Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen velgrem- door schijfremvoorvork op Koga Miyata? - Forum Wereldfietser

Vervangen velgrem- door schijfremvoorvork op Koga Miyata?

Door mijn ervaringen m.b.t. een nieuw achterwiel voor een Koga Miyata met velgremmen en de ontdekking dat naven van het type voor velgremwielen ondertussen schaars aan het worden zijn in vergelijking tot schijfremnaven ging ik nadenken over het voorwiel.

De fiets heeft een banddynamo wat verre van optimaal is. Een upgrade naar naafdynamo is een zinvolle optie. Ik zie dat naafdynamo's voor velgremwielen (met quick release as wat deze fiets heeft) er nog wel zijn maar dat schijfremnaven ook hier ver in de meerderheid lijken te zijn. Ik vroeg me daarom in eerste instantie af of het wellicht verstandig zou zijn om die upgrade te doen voordat dit type naafdynamo ook heel moeilijk verkrijgbaar zou worden.

Echter... toen realiseerde ik mij dat het misschien voor het achterwiel geen praktische optie was om daar op een (mechanische) schijfrem over te stappen omdat het frame daar niet voor gebouwd is, maar dat dit vóór, door ook een andere voorvork te nemen, eventueel een haalbare optie zou kunnen zijn. Dan heb je de grotere keuze in schijfremnaafdynamo's maar ook geen reden om die naafdynamo-upgrade op kortere termijn te willen doen. Niet vanwege de naaf tenminste maar misschien toch vanwege de voorvork? Een reguliere voorvork zonder toeters en bellen (vering) hoeft geen grote investering te zijn lijkt mij. Ik heb al eerder beschadigde voorvorken vervangen.

Nu ben ik er al wel achter dat er ook bij voorvorken het e.e.a. veranderd is in gangbare constructies. Ik zit natuurlijk gebonden aan de buisdiameter en lengte door het balhoofd, maar veel meer dan dat ook niet lijkt me.

Hebben mensen hier evt. ervaring met een dergelijke overstap van velgremvork naar schijfremvork? Op een wat oudere fiets als deze Koga Miyata Forest? Is daarvoor (nog) een geschikte vork verkrijgbaar? Zou misschien het mooist zijn als Koga daar zelf (nog) een geschikt vervangingsonderdeel voor zou hebben. Zijn er modellen (geweest) waarvan de schijfremvork op deze Forest zou passen? Als eventueel geschikte voorvorken ook schaarser aan het worden zijn dan is het de vraag wat de betere optie zou zijn qua naafdynamo-type.

Zijn er evt. andere overwegingen tegen (of voor, naast afwezigheid velgslijtage) zo'n overstap? De remkracht die via de vork op het frame wordt overgebracht zal niet wezenlijk anders zijn lijkt me. De 'interne' krachten in de vork wel door verschil in aangrijpingspunten. Zolang je geen dramatische vergroting van die remkracht creëert verwacht ik geen problemen. Of mis ik iets?

Ervaringen, inzichten en tips zijn welkom.
Je kunt gewoon een naafdynamo voor schijfremmen (laten) inspaken met een velg voor velgremmen. *


Je vork is waarschijnlijk een 1" exemplaar met schroefdraad, áls je al een passende vork met schijfremnokjes weet te vinden ga je zeker € 300+ kwijt zijn aan de hele operatie (voorwiel, vork, rem, remschijf) en nog steeds eindigen met een Frankenbike die beperkt future proof is.



Kijk hier huppatee hatseflats, geregeld.
Voor zo'n oude fiets probeer je voor een paar tientjes een tweedehands voorwiel met (bijna) om het even welke naafdynamo te vinden en je geniet daarvan. Al het andere lijkt me zwaar overdreven.
Of even snuffelen op MP inderdaad. Of een lekker setje lampjes op batterijen scoren.
In dit geval met een gloednieuw achterwiel zou ik natuurlijk een identieke Zac19 velg willen gebruiken.

Bij HBS kom ik een velgremnaafdynamo tegen voor €50 en een velg voor €27. Spaken erbij en ik bouw wel. Die kosten vallen wel mee.

Ik kwam bij Decathlon voor €50 een mechanische schijfremset tegen en bij HBS schijfremvorken voor 28" wielen ook voor bescheidener bedragen als 50-75 euro. In die grootteorde van €125 leek het me eventueel een optie die te overwegen is. Ik ben gewoon aan het verkennen wat er evt. mogelijk zou zijn. Kan ik een schijfrem als een significante upgrade beschouwen over de velgrem?

De kosten van een nieuw wiel maak je in dit geval sowieso. Vraag is wat de meerkosten zouden zijn voor een schijfremvork. Maar als een geschikte vork, bijv, van een ander Koga model, evt. tweedehands beschikbaar zou zijn dan zou dat mogelijk ook een optie zijn.

De fiets heeft overigens weinig bedrijfsuren en is dan wel oud in kalenderleeftijd maar technisch nog best 'jong'. Alleen in bepaalde opzichten in technologie dan weer wel wat ouder natuurlijk. Vandaar ook dit soort overwegingen.
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 15:50
Kijk hier huppatee hatseflats, geregeld.
Ik heb nog een nieuwe 28"velgremwielset liggen van mijn T100: zwarte Schürman YAK19 velgen, Niro 2mm spaken, naven FH-TX500 (in principe 9 speed maar het freewheel kun je overzetten (toch?) ) DH-C3000 naafdynamo. 36 spaken per wiel, ook inclusief nippels én velglint. 100 euro?
Leon schreef:
do 22 feb, 2024 16:52
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 15:50
Kijk hier huppatee hatseflats, geregeld.
Ik heb nog een nieuwe 28"velgremwielset liggen van mijn T100: zwarte Schürman YAK19 velgen, Niro 2mm spaken, naven FH-TX500 (in principe 9 speed maar het freewheel kun je overzetten (toch?) ) DH-C3000 naafdynamo. 36 spaken per wiel, ook inclusief nippels én velglint. 100 euro?
Het nieuwe wiel is gebouwd met die TX500 (met 2 vulringen, 1 aan de binnenkant bleek nog iets te weinig en er is een tweede naar ik begreep aan de buitenkant van de cassette onder de opsluitmoer gezet).

Die C3000 ben ik tegengekomen alhoewel die bij HBS de C6000 is. Enig idee wat het verschil is?
ik heb even gezocht naar een vaste voorvork, in 1 inch en met een opname voor schijfrem: niet gevonden.
wel in diameter 1 1/8e inch (diameter van de vorkbuis) : https://www.internet-bikes.com/102417-h ... K63fD_BwE#

het is wel een vrij ingrijpende operatie voor zo'n al wat oudere fiets.

je voorwiel zou je kunnen omspaken (als je dat leuk lijkt) naar een naaafdynamo-voornaaf en radiale of gekruiste spaken met je huidige velg. (ik zie daar lol en uitdaging in).
Leon schreef:
do 22 feb, 2024 16:52
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 15:50
Kijk hier huppatee hatseflats, geregeld.
Ik heb nog een nieuwe 28"velgremwielset liggen van mijn T100: zwarte Schürman YAK19 velgen, Niro 2mm spaken, naven FH-TX500 (in principe 9 speed maar het freewheel kun je overzetten (toch?) ) DH-C3000 naafdynamo. 36 spaken per wiel, ook inclusief nippels én velglint. 100 euro?
Dat is 10 euro minder dan de nieuwprijs….
Ze zijn dan ook nieuw. :wink:
Heb je een linkje voor Man Met Fiets?
Leon schreef:
zo 25 feb, 2024 19:50
Ze zijn dan ook nieuw. :wink:
Heb je een linkje voor Man Met Fiets?
Alleen wel in het zilver https://www.taylor-wheels.nl/fietswiel ... erlichting
De achternaaf is hier toch niet dezelfde en zelfs niet met nummer genoemd, met een massieve as. De mijne is een uitvalnaaf met spanner en 9V. Dat scheelt vast weer een tientje. :wink:
Is de vraag niet gerechtvaardigd of je 2 verschillende remsystemen op een fiets wil?
Er hoeft niks mis te zijn met twee verschillende remsystemen, als het werkt dan werkt het. Menig auto rijdt vóór met schijfremmen en achter met trommelremmen.
Voor onderweg heeft het misschien toch de voorkeur met het oog op reservemateriaal.
ja, dat kan inderdaad een argument zijn om het simpel te houden.

aan de andere kant, voor een rem hoef je ook weer niet zo heel veel op reserve mee te nemen als je op pad gaat.