Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht (van de fiets) vs. klimmen... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gewicht (van de fiets) vs. klimmen...

Er zit nog een paar ons extra op de WT vanwege dynamo en verlichting. Die kan ik er moeilijk af slopen ;) En het leren zadel kan nog iets schelen.

Bij de Nootau zou ik niet meer voor dynamoverlichting kiezen.

De 13,8 kilo van de Nootau komt van de samenstelling via de website. Geen idee of die klopt maar voor een MTB-achtige is het al aan de stevige kant.


Maar goed, de WT fietst wel heel erg lekker. Dat moet absoluut niet minder worden. De maten zou ik dus zoveel mogelijk overnemen, alleen al een breder stuur zou een negatieve impact kunnen hebben.
Om 1 kg gram te verplaatsen heb je 4 watt nodig. Bijgaand een tabel waar je kan aflezen wat de invloed is van je snelheid en de hoek van de helling.

Bijlagen

Ik zag dat ik een rekenfoutje had gemaakt. Ik denk dat het uiteindelijke gewichtsverschil iets boven de twee kilo zal zijn (vanwege verlichting en zwaarder zadel). Dat valt eigenlijk dus heel erg mee - of juist zwaar tegen als je tegen de evt. investering uitzet ;)

Wat betreft het framegewicht van de (classic) WT: Volgens de configurator is het frame/voorvork incl. ringslot (500 gram), drager (600 gram) en standaard (270 gram) totaal 5,3 kilo. Alleen het frame incl. voorvork zou dan op 4 kilo uitkomen. Dat klopt redelijk qua verschil met de Nootau (net boven de 2 kilo).


Bij de nieuwe WT is overigens alleen de voorvork al 2.1 kilo :shock: Frame incl. voorvork zou dan op zo'n 7,6 kilo uitkomen.
Dit is wel een interessant tooltje (die behoorlijk schijnt te kloppen):

https://www.wielersportinfo.nl/klimtool.htm

Zeg Stelvio in 4 uur klimmen (dat is 6 km/h gemiddeld) met een tourfiets. 2 kilo verschil (totaal) levert een verschil van 3 Watt benodigd (141 vs. 144 Watt) op... da's niets.

Ik denk dat het geld toch maar aan reizen besteed gaat worden ;)
Daar heb je geen tooltje voor nodig. Bij een steile klim gaat vrijwel al je energie naar de zwaartekracht. Dus als je geheel 1% zwaarder is moet je ook 1% meer vermogen opbrengen bij dezelfde snelheiid of je gaat 1% langzamer.
Fedor schreef:
di 27 feb, 2024 23:40
2 kilo verschil (totaal) levert een verschil van 3 Watt benodigd (141 vs. 144 Watt) op... da's niets.
Dat lijkt maar zo. Een duurzaam verschil van 3 W op 141W scheelt bij een klimtijd van 4 uur ongeveer 5 minuten.

Maar er nog iets. De Stelvio heeft een gemiddelde helling van 7,6%, opgebouwd uit een aanloop van 8 km tot Gomagoi van gemiddeld 5%, een tweede deel van 8 km tot Rocca Bianca van gemiddeld 8,1% en een slotdeel van 8 km met gemiddeld 8,8%. Als je gemiddeld 6 km/h kunt rijden over de klim, gaat dat slotdeel met ongeveer 7,6/8,8 x 6 = 5,2 km/h. Dat is nog even afgezien van vermoeidheidsaccumulatie. Die 5,2 km/h is gevaarlijk dicht bij de grens van instabiliteit, die ergens tussen 4 en 5 km/h ligt. Gevolg : slingeren en gedwongen afstappen als het locaal iets steiler wordt. Die 3W die je niet duurzaam nodig hebt, kunnen je dat net besparen.
Math maakt zijn naam waar!
Dus fedor moet toch maar een fraaie titanium fiets kopen om te voorkomen dat hij op het einde van de rit vlak voor Café Belle Vue in Oirsbach strandt. Nu is dat café meestal tot 17 uur open, dus als hij laat wil gaan fietsen dan moet er wel een nieuwe fiets komen. :wink:
Leon schreef:
wo 28 feb, 2024 10:55
...om te voorkomen dat hij op het einde van de rit vlak voor Café Belle Vue in Oirsbach strandt. Nu is dat café meestal tot 17 uur open, dus als hij laat wil gaan fietsen dan moet er wel een nieuwe fiets komen. :wink:
Nou is die helling ook echt wel een sloper aan het eind van een lange rit.

Probleem is dat als ik laat wil fietsen er ook verlichting op de fiets moet komen, en da's weer extra gewicht. Hmmmmmm...
... waardoor je fiets weer zwaarder wordt, je nóg langzamer gaat, nóg later aankomt, daardoor moet je weer extra eten meenemen waardoor je fiets weer zwaarder wordt etc etc ad infinitum.
Het is een beetje het probleem van de zandkorrel, na de hoeveelste toegevoegde zandkorrel ontstaat een berg. 1 kg maakt niet zoveel verschil, maar als je dat bij elk onderdeel van je fiets, kampeeruitrusting en je eigen conditie denkt, dan heb je voor je het weet een extra fiets aan gewicht op sleeptouw naar boven. En dat haalt voor 1 beklimming inderdaad nog niet zoveel uit, maar op een langdurige tocht gaat het naar mijn ervaring echt doorwegen.

De cijfertjes in % gemiddelde zeggen zowiezo niet zoveel, zoals bijveel dingen gaat het veel meer om de spreiding, d.w.z. de afwisseling in steile gedeelten. 1 kort heel steil stukje kan je voor de rest van de dag slopen als je daar ten behoeve van evenwicht over je kookpunt moet.
Afvallen misschien?
Poppink schreef:
wo 28 feb, 2024 21:05
Afvallen misschien?
Er moet idd een klein winterlaagje vanaf maar veel is het niet. Daarna moet ik oppassen dat ik niet te mager word ;)

Wat betreft de kampeeruitrusting is er ook niet veel marge meer. Daar een paar onsjes van afschaven zou meteen flink ten koste gaan van het laatste beetje comfort.

Laatste optie is uiteraard elektrische ondersteuning maar ik heb er veel voor over om dat zo lang mogelijk te vermijden :)