Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Babboe bakfietsen breken in twee - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Babboe bakfietsen breken in twee

Het ziet er niet echt sexy uit, maar roestbak, bonk roest?
Ik begrijp dat de bakfiets 6 jaar oud is, maar die roest is natuurlijk niet van afgelopen januari.
Blijkbaar heb je in die 6 jaar ook nooit aan de onderkant van die fiets gekeken, en heeft de fietsenmaker die draadjes met duct-tape "gefikst"? :?
Roest aan het frame hoort niet na 6 jaar, daar is iedereen het wel over eens.
Maar die roest bij je trappers, ketting en tandwielen duiden nou niet echt op fijn onderhoud :shock: .
Ik zou zeggen: dat hoort ook niet!
Misschien moet je daar eerst eens iets aan doen. Gebrek aan onderhoud is nou niet bepaald een toegevoegde waarde...

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 19 feb, 2024 05:11
Het ziet er niet echt sexy uit, maar roestbak, bonk roest?
Ik begrijp dat de bakfiets 6 jaar oud is, maar die roest is natuurlijk niet van afgelopen januari.
Blijkbaar heb je in die 6 jaar ook nooit aan de onderkant van die fiets gekeken, en heeft de fietsenmaker die draadjes met duct-tape "gefikst"? :?
Roest aan het frame hoort niet na 6 jaar, daar is iedereen het wel over eens.
Maar die roest bij je trappers, ketting en tandwielen duiden nou niet echt op fijn onderhoud :shock: .
Ik zou zeggen: dat hoort ook niet!
Misschien moet je daar eerst eens iets aan doen. Gebrek aan onderhoud is nou niet bepaald een toegevoegde waarde...

Groet,
Tom.
We zijn inderdaad wat nalatig geweest in het onderhoud. Zeker het zout van de afgelopen tijd heeft er nog eens een schep bovenop gedaan.
Maar vandaag komt er al een eerste lading onderdelen binnen om daar werk van te maken.

Ook ga ik vandaag even langs de doehetzelfzaak om wat te halen voor die roest te behandelen.
Wat zegt Babboe over het gebruikte staal? Dat zal toch op zijn minst van de kwaliteit 4130 Chromoly moeten zijn inclusief een inwendige beschermende coating. Bij Surly gebruikt men voor dat laatste de aanduiding E.D. Ik weet niet waar dat voor staat. Roesten is dan heel ver weg.
sjefke schreef:
ma 19 feb, 2024 17:49
Wat zegt Babboe over het gebruikte staal? Dat zal toch op zijn minst van de kwaliteit 4130 Chromoly moeten zijn inclusief een inwendige beschermende coating. Bij Surly gebruikt men voor dat laatste de aanduiding E.D. Ik weet niet waar dat voor staat. Roesten is dan heel ver weg.
Ik vind zo snel enkel deze informatie. Geen specifiek extra informatie over het staal dat gebruikt is.
Screenshot_20240219_175807_Chrome.jpg
Screenshot_20240219_175833_Chrome.jpg
Een Extra stevig frame voorzien van stootvaste poedercoating, van de binnenkant voorzien van een behandeling ter voorkoming van roestwater.
Dat heeft een stuk gescheeld.
Shorttrack schreef:
ma 19 feb, 2024 18:10

Ik vind zo snel enkel deze informatie. Geen specifiek extra informatie over het staal dat gebruikt is.
"pisbakkenstaal" dus..... :(

Als ze kwaliteit gebruikten, dan lieten ze het zeker weten...
Er wordt hier gesuggereerd dat de problemen bij Babboe veroorzaakt zouden worden door corrosie.
Ik zou graag horen waar jullie dat op baseren. Volgens mij is het nergens op gebaseerd.
Als ik enkele tientallen gebroken frames goed zou kunnen bekijken zou ik misschien vermoedens kunnen uitspreken, maar ik vind op internet maar een paar vage foto's.
Leon schreef:
ma 19 feb, 2024 19:16
Er wordt hier gesuggereerd dat de problemen bij Babboe veroorzaakt zouden worden door corrosie.
Ik zou graag horen waar jullie dat op baseren. Volgens mij is het nergens op gebaseerd.
Als ik enkele tientallen gebroken frames goed zou kunnen bekijken zou ik misschien vermoedens kunnen uitspreken, maar ik vind op internet maar een paar vage foto's.
Die van mij heeft net als vele andere fietsen veel roest. Maar uit de artikels spreken ze eerder over lasfouten. Het is mij eigenlijk ook echt niet duidelijk waar het aan ligt. Want heb ook al een foto gezien waarbij de buis gewoon doormidden was. Dat was niet aan de las.

Roest verwijderen kan nooit kwaad natuurlijk. En hoe eerder hoe beter. Het is daarom dat ik nu plots in actie schiet. Want als het staal al te zwak zou zijn, dan kan het al helemaal geen roest gebruiken.
Shorttrack schreef:
ma 19 feb, 2024 20:06
Roest verwijderen kan nooit kwaad natuurlijk.
Maar in dit geval is het maar de vraag of je tegen de tijd dat je de roest verwijderd hebt misschien wel de andere kant bereikt hebt. Wat ik op de foto's zie herken ik niet als oppervlakkige roest.
Ik heb geen idee van de wanddikte van deze buis, maar bij een gewone stalen fiets heb je het over 1 mm of minder.

Wat de beste tactiek is i.v.m. de terugroepactie durf ik geen uitspraken over te doen. Het bedrijf kan failliet gaan en dan staat je fiets daar. Mocht je echter een nieuw frame krijgen of een goede reparatie dan ben je spekkoper.
Leon schreef:
ma 19 feb, 2024 19:16
Er wordt hier gesuggereerd dat de problemen bij Babboe veroorzaakt zouden worden door corrosie.
Ik zou graag horen waar jullie dat op baseren. Volgens mij is het nergens op gebaseerd.
Je beantwoord je eigen vraag toch middels dit citaat:

"Wat ik op de foto's zie herken ik niet als oppervlakkige roest."
Dat zou conclusies trekken zijn op n=1-basis. Dat doe ik niet.
Heb inmiddels al wat roest verwijderd. En zoals dat bij roest altijd is kwam er uiteraard nog meer roest tevoorschijn.

Nu heb ik net zoveel verstand van staal en roest. Maar mijn heeft altijd metaal gewerkt in zijn leven. En kan ook wat lassen.
Wat ik tevoorschijn zie komen ziet er in mijn ogen goed uit. En de hoeveelheid roest die ik weg nam op het oppervlag viel denk ik ook goed mee. Ik zat direct op het staal.

De buizen zijn nergens open, dus ik kan niet zien of inschatten hoe dik het staal is.


Een kennis heeft al besloten om zijn fiets (Die zeker binnen de risicofietsen valt) niet binnen te brengen wanneer er een terugroepactie zou zijn. Hij is er namelijk van overtuigd dat bamboe failliet zal gaan en dat hij zijn fiets dan nooit meer terug zal zien. Hij heeft zijn fiets echter rechtstreeks bij babboe gekocht. Die van komt van een officiële dealer. Ik hoop dus een beetje dat mijn fiets bij de fietsenmaker hersteld zal worden (wanneer hij teruggeroepen wordt).


Maar ik zit nog steeds met een overvallen gevoel. Een paar dagen geleden stond ik er niet bij stil dat mijn fiets in twee zou kunnen breken. En nu wordt er door babboe zelf afgeraden om nog überhaupt met de fiets te fietsen. (dit laatste is denk ik wel afgedwongen, maar toch)
Dus dat doe je dan in zo'n situatie. Ik heb juist een behoorlijke som aan onderdelen besteld om hem weer wat op te knappen. Binnen nu en twee weken hoop ik onze nieuwe longtail te hebben. Het wat dan de planning om de bakfiets op te knappen omdat we dan vervangend vervoer hebben.
Maar wat doe je in zo'n situatie? Ik weet het zelf nog niet goed. Het is maar wat als......
Enig idee waarom Belgie de soep wat minder heet wil eten. Krijg het idee dat ze bij ons graag koppen zien rollen. De Stint daar krijg ik ook een vieze smaak van in de mond.
Ook vieze smaak in de mond, van de ontelbare (elektrische) vervoermiddelen van twijfelachtige kwaliteit die men tegenwoordig onderweg tegenkomt.
Shorttrack schreef:
di 20 feb, 2024 11:40
De buizen zijn nergens open, dus ik kan niet zien of inschatten hoe dik het staal is.
Zeker wel. Kijk eens onder je zadel.
WimB schreef:
di 20 feb, 2024 21:36
Enig idee waarom Belgie de soep wat minder heet wil eten. Krijg het idee dat ze bij ons graag koppen zien rollen. De Stint daar krijg ik ook een vieze smaak van in de mond.
Misschien is dit mede omdat er volgens babboe zelf vrij weinig aan de hand is.
Screenshot_20240220_214916_Google.jpg
Er is redelijk wat paniek ontstaan bij sommige ondertussen merk ik. Maar ik krijg steeds meer het idee dat dit echt iets uit het verleden is. En dat men perse wil weten wat babboe aan het probleem gedaan heeft.
Echter lijkt het door het verbod nu wel zo dat je op een babboe per definitie niet meer veilig bent.

Mijn broer wilde zijn babboe binnen een maand of twee verkopen. Ik vraag me af hoeveel hij er nog voor zal krijgen.
Heb even gebeld naar mijn fietsenmaker (een officieel babboe experience center). Was vooral om de bestelstatus van onze longtail maar heb ook direct gevraagd naar de situatie rond babboe.

Zij hebben ook nog geen enkel bericht gekregen van babboe. Hoopte toch al iets wijzer te worden maar helaas.
Shorttrack schreef:
wo 21 feb, 2024 15:10
Hoopte toch al iets wijzer te worden maar helaas.
Ik vind het toch aardig duidelijk wat Babboe op hun website schrijft:
https://www.babboe.nl/
De hele verkoop ligt stil. Ze zijn aan het onderzoeken om welke fietsen het echt gaat. Babboe volgt de NVWA in haar advies om de bakfietsen (allemaal dus) niet te gebruiken. Ze zijn een terugroepactie aan het voorbereiden.
Dit gaat nog wel een tijd duren.
Babboe gaat terugroepen. Lees het op hun website: https://www.babboe.nl/over/pers/babboe- ... mini-terug

In de media lees ik over 4 types. Op de website staan onderaan de pagina nóg een aantal types genoemd. Wat daarmee gaat gebeuren is me niet duidelijk.
Dit wordt gewoon een toeslag affaire. Mensen zoals jij in ik maar dan in functie "van" zijn in staat om een hele hoop ellende te veroorzaken. Volg Mr Bates vs the Post Office. Op de een of andere manier is die groep, de jij en ik, de realiteit verloren. Buiten de groep zijn het heel gewone mensen. Heel merkwaardig.
Sorry WimB, maar dit is onzin. Dit gaat om een bedrijf, één bedrijf, niet om overheid in allerlei deeloverheden. Het gaat om een produkt waarvoor betaald is door de klant, niet een toeslag die betaald is door de overheid en teruggevorderd wordt mét boetes etc. Het ergste dat de klant hier kan verliezen is zijn bakfiets. Er komt echt niemand achter die klanten aan gaat om ze een ton schuld aan te doen bovendien.