Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Grandonneur schreef:
wo 20 dec, 2023 16:08
wat was ook alweer de fiets in kwestie?
Een oude giant terrago mountainbike uit begin jaren 90.
Dan denk ik zomaar dat deze voorgestelde setjes niet gaan passen. Maar nogmaals, m'n advies is om je eerst even in te lezen op balhoofdsetjes..
het gaat denk ik om deze fiets:
20230708_152100.jpg
20230708_152100.jpg (131.08 KiB) 967 keer bekeken
een Giant Terrago van ongeveer 1995
(naar mijn mening een prima basis voor een toer- of reisfiets)

je stuurpen is de volle 1 inch dikte. dus je balhoofdsstel is 1 1/8 e inch als eerste (maat-)aanduiding.
daarna ben je voor de precieze maten afhankelijk van de dikte van het staal van je frame en van de ring boven je vorkkroon, zeg maar.
demonteren en opmeten is een manier om achter de maten die je nodig hebt te komen.
er is een 'tooltje' voor dit opmeten, maar ik kan de goede even niet vinden.

hier staat uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=RC9nzZGSniE

voor plaatsen heb je eigenlijk speciaal gereedschap nodig. vooraf de cups scheef in de je frame drukken is een 'no go'.

het loshalen is me laatst wel een keer zonder speciaal gereedschap gelukt: om de oude conus van de voorvork af te krijgen, wilde ik er niet direct een schroevendraaierpunt tussen tikken, bang om wat te beschadigen. ik heb er eerst een scheermesje van opzij tussen getikt, daarvoor was er ruimte om er met beleid een scherpe schroevendraaierpunt tussen te tikken en zo de conus los te krijgen.

ben benieuwd naar een (foto)verslag want dit gaat je lukken!
hier https://www.parktool.com/en-int/blog/re ... ion-system ook nog wat uitleg en achtergronden

en uiteraard hier (!) https://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Ik zal als ik er zelf bij ben foto's maken van het (de)monteren van het balhoofd.

Nog even een opsomming van wat er gaat gebeuren aan de fiets.

- Nieuw stuur (soort replica van de jonas h bar)
- foam grips
- nieuw stuurpen die hoger kan en meer reach heeft.
- nieuw balhoofd
- (van 8 speed slx naar) 9 speed shimano xt
- vooraan wordt enkel het derailleur vervangen van een slx naar een lx
- nieuwe ketting
- wielen voor en achter worden vervangen

Het meeste komt van een donorfiets. De tandwielen voor de 9 speed zijn nog in orde en worden mee over gezet naar mijn fiets.

De magura velgremmen worden even uitgesteld. Ik weet dat de leiding sowieso te kort gaan zijn. Wil dat eerst nog beter bekijken.
Daarom worden de remblokjes (doe nu op zijn) vervangen door koolstop remblokken. En de rwmgrepen worden ook tijdelijk vervangen. Dat moet omdat mijn huidige remgrepen en shifters uit 1 stuk bestaan.
Ik neem koolstop remblokken en geen goedkope omdat ik mezelf ken en "tijdelijk" nog eens heel lang kan duren.
De Fiets in omgebouwd (foto's volgen nog)

We wilden nog proberen om de magura voorrem al te installeren omdat we hoopte dat de leiding misschien toch net lang genoeg ging zijn. Maar dit was helaas niet het geval. Dus gewoon de canti's voor en achter met koolstop.

Ik heb er nog maar 100 meter op kunnen fietsen maar het voelde al prima aan. Was aangenaam verrast van het stuur. Na al die tijd met dat korte stuur gereden te hebben was ik er eigenlijk al aan gewend geraakt. De langere stuurpen met meer reach geeft ook een comfortabelere zithouding. Hij is nog niet afgesteld maar voor nu is het al een upgrade.

Het alivio derailleur vooraan is nu vervangen door een lx. Was eigenlijk wel tevreden van die alivio aangezien ik zelden vooraan schakel. Maar als er dan toch iets beters is waarom ook niet natuurlijk.

Achteraan had ik een xt voorzien in plaats van de stx. De stx is uiteindelijk blijven zitten. De stx schakelde gewoonweg erg goed en ik vind de look veel mooier dan de xt. De schifters ga ik denk ik wel nog vervangen. De stx schifters moest ik minder ver induwen om te schakelen. Bovendien mist het wijzertje dat aangeef in welke versnelling je zit bij een van de schifters. Dat maakt nu niet zoveel uit. Maar ik kijk er toch regelmatig na heb ik gemerkt.

De as van het voorwiel was bijna volledig uitgedroogd en hebben we dan ook maar weer mooi ingevet. achterwiel uiteraard ook direct meegenomen.
Nieuwe ketting en handvatten erop en alles was weer gedaan.

Nu enkel nog een nieuw balhoofd bestellen en vervangen en die magura remmen nog eens bekijken.

Morgen ga ik een uitgebreidere testrit kunnen maken naar mijn werk. Het derailleur achter moet nog wat afgesteld worden. Daar hadden we niet zoveel tijd meer voor.

Ik zou ook graag nog een kettingkast monteren. Merk toch dat de ketting te snel vuil wordt. En ik moet ook altijd mijn veters en broek weg steken zodat ze er niet tussen geraken.
Leuk, een update. je bent goed bezig, een leerzaam (en dankbaar) proces.
Shorttrack schreef:
di 26 dec, 2023 20:02
Ik zou ook graag nog een kettingkast monteren. Merk toch dat de ketting te snel vuil wordt. En ik moet ook altijd mijn veters en broek weg steken zodat ze er niet tussen geraken.
Kettingkast met derailleurs?
Grandonneur schreef:
di 26 dec, 2023 20:53
Kettingkast met derailleurs?
Enkel vooraan een bescherming.
Mijn eerste ervaringen met het nieuwe stuur.

Het stuur heeft een erg grote impact op comfort en rijgedrag l. Het verasste mij een beetje. Had het wel verwacht natuurlijk maar het is "extremer" als ik gedacht had.

Ik voel me ineens een stuk zekerder in de bochten en op de fiets algemeen. Voorheen ging ik vlotjes door de bochten maar soms vond ik het nog wat spannend. Zeker als het wegdek dat was. Nu heb ik het gevoel dat ik veel meer controle heb over de fiets.

Het stuur geeft gevoelsmatig ook veel meer de indruk dat de fiets nu meer geschikt is als trekkingsfiets. Dit omdat ik nu meer ontspannen op mijn fiets lijk te zitten. Ook het optrekken en vaart houden is gemakkelijker geworden. Dit ondanks ik wat meer rechtop zit nu.

Het stuur is nog niet helemaal goed afgesteld. Maar desondanks is het een enorme verbetering. Ook al was ik gewend aan mijn vorig smal stuur.

Er worden veel handposities aangeboden. Maar merk wel dat hiervoor de positie van jet stuur nog wat aangepast moet worden. De houding is niet helemaal lekker wanneer ik het stuur ergens anders vast neem.

Zoals je op de foto ziet is er veel plek op het stuur. De lamp ga ik ooit eens vervangen. Deze dient ook direct als telefoonhouder maar het licht staat mij niet aan. Hij verlicht maar een klein deel van de weg (2 meter voor de fiets) en toch worden mijn tegenliggers behoorlijk verblind.

Ik heb trouwens ook een nieuw belletje gekregen.

Conclusie

Dik tevreden met het nieuwe stuur. Ben blij dat ik er toch voor gegaan ben ondanks ik er toch mijn bedenkingen over had. Zeker over de breedte van het stuur.
20231228_161810.jpg
Nu nog een foto ter vergelijking met mijn vorig stuur.

Uiteraard ben ik vergeten een foto te nemen van enkel het stuur. Maar gelukkig heb ik deze nog.

Zoals je ziet is het een behoorlijk verschil.
Mijn vorig stuur was ook echt wel te kort vond ik zelf. De bar ends hielpen wel en daar maakte ik ook veel gebruik van.

De 45° hoek op mijn nieuw stuur bevalt ook beter dan het bijna recht stuur eerst.
20231228_161810.jpg
20230702_221630.jpg
20230702_221630.jpg (81.64 KiB) 725 keer bekeken
20230702_221640.jpg
20230717_103400.jpg
Heerlijk om over deze upgrade te lezen. Dat zo iets ‘eenvoudigs’ als een andere stuur zoveel fietsplezier kan brengen :lol:

Mocht je toch de Magura’s willen monteren, ik heb nog leiding liggen. Kun je zo van me overnemen.
De fiets is nu bij de fietsenmaker. Het is bij iemand anders die ik nog niet ken persoonlijk. Maar via mond op mond reclame weet (denk) ik dat het eerlijke en goede fietsenmaker is. Hij wilde echter mijn magura remmen niet monteren. Dat had hij immers nog nooit gedaan zei hij. Wel al afgesteld aangezien hij fietsen verkoop met magura velgremmen. Hij gaat wel de fiets eens volledig nakijken en alles afstellen. Want dat bleek wel nodig te zijn.

Helaas waren mijn vermoedens over de montage van de nieuwe onderdelen juist.

Die vriend van mij (eerder een kennis maar ik ken hem ondertussen al een stuk beter) heeft al de onderdelen voor mij vervangen. Maar helaas was eigenlijk niets goed afgesteld.

- speling op het balhoofd
- remmen werkten wel maar niet optimaal
- voorderailleur vervangen maar ging niet op grootste blad
- achter 9-speed van gemaakt maar kleinste tandwiel werd niet gehaald en shiften ging vaak in sprongen van 2

Ondanks dit ben ik wel blij dat hij met heeft willen helpen om alles te vervangen. Hij heeft er niets voor gevraagd en dat scheelt met weer wat geld bij de fietsenmaker natuurlijk. Hij heeft me ook correct geadviseerd bij de aankoop van nieuwe onderdelen.

ondertussen heb ik wat basisgereedschap besteld om zelf wat in de leer te gaan.

Ik wil daarom ook nog eens bekijken om de maguraremmen toch zelf te installeren. Als ik zo wat filmpjes bekijk lijkt het me eerlijk gezegd wel doenbaar. De grootste moeilijkheid zal liggen in het verlengen en verkorten van de leidingen.

Mijn gedachtegang was om de achterste remleiding te gebruiken voor de voorrem om dan een nieuwe leiding te kopen voor de achterste rem. Dan moet ik nog olie kopen om alles opnieuw te vullen. Is het wenselijk om een service kit te kopen hiervoor? (en koop ik dan 1 of 2). Of kan ik ook enkel de leiding en de olie kopen?
De aankoop van dit soort spullen doen mij altijd zeer hard twijfelen over wat ik nodig heb. De installatie wordt gelukkig zeer duidelijk uitgelegd in video's.

nog een bijkomende vraag. Is het belangrijk om een momentschroevendraaier te bezitten? Of komt het niet zo heel nauw allemaal?
Shorttrack schreef:
do 08 feb, 2024 16:21

- speling op het balhoofd
- remmen werkten wel maar niet optimaal
- voorderailleur vervangen maar ging niet op grootste blad
- achter 9-speed van gemaakt maar kleinste tandwiel werd niet gehaald en shiften ging vaak in sprongen van 2


Ik wil daarom ook nog eens bekijken om de maguraremmen toch zelf te installeren. Als ik zo wat filmpjes bekijk lijkt het me eerlijk gezegd wel doenbaar. De grootste moeilijkheid zal liggen in het verlengen en verkorten van de leidingen.

Mijn gedachtegang was om de achterste remleiding te gebruiken voor de voorrem om dan een nieuwe leiding te kopen voor de achterste rem. Dan moet ik nog olie kopen om alles opnieuw te vullen. Is het wenselijk om een service kit te kopen hiervoor? (en koop ik dan 1 of 2). Of kan ik ook enkel de leiding en de olie kopen?
De aankoop van dit soort spullen doen mij altijd zeer hard twijfelen over wat ik nodig heb. De installatie wordt gelukkig zeer duidelijk uitgelegd in video's.

nog een bijkomende vraag. Is het belangrijk om een momentschroevendraaier te bezitten? Of komt het niet zo heel nauw allemaal?
Ik wil toch wat advies geven. Een momentsleutel is vast nodig als je carbon onderdelen hebt, met gewoon boerenverstand gebruiken bij het vastdraaien van boutjes op een stalen of alu fiets heb ik hem nooit gemist.
magura / remmen: ik lees dat je canti’s hebt en ook dat je de remgrepen vervangen hebt naar xt? Ook lees ik dat je xt en stx en 7 en 9 speed onderdelen aan het combineren bent. Dat is, is mijn ervaring, soms niet altijd handig en kan de bovenstaande problemen geven, zorgt voor slecht remmen en schakelen. Mijn voorkeur zou zijn om een passende set te monteren, xt shifters en xt derrailleuers , beide 9 speed.
remmen: magura is leuk maar heeft ook nadelen, kan stuk, is al ouder lees ik. Aan elkaar knutselen van oudere remmen met nieuwe en oude leidingen met de verschillende mogelijkheden mbt de buisjes/ koperen ringetjes en soms vastgeroeste nippels is bij mij niet altijd succesvol gebleken.

Mijn voorkeur zou zijn om van canti naar v brakes te gaan. dit remt echt al een stuk beter, eigenlijk net zo goed als magura’s,, en je hebt dan bij de remgreep passende remmen, vbrakes kun je ook veel eenvoudiger zelf afstellen. Een gebruikt setje v brakes is ook niet duur, in ieder geval goedkoper dan de fles royal blood en de gouden nippeltjes met historische aansluit hulpsetjes.
als je voor bovenstaande zaken je fiets naar de fietsnmaker brengt zou het op maat maken van oude magura’s niet mijn idee zijn van de klus die je eenvoudig zelf uit voert. (Zou voor mij de enige klus zijn die. Ik door een fietsenmaker liet doen - hij heeft het gereedschap)
Al ik de knutsel ervaring van je vriend zo lees zou ik ook de speling op de lagers van de wielen goed controleren, te strak vernieild in korte tijd je naven.
En gebruik een nieuwe ketting als je de tandwielen vervangt.
je kan ook wel op royal blood sparen met deze tip van Martin (in zijn prikbord voor 2023):

Afbeelding
Nu verwacht (hoop) ik dat wanneer de remmen goed geïnstalleerd zijn, ik er jaren niet meer naar hoef te kijken. Hoor zelfs verhalen van mensen die er nog nooit een onderhoud aan hebben gegeven.

Ik heb zelf nog geen materiaal de vloeistof mee te vullen en te ontluchten. Als ik dan zie wat ik kwijt ben aan een onderhoudskit van magura. Als ik apart een gereedschap koop en daarnaast nog olie dan kom ik op minstens evenveel uit. En bij de magura onderhoudskit zitten dan nog nieuw nippels en andere dingen die ik dan meteen kan vervangen.


Ben ik nu verkeerd aan het denken?

Momenteel ben ik nog een poging aan het doen om iemand in mijn omgeving te vinden die er toch ietwat verstand van heeft en mij wil komen helpen. Ik hoop dat dit een eenmalige operatie is. Maar het zou handig zijn dat ik wel weet wat er moet gebeuren moest er iets zijn natuurlijk.


Ik heb de remmen nu toch liggen. Dus ga het ook wel proberen installeren. Binnenkort hebben we een 3de fiets erbij. Dan kan die van mij desnoods even buiten strijd zijn om het op mijn gemak aan te pakken.

Ik had speciaal deze donorfiets gekocht omdat de magura remmen erop zaten. Had er alleen niet bij stil gestaan dat de leidingen niet lang genoeg waren helaas.
Of je verkeerd denkt weet ik niet.
Wel mijn ervaringen: mijn 15 jaar oude winter en regen fiets heeft magura remmen. Nooit iets met slangetjes of olie hoeven doen, als het werkt werkt het en is gereedschap of reparatie spul zeker niet nodig.
Wel gedoe met afstellen, bij half afgesleten blokjes moet het zuigertje eigenlijk dichter naar de velg om goed te remmen. En dat is best gedoe, lukte niet altijd goed.
Wat ik van mijn magura fiets onhandig vind is dat hij al 4 velgen heeft opgegeten, de magura/s lijken dit sneller te doen / minder eenvoudig schoon te spoelen? Blokjes gaan ook niet lang mee, doe zo in de winter 4 maanden met 4 blokjes.

Bij een andere fiets ooit een nippel van een doorgesleten slang van een magura aangesloten en bijgevuld, dit vind ik niet echt handig om te doen, gedoe met verkeerde type, een kliein koperen ringetje wat veel kracht koste om om de buis te krijgen, vastzittende ontluchtingnippel, steeds lucht in de leidingen, uiteindelijk wel gelukt met wat boeren verstand en op zijn kop hangen van remzuigers. Ik heb een liter citroen atf olie voor het bijvullen gekocht / gebruikt, gebruik dit ook voor andere zaken.

Zoals ik aangaf, mijn advies zou zijn v brakes te monteren. Ze gebruiken omdat je ze hebt liggen is misschien een mooi streven om te ontspullen, (is mij nooit gelukt). Of het de beste oplossing is voor jou weet ik niet.
ik ben het qua v-brakes met je eens: prima compromis/optimum qua remkracht, onderhoud en vooral zelfredzaamheid (niet te moeilijk om zelf te monteren en af te stellen. en ook ergens onderweg problemen mee op te lossen)
(in techniekontwikkeling (geschiedenis van de techniek (ieder zijn vak)) zien we hoe iets steeds verder wordt doorontwikkeld en een volgende ontwerp of model op een gegeven moment op aspecten (zoals zelf nog kunnen bewerken of hoeveel hulpmiddelen je daarbij nodig hebt) niet meer voldoen voor bepaald gebruik of bepaalde gebruikers (zoals ik met hydraulische remmen op ene fiets). dus dan krijg je een optimum dat niet bij het laatste snufje of versie/uitvoering ligt)
Mijn fiets is terug van de fietsenmaker en alle problemen zijn opgelost en hersteld.

Enkel bij het voorderalleur had hij wat problemen zei hij.
Wat bleek, de bout waarmee de klem wordt aangespannen doe rond de zadelbuis gemonteerd zit was te lang. De fiets waar het derailleur vandaan komt had een dikkere zadelbuis. Die bout duwde daarom nu tegen het derailleur zelf.
Het duurde even voordat hij dat door had zij hij. Ik had dat zelf ook al gemerkt thuis.
Met een korter boutje erin was alles weer in orde.

Enkel een kettingkast heef hij niet kunnen installeren. Hij had twee modellen geprobeerd. Enkel staken ze beide te ver uit waardoor ze in de weg kwamen van de trappers. Ook zat het derailleur in de weg voor beide modellen.
Ik ga er wellicht dan gewoon zo'n ring op het buitenste tandwiel plaatsen. Dan zal wellicht wel een beetje helpen.
jammer dat het kettingscherm niet gelukt is. het lijkt me dat de fietsenmaker heeft geprobeerd te fitten wat hij/zij in huis had.
een Chainbow van SKS zal toch passen, vermoed ik. als je eens in de buurt ben, dan wil ik het wel samen proberen. (of in het voorjaar als ik weer mobieler ben)
en goed opgelost met de derailleur!
Veloos schreef:
vr 09 feb, 2024 21:54
Of je verkeerd denkt weet ik niet.
Wel mijn ervaringen: mijn 15 jaar oude winter en regen fiets heeft magura remmen.

Wat ik van mijn magura fiets onhandig vind is dat hij al 4 velgen heeft opgegeten, de magura/s lijken dit sneller te doen / minder eenvoudig schoon te spoelen? Blokjes gaan ook niet lang mee, doe zo in de winter 4 maanden met 4 blokjes.
Je Magura winter- en regenfiets, vreet geen velgen omdat het een Magura-fiets is, maar omdat het een winter- en regenfiets is. Om dezelfde reden gaan de blokjes niet zo lang mee.