Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting smeren met wat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ketting smeren met wat

Poppink schreef:
vr 09 feb, 2024 11:31
Ik zie dat jij en ook Leon een nieuwe ketting eerst door de wasbenzine halen en vervolgens volgens eigen receptuur behandelen.
Kunnen jullie uitleggen waarom je dat doet.
Ik denk bij een nieuwe ketting: het is goed zo, erom leggen en trappen maar.
Of is dat een vreemde gedachte.

Ook: waarom geheel ontvetten met wasbenzine en niet met petroleum.
Wasbenzine is wel heel erg schraal en petroleum heeft nog wat vettigheid in zich.
Het vettig spul waar de ketting mee behandeld is, is inderdaad om de ketting voor verkoop te conserveren.
Dit moet er allemaal af, want hier pakt de wax niet op.
En dit trekt gewoon vuil aan.
Ik gebruikte squirt, was ik heel tevreden van, maar nu gebruik ik deze, is merkbaar beter dan squirt, gaat langer mee:
https://www.bikecareshop.com/product/12 ... -wax-100ml
Ik ben ook gewisseld van Squirt naar Dynamic Slick Wax. Het grootste verschil zit in hoelang het blijft smeren en dan vooral onder natte omstandigheden, Squirt spoelde bij mij zo van de ketting. Ik ontvet nieuwe kettingen altijd eerst met Finish Line Degreaser, op laten drogen en dan de wax erop. Het maakt met die waxen wel uit of je bij kamertemperatuur smeert of bij 3 graden in de schuur en altijd ruim voordat je gaat rijden zodat het kan indrogen (vlak voor de rit is kansloos).
mdw schreef:
vr 09 feb, 2024 14:34
Ik gebruikte squirt, was ik heel tevreden van, maar nu gebruik ik deze, is merkbaar beter dan squirt, gaat langer mee:
https://www.bikecareshop.com/product/12 ... -wax-100ml
Die ga ik zeker eens proberen. Klinkt goed!
Op het moment met 25% korting op de Dynamic website https://www.dynamicbikecare.com/product ... 2546&_ss=c en nee ik heb geen aandelen.
Speeder300 schreef:
vr 09 feb, 2024 13:26
Totdat ik ergens las dat de substantie die op een nieuwe ketting zit helemaal niet bedoeld / geschikt is om te smeren, maar dat het een conserveermiddel is, gebruikt om ervoor te zorgen dat de ketting netjes en zonder roestaanslag bij de klant aankomt. Maar dat heb ik dus ook maar van horen zeggen.
Prachtig verhaal!
Totdat ik ergens las.........
Volgens mij is dat hetgeen veroorzaakt dat de wereld de laatste jaren zo op hol geslagen is.
OmeGerrit schreef:
vr 09 feb, 2024 16:53
Op het moment met 25% korting op de Dynamic website https://www.dynamicbikecare.com/product ... 2546&_ss=c en nee ik heb geen aandelen.
Ik ga deze zeker proberen als ik door mijn Squirt voorraadje heen ben!
Hier iemand die op een redelijke manier smeermiddelen test, en verder veel andere info, vind het wel interessante kost.
Blijkt ook dat het fabrieksvet erg slecht smeert en je het er het gelijk maar af moet halen.

https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

En na aanleiding daarvan ga ik dit spul maar eens testen https://zerofrictioncycling.com.au/wp-c ... x-v1.2.pdf
Poppink schreef:
vr 09 feb, 2024 18:42
Prachtig verhaal!
Totdat ik ergens las.........
Volgens mij is dat hetgeen veroorzaakt dat de wereld de laatste jaren zo op hol geslagen is.
Ik heb soms de indruk dat het op hol slaan van de wereld meer veroorzaakt wordt doordat er nogal wat mensen zijn die denken dat precies hún mening de juiste is, en de anderen slecht ongefundeerde dingetjes roepen die daarom per definitie niet waar zullen zijn.
dit topic neemt zo wel een wending over mening en overtuigd zijn van de mening.
ik vind een menig iets waarvan duidelijk is (alleen al door de vorm: Ik vind... of Ik ben van mening dat ...) dat het niet meer of minder dan een mening is. "ok, jij vindt dat, prima", denk ik dan en kijk dan naar de inhoud van de mening. dat voelt niet dwingend.
heel anders is het voor mij als iemand met het werkwoord 'zijn' een bewering doet dat iets zo is. dat voelt niet vrij. of voelt zelfs belerend. en dan doen alsof of bedoelen het een mening is, maar wel uitspreken dat iets zo 'is'. en zo een kwalificatie neerzetten. en ook: terwijl het relatief is. op dit forum gebeurt dit ook: erg vervelend vind ik dat.

terug naar de ketting smeren. ik heb de vloeibare was klaar staan om uit te proberen. en tot nu toe werkt smeren met kettingolie goed. tegen de tijd dat de boel moeizaam (van alle olie-/vet-resten vermengd met vuil) begint te werken of het er niet meer uitziet (van alle olie-/vet-resten vermengd met vuil), dan maak ik ketting, cassette en kettingbladen schoon. tot die tijd regelmatig smeren, zeker na rijden met regen/nattigheid.
Op mijn MTB gebruik ik jaren squirt! Dikke prima! Kettingen gaan lang mee, na elke rit even afspoelen ( zand modder etc maar let op dit doe ik na een mountainbike route ) en desnoods paar druppeltjes squirt erop, ff doekje erover heen en geen roest oid en ketting loopt soepel.

Geen ervaring met reisgids en squirt aangezien ik een belt heb.

Gr ej
ej groningen schreef:
za 10 feb, 2024 15:10
Geen ervaring met reisgids en squirt aangezien ik een belt heb.
Dat kan op een ander forum héél iets anders betekenen, al wil ik niet weten wat. :lol:
Hahahhha daar moest reisFIETS staan
Irritante auto correctie

Ik zal voordat ik plaats het beter lezen voor ik op verstuur druk Hahah

Gr ej
Ik gebruik Cyclon all weather lube en het bevalt prima. Ik leg de ketting eerst in wasbenzine zodat het oude smeermiddel goed oplost, dan borstel ik de ketting goed schoon met een nagelborsteltje, dan de ketting weer op de fiets en een druppeltje cyclon per schakel. Het is lekker dun dus het trekt snel in, het trekt niet veel vuil aan en het spoelt niet gelijk weg in een regenbui. Ik ververs het gemiddeld om de 6 weken.
Mr. Z schreef:
vr 09 feb, 2024 19:28
Hier iemand die op een redelijke manier smeermiddelen test, en verder veel andere info, vind het wel interessante kost.
Blijkt ook dat het fabrieksvet erg slecht smeert en je het er het gelijk maar af moet halen.

https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

En na aanleiding daarvan ga ik dit spul maar eens testen https://zerofrictioncycling.com.au/wp-c ... x-v1.2.pdf

Dank beetje wetenschap kan geen kwaad

Heel pragmatische het tegen gaan van vervuiling lijkt heel belangrijk te zijn.

Maar dit helpt al los van het type smering
na einde rit ketting met met doek schoonmaken en waxen of oliën indien nodig voor vertrek ketting afvegen met doek (smeren voor vertrek is niet effectief want wax of olie krijgt geen tijd om door te dringen en het water in de wax moet verdampen zodat de was kan neerslaan op de ketting)
robgru schreef:
wo 14 feb, 2024 10:43
na einde rit ketting met met doek schoonmaken en waxen of oliën indien nodig voor vertrek ketting afvegen met doek (smeren voor vertrek is niet effectief want wax of olie krijgt geen tijd om door te dringen en het water in de wax moet verdampen zodat de was kan neerslaan op de ketting)
Dat het water of ander oplosmiddel van een waxvloeistof moet verdampen klopt, maar dat een vloeistof geen tijd heeft om "in" een ketting door te dringen is echt een hardnekkig misverstand, zoals ik al eerder zei. (uitleg capillariteit) Een ketting heeft geen diepe afgesloten spleten en een deraileurketting al helemaal niet. Je merkt dat ook, doordat als je een ketting smeert met een smeermiddel, de ketting binnen één of enkele omwentelingen al soepel rondgaat. Dat betekent dat op de plekken waar de wrijving plaatsvindt op dat moment al smeermiddel aanwezig is.
Interessant. Wel veel tekst voor iets wetenschappelijks.
Ik heb alleen even gekeken naar de kolom Total Cost Per 10,000 km en concludeer voorzichtig dat de meeste mensen op dit forum niet zo heel gek bezig zijn. :shock:
Jammer dat ze Pedro's niet getest hebben.
Drip wax is vloeibaar, meestal vermengd met water en sommige dringen goed door, andere zoals Squirt niet en ze moeten daarna drogen, dat soms snel [ warme droge lucht] en soms langzaam.

En om wax aan te brengen met je [ liefst nieuwe] ketting vet vrij zijn, op het werk een verwarmde spoelbak, die krijgt een ketting niet ontvet, diverse andere ontvetters geprobeerd, in een bak, ondergedompeld uren laten weken maar nog vettig.

Dit spul geprobeerd https://www.effettomariposa.eu/collecti ... -degreaser en na 2 x een paar uur vet vrij.

Als je met duur spul rijd heeft het waarschijnlijk zin, met goedkoop spul is het meer gedoe en kan je misschien lekker met olie fietsen en de boel vervangen als t versleten is, denk dat ik maar olie blijf gebruiken op de vakantiefiets tenzij wax zich erg goed houd.
Maar op de gravel en MTB met 1 x 12 groepen met voorbladen die richting de € 100 gaan en cassettes over de € 150 en een goede ketting € 100 is het denk ik wel de moeite waard.
[dus nu maar 3 kettingen ontvet en aan t smeren en maar eens gaan testen]
Mr. Z schreef:
wo 14 feb, 2024 20:31
En om wax aan te brengen met je [ liefst nieuwe] ketting vet vrij zijn, op het werk een verwarmde spoelbak, die krijgt een ketting niet ontvet, diverse andere ontvetters geprobeerd, in een bak, ondergedompeld uren laten weken maar nog vettig.
Als je het echt niet goed ontvet krijgt, gewoon 10 minuten in aceton leggen. Dan is je ketting gegarandeerd brandschoon.
Ik doe zo weinig mogelijk aan de ketting, zeker niet in aceton ontvetten
Afhankelijk van de omstandigheden om de paar ritten een drupje olie ,goed doordraaien en met droge doek de olie aan de buitenzijde afvegen.
Om de paar duizend km een nieuwe ketting.
Als blijkt dat die niet meer lekker loopt een nieuwe cassette :cry:

Ps je kunt ook fe veel onderhoud plegen :?
Dirk
Grappige waarneming: ik heb het potje Krytech Finish Line Wachs Schmiermittel (€9,10 bij Rose) wat ik ooit tot volledige ontevredenheid (!) heb gebruik opengesneden en laten drogen. Nu is er een beetje (10 ml?) wasachtig prutje over dat opvallend naar kokosvet ruikt.