Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en wandelbeurs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets en wandelbeurs

Polling schreef:
ma 26 feb, 2024 10:58
Wim schreef:
zo 25 feb, 2024 14:52
Op de Wereldfietserdagen zijn geen stands van fietsfabrikanten of winkels.
dat vind ik dan wel heel erg jammer (niet voor dit jaar, we kunnen helaas niet). Dat is nl precies wat ik miste: tassen, tenten, handvatten, fietsonderdelen, (regen)kleding, kooksetjes, stoeltjes, matjes, slaapzakken

Wordt er over nagedacht om bij de werelfietsersdagen in de toekomst wel winkels/fabrikanten uit te nodigen?
Jammer, aan de andere kant kan ik me ook nog een WF beurs herinneren die ongeveer gekaapt werd door Santos...
Er waren en zijn twee overwegingen. De eerste is simpelweg dat we in een gebouw van Accell zitten, en die willen geen concurrerende merken in hun gebouw. Dat lijkt mij een heel legitieme positie. Maar voor de goede orde, het is dus evenmin een Accell evenement, en er zijn geen Accell evenementen. Er is eerder ook wel uitgebreid naar andere locaties gezocht, maar niemand is ooit met een bruikbare suggestie gekomen.

De tweede overweging is dat bij beurzen zoals in Utrecht, maar ook eerder bij de wereldfietserbeurs in Bussum, de prominente aanwezigheid van vooral dure merken de boodschap uitstraalde dat je toch zonder Santos, Idworx, Koga of wat dan ook niet op fietsvakantie kunt. En dat is niet de boodschap die we willen uitdragen. We willen mensen juist over de drempel halen. Laten ze het maar eens gewoon proberen met de fietsen in de schuur, als dat enigszins kan, of met een goede tweedehands fiets. Dat is een veel verstandiger strategie om te bedenken of je het wel leuk vindt, en wat je er dan leuk aan vindt.

Zelf zou ik graag ook wel eens iets willen organiseren met een veel diverser aanbod van vooral kleinere bouwers die op een beurs met zoveel bling als in Utrecht niet aan bod komen omdat ze de hoge prijzen niet kunnen betalen. En met bijvoorbeeld aanbieders van ligfietsen. Aan de kampeerkant is er ook flink wat te winnen met aandacht voor moderne ultralight uitrusting, en ervaringsdeskundigen zoals bij de Rugzaklopers. Vroeger stonden die laatsten op de Fiets en Wandelbeurs, met altijd een leuke lezing en heel leuke ultralight tentjes en zo. Zo'n evenement zou de monocultuur van tractorfietsen en zware uitrusting die je bij Bever haalt wat kunnen nuanceren. Maar dat wordt dan wel een ander soort evenement dan wat we nu doen, en voor een wat andere doelgroep.
Wim schreef:
ma 26 feb, 2024 11:44
De tweede overweging is dat bij beurzen zoals in Utrecht, maar ook eerder bij de wereldfietserbeurs in Bussum, de prominente aanwezigheid van vooral dure merken de boodschap uitstraalde dat je toch zonder Santos, Idworx, Koga of wat dan ook niet op fietsvakantie kunt. En dat is niet de boodschap die we willen uitdragen. We willen mensen juist over de drempel halen. Laten ze het maar eens gewoon proberen met de fietsen in de schuur, als dat enigszins kan, of met een goede tweedehands fiets. Dat is een veel verstandiger strategie om te bedenken of je het wel leuk vindt, en wat je er dan leuk aan vindt.

Zelf zou ik graag ook wel eens iets willen organiseren met een veel diverser aanbod van vooral kleinere bouwers die op een beurs met zoveel bling als in Utrecht niet aan bod komen omdat ze de hoge prijzen niet kunnen betalen. En met bijvoorbeeld aanbieders van ligfietsen. Aan de kampeerkant is er ook flink wat te winnen met aandacht voor moderne ultralight uitrusting, en ervaringsdeskundigen zoals bij de Rugzaklopers. Vroeger stonden die laatsten op de Fiets en Wandelbeurs, met altijd een leuke lezing en heel leuke ultralight tentjes en zo. Zo'n evenement zou de monocultuur van tractorfietsen en zware uitrusting die je bij Bever haalt wat kunnen nuanceren. Maar dat wordt dan wel een ander soort evenement dan wat we nu doen, en voor een wat andere doelgroep.
Dit spreekt elkaar wel een beetje tegen. Enerzijds niet alleen de dure fietsmerken maar dan wel de kleine bouwers - en die zijn ook duur. Net zoals de - dure - ultralight uitrusting die je nog niet hebt als je begint met reizen met de fiets.
Ik zie geen inconsistentie. De Wereldfietserdagen (dus geen beurs) zijn een evenement met een format dat toch vooral (maar niet uitsluitend) gericht is op verbreding. Er is een grote en diverse groep belangstellenden die er ook over denken eens op fietsvakantie te gaan, maar geen idee hebben wat daar bij komt kijken. Die willen we over de drempel krijgen, en daar is een deel van het lezingenprogramma op gericht, en ook op wat de meeste leden uiteindelijk in werkelijkheid doen: een paar weken fietsen in Europa. Toch zijn er zeker ook lezingen over bij voorbeeld zwaardere tochten. We hebben ook geprobeerd het programma wat diverser te maken, met aandacht voor bijvoorbeeld off road touring, gravelbiking, fietsen met een aanhanger, bikepacking of ligfietsen. En er is een speciale praktijk presentatie over het verschil tussen ultralight en zwaar bepakt. De bedoeling van dit alles is mensen aan het denken te zetten voordat ze smakken met geld uitgeven.

Natuurlijk zou er ook plaats kunnen zijn voor een heel ander evenement, met een andere focus, gericht op de wellicht meer ervaren vakantiefietser, en op wat minder mainstream opties die evenmin aanbod komen op een groot commercieel evenement als de Fiets en Wandelbeurs. Zelf sta ik ook heel graag te kijken naar mooie handgebouwde frames met chique onderdelen, en slimme ultralight kampeeruitrusting. Het een sluit het ander niet uit.
Ik denk dat Fedor bedoelt dat zowel op de echt F&W-beurs als in jouw ideeën de goedkopere namen ontbreken zodat daar toch wel de indruk kan ontstaan dat, zoals jij zei, je "zonder Santos, Idworx, Koga of wat dan ook niet op fietsvakantie kunt".

Het absurde resultaat is dat voor veel mensen een fietsvakantie duurder is dan een vliegvakantie.
Dank voor de uitleg Wim. De beperkingen van de locatie-eigenaar begrijp ik. Maar volgens mij is er juist ook bij beginners belangstelling voor de tenten en uitrusting, naast de fietsen. Aanbieders daarvan zouden niet misstaan op de WF-dagen lijkt me, en ook geen concurrent van de locatie-eigenaar zijn.
Ik althans geef beide dagen een lezing over fietsen met je bestaande fiets (als dat kan), of anders een tweedehands fiets. In mijn lezingen over kampeeruitrusting voor beginners gaat het ook over tenten van Decathlon. Ik vertel mensen verder over het verschil tussen een voor Zuid Europa ideale Amerikaanse stijl tent met veel gaas, en het Scandinavische model dat bedoeld is voor kou en regen. Welke tent is geschikt voor jouw doel?
Het wordt dus een evenement waar fietsers fietsers informeren. Daar zit heel veel expertise. Die expertise wordt hopelijk ook zichtbaar op het tentenveldje.
Dat had ik ook niet anders van je verwacht. Nu nog een stand van Decathlon waar je die tentjes kan zien en voelen. Ik denk echt dat juist mensen die net beginnen of willen beginnen graag diverse opties zien en evt kunnen aanschaffen. Wellicht in de toekomst…
Wim schreef:
ma 26 feb, 2024 13:52
Ik althans geef beide dagen een lezing over fietsen met je bestaande fiets (als dat kan), of anders een tweedehands fiets. In mijn lezingen over kampeeruitrusting voor beginners gaat het ook over tenten van Decathlon. Ik vertel mensen verder over het verschil tussen een voor Zuid Europa ideale Amerikaanse stijl tent met veel gaas, en het Scandinavische model dat bedoeld is voor kou en regen. Welke tent is geschikt voor jouw doel?
Het wordt dus een evenement waar fietsers fietsers informeren. Daar zit heel veel expertise. Die expertise wordt hopelijk ook zichtbaar op het tentenveldje.
Grappig om dan mensen naar grote bedrijven als Decathlon te sturen en hiermee juist de kleine ondernemer met passie en kennis passeert.
En wat is een klein fietsmerk? Waar ligt de grens? Avaghon, Pilot, Baobab?

Of je doet het commercieel en laat alle merken toe, of je doet het niet commercieel en maakt er een fietsers informeren fietsers evenement van. Nu is het - het is allemaal gelijk, maar Accell is iets meer gelijk - klinkt als Orwell. ;)
Wim schreef:
ma 26 feb, 2024 12:45
We hebben ook geprobeerd het programma wat diverser te maken, met aandacht voor bijvoorbeeld off road touring, gravelbiking, fietsen met een aanhanger, bikepacking of ligfietsen. En er is een speciale praktijk presentatie over het verschil tussen ultralight en zwaar bepakt.
Wim
Je schrijft dat je het programma diversen wilt maken.
Wat ik hierin mis is de aandacht voor vakantiefietsers met een E-bike.
Ik zie één lezing van iemand die met een E-bike reist.
Waarom is er op de beursvloer geen ruimte gemaakt voor een groepje E-bikers die over ervaringen kunnen uitwisselden met bezoekers.
Op de laatste beurs stonden er een groepje E-bikers met volle bepakking en zij konden zich verheugen in een grote belangstelling.
Je kunt niet blind zijn voor nieuwe ontwikkelingen die het ook voor mensen met wat minder conditie het mogelijk maken om van onze mooie hobby te genieten.
Wat ik hierin mis is de aandacht voor vakantiefietsers met een E-bike.
Ik heb niet het idee dat de E-bike nog gepromoot moet worden, hij is alom aanwezig.
Bert van Sprang schreef:
ma 26 feb, 2024 21:31
Ik heb niet het idee dat de E-bike nog gepromoot moet worden, hij is alom aanwezig.
Maar ook voor vakanties? Ik zie zelden bepakte e-bikes (alleen langs de Moezel waren er wat meer eigenlijk).
Bert van Sprang schreef:
ma 26 feb, 2024 21:31
Wat ik hierin mis is de aandacht voor vakantiefietsers met een E-bike.
Ik heb niet het idee dat de E-bike nog gepromoot moet worden, hij is alom aanwezig.
(Nog) niet bij vakantiefietsers die ook kamperen. Zoals ik al schreef bij de laatste beurs was het bij dat E-paviljoen erg druk.
Ronald van der Perk schreef:
ma 26 feb, 2024 21:49
(Nog) niet bij vakantiefietsers die ook kamperen. Zoals ik al schreef bij de laatste beurs was het bij dat E-paviljoen erg druk.
Is dat zo significant anders dan? Je kunt toch gewoon je accu opladen op de camping?
Wildkamperen is dan lastiger, maar genoeg mensen zonder e-bike doen dat ook niet.
Berger schreef:
ma 26 feb, 2024 22:03
..............., maar genoeg mensen zonder e-bike doen dat ook niet.
Is dat nou een soort van dubbele ontkenning?
Op het tentenveldje stond een persoon met een ebike.
Zoals eerder al aangegeven wil de organisatie van de WF dagen een breed en gevarieerd aanbod bieden van lezingen. Dat betekend dat er van elk onderwerp maar één lezing is. Er is er misschien maar één over het fietsen met e-bikes, maar er is er ook maar één over de ligfiets, en één over een reis naar Rome, en één over koken op een eenpitter. Maar daardoor is er wel voor elk wat wils.

En wat betreft de afwezigheid van leveranciers: als dit de voorwaarde is van de verhuurder, dan is dat wat het is. Het is moeilijk genoeg om een (betaalbare) ruimte te vinden. Er is wél een expositieveld waar ervaren fietsers hun spullen komen laten zien. Zij hebben het échte verhaal in plaats van het mooie verkooppraatje van de leverancier. Wat mij betreft de betere optie.

/verkooppraatje uit :wink:
Als ik naar de intekeningen voor de lezingen kijk is er althans bij deze bezoekers helemaal niet zoveel belangstelling voor materiaal, maar vooral voor ervaringen op niet al te woeste tochten in Europa. En dat vind ik eigenlijk wel prima. Daar laat ik het nu verder bij.
Het was niet bedoeld als kritiek, en slechts mijn mening. Ik zou we naar een beurs gaan waar ze materiaal hebben staan en verkopen, zeker als ik daarvoor op een kampeerveldje de ervaren fiesreiziger heb kunnen uithoren over de keuzes die zij gemaakt hebben.

Dit deel van de discussie hoort ook eigenlijk in het topic over de WF-dagen inmiddels.

Ik was ook niet op de hoogte van het feit dat de verhuurder alle leveranciers weerde. Ik ging ervan uit dat alleen de concurrent (dus de fietsfabrikanten / -leveranciers) en niet de andere materialen (tent, tas enz)
Beursbezoekers zijn altijd dol op aanbiedingen die ze ter plekke kunnen kopen. Als het entreegeld, de dure koffie en de reiskosten er uit gehaald zijn komen ze geheid de volgende keer weer. :D