Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reitsma naar Rome - Forum Wereldfietser

Reitsma naar Rome

Volgens Reitsma is het gedeelte/variant naar Rome niet leuk....

Een waarschuwing: natuurlijk is ook in deel 3 geprobeerd de route zo rustig mogelijk te houden, maar omdat het wegennet in Midden- Italië niet erg fijnmazig is en fietspaden nagenoeg ontbreken, zijn wat drukkere wegen hier soms niet te vermijden. Helaas verkeren de wegen in Midden-Italië bovendien vaak in een erbarmelijke staat van onderhoud. Als het je puur om het fietsplezier gaat en je niet per sé naar Rome wilt fietsen is het dus misschien beter Verona, Venetië of Bologna als eindbestemming te kiezen.


Vraag is

1)of dit echt zo dramatisch is?
En
2 ) welke variant het meest aanbevelenswaardig is?
Ik heb indertijd Assisi als einddoel gekozen, maar tevoren nog wel een flinke omweg door Toscane en Umbrie gemaakt. Assisi is prachtig, ik kom er steeds weer terug.
Ik heb vorig jaar gefietst:
*Variant naar Venetie uit boek 2
*Variant 'hoofdroute' naar Rome vanaf +- Foligno
*Variant 'Toscaneroute' van Rome naar Siena

Ik vond die zin in het boekje dramatischer dan in het echt:
*Qua verkeersdrukte vond ik alleen 1 specifieke weg in de buurt van de camping die ik bij Rome op het oog had veels te druk. Dit was een autoweg waar het heel druk was, en ik kwam er eigenlijk per ongeluk op terecht.
*In Siena was het ook druk qua verkeer, maar 'relaxter' dan in Rome. Hier voelde ik me aanzienlijk veiliger op de fiets :)

Buiten deze 2 steden om eigenlijk totaal geen issues met het verkeer gehad, de wegen buiten de steden + dorpjes die Reitsma gebruikt vond ik over het algemeen best rustig.

De kwaliteit van het wegdek is inderdaad niet overal even goed. Hier zou ik me echter niet door tegen laten houden. Die gaten in de weg kan je prima omheen sturen. 1 tip: ga niet met topsnelheid bergafwaarts als er veel afwisselend zon/schaduw is; dan zie je die gaten wat slechter :lol:

Mijn laatste advies: niet over-analyseren, maar gewoon gaan en genieten van je reis 8) :)
Ik denk dat het ook een beetje een disclaimer van Reitsma is, om al teveel teleurgestelde reacties voor te zijn.
Zijn route wordt -is mijn ervaring- door veel mensen gebruikt om de eerste schreden buiten de Nederlandse infrastructuren te zetten. Voor deze mensen kan dat routesegment een beetje schrikken zijn, en dat vangt ie met deze tekst op. Vermoed ik.
Autodrukte kan erg afhankelijk zijn van tijdstip, dag van de week, seizoen, feestdagen, evenementen, werkzaamheden (soms ver weg), ongevallen (denk aan een ongeval op een snelweg die sluipverkeer opwekt) e.d.
Het kan best dat Reitsma daar bij de verkenning last van had.
Je kan ook de de variant van Benjaminse nemen om vanuit het noordoosten Rome in te rijden.
Er is een prachtig vrij liggend fietspad langs de Tiber vanwaar je zo het centrum van Rome in kan

Een uurtje fietsen er voor is er langs dit fietspad een prachtige camping(Flaminio) en een station zodat je ook met de trein het centrum in kan

Op de camping Flaminio eindigen veel fietsers hun reis en laten hun bagage en fiets transporteren naar Nederland of Belgie.

Dirk
Polariteit schreef:
vr 26 jan, 2024 07:03
Ik heb vorig jaar gefietst:
*Variant naar Venetie uit boek 2
*Variant 'hoofdroute' naar Rome vanaf +- Foligno
*Variant 'Toscaneroute' van Rome naar Siena

Ik vond die zin in het boekje dramatischer dan in het echt:
*Qua verkeersdrukte vond ik alleen 1 specifieke weg in de buurt van de camping die ik bij Rome op het oog had veels te druk. Dit was een autoweg waar het heel druk was, en ik kwam er eigenlijk per ongeluk op terecht.
*In Siena was het ook druk qua verkeer, maar 'relaxter' dan in Rome. Hier voelde ik me aanzienlijk veiliger op de fiets :)

Buiten deze 2 steden om eigenlijk totaal geen issues met het verkeer gehad, de wegen buiten de steden + dorpjes die Reitsma gebruikt vond ik over het algemeen best rustig.

De kwaliteit van het wegdek is inderdaad niet overal even goed. Hier zou ik me echter niet door tegen laten houden. Die gaten in de weg kan je prima omheen sturen. 1 tip: ga niet met topsnelheid bergafwaarts als er veel afwisselend zon/schaduw is; dan zie je die gaten wat slechter :lol:

Mijn laatste advies: niet over-analyseren, maar gewoon gaan en genieten van je reis 8) :)
Dank. Helder dus niets aan de hand maar niet als een malloot de berg af "naar beneden kom je altijd wel'

Ja dat over analyseren.....internet tijdperk ,what if tijdperk :? Vraag mij af hoe ik leefde zonder internet pc en mob telephone ja uit dat tijdperk kom ik. :D ging best goed toen voor mijn gevoel.

M
dik5 schreef:
vr 26 jan, 2024 16:05
Je kan ook de de variant van Benjaminse nemen om vanuit het noordoosten Rome in te rijden.
Er is een prachtig vrij liggend fietspad langs de Tiber vanwaar je zo het centrum van Rome in kan

Een uurtje fietsen er voor is er langs dit fietspad een prachtige camping(Flaminio) en een station zodat je ook met de trein het centrum in kan

Op de camping Flaminio eindigen veel fietsers hun reis en laten hun bagage en fiets transporteren naar Nederland of Belgie.

Dirk
Dank herl nuttige tip
Italië heeft zo'n reputatie van jatten dat ik mij afvroeg hoe dat risico te verminderen
Fiets en spullen op camping achterlaten...als je Rome bezoekt.

Ter informatie vriend van mij sluit aan in Zwitserland woont daar zijn auto is 2 x ingebroken is wat achterdochtig en wantrouwend.

Dacht erover of vliegtuig naar NL of trein naar zurich basel en dan terug over Benjaminse route nasr adam.
1)of dit echt zo dramatisch is?
En
2) welke variant het meest aanbevelenswaardig is?

Ad 1: dramatisch is het niet, je moet alleen wel opletten op gaten en gleuven in de weg, maar dat geldt eigenlijk voor elke keer dat je op de fiets zit, waar dan ook.

Ad 2: via Ravenna is minder zwaar dan de Toscane variant (qua klimmen). Wij hebben (vanaf het Gardameer naar Rome) de variant via Ravenna genomen en dat is prima bevallen. Mijn vrouw heeft vorig jaar deze variant ook weer gekozen en was achteraf blij om dat klimwerk in Toscane vermeden te hebben. Die variant kennen we niet, maar staat bij ons nog wel op het verlanglijstje.
Het was vorig jaar april wel even spannend bij Ravenna, vanwege de overstromingen.

De camping Flaminio in Rome is een prima camping, vanwaar uit je Rome met openbaar vervoer eenvoudig kunt bereiken. Wij hebben onze fietsen, tent en spullen daar achtergelaten (niet de kostbare spullen uiteraard), zonder het gevoel te hebben deze bij terugkomst op de camping niet meer aan te treffen.
Voor veel fietsers is deze camping het eindpunt van hun fietstocht naar Rome.

Qua reputatie van jatten doet Amsterdam denk ik niet veel onder voor Italië. Ook daarvoor geldt dat je gewoon moet opletten.
Die camping Flaminio was ook mijn standplaats om Rome te bezoeken, prima camping. Wel erg groot :lol:

Wat betreft angst voor diefstal: gewoon common sense gebruiken zoals je in elke grote stad zou doen... ik had niet het idee dat ik meer of minder risico liep dan in andere steden :shock:
robgru schreef:
do 25 jan, 2024 22:04
Volgens Reitsma is het gedeelte/variant naar Rome niet leuk....

Een waarschuwing: natuurlijk is ook in deel 3 geprobeerd de route zo rustig mogelijk te houden, maar omdat het wegennet in Midden- Italië niet erg fijnmazig is en fietspaden nagenoeg ontbreken, zijn wat drukkere wegen hier soms niet te vermijden. Helaas verkeren de wegen in Midden-Italië bovendien vaak in een erbarmelijke staat van onderhoud. Als het je puur om het fietsplezier gaat en je niet per sé naar Rome wilt fietsen is het dus misschien beter Verona, Venetië of Bologna als eindbestemming te kiezen.


Vraag is

1)of dit echt zo dramatisch is?
En
2 ) welke variant het meest aanbevelenswaardig is?


Vorig jaar (periode juni-juli 2023) ben ik naar Rome gefietst. Prachtige route! Ja de wegen in Italie is vaak slecht, maar een beetje om de gaten in de weg heen fietsen. Ik zou zo weer gaan!
Netjes van Hans Reitsma dat hij een waarschuwing voor het laatste stuk geeft. In 2013 zijn wij naar Rome gefietst, grotendeels via een zelfgemaakte route. Eerst naar Pisa, waar het weer omsloeg. Toen met de trein verder naar Rome, in de hoop dat het daar beter weer zou blijven. Dat was maar één dag het geval. Toen zijn we tussen de plensbuien door maar weer noordwaarts gefietst, deels via de Reitsmaroute. Er zaten inderdaad drukke stukken in, waar we vooral kilometers wegtrapten zonder veel fietsplezier. Gelukkig was het nooit uren achter elkaar en waren er geen brede vrachtwagens en campers (zoals we een paar jaar terug in Noorwegen soms meemaakten, zie dit draadje).

Afbeelding

Het wegdek in Lazio was vaak erbarmelijk. Op rustige wegen gebruikten we de bulten in het asfalt soms als zitjes, als er geen bankjes of bushokjes waren. Zo heeft elk nadeel z'n voordeel.

Afbeelding

Daarna hebben we nog een prachtige tocht naar Assisi gemaakt. Dat was weer een feestje (zie deze foto's).

In Assisi hebben we weer de trein naar Rome gepakt, waar Corrie enkele dagen moest zijn voor haar werk. Later heb ik van deze fietsreis een reportage voor een tijdschrift geschreven en Assisi i.p.v. Rome als eindbestemming genoemd, omdat me dat een betere optie leek.
Dank Kees voor het delen van je waardevolle reiservaring.
keesswart schreef:
di 27 feb, 2024 18:22
Het wegdek in Lazio was vaak erbarmelijk. Op rustige wegen gebruikten we de bulten in het asfalt soms als zitjes, als er geen bankjes of bushokjes waren. Zo heeft elk nadeel z'n voordeel.
https://www.keesswart.nl ... Slechte%20weg%20in%20Lazio%20-%20Italie.jpg
Ik vind de staat van die weg daar wel meevallen: https://www.google.nl/maps/@42.3703935, ... 312!8i6656
Jullie hadden ook op een bobbel náást de weg kunnen gaan zitten net als andere fietsers: https://www.google.nl/maps/@42.3703311, ... 384!8i8192

Ik vind zulke wegen met bobbels juist superieur. Ik kan er best langsfietsen en auto's rijden daardoor niet zo hard. De ambtelijke perfecte oplossing van dit niet-probleem bestaat uit het vervangen en verbreden van het wegdek voor 10 miljoen euro en het vervolgens aanleggen van verkeersdrempels voor twee miljoen euro, om vervolgens op hetzelfde resultaat uit te komen als voor de werkzaamheden.
Mee eens. Liever slecht asfalt zonder auto's dan een egale drukke racebaan. Liefhebbers van erbarmelijk wegdek komen beter aan hun trekken in het oosten van Duitsland, met soms kilometers lang DDR-beton en kopfsteinpflaster ;-).