Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wandelschoenen voor Fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Wandelschoenen voor Fietsvakantie

Dag allemaal,

Ik heb mijn combi SPD pedalen vervangen voor de SHIMANO PD-GR500 flatpedals.

Nu ben ik opzoek naar een geschikte wandelschoen welke past bij een flatpedal. En waar ik zowel goed mee kan fietsen als wandelen.

Ik ben niet opzoek naar een fietsschoen met mogelijkheid van plaatjes en spd.

Wie heeft hier ervaring mee of welke raden jullie aan? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik fiets altijd met lage Meindl-wandelschoenen, ook op flatpedals.

Belangrijkste is dat de schoenen goed passen (aan je voet dus).

De genoemde pedals zijn trouwens niet de breedste die verkrijgbaar zijn, ik had dat mijn voeten aan de zijkant een flink stuk over de rand uitstaken. Heb sindsdien crankbrothers Stamp2 pedalen, die zijn een stuk groter; en daar passen mijn schoenen een stuk beter op.

Kijk trouwens uit met pinnetjes op je huid, die zijn vooral in het begin best scherp. :twisted: Ze geven wel goede grip aan je schoenen, das wel fijn :)
Je kunt met de meeste echte wandelschoenen prima fietsen op die grote pedalen want de zolen zijn meestal stijf genoeg daarvoor.
Welke wandelschoenen het worden hangt dan af van het terrein en het gewicht dat je op de fiets wilt meezeulen. Hoge bergwandelschoenen kunnen zeker in de grote maten twee blokken aan je fiets zijn. Die lage Meindl's (en vergelijkbare schoenen) zijn misschien een goede degelijke tussenweg. Lichter en goedkoper kan ook, maar dat is dan een optie als je in de praktijk weinig kilometers loopt en/of alleen over goede ondergrond.
Vooral passen inderdaad.
In de winter draag ik "goedkope" halfhoge Lowa's als ik de flat-kant van de pedalen gebruik.

Goedkoop want veel stof ipv leer (wel waterdicht) wat vooral ook in het gewicht scheelt. Met zware wandelschoenen is het niet lekker fietsen.
's Zomers lage wandelschoenen (Hanwag Gritstone, GoreTex) of sandalen (Teva).
's Winters hoge wandelschoenen (Hanwag Tatra, leer) en als het erg koud is, daar overheen overschoenen (Vaude Bike Gaiter Long).
Dat bevalt allemaal erg goed.
De Teva sandalen hebben een goede stijve zool en zijn geheel van kunststof. Daarmee kun je op de camping onder de douche :)
Ik heb Lowa zowel voor wandelen als voor fietsen.
Soort van waterdicht door de Gore-tex.
Ik heb ze eerst ook gedragen op de niet-klik kant van deze pedalen en tegenwoordig op gewone pedalen.
Je kunt er mee voor de dag komen.
Op de fiets een tikje aan de lompe kant en in de stad netjes.
Borstel er over en ze zijn weer schoon.
Salomon heeft ook fijne lage, lichte wel of niet waterdichte schoenen met een zool die stijf genoeg is, die heb ik bij me in de gore-tex variant maar fiets meestal als het warm genoeg is met Teva sandalen, de Terra light is stijf genoeg om mee te fietsen en kan je ook prima een stevige wandeling op zwaarder terrein mee doen.
Ecco en Keen hebben ook stevige sandalen met stevige zolen. Ze zijn voor wat bredere voeten.
Teva's hebben mij nooit lekker gepast; ik heb ze dan ook nooit gekocht.
Teva heeft verschillende types sandalen, de Terra Fi heeft de meest stevige zool dacht ik.
Wij fietsen met Shimano en Vaude schoenen op flat pedals.
De Vaude Asfalt Tech Dualflex, deze zijn wel een beetje warm in de zomer, de Shimano SH-ET300 ventileren wat meer.
Op allebei is goed te lopen, er kan geen SPD of iets dergelijks onder.
Ik fiets al jaren op Shimano schoenen die speciaal voor flat pedalen zijn zonder opening voor het monteren van schoen plaatjes.

En moet zeggen meer dan het geld waard bevallen zeer goed en zijn zeer duurzaam ook de onder zool die in aanraking komt met de pinnetjes van de pedalen.

Lopen zeer fijn en harde zool voor het fietsen en pas vorm is helemaal oke voor mijn voeten..
Bedankt voor alle reacties dusver! Ik heb even het 1 en ander genoteerd.

De ijzeren pinnetjes van de pedalen voelen bij een zool met fijnere structuur beter aan dan met een groffe kwam ik achter. Wellicht moet ik dan de opvulringen gebruiken.

Ik zal binnenkort even wat schoenen passen!
Toen ik mijn fiets kocht in 2011 heb ik alle pinnetjes vervangen door kortere. De pinnetjes zaten erin met een schroefdraad, een kleine inbus paste er in.
(Off topic: later trouwens over gegaan op klik pedalen)