Additionally, paste this code immediately after the opening tag: N-Zeeland: fiets in vliegtuig en fietsen met zware bepakking - Forum Wereldfietser

N-Zeeland: fiets in vliegtuig en fietsen met zware bepakking

Wij zijn van plan om in februari 2025 fietsreis door Nieuw Zeeland te maken. We willen het Noorder- en Zuidereiland aandoen.

We zijn benieuwd naar ervaringen met het vervoer van de fietsen per vliegtuig.
- Fietsen (2 x Santos) mee in de speciale dozen of beter in een fietshoes of alternatieve ideeën?
- Verloopt de overstap in Singapore goed voor de fietsen? Wat zijn de ervaringen?
- Is het gemakkelijk om in Nieuw Zeeland ook weer een fietsdoos te organiseren voor de terugreis?

Verder zijn we ook benieuwd naar ervaringen met fietsen in Nieuw Zeeland met relatief zware bepakking (voor- en achtertassen en kampeerspullen).

Met vriendelijke groet,
Marjan
Ik heb er nooit gefietst maar ben er wel geweest en had het te doen met de fietsers op de doorgaande wegen.
Zeker als je zwaar bepakt bent is er geen binnendoor en moet je het de hele dag doen met voorbijrazend verkeer.
Ovet fietsdozen voor de terugweg zou ik me niet teveel zorgen maken. Er zijn fietsenwinkels genoeg j Auckland, en los karton etc is ool voldoende verkrijgbaar. Het is een westers land qua voorzieningen :-)

Veel plezier, NZ is fantastisch.
MarjanM schreef:
zo 21 jan, 2024 14:53

Verder zijn we ook benieuwd naar ervaringen met fietsen in Nieuw Zeeland met relatief zware bepakking (voor- en achtertassen en kampeerspullen).
Hoe zwaar is zwaar?
Kamperen kan ook relatief licht. Daar is al veel winst te boeken.
Hoi, welkom op het forum en alvast veel fietsplezier gewenst!
MarjanM schreef:
zo 21 jan, 2024 14:53
- Fietsen (2 x Santos) mee in de speciale dozen of beter in een fietshoes of alternatieve ideeën?
Hier zijn al heel veel berichten over geplaatst op dit forum, zoek even rond. Het belangrijkste is misschien wel: wat zegt de maatschappij waarmee je vliegt erover?

Groetjes,

Carl
Wij hebben van NZ terug naar Schiphol fietsen gratis mee kunnen nemen (en ook van Saigon naar NZ), We vlogen via Sydney en daarna ergens een overstap. Fietsen kwamen op Schiphol probleemloos uit de doos.

Overigens: fietsen door heel NZ vind ik geen aanrader. Vooral op het Zuidereiland lopen slechts twee tweebaanswegen over het eiland, waar al het verkeer over heen gaat. De max speed is 100 km/u en dat rijdt iedereen ook. Geen vluchtstroken of fietspaden. In NZ vind je wel fietsroutes over voormalige spoorbanen enz. Die zijn erg mooi, maar beperkt. Ik heb in NZ een auto gehuurd, fietsen erin en van fietsroute naar fietsroute gereden. Zo veel meer gezien van beide prachtige eilanden.
Wij zijn nu 3 maanden aan het fietsen in NZ, en zijn halverwege (6 weken onderweg). Tot nu toe alleen op het Zuidereiland. Idd: fietsdozen; niet druk om maken. Zware kampeerbepakking: wij zijn 60'plus en sjouwen alle kampeerspullen mee. Vooral doen: NZ is een prachtig kampeerland. A: er zijn er heel veel. Je kan dus dagafstand beperkt houden (als het hard waait, je de weg toch druk vindt of je het zwaar vindt). B: 95% vd campings heeft een keuken waar je kan koken/binnenzitten (bij bv slecht weer,). Zeker: soms zijn de wegen te druk. Maar zeker niet allemaal. En wij hebben onze route zoveel mogelijk aangepast om de autoluwe (en prachtige) 'Great rides' mee te pakken. Zeker even op googelen. Tips: plan niet te strak: het is nu hartje zomer, toch zijn we al drie keer een dag gestrand door te harde wind en,/of regen
Tip 2: plan goed: soms kom je een of twee dagen geen enkele winkel tegen
Theo B schreef:
di 23 jan, 2024 07:26
Wij zijn nu 3 maanden aan het fietsen in NZ, en zijn halverwege (6 weken onderweg). Tot nu toe alleen op het Zuidereiland. Idd: fietsdozen; niet druk om maken. Zware kampeerbepakking: wij zijn 60'plus en sjouwen alle kampeerspullen mee. Vooral doen: NZ is een prachtig kampeerland. A: er zijn er heel veel. Je kan dus dagafstand beperkt houden (als het hard waait, je de weg toch druk vindt of je het zwaar vindt). B: 95% vd campings heeft een keuken waar je kan koken/binnenzitten (bij bv slecht weer,). Zeker: soms zijn de wegen te druk. Maar zeker niet allemaal. En wij hebben onze route zoveel mogelijk aangepast om de autoluwe (en prachtige) 'Great rides' mee te pakken. Zeker even op googelen. Tips: plan niet te strak: het is nu hartje zomer, toch zijn we al drie keer een dag gestrand door te harde wind en,/of regen
Tip 2: plan goed: soms kom je een of twee dagen geen enkele winkel tegen
Dit zouden onze woorden kunnen zijn van zes jaar geleden, wij hadden overeenkomstige ervaringen. Het puzzelen aan een autoluwe route vond ik erg leuk om te doen. Alleen omgeving Auckland echt vervelend/eng.

Eén kanttekening: op sommige 'great rides' hadden we wel degelijk problemen met de bagage met volledige bepakking, omdat er dan hekjes en paaltjes enzo om motoren tegen te houden onhandig stonden. Ook was soms de moeilijkheidsgraad alleen in theorie laag - dus dan was het lopen omdat het te steil was of te technisch (met volledige bepakking over MTB-switchbacks naast een ravijn :shock: ).

En over vliegen nog even: wij zijn toen met China Southern gevlogen, fietsen gratis mee.
Dozen te over inderdaad.

Louise
Late reactie misschien, maar hier mijn tips. Ik heb mijn fiets indertijd gratis mee kunnen nemen met Singapore Airlines in een fietskoffer die ik tweedehands op marktplaats had gevonden. Fiets+koffer was 27kg, daarom heb ik de meeste bagage in een verhuisdoos vooruit gestuurd naar Nieuw Zeeland, dat kostte toen 60 euro. De koffer heb ik achtergelaten op de camping in Christchurch en aan het eind weer opgepikt, geen enkel probleem!

Vraag me gerust als je meer vragen hebt, ik ben inmiddels twee keer wezen fietsen in dit fantastische land