Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen | campings in Spanje en Portugal - Forum Wereldfietser

kamperen | campings in Spanje en Portugal

Beste Wereldfietsers,
We willen graag kamperen in Spanje en Portugal op de verschillende camino's naar Santiago:
1. Sevilla - Gijon -> Ruta de la Plata
2. Gijon - Ferrol -> Camino del Norte
3. Ferrol - Santiago -> Camino Ingles
4. Santiago - Finistere en Muxia -> Camino Finisterre
5. Santiago - Fatima - Lissabon -> Caminho Fatima (is deels de Camino Portuges) tot Fatima daarna naar Lissabon
Heeft iemand wel eens gekampeerd op deze routes? Was het makkelijk om fijne campings te vinden? Kun je vaak bij de albergues/herbergen kamperen? Zijn er grote verschillen tussen campings in Spanje of Portugal?
We horen graag ervaringen.

Hartelijke groet Daan & Carolien

ps we vertrekken begin april en verwachten zeker 6 weken onderweg te zijn op onze ligfietstandem, iemand ervaring met kamperen in deze tijd?
Mijn ervaringen: in het binnenland van Spanje en Portugal zijn maar weinig campings. Het zijn er in ieder geval niet genoeg om altijd van camping naar camping te fietsen. Of een camping fijn is, is vaak nauwelijks relevant.
De betrouwbaarste bron is volgens mij google maps. Op het woord camping zoeken en ver genoeg inzoomen; het gaat niet met heel spanje in één keer. Daarna van de gevonden campings de website bezoeken. Als er openingstijden en prijzen van dit jaar staan dan bestaat de camping nog.
Tussen Spanje en Portugal is geen groot verschil wat dit verhaal betreft.
Onze tweede optie waren hotelletjes. Die vind je veel met Maps. Een woordje Spaans om te bellen dat je er aan komt is fijn. In Portugal werkt dat vaak niet, dat Spaans.
Begin april is wel erg vroeg. Sommige campings gaan pas begin juli open.
Hoe dat zit langs pelgrimroutes weet ik niet. Dat schijnt een andere wereld te zijn.
Leon schreef:
wo 21 feb, 2024 18:57
Mijn ervaringen: in het binnenland van Spanje en Portugal zijn maar weinig campings. Het zijn er in ieder geval niet genoeg om altijd van camping naar camping te fietsen. Of een camping fijn is, is vaak nauwelijks relevant.
De betrouwbaarste bron is volgens mij google maps. Op het woord camping zoeken en ver genoeg inzoomen; het gaat niet met heel spanje in één keer. Daarna van de gevonden campings de website bezoeken. Als er openingstijden en prijzen van dit jaar staan dan bestaat de camping nog.
Tussen Spanje en Portugal is geen groot verschil wat dit verhaal betreft.
Onze tweede optie waren hotelletjes. Die vind je veel met Maps. Een woordje Spaans om te bellen dat je er aan komt is fijn. In Portugal werkt dat vaak niet, dat Spaans.
Begin april is wel erg vroeg. Sommige campings gaan pas begin juli open.
Hoe dat zit langs pelgrimroutes weet ik niet. Dat schijnt een andere wereld te zijn.
Dank Leon, Op de pelgrimsroute zijn iig voldoende Albergues volgens de boeken, maar we slapen liever in onze tent dan op een slaapzaal, vandaar.
Er zijn nauwelijks campings dus als je niet wilt wildkamperen leg je jezelf heel veel beperkingen op. Verhoog je budget iets (de campings die er zijn, zijn vaak helemaal niet goedkoop).en overnacht in redelijk geprijsde hostals en pensions, geen slaapzalen. Bonus: 's avonds kun je genieten van de Spaanse gezelligheid in dorpen en steden.
peter de rijk schreef:
wo 21 feb, 2024 21:56
Er zijn nauwelijks campings dus als je niet wilt wildkamperen leg je jezelf heel veel beperkingen op. Verhoog je budget iets (de campings die er zijn, zijn vaak helemaal niet goedkoop).en overnacht in redelijk geprijsde hostals en pensions, geen slaapzalen. Bonus: 's avonds kun je genieten van de Spaanse gezelligheid in dorpen en steden.
hoi Peter, dank voor je reactie, geldt dat ook voor de routes die ik genoemd heb? groet
Daan & Carolien schreef:
do 22 feb, 2024 21:45
peter de rijk schreef:
wo 21 feb, 2024 21:56
Er zijn nauwelijks campings dus als je niet wilt wildkamperen leg je jezelf heel veel beperkingen op. Verhoog je budget iets (de campings die er zijn, zijn vaak helemaal niet goedkoop).en overnacht in redelijk geprijsde hostals en pensions, geen slaapzalen. Bonus: 's avonds kun je genieten van de Spaanse gezelligheid in dorpen en steden.
hoi Peter, dank voor je reactie, geldt dat ook voor de routes die ik genoemd heb? groet
In elk geval wel voor de Ruta de la Plata
Leon schreef:
wo 21 feb, 2024 18:57
in het binnenland van Spanje en Portugal zijn maar weinig campings. Het zijn er in ieder geval niet genoeg om altijd van camping naar camping te fietsen.
De genoemde routes gaan niet langs een toeristenkust. Aan de westkust van Portugal zijn ook weinig campings.
Als ik even reclame mag maken: https://lijsttrekkers.be/camping-selector/

Daar kan je een GPX uploaden en die toont dan de campings (uit Open Street Maps) in de buurt van je GPX. Je kan de campings vervolgens downloaden als een waypoints file die je weer op je GPS kan zetten.

Mijn ervaring is dat er in die regio volgens het tooltje inderdaad geen camping-overvloed is. Maar als je wat campings hebt gevonden kan je je GPX dan eventueel wat aanpassen richting die campings. Het kan evenwel geen kwaad kan om te checken of de campings nog echt bestaan. De data van OSM is niet altijd up to date (Google ook niet).

Of nog beter, als je merkt dat een camping niet meer bestaat, is het tegenwoordig erg gemakkelijk om de camping op OSM te verwijderen/aan te passen.
Klopt inderdaad wat hierboven wordt beschreven. Daar staat tegenover dat wild kamperen geen enkel probleem is. Je kan overal wel een plekje vinden. Maar natuurlijk moet je dat wel zelf willen. Is natuurlijk minder comfortabel.
Ben nu zelf in Portugal op weg naar huis en mij valt op dat ieder stadje wel een prima " hospedaje ' of ' lojamenta ' heeft : kamertje voor camping prijzen. Voor mij is groter probleem dat ik naar bed wil als de restaurants open gaan .
Pier.