Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP! Racefiets carbon zadelpen niet meer egaal? Zakt?! - Forum Wereldfietser

HELP! Racefiets carbon zadelpen niet meer egaal? Zakt?!

Hallo medefietsers,
Vorige keer ben ik goed geholpen met een vraag over mijn ebike... Nu ga ik het nog een keer proberen maar dan met mijn racefiets ;)

Deze winter ben ik aan het "Zwiften/ Tacxen" (racefiets op een hometrainer geinstalleerd). Echter merkte ik dat mijn zadel lager zat. Vanmorgen gemeten en blijk ik 5 cm later te zitten!!!

Na een beetje googlen kwam ik er achter dat een beetje "Carbon Assembly Paste" moet helpen. Dit heb ik er zojuist tussen gesmeerd en weer aangedraaid (8 Nm volgens het etiket).

Echter, zie bijgevoegde foto's... mijn zadelpen is niet meer egaal!
Hoort dit?
Zo nee, kan ik dit repareren? Las iets over haarlak maar denk dat deze groef wel erg groot is?
Kan het kwaad als ik hier mee door fiets/ train?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Arie

Bijlagen

Ah interne zadelpen. Ben ik nooit een fan van geweest.

De groef lijkt me eerder een scheur. Zou er zeker niet meer mee de weg op gaan. Op de Tacx zou het nog wel misschien kunnen al weet ik niet hoe zo'n pen uiteindelijk breekt (of er nog een "waarschuwing" aan vooraf gaat).

Interne zadelklemmen moet je ook trouwens wel soms meerdere malen aandraaien voordat definitief het juiste moment wordt vastgehouden.
Die is duidelijk gescheurd, zal niet plots afbreken maar gaat ook niet lang meer mee, wel een rare breuk, duidelijk een piekspanning op het carbon dus de klem lijkt de krachten niet gelijk te verdelen op de pen.
Wat zegt jouw fietsenmaker?
@Fedor, bedankt! Hier ga ik in het vervolg op letten...!
Morgen is de fietsenmaker open, ga horen wat hij zegt.
Gokje: "Kapot. Te hard aangedraaid. Moet nieuwe."?

Een vraagje: is dit de originele pen van die fiets?
Waarom ik dit vraag: als de pen ook maar een tikkie dunner is dan de juiste maat denk ik dat carbon daar wel eens heel gevoelig voor zou kunnen zijn. Idem als hij te kort zou zijn of als de fiets niet gemaakt zou zijn voor een carbon zadelpen.
@ Leon, ik heb de pen aangedraaid met een momentsleutel met max 8Nm. Het is de orginele zadelpen van Cervelo (SP24).
Even gezocht. 250 dollar!
Dan mag je wel terug naar degene waar je de fiets van gekocht hebt.
Hoe oud is de fiets?
Arie B schreef:
ma 26 feb, 2024 10:59
Het is de orginele zadelpen van Cervelo (SP24).
€250,- :shock: Dure grap zo'n zadelpennetje kapot draaien....
Fiets via marktplaats gekocht met wel originele factuur van 1e koper (uit 2022). Toen ik de fiets kocht was de zadelpen heel dus de markplaats verkoper kan ik niets verwijten. Probleem met de zadelpen is echt pas gekomen toen ik hem op de tacx heb geplaatst.

Ik heb zojuist contact gezocht met het bedrijf die op de factuur staat. Even afwachten wat hij zegt.

Een nieuwe pen is inderdaad een dure grap... Maarja beter duur dan niet te koop...
Als die pen op de Tacx zit dan is gewicht toch minder van belang?
Arie B schreef:
ma 26 feb, 2024 12:08

Ik heb zojuist contact gezocht met het bedrijf die op de factuur staat. Even afwachten wat hij zegt.

Een nieuwe pen is inderdaad een dure grap... Maarja beter duur dan niet te koop...

Vraag ook of er een aluminium variant is, stuk steviger en minder duur :wink:
Mr. Z schreef:
ma 26 feb, 2024 15:48
Vraag ook of er een aluminium variant is, stuk steviger en minder duur :wink:
Zo te zien iig niet van Cervélo zelf. Is ook een D-vorm dus lastiger bij een ander merk te vinden.
Giant gebruikt deze zadelpennen dacht ik ook
Vandaag langs geweest bij de fietsenmaker (Cervelo dealer) zij gaan via garantie een nieuwe pen proberen te claimen bij Cervelo. Ze adviseerde om ook niet meer te fietsen met deze beschadigde zadelpen.
Arie B schreef:
di 27 feb, 2024 16:54
Ze adviseerde om ook niet meer te fietsen met deze beschadigde zadelpen.
Wijs advies :) dat ding is total loss.

Zou me nog wel even verdiepen in de reden waarom zoiets kan gebeuren. om te voorkomen dat de volgende straks ook scheurt.
Arie B schreef:
di 27 feb, 2024 16:54
Vandaag langs geweest bij de fietsenmaker (Cervelo dealer) zij gaan via garantie een nieuwe pen proberen te claimen bij Cervelo.
Zou heel mooi zijn als dat zou lukken want de fiets is via Marktplaats gekocht dus je bent niet de eerste eigenaar.

Bijv. Zipp: Loeiduur (net zoals Cervélo ;)) maar bij breuk - opgelopen tijdens het fietsen - krijg je een nieuwe set wielen dus uitstekende service... maar alleen als je de eerste eigenaar bent.
@ grandoneur, ik denk dat het komt omdat bij het binnen fietsen er nog meer druk (minder vering) op de pen is gezet. Ook door het heen en weer bewegen. Ik ben niet de lichtste…:p is er een heel klein beetje speling ontstaan en daardoor is de pen afgeschraapt. Zoals eerder genoemd had ik de pen na gebruik een paar keer moeten aandraaien.

Voor de volgende winter koop ik wel een oude aluminium fiets om op te tacxen. Heb het idee dat mijn dure Carbon fiets dit binnen fietsen sowieso niet zo lekker vind…

De fietsenmaker (cervelo dealer) gaf aan dat het geen probleem was dat ik een factuur heb van de 1e eigenaar dus een nieuwe pen claimen gaat waarschijnlijk wel lukken.

Voor nu alvast wel een nieuwe pen gekocht want wil nu weer gaan beginnen met buiten fietsen… mocht ik een nieuwe pen krijgen van cervelo dan verkoop ik er weer een ;)

Groet
Arie B schreef:
wo 28 feb, 2024 07:15
mocht ik een nieuwe pen krijgen van cervelo dan verkoop ik er weer een ;)
... die van Cervelo neem ik aan. Dat lijkt me wel slim vanwege die speling, 'niet zo licht', moeten aandraaien en zo.
Op de Tacx zit je stijf vast, en kun je niet zijdelings bewegen. Dat geeft een flink zwaardere belasting op de zadelpen. Zelf heb ik hier een keer zelfs een rugblessure aan overgehouden. Het is gewoon niet hetzelfde als fietsen op de weg - en lang zo leuk niet.