealer ter wereld), maken ons ook een beetje zorgen.
Maar dat heeft meer met lange levertijden van Koga te maken. Vandaar wij tegenwoordig het gelijkwaardige merk Maxx voeren met levertijden van 2 tot 4 weken. Maxx bestaat al 30 jaar. Want als ondernemer wil ik niet van een of twee merken afhankelijk zijn.

Ik vind het jammer dat Koga productie naar het buitenland verdwijnt, maar ik hoop dat dit de kwaliteit van de afmontage naar een hoger pijl brengt.
Bij Koga zijn wij altijd langer bezig met alles goed te monteren in vergelijking met een Santos of idworx. (i.e. andere boutjes, verkeerd gemonteerde onderdelen goed monteren, likje montagpasta, spaakspanning extra goed controleren, draadjes beter wegwerken etc.). Het snelle -slordige- monteren in Heerenveen verklaart voor een deel het prijsverschil tussen de merken.

Ik sprak afgelopen week de zoon van de oprichter van Koga (Gerrit -idworx- Gaastra is de zoon van Andries Gaastra). Die vertelde dat het Andries echt pijn heeft gedaan dat Koga zo verandert. Meer kun je persoonlijk aan Gerrit vragen op woensdagavond 27 maart op onze jaarlijkse idworx avond.

Hier kun je het interview nalezen dat ik ooit met Andries heb gehouden (Hij kwam toen met zijn fotoalbums naar de Westerstraat)

https://www.vakantiefietser.nl/201001/i ... hter-koga/
De Vakantiefietser schreef:
vr 16 feb, 2024 09:50
Wij als Signature dealer (en inderdaad de grootste dealer ter wereld), maken ons ook een beetje zorgen.
Maar dat heeft meer met lange levertijden van Koga te maken. Vandaar wij tegenwoordig het gelijkwaardige merk Maxx voeren met levertijden van 2 tot 4 weken. Maxx bestaat al 30 jaar. Want als ondernemer wil ik niet van een of twee merken afhankelijk zijn.

Ik vind het jammer dat Koga productie naar het buitenland verdwijnt, maar ik hoop dat dit de kwaliteit van de afmontage naar een hoger pijl brengt.
Bij Koga zijn wij altijd langer bezig met alles goed te monteren in vergelijking met een Santos of idworx. (i.e. andere boutjes, verkeerd gemonteerde onderdelen goed monteren, likje montagpasta, spaakspanning extra goed controleren, draadjes beter wegwerken etc.). Het snelle -slordige- monteren in Heerenveen verklaart voor een deel het prijsverschil tussen de merken.

Ik sprak afgelopen week de zoon van de oprichter van Koga (Gerrit -idworx- Gaastra is de zoon van Andries Gaastra). Die vertelde dat het Andries echt pijn heeft gedaan dat Koga zo verandert. Meer kun je persoonlijk aan Gerrit vragen op woensdagavond 27 maart op onze jaarlijkse idworx avond.

Hier kun je het interview nalezen dat ik ooit met Andries heb gehouden (Hij kwam toen met zijn fotoalbums naar de Westerstraat)

https://www.vakantiefietser.nl/201001/i ... hter-koga/
Overigens is Gerrit Gaastra aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs bij de idworx-stand, dichtbij de stand van de Wereldfietser met het tentenveldje.
De Vakantiefietser is ook op de beurs.
bert sitters schreef:
vr 16 feb, 2024 13:05

Overigens is Gerrit Gaastra aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs bij de idworx-stand, dichtbij de stand van de Wereldfietser met het tentenveldje.
8<
Grappig. Wij staan zaterdag en zondag op het tentenveldje, met onze Gaastra Fyts 4.14. Dat zijn de eerste 2 exemplaren die in NL zijn geleverd, is mij verzekerd (Veenendaal). Begin 2012. Met die van mij heb ik inmiddels bijna 58.000 km gefietst. Afgelopen najaar nieuwe velgen (en spaken) ivm rem-slijtage.
De Vakantiefietser schreef:
vr 16 feb, 2024 09:50
Bij Koga zijn wij altijd langer bezig met alles goed te monteren in vergelijking met een Santos of idworx. (i.e. andere boutjes, verkeerd gemonteerde onderdelen goed monteren, likje montagpasta, spaakspanning extra goed controleren, draadjes beter wegwerken etc.). Het snelle -slordige- monteren in Heerenveen verklaart voor een deel het prijsverschil tussen de merken.
Zou dat laatste waar zijn; vast, maar stelt het iets voor? Natuurlijk scheelt het iets, maar hoeveel montage-uren bespaart de fabrikant door het slordig te doen? Een heel uur? Dat lijkt me al stug. Als we één montage-uur in een fabriek 100 euro noemen dan is het verschil in kostprijs* af Heerenveen dus 100 euro. Het verschil zou ook veel minder kunnen zijn.

Misschien hadden ze Koga aan Ikea kunnen overdoen. :wink: Dan mag je zelf ook klussen, maar dat weet je dat tenminste van tevoren. :idea:
Leon schreef:
vr 16 feb, 2024 17:07
Misschien hadden ze Koga aan Ikea kunnen overdoen. :wink: Dan mag je zelf ook klussen, maar dat weet je dat tenminste van tevoren. :idea:
Perfect idee. Waarschijnlijk zijn we te welvarend voor geworden. Als ik bij ons in het dorp voor de PLUS ga staan en ik vraag aan de mensen die daar naar binnen gaan "kunt u een band plakken".
De tijd dat je speciaal naar Bergen op Zoom ging voor onderdelen is ook, ja ik weet het eigenlijk niet.
Bedrijven ze doen allemaal hetzelfde. Kopen wereldwijd kopen maken een product enz enz. Daar iets niets mis mee hoor.
Maar dat merk gebonden zijn ik weet het niet. Campagnolo het beste wat er is.