Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX voor route Sevilla - Gijon - Ferrol - Santiago en verder - Forum Wereldfietser

GPX voor route Sevilla - Gijon - Ferrol - Santiago en verder

Beste Wereldfietsers,
Mijn man en ik vliegen begin april naar Sevilla, vervolgens willen we naar Gijon - Ferrol - Santiago de Compostella - Finesterre en Muxia - Porto - Fatima en Lissabon fietsen op onze ligfietstandem.
Heeft iemand deze route ooit gefietst? Zo ja dan hoor ik graag ervaringen. Vooral ook hoe zwaar deze is qua hoogtemeters enzo. En hoe mooi natuurlijk :-)

Verder ben ik op zoek naar de bijbehorende GPX'en
1. Sevilla - Gijon -> Ruta de la Plata - heb ik gevonden! de rest niet :-(
2. Gijon - Ferrol -> Camino del Norte
3. Ferrol - Santiago -> Camino Ingles
4. Santiago - Finistere en Muxia -> Camino Finisterre
5. Santiago - Fatima - Lissabon -> Caminho Fatima (is deels de Camino Portuges) tot Fatima daarna naar Lissabon

Alleen de eerste heb ik gevonden, de anderen niet, heeft iemand suggesties, tips, we horen het graag, hartelijke groet Daan & Carolien

ps we hebben slechte ervaringen met zelf routes uitstippelen, dan komen we altijd op vreselijke wegen terecht
Zoek eens op "camino del norte" fiets gpx, dus inclusief aanhalingstekens Dan kom ik op de site van het Vlaams Santiagogenootschap en vind ik tracks.
De rest zou overeenkomstig wel te vinden moeten zijn, misschien met bicicleta i.p.v. fiets.
Wel oppassen dat je geen wandeltrack krijgt. :shock:
Daan & Carolien schreef:
wo 21 feb, 2024 18:18
ps we hebben slechte ervaringen met zelf routes uitstippelen, dan komen we altijd op vreselijke wegen terecht
Extra monitor aan je laptop, en dan op het ene scherm Komoot / Basecamp / Strava / Ridewithgps en op het andere Google Maps / Streetview.

Kan niet mis gaan :wink:
Leon schreef:
wo 21 feb, 2024 19:33
Zoek eens op "camino del norte" fiets gpx, dus inclusief aanhalingstekens Dan kom ik op de site van het Vlaams Santiagogenootschap en vind ik tracks.
De rest zou overeenkomstig wel te vinden moeten zijn, misschien met bicicleta i.p.v. fiets.
Wel oppassen dat je geen wandeltrack krijgt. :shock:
Dank je Leon, de Camino del Norte heb ik zo inderdaad gevonden. De andere nog niet zo :-(
Shrek schreef:
wo 21 feb, 2024 19:49
Daan & Carolien schreef:
wo 21 feb, 2024 18:18
ps we hebben slechte ervaringen met zelf routes uitstippelen, dan komen we altijd op vreselijke wegen terecht
Extra monitor aan je laptop, en dan op het ene scherm Komoot / Basecamp / Strava / Ridewithgps en op het andere Google Maps / Streetview.

Kan niet mis gaan :wink:
Dit snap ik niet :-( gaat boven mijn pet. Bedoel je dat ik dan zelf routes uitzet in Komoot? En ze controller of bekijk op Google Maps?
Daan & Carolien schreef:
wo 21 feb, 2024 20:09
Bedoel je dat ik dan zelf routes uitzet in Komoot?
Dat kan ja!

En ze controller of bekijk op Google Maps?
Precies! Tweede scherm met Google Maps ernaast om dingen als hotelletjes, supermarkten etc te vinden, en om met Streetview te zien wat voor weg het is. Komoot heeft de Trail view functie, maar dat zijn vaker foto's van gravelpaden dan van wegen, en ik weet effe niet of dat een Premium functie is.

Voordeel van zelf routes maken is dat je ook meteen zicht hebt op de hoogtemeters.
Shrek schreef:
wo 21 feb, 2024 20:16
Daan & Carolien schreef:
wo 21 feb, 2024 20:09
Bedoel je dat ik dan zelf routes uitzet in Komoot?
Dat kan ja!

En ze controller of bekijk op Google Maps?
Precies! Tweede scherm met Google Maps ernaast om dingen als hotelletjes, supermarkten etc te vinden, en om met Streetview te zien wat voor weg het is. Komoot heeft de Trail view functie, maar dat zijn vaker foto's van gravelpaden dan van wegen, en ik weet effe niet of dat een Premium functie is.

Voordeel van zelf routes maken is dat je ook meteen zicht hebt op de hoogtemeters.
euhm, misschien toch maar de workshop Komoot op de Fiets- en Wandelbeurs gaan volgen, ben daar nu niet zo handig in ;-(
Zeker een aanrader.

Zelf routes maken is leuk!


ps we hebben slechte ervaringen met zelf routes uitstippelen, dan komen we altijd op vreselijke wegen terecht
Wat doe je nu dan?
Daan & Carolien schreef:
do 22 feb, 2024 21:42
euhm, misschien toch maar de workshop Komoot op de Fiets- en Wandelbeurs gaan volgen, ben daar nu niet zo handig in ;-(
Probeer eerst eens www.brouter.de. Dat is niet erg moeilijk: beginpunt klikken, eindpunt klikken en je hebt een route voor vakantiefietsers. Niet tevreden? Dan de route opzij slepen. Tevreden? Dan exporteren. Ik neem aan wat je met het gpx-bestand moet doen.
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 21:52
Zeker een aanrader.

Zelf routes maken is leuk!


ps we hebben slechte ervaringen met zelf routes uitstippelen, dan komen we altijd op vreselijke wegen terecht
Wat doe je nu dan?
‘Kant en klare routes’ , zoals het fietserpad, de groene valleienroute, Reitsma naar Rome en de Oostzee route …
Leon schreef:
do 22 feb, 2024 22:07
Daan & Carolien schreef:
do 22 feb, 2024 21:42
euhm, misschien toch maar de workshop Komoot op de Fiets- en Wandelbeurs gaan volgen, ben daar nu niet zo handig in ;-(
Probeer eerst eens www.brouter.de. Dat is niet erg moeilijk: beginpunt klikken, eindpunt klikken en je hebt een route voor vakantiefietsers. Niet tevreden? Dan de route opzij slepen. Tevreden? Dan exporteren. Ik neem aan wat je met het gpx-bestand moet doen.
Maar hoe weet je dan dat je een verharde weg hebt? Of niet al te veel moet klimmen?
Daan & Carolien schreef:
do 22 feb, 2024 23:02
‘Kant en klare routes’ , zoals het fietserpad, de groene valleienroute, Reitsma naar Rome en de Oostzee route …
Ik bedoelde meer: hoe stippel je nu dan zelf routes uit die je vervolgens over vreselijke wegen blijken te leiden? :wink:
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 23:19
Daan & Carolien schreef:
do 22 feb, 2024 23:02
‘Kant en klare routes’ , zoals het fietserpad, de groene valleienroute, Reitsma naar Rome en de Oostzee route …
Ik bedoelde meer: hoe stippel je nu dan zelf routes uit die je vervolgens over vreselijke wegen blijken te leiden? :wink:
🤣 RouteYou en Google Maps
Google maps is wat mij betreft een no-go als je fietsroutes gaat plannen, is daar totaal niet geschikt voor. Ik ben niet verbaast dat je daarmee op te drukke wegen terecht bent gekomen.

Ik gebruik het al eerder genoemde Brouter.De, en soms ook Komoot. WErkt allebei meer dan perfect voor mij. Beiden tonen ook informatie over de ondergrond, en ook hoogteprofielen.

Voordeel van brouter.de is dat je een duidelijke overlay op de kaart kan tonen van 'bestaande fietsroutes'. Komoot is wat sterker/duidelijker in het tonen van bijvoorbeeld points of interest. Prima combi wat mij betreft :)
Daan & Carolien schreef:
vr 23 feb, 2024 12:38
Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 23:19
Ik bedoelde meer: hoe stippel je nu dan zelf routes uit die je vervolgens over vreselijke wegen blijken te leiden? :wink:
RouteYou en Google Maps
Ja dat verklaart alles.
Google maps is een bekende notoir slechte routeplanner voor fietsers. Fantastisch voor met de auto, dat wel.
Routeyou had ik nog nooit gebruikt maar nu even geprobeerd. Als je een routeplanner wilt proberen laat hem/haar/etc. dan een route plannen bij jezelf in de buurt waar je de weg goed kent. Zo gezegd zo gedaan heb ik routeyou even een stukje van 25 km gevraagd hier in Zuid-Limburg. Inderdaad: voor vakantiefietserrs pure horror. Het ding gaat meerdere keren over wandelpaden waar je niet eens mag fietsen en die qua MTB-route zwarte piste zouden zijn.

Polartiteit was me voor. :D
Zowel Komoot als Brouter gebruiken gewoon OSM kaarten trouwens.

Ik gebruik Komoot vooral vanwege het gebruiksgemak: zowel app- als webversie, makkelijk synchroniseren met je Wahoo of Garmin etc. Je kunt ook gpx'en van elders uploaden in je Komoot en dan weer bewerken.

Als ik op reis ga maak ik thuis in de webversie op groot scherm mijn routes, en pas ik onderweg soms nog kleine dingen aan via de appversie.

Op zich heeft verdwalen ook z'n charmes, maar gewoon door kunnen fietsen is mij ook veel waard, én het bouwen en finetunen van routes is ook een vorm van voorpret.
Shrek schreef:
za 24 feb, 2024 10:45
Je kunt ook gpx'en van elders uploaden in je Komoot en dan weer bewerken.
Dat kan in Brouter tegenwoordig ook.
Ik gebruik de uploadmogelijkheid graag om alle eerdere fietstochten in een bepaald gebied te uploaden om inspiratie op te doen waar ik nu weer eens heen zal gaan. Tot iets van 100 dagtracks (van 500 kB) uploaden gaat prima, maar op een gegeven moment gaat het langzamer. Tegen de 500 is het het erg vervelend. Maar oké, dit gaat over Spanje. Daar weet ik nog wel (bijna) uit mijn hoofd waar ik ben geweest.
Grappig.
Ik kan nu na de eerste 12.000 km weer een bestaande route volgen, dus ik pak de EV1 naar huis. Één groot drama: drukke smalle wegen, moeilijk te vinden en die Atlantic Coast heb ik nooit gezien. Aan het eind van de dag bleek de ferry in reparatie maar dat kan de routemaker niet weten. Volgende dag de N10 en N4 genomen, rustige oude hoofdwegen met veilige brede shoulder: genieten!
Zo zie je maar.
Pier.
piviets schreef:
zo 25 feb, 2024 18:22
Één groot drama: drukke smalle wegen, moeilijk te vinden en die Atlantic Coast heb ik nooit gezien.
Waar was dat?
... O ik zie dat je in Elvas bent, De oude (N4) weg is natuurlijk stil als er inmiddels een dikke snelweg langs ligt.
Als je van west-Portugal naar oost-Portugal gaat, ga je meestal ook van heel dichtbevolkt naar dunbevolkt en tevens van rijk en compleet autoverslaafd naar niet zo rijk. Dat is me daar ook wel opgevallen.
piviets schreef:
zo 25 feb, 2024 18:22
Grappig.
Ik kan nu na de eerste 12.000 km weer een bestaande route volgen, dus ik pak de EV1 naar huis. Één groot drama: drukke smalle wegen, moeilijk te vinden en die Atlantic Coast heb ik nooit gezien. Aan het eind van de dag bleek de ferry in reparatie maar dat kan de routemaker niet weten. Volgende dag de N10 en N4 genomen, rustige oude hoofdwegen met veilige brede shoulder: genieten!
Zo zie je maar.
Pier.
Waar ben je allemaal geweest? 12.000 km? En hoe lang ben je onderweg?