Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelen schoonmaken - Forum Wereldfietser

Onderdelen schoonmaken

Hallo medefietsers,

Als klus en stadsfiets heb ik een mooie oudere Koga Randonneur. Nu zit hier een mengeling aan onderdelen op zoals Shimano XTR, LX en Deore en Alivio. Graag zou ik de onderdelen vervangen door LX remmen, crankset, shifters en derailleurs. Deze heb ik compleet liggen van een andere Koga Traveller welke voor mij net een maat te klein was.

Nu zit ik hiermee met de volgende vraag:

Onderdelen zoals de derailleur en V-brakes hebben door de jaren heen het nodige aan vuiligheid opgebouwd hier en daar, en bij de scharnierpunten. Hoe maak ik dit het beste schoon? Het gaat om straatvuil, oud vet, stof en dergelijke.
Inspuiten met een bus remmenreiniger, of zijn hier betere opties voor?

Graag zie ik jullie reactie's tegemoet zodat als ik alles monteer dit schoon op de fiets kan.
De meeste onderdelen kun je schoonmaken met water met een sopje. Draaipunten, zoals bij derailleurs, borstel je schoon. Oude tandenborstel en daarna met doekje na lopen en tot slot met druppeltje olie smeren.
Ik maak alles altijd schoon met petroleum.
Een bakje met petroleum, een oud verfkwastje, wat kranten op de vloer, een krukje om op te zitten en genieten maar.
Is het erg vies dan beweeg je het onderdeel heen en weer door het bakje om af te spoelen en verder kwasten maar weer.
Alle vuil op de bodem van het bakje.

Het bestrijdt roest, je veegt het nadien er makkelijk af en alles glimt weer als nieuw.
Helemaal eens met Poppink. Geen water in mijn onderdelen. Met kwast in bakje alles met petroleum schoonmaken. Onderin bakje rooster van gaas gemaakt leggen, vuil zakt daar door heen, zo doe je heel lang met wat petroleum. Daarna onderdelen met doekje opwrijven, geen vettigheid meer aan buitenkant en alles brandschoon. en beetje vettig waar het mag (aan binnenkant). Bij montage smeren waar nodig. Remmenreiniger veel te agressief.
XTR niet vervangen natuurlijk :shock:
rickie schreef:
ma 26 feb, 2024 18:43
Helemaal eens met Poppink. Geen water in mijn onderdelen.
Dit vind ik overdreven moeilijk doen. De genoemde onderdelen zijn gewoon afzonderlijke dingen die met veel speling aan elkaar zitten. Er zitten geen kogellagers in. Als het regent worden ze ook meteen door en door nat. Je kunt er dus met een gerust hart vol een hete hogedrukspuit op richten. Dan ben je in 30 seconden klaar. Mijn tweede optie is demonteren en in de keuken met een oude borstel schoonmaken met Cif of garagezeep. Uiteraard goed spoelen.
Daarna is het wel belangrijk dat de onderdelen tot in de spleten droog zijn voordat je ze smeert, anders dringt de olie niet in een spleet, terwijl dat nu juist de enige plekken zijn waar je de olie nodig hebt. Dus afschudden, drogen met een doek en een dag op de radiator.

Of je het ene prima werkende onderdeel vervangt door het andere is een andere vraag. Het hangt er vooral van af of je ze mooi vindt denk ik.
Het meeste wat op de fiets zit is straatvuil. Dat wordt schoon met sop van groene zeep.
Een fiets is niet van suiker en in de regen wordt ie ook nat.

Ketting etc. daarna opnieuw invetten of olieën of smeren al naar gelang je wensen.
Zou Superfinn van de Action hetzelfde spul zijn?
Van Dasty heb ik het veiligheidsinformatieblad kunnen opsnorren, van Superfinn helaas niet.
Op een ander forum trof ik dit aan over Dasty.

Ik hou het maar bij mijn geliefde petroleum om te voorkomen dat de boel te schraal wordt aan de binnenzijde van de rollers van de ketting in het geval dat er wat van dat goedje achterblijft.
Ik vermoed namelijk dat je heel wat moet spoelen om de chemicaliën weg te spoelen en dat vinden ze stroomafwaarts weer niet zo fijn.
Poppink schreef:
di 27 feb, 2024 22:53
Zou Superfinn van de Action hetzelfde spul zijn?
Van Dasty heb ik het veiligheidsinformatieblad kunnen opsnorren, van Superfinn helaas niet.
Op een ander forum trof ik dit aan over Dasty.

Ik hou het maar bij mijn geliefde petroleum om te voorkomen dat de boel te schraal wordt aan de binnenzijde van de rollers van de ketting in het geval dat er wat van dat goedje achterblijft.
Ik vermoed namelijk dat je heel wat moet spoelen om de chemicaliën weg te spoelen en dat vinden ze stroomafwaarts weer niet zo fijn.
De argumentatie over spoelen en stroomafwaarts gaat niet helemaal op als je liever petroleum gebruikt dan een ontvetter.
Petroleum heb ik in een bakje en wordt keer op keer hergebruikt, het vuil zakt naar de bodem en een vel keukenpapier doet wonderen als het gaat om het verwijderen van de smurrie onderin.
Het smeermiddel voor de ketting is bij mij overigens 5W20 motorolie, ook in een ijsbakje van de Albert Heijn.
De restanten gaan altijd naar de vuilstort afdeling verven, oliën en vetten.
Ga me nou niet vertellen dat het slecht is voor het milieu als ik daar met de elektrische auto naar toe rijd. :evil:
Wat jij doet is de smeer hergebruiken door het in petroleum op te lossen en het zand en zware rommel te laten bezinken. Als de petroleumresten vervolgens verdampen heb je weer een vet laagje op en in de ketting. Maar schone petroleum is voor een ketting net zo ontvettend als wasbenzine of Dasty, het verdampt alleen trager dan wasbenzine en hoeft niet te worden weggespoeld zoals Dasty.
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga eens aan de slag met een sopje en groene zeep. Dit heb ik sowieso in huis in tegenstelling tot petroleum. En inderdaad in de regen wordt het ook nat.