Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 128 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Grandonneur schreef:
do 11 jan, 2024 12:42

Wat bijzonder dat zo'n niet-zo-heel-italiaans-raspaardje fiets dergelijke aandacht krijgt. Erg sympathiek.

Ik heb een normandy wielset ongebruikt liggen met wingnuts en chrome 27 x 1 1/4 velgen. Past dat?
J.N.A. (Jan Nieuwenhof Amsterdam) was maar een kleine fietsenmaker in de Amsterdamse Jordaan, maar in Amsterdamse kringen wel bekend. Twee bekende wielrenners die op Nieuwenhof reden waren Henk Faanhof en Hein van Breenen.

Beiden maakten deel uit van de Tour de France-ploeg van Kees Pellenaars in 1952. Hein is de derde van links, Henk de tweede van rechts. Ben benieuwd hoe dat ging tussen die Brabanders:

Afbeelding

Sponsor was het fietsenmerk Locomotief, maar dat wil niet zeggen dat ze ook allemaal op Locomotief reden. Hein van Breenen reed met zekerheid op zijn Nieuwenhof, getuige deze foto uit de Tour van '52. Op de onderbuis staat 'Nieuwenhof Type Wereldkampioen':

Afbeelding

Die Wereldkampioen was natuurlijk zijn maat Henk Faanhof. Hier feliciteert hij die andere Wereldkampioen van '49, Fausto Coppi, bij de finish van de Tour, die Coppi won. Faanhof reed voor de gelegenheid op een Locomotief, maar Van Breenen was op zijn Nieuwenhof:

Afbeelding

Heb je een PB gestuurd over de wielen.
Wat een mooie foto van Coppi!
Poppink schreef:
vr 12 jan, 2024 15:32
Wat een mooie foto van Coppi!
Nietwaar? :)

Ook van Henk Faanhof trouwens. Coppi had net de Tour gewonnen, dus die was wel in een goed humeur, en Henk ook, want die had - zij het op zijn tandvlees - het einde gehaald, wat hem het jaar daarvoor niet was gelukt.

Afbeelding

Ze kenden elkaar van het Wereldkampioenschap 1949. Coppi (links) werd daar kampioen bij de profs, Faanhof (rechts) bij de amateurs:

Afbeelding
Jij maakt prima foto's. 8)
Gisteren een slaapzak en luchtbed uitgekozen en gekocht. Nu heb ik alles bij elkaar om te kunnen fietskamperen. Ik kreeg ook nog leesvoer als dank-je-wel kado; een boek van Frank van Rijn. Dan kan ik die gaan lezen in afwachting van beter weer.
20240113_143525.jpg
Enkele dagen geleden elektrische sokken gekregen van m'n vrouw. Ik heb dan wel geen e-bike, maar nu heb ik toch e-socks!

Ik beloofde in een ander topic ("waar heb jij gefietst vandaag") om jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Wel, bij deze.

Technische aspecten: het zijn sokken met een warmtedraad ter hoogte van de tenen die gevoed wordt door een platte 4000mAh batterij die in een zakje zit aan de buitenkant van de kous (dit geeft een beetje een bad-ass enkelband vibe, maar zit niet in de weg). Maximum vermogen is 7.5 watt. Er zijn 4 standjes voor de intensiteit. De batterij laden duurt lang (5 a 6 uur).

Werkt het? Jazeker! Maar met gemengde gevoelens. Ik heb een aantal tests gedaan.

Grootste uitdaging: bij -6 op de fiets met dunne schoenen op aluminium platformpedalen (waarvan ik weet dat ze alle levenswarmte uit je lijf kunnen zuigen). Dat was geen succes: zelfs op de hoogste stand kreeg ik gevoelloze ijsblokvoeten na een 10-tal km fietsen.

Volgende test: knus thuis voor de buis. Werkt prima... warme voeten bij laagste stand.

Test met controle: 1 sok aan en de andere uit - hele dag op het werk achter de computer waar ik altijd kouwe voeten krijg. Ik voel geen heel groot verschil tussen links en rechts bij stand 2. Een beetje wel.

Nog een test met controle: ik fiets naar huis bij 3 graden, met 1 sok op maximale stand, de andere uit. Ik voel opnieuw het verschil, maar niet enorm. Thuis moet ik de sok die op 4 stond verlagen want het geeft een prikkend gevoel van de plaatselijke hittedraadjes, niet het weldadig warmtegevoel van een haardvuur. Op stand 2 en 3 voelt het wel beter. Toch voelt het verschil tussen beide voeten niet heel groot. Wanneer ik de sokken uit deed en met mijn handen aan mijn voeten voelde was het verschil wel heel groot: duidelijk een warme en een koude voet. Mijn vrouw kon dit bevestigen 😅.

Eindbesluit: het lijkt wel te werken als de situaties niet te extreem zijn (dus als je voeten niet meer dan 7.5 watt vermogen uitstralen). Bij hoogste stand is het warmtegevoel is niet behaaglijk als een haardvuur, eerder stekend. Maar dat ligt mischien aan mijn persoonlijke perceptie. Lagere standen lijken OK. Op de laagste stand gaat de batterij ongeveer 10u mee.

Oei, deze review is veel langer geworden dan gepland.
Aniphys schreef:
za 13 jan, 2024 15:06
Thuis moet ik de sok die op 4 stond verlagen want het geeft een prikkend gevoel van de plaatselijke hittedraadjes, niet het weldadig warmtegevoel van een haardvuur.
Zou dat kunnen komen doordat de draadjes alleen bij de tenen zitten en niet over de rest van de voet zoals onder de hak?

(Je review vind ik zeker niet te uitgebreid 8) )
Leon schreef:
za 13 jan, 2024 15:30
Aniphys schreef:
za 13 jan, 2024 15:06
Thuis moet ik de sok die op 4 stond verlagen want het geeft een prikkend gevoel van de plaatselijke hittedraadjes, niet het weldadig warmtegevoel van een haardvuur.
Zou dat kunnen komen doordat de draadjes alleen bij de tenen zitten en niet over de rest van de voet zoals onder de hak?

(Je review vind ik zeker niet te uitgebreid 8) )
Dat zou wel kunnen ja. Als ik de reclamepraatjes goed heb begrepen bestaat de 'draadjesfilosofie' erin dat het normaal de tenen zijn waar de afkoeling begint. Als je dat kan stoppen, blijft de rest ook wel warm.
(momenteel typende met de sokken op standje 1 - en warme voeten, moet ik wel zeggen :-))
Een mooie blauwe Vittorio Populair uit de 70-er jaren.
Deze stond op de retro fietsbeurs in het Belgische Dessel vandaag.
Na een "aankoopkeuring" door non-fixie en even laten bezinken, toch maar een bod gedaan waar de verkoper het mee eens kon zijn.
Er is ruimte voor bredere banden en spatborden en ook oogjes voor spatborden en bagagedrager.
Een projectje voor het voorjaar.
Vittorio 1.jpeg
Dat is amper een projectje man, fris stuurlintje erop en hij is klaar 8)

Prachtige fiets en een heel mooie kleur. Genieten.
Die langegolfantennes/remkabels mogen wat korter. Nog iets?
Zadel poetsen, remblokjes, blinkende pion/cassette, bandjes, spaken bijspannen*?
De bidonhouder poetsen.

* ik denk niet tot 140 kgf.
Behalve van wat Leon noemt wil ik het lagerwerk opnieuw in het vet zetten, en ook achter een pignon met meer tandjes en voor een kleiner binnenblad monteren. Wat er nu op ligt is een echt polderverzet.
Er zitten wel mooie wielen in met butted rvs spaken en Weinmann concave velgen.
DaVinci schreef:
zo 21 jan, 2024 22:07
Er zitten wel mooie wielen in met butted rvs spaken en Weinmann concave velgen.
Ja en zo te zien miche superfast spulletjes voor het schakelen. Dat kom je nu ook niet zo héél vaak tegen. Alleen daarom al leuk :)
DaVinci schreef:
zo 21 jan, 2024 18:25
Een mooie blauwe Vittorio Populair uit de 70-er jaren.
Ha! Mooi om te zien dat je hem toch gekocht hebt. Was de leukste fiets op de beurs wat mij betreft. Als 'ie af is moeten we maar eens een classic lightweights-ritje doen. :D
Mijn eigen aanwinsten vallen daarbij wel een beetje in het niet.

Uit de categorie 'beter mee dan om verlegen': een heel nette Brooks Professional uit 1985:

Afbeelding

En waar ik ook heel blij van werd: een sacoche guidon van Spécialités T.A. Als ik ze al eerder zag waren ze meestal te ver heen en veel te duur. Deze is heel, heeft geen vlekken en verder vooral wat liefde nodig.

Afbeelding

Afbeelding
Na alle retro-spullen weer eens een bijdrage van mij. Ik was al heel lang op zoek naar nieuwe schoenen en heb de keuze laten vallen op een paar nieuwe Shimano's.
bndxNztSPUi89jJtWzVVyJ-1200-80-2664146223.jpg
bndxNztSPUi89jJtWzVVyJ-1200-80-2664146223.jpg (20.97 KiB) 730 keer bekeken
Bron: Shimano

Hopelijk weer een schoen voor tochten en weekenden fietsen waarbij de schoen goed genoeg loopt als enige schoen mee te nemen. Ben geen groot wandelaar, dus lange wandeltochten hoeven niet te kunnen.
Stickers, met ietwat dubieus Frans, maar wel een hoog Zoetemelkgehalte:

Afbeelding
Follow-up van mijn laatste bericht van mijn reisverhaaltje op DEET3: ik heb het internet afgestruind op zoek naar een luide claxon om hardnekkige honden te verjagen.

Uiteindelijk heb ik deze TOETER gekocht (model Fedog f118c). Mijn excuses voor de hoofdletters, dat is tegen de netiquette, maar ik kan niet anders. Het is een TOETER, want hij is verschrikkelijk LUID! Ik heb hem nog niet getest op honden - dat is wellicht voor volgend jaar. Ik plan hem achterstevoren aan mijn zitbuis te monteren - lekker gericht naar de achtervolgers. De bedieningskabel is trouwens lang genoeg om het bedieningsknopje op mijn stuur te zetten.

Ik kijk al uit naar de eerste dog chase! Hopelijk loopt dat goed af ;-P
"Endura Full Zip Pro Thermo FS260 Shorts Zwart". Beenwarmers met doorlopende rits dus. Pro zelfs! 8) :wink:
Ik had al wel beenwarmers maar het tijdens een fietstocht ervan uittrekken - want daar zijn ze voor bedoeld - vind ik toch altijd een klein drama met mijn schoenmaat 45 breed, temeer omdat je beenwarmers vooral gebruikt als het nog geen erg mooi weer is, dus de grond waar je op staat en het bankje waar je bij staat nat zijn. Beenwarmers met een klein stukje rits helpen dan maar betrekkelijk.
De winkels liggen helaas niet vol met beenwarmers met doorlopende rits. Na wat zoeken kwam ik bij Alltricks.nl uit, wat een Franse zaak blijkt te zijn. Reviews zijn niet lovend, een aantal reviews klagen over problemen als er iets mis is met de levering. Toch maar gegokt want dit was de enige mogelijkheid die ik vond.
Het pakketje kwam gelukkig. Er waren acht e-mails voor nodig om me op de hoogte te houden; dat moet tegenwoordig.
Of ik daar nog vaker koop? De indeling en de zoekmogelijkheden van de website zijn onhandig. De website is gemaakt voor de winkel zelf en niet voor de klanten. Er zitten ook tal van fouten in. Zo kun je de door mij gekochte beenwarmers niet vinden als je op beenwarmers zoekt. Als de rest van de zaak net zo werkt geloof ik de kritieken wel. Dus alleen als het niet anders kan en niet voor dure dingen.

Afbeelding
Maar zijn je benen nu lekker warm? Dat wil ik nu wel weten.