Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderste derailleurwieletje krom (?) - Forum Wereldfietser

Onderste derailleurwieletje krom (?)

Hey!
Vandaag merkte ik op dat mijn onderste derailleurwieletje precies niet echt in lijn staat met mijn bovenste, het lijkt zo wat verwrongen te zitten. op zich schakelt ie meestal wel goed, maar er is wel een soort ratel in de fiets. Kan dit de oorzaak zijn? Of lijkt jullie aan de hand van de foto eigenlijk alles normaal?
Alvast bedankt

Bijlagen

Het kan best dat er niks aan de hand is. In die wieltjes zit behoorlijk veel speling. Dat hoort zo, want dat is onderdeel van het schakelen.
Maar het kan nooit kwaad om af en toe te controleren of alle boutjes en moertjes nog vast zitten, of alles recht is en lekker loopt en waar geluidjes vandaan komen.
Als je ze onlangs los hebt gehaald heb je ze dan wel op de originele plek terug gemonteerd? Sommige derailleurs hebben boven en onder een wieletje dat net even anders is.
Als het ratelt in de versnellingen kan dat ook met de voorspanningsbout (de bovenste van de 3 in jouw foto) te maken hebben. Of door aangekoekt vuil en/of roest beweegt het allemaal niet meer zo soepel waardoor het minder schakelt.
Het wieltje zelf is niet verbogen, maar ik zie wel een lichte verbuiging in de twee "geleiders". Trek inderdaad eens alle boutjes na.
sjefke schreef:
wo 06 mar, 2024 22:49
Het wieltje zelf is niet verbogen, maar ik zie wel een lichte verbuiging in de twee "geleiders".
Ik denk dat de foto niet exact van achteren is genomen.
Ik denk ook dat je die geleiders niet verbogen krijgt terwijl de derailleur op de fiets gemonteerd is, ook niet met geweld. Althans niet zonder dat er ook veel andere schade rond die plek is.
Het lijkt op de foto inderdaad alsof de derailleur niet helemaal goed in lijn staat.

Check vooral of de hanger niet verbogen is. Dat is vaker het probleem dan dat er iets met de derailleur is, naar mijn ervaring.

RJ legt uit en lost op:

https://youtu.be/TnwreRrorIA?si=Eu2Wi-qiBvLJFqcB
Jelteevm schreef:
wo 06 mar, 2024 19:20
Vandaag merkte ik op dat mijn onderste derailleurwieletje precies niet echt in lijn staat met mijn bovenste, het lijkt zo wat verwrongen te zitten.
Ook ik heb de indruk dat er een knik in de derailleurkooi zit, er lijkt ook wat schade aan het oppervlak van de buitenkant van de kooi te zijn, maar het is lastig te zien op deze foto. Is er iets gebeurd met de derailleur? Vastgelopen geweest of iets dergelijks?
Ik heb ooit geprobeerd een verbogen derailleurkooi voorzichtig terug te buigen maar het materiaal wil eigenlijk maar één keer vervormen geloof ik, ik heb een nieuwe kooi moeten kopen (voor ongeveer de prijs van een hele derailleur).

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 07 mar, 2024 00:14
... derailleurkooi zit, er lijkt ook wat schade aan het oppervlak van de buitenkant van de kooi te zijn,
Een echt goed gebruikte derailleur ziet er toch anders uit.

Ik zou niet erg snel aan de derailleurhanger van de fiets gaan buigen zonder zeker te weten dat dat de oplossing is.
Leon schreef:
do 07 mar, 2024 09:28
Ik zou niet erg snel aan de derailleurhanger van de fiets gaan buigen zonder zeker te weten dat dat de oplossing is.
Dat heeft dan ook niemand voorgesteld.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 07 mar, 2024 10:14
Leon schreef:
do 07 mar, 2024 09:28
Ik zou niet erg snel aan de derailleurhanger van de fiets gaan buigen zonder zeker te weten dat dat de oplossing is.
Dat heeft dan ook niemand voorgesteld.
Je kunt ook zonder iets te adviseren iemand op gedachten brengen.